Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

A1-wetgeving (11kW)

Sinds 19 januari 2013 zijn de nieuwe rijbewijsregels in gegaan en moeten nieuwe motorrijders onder de 24 jaar beginnen met het A1 rijbewijs als ze 18 of 19 jaar zijn. Vanaf 20 jaar kan je direct beginnen met het A2-rijbewijs en sla je A1 over. Met het A1-rijbewijs mag je op motoren tot 125cc rijden, met een maximaal vermogen van 11kW en maximaal 0,1kW per kilo. Dit komt er op neer dat je voornamelijk op alle 125cc 4 takt motoren mag rijden en op een aantal afgeknepen 2-takt motoren. De oudere 125cc 2 takt motoren hebben ongeveer 30pk vermogen en dit is teveel vermogen. Latere modellen waren geknepen naar 11kW/15pk en vooral op de Belgische markt te vinden voor de automobilisten die met het B-rijbewijs een 125cc mogen rijden. Electrische motoren en motorscooters mogen met het A1 rijbewijs bereden worden. Deze hebben geen cilinderinhoud, maar een nominale vermogensafgifte die overeen kan komen met een 125cc motor. Het koppel is echter vaak een stuk groter en ben je dus erg vlot weg bij het verkeerslicht. Niet alle elektrische motoren zijn geschikt voor A1, dit was alleen in de beginperiode zo. Driewielers hebben geen maximum cilinderinhoud (dit is niet opgegeven door de rijksoverheid), maar mogen maximaal 15kW vermogen hebben om gebruikt te mogen worden met het A1 rijbewijs.

Na 2 jaar 125cc te hebben gereden, of als je tussendoor 20 jaar bent geworden, mag je een praktijkexamen afleggen om aan het A2 rijbewijs (35kW) te komen. Met dit A2 rijbewijs mag je nogmaals 2 jaar rondrijden, om vervolgens nog eenmaal het praktijkexamen te doen voor vol vermogen motoren, voor je uiteindelijk op zware motoren mag rijden. Ja, het is tegenwoordig vrij omslachtig.

Sinds de directe instroming vanaf 20 jaar voor het A2-rijbewijs, heb je de keus om even te wachten. Wat is het beste om te doen? Aan jou de keus. Er zijn best leuke 125cc motoren, maar het blijven natuurlijk opgevoerde brommers. Wellicht is het beter om door te sparen tot je 20 bent, maar een die-hard motorrijder begint gewoon met A1. Ga je voor A1? Koop dan een vloeistofgekoelde 125cc 4-takt motor. Ga niet voor minder. Je hebt dan 10 a 11kW vermogen en daarmee kan je de snelweg op. Met minder vermogen is in mijn ogen levensgevaarlijk. Wil je alleen in de stad rondjes rijden, dan maakt het vermogen niet uit.

A2-wetgeving (35kW)

Met het 35kW / A2-rijbewijs mag een motorrijder rijden op een motor met maximaal 35kW vermogen, waarbij in acht genomen moet worden dat naast dit vermogen, het vermogen per kilo niet meer dan 0,20kW mag zijn. Een motor van 175kg en 35kW voldoet hier precies aan (35kW:0,2kW/kg=175kg). Is de motor geknepen naar 35kW, dan mag de motor origineel niet meer dan het dubbele vermogen hebben (70kW). Stel dat je een 55kW motor knijpt naar 35kW, dan mag dit natuurlijk wel, het gaat er om dat een motor niet meer dan 70kW vermogen mag hebben, voor je deze terug zet naar 35kW.

Sinds 31 december 2013 is het mogelijk om direct in te stromen voor het A2-rijbewijs als je 20 jaar bent, om op deze manier het A1-rijbewijs over te slaan. Na 2 jaar met het A2-rijbewijs te hebben gereden, kan men via een praktijkexamen uiteindelijk het volledige rijbewijs krijgen en daarbij de zwaarste motoren besturen.

Rijbewijs Leeftijd Info
A1 (11kW) 18 t/m 19 jaar Minimum leeftijd 18 jaar (lessen op je 17e, max 125cc, 11kW en 0,1kW/kg. Elektrische motoren mogen met A1 bestuurd worden. Driewielers hebben geen maximum cilinderinhoud maar mogen maximaal 15kW vermogen hebben. Examens: Theorie, AVB, AVD.
A2 (35kW) 20 t/m 23 jaar Minimum leeftijd 20 jaar of minimaal 2 jaar in bezit van rijbewijs A1 - Sinds 31 december 2013 directe instroom (leeftijd 20 jaar). Examens: Theorie, AVB, AVD. Als doorstromer met al 2 jaar het A1-rijbewijs in bezit, doe je alleen het AVD-examen, AVB- en theorie-examen is dan niet nodig. Maximaal 35kW vermogen en niet meer dan 0,2kW/kg.
A (onbeperkt) 22-24 jaar

Minimum leeftijd 22 jaar EN minimaal 2 jaar in bezit van rijbewijs A2. Als doorstromer met al 2 jaar het A2-rijbewijs in bezit, doe je alleen het AVD-examen, een AVB- en theorie-examen is dan niet nodig.

Rechtstreeks A halen? 24 jaar of ouder. Je hebt dan een los AVB-, los AVD- en los theorie-examen, voor je de eigenaar bent van het roze pasje.

Het is mogelijk als je het A1-rijbewijs haalt en daar op blijft rijden tot je 24e, om dan direct voor het onbeperkte rijbewijs te gaan en A2 over te slaan, echter moet je dan opnieuw AVB, AVD en theorie doen, omdat ze je dan zien als 'beginner' in plaats van 'doorstromer', je hebt namelijk A2 nodig om door te kunnen stromen.

A-onbeperkt (code 80) 21-23 jaar

Sinds juli 2017 bekend en sinds november 2017 mogelijk; vanaf je 21e in bezit komen van het rijbewijs A met code 80. Deze variant zal waarschijnlijk erg populair gaan worden onder jongeren, omdat je maar één keer examen (Theorie, AVB en AVD) hoeft te doen, in plaats van het getrapte systeem. Het addertje onder het gras is 'code 80', wat je op het rijbewijs krijgt. Code 80 geeft aan dat je alleen een volledig rijbewijs A hebt voor driewielers, maar die code vervalt na twee jaar of als je voor die tijd 24 wordt. Het rijbewijs is dan volledig A, zonder extra beperkingen.

Met rijbewijs A code 80 mag je alle driewielers rijden, ongeacht vermogen. Nu denk je waarschijnlijk direct "Ha, mooi! Ik ga voor de Yamaha Niken!". Die mag dus helaas niet. Waarom niet? Omdat de wielen te dicht bij elkaar staan en RDW dit als één wiel ziet:

Het aantal wielen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen waarvan twee op dezelfde as zijn gemonteerd worden als één wiel beschouwd, als de afstand tussen de twee middens van de contactvlakken (spoorbreedte) met de grond van deze wielen kleiner is dan 460 mm

RDW
De spoorbreedte van de Yamaha Niken is 410 mm. Het is dus gewoon een motor op papier en geen driewieler. Ook mag je bijvoorbeeld niet op een Yamaha R1 stappen, wel twee jaar later, zonder extra examens te hoeven doen. Naast dit driewielrijbewijs krijg je ook rijbewijs A1 en A2 er bij en mag je dus die eerste twee jaar alleen op A1-/A2-motoren rijden. Genoeg keus aan motoren en die twee jaar kan je mooi gebruiken om het motorrijden onder de knie te krijgen. Met 35kW is namelijk helemaal niets mis. Wachten tot je 21e? Motorrijden is wel heel erg leuk om die eerste drie jaar over te slaan, maar elke keer examens doen is natuurlijk ook geldklopperij.

Let op: Heb je nog geen motorrijbewijs en wil je direct op je 21e lessen voor A code 80? Om te mogen lessen voor A code 80 is het noodzakelijk om het motortheorie-certificaat in bezit te hebben. Foutje van de overheid. Om dit op te lossen kunnen er nog wat maanden overheen gaan voor dit geen noodzaak meer is. Ook als je al je B-rijbewijs in bezit hebt, is het nog steeds noodzakelijk theorie voor A te behalen, voor je op de motor mag stappen bij de rijschool. Misschien tijd om alvast te oefenen voor het theorie-examen?

Let op #2: Als je op je 21e rijbewijs A code 80 hebt gehaald, dan mag je 2 jaar later, op je 23e, op zware (meer dan 35kW) motoren rijden. Je hebt dan immers het gewone A-rijbewijs, omdat code 80 dan vervalt. Let wel op dat als je besluit om een zware motor te kopen, dat je dan je rijbewijs laat vernieuwen bij de gemeente. Dit geldt alleen als je 23 jaar bent en direct een zware motor wil rijden. Ben je 24 jaar, dan vervalt code 80 automatisch en mag je met het rijbewijs waarop code 80 staat wél op een zware motor rijden. Ben je 23 jaar en besluit je dat levensjaar gewoon door te rijden met je A2-motor en dus pas op je 24e zwaarder te kopen, dan hoef je je rijbewijs niet tussentijds te vernieuwen. Ga jij op je 23e na 2 jaar code 80 te hebben gereden je A2-motor ontgrenzen naar 70kW, dan moet dit ook op het kenteken worden aangepast. Ook dan moet je wél je rijbewijs vernieuwen. Ben je 24 en ontgrens je dan je A2-motor naar 70kW? Dan hoef je dit niet te doen.

Kort gezegd: als je op je 23e, na 2 jaar met code 80 te hebben gereden, op een motor wil rijden met meer dan 35kW, dan moet je je rijbewijs vernieuwen. Ben je 24 en ga je dan pas kijken voor wat zwaarders, dan mag dat gewoon met het rijbewijs waar nog 'code 80' op staat.

Vermogen op achterwiel of krukas?

Er staat niet in de wet of het vermogen op het achterwiel of op de krukas maximaal 11/35kW mag zijn. Als je de motor met een eigen methode wilt knijpen en met een uitdraai wilt rijden (dit is voor de motoren zonder 2e of 3e typegoedkeuring), dan is het natuurlijk mooi als je het geknepen vermogen op het achterwiel kan krijgen. Scheelt je toch weer een paar pk, aangezien er ongeveer 10% vermogen verloren gaat over een ketting.

Individueel Keuren Speciaal (IKS) voor 35kW-motoren

Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal), motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. De motor krijgt dan een unieke keuring voor dat kenteken, waarbij de motor dan 35kW op kenteken krijgt. Hierdoor krijg je bij een staande houding door de politie geen gezeur dat je op een motor aan het rijden bent, waar je geen rijbewijs voor hebt. Hier zijn echter wel een aantal regels aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten; 1 Voor 35kW restrictie: Maximaal origineel motorvermogen 70kW = 95pk 2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem), de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen. 3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.

Op deze manier wordt de keuze van motoren toch nog flink uitgebreid. Daarnaast wordt de motor getest op de testbaan van de RDW in Lelystad. De kosten zijn rond de €650,- volgens de RDW. Dit kan hoger worden als er aanvullende beoordelingen nodig zijn en deze kosten zijn exclusief de onderdeelkosten om de motor te begrenzen en arbeidsloon. Uiteraard doet de RDW dit niet, maar kunnen motordealers dat gedeelte voor je regelen. Voor meer informatie over IKS kan er contact op worden genomen met de RDW afdeling IKS op telefoonnummer 079-345 83 02.

De meeste verzekeraars accepteren geen 35kW-uitdraai. Hiervoor moet het vermogen echt op het kentekendeel (of de kentekencard) staan. Ook al kan je via een IKS-keuring een motor toch op 35kW zetten, raden wij dit toch af. Je doet erg veel moeite om 2 jaar op een motor te rijden, die je niet eens vol vermogen kan rijden. Beter koop je voor die 2 jaar een motor die standaard geschikt is voor 35kW of door de fabrikant is geknepen. Hiermee loop je niet het risico om problemen te krijgen met justitie of je verzekeraar. Na 2 jaar koop je gewoon die droommotor, welke je eigenlijk terug zou willen zetten naar 35kW.

Sinds 2016 niet meer rommelen aan de begrenzing

Sinds 2016 heeft de Euro-commissie een wet aangenomen, die het onmogelijk maakt om bij nieuwe motoren die geknepen zijn naar 35kW, op te voeren. Het zou met name om de aandrijving gaan. 'Measures to prevent tampering of the powertrain'. Deze moeten worden geïnstalleerd op alle nieuwe motoren tot 35kW, dus ook op 125cc motoren. Denk hierbij aan tandwielen, uitlaten etc. Deze regel zou sinds 2016 effectief moeten zijn, maar in de realiteit is hier waarschijnlijk weinig mee gedaan. Yamaha heeft van de MT-07 een aparte 35kW-versie op de markt gebracht, maar ze zijn dan ook het enige merk met een aparte versie die niet naar vol vermogen kan worden gezet. Eind april 2018 is dit aangepast en kunnen alle Yamaha's worden teruggezet naar 35kW en andersom, zo lang er een typegoedkeuring voor 35kW is. Alle andere merken hebben over het algemeen twee typegoedkeuringen voor de motor, de normale typegoedkeuring voor vol vermogen en een 2e typegoedkeuring voor 35kW. Bij Yamaha sinds eind april 2018 dus niet anders dan dit.

Wel is het zo dat ook uitlaat-fabrikanten moeten voorkomen dat men de dB-killer kan verwijderen. Het moet onmogelijk zijn om deze te verwijderen zonder de uitlaat te vernielen. In realiteit is dit ook niet gelukt of hebben merken nog steeds popnagels in gebruik, die men uit kan boren. Wel is het lastiger om popnagels uit te boren, maar iets onmogelijk maken kan niet, er is altijd wel een manier.

Voor meer info over de anti-tempering voor wat betreft de aandrijving kijk je op de FEMA-infopagina van MAG Ierland.

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2025 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!