Als je een motor hebt met ketting en tandwielen, dan moet je deze regelmatig smeren om alles soepeltjes te laten rollen. Prima, simpel zelf te doen, maar wat doe je als je motor geen middenbok heeft? Je kan iemand anders de motor over de jiffy (zijstandaard) laten trekken, om vervolgens snel de ketting te smeren, een paddock kopen of wellicht met de motor in de hand, al lopend de ketting te smeren. Dit laatste moet je wel getraind voor zijn om 'm niet te laten vallen en genoeg ruimte hebben. Makkelijker en goedkoper dan een paddock is een 'wielroller' te kopen.
Toevallig kwam ik bij op de webshop van Louis Motorrad terecht bij de wielroller van Rothewald. Dit is een huismerk van Louis, het ordernummer van Louis staat netjes op de doos afgedrukt. Gezien de motoren die ik nu in bezit heb, beide geen middenbok hebben en ik niet elke keer iemand anders ga vragen mee te helpen, heb ik dit handige apparaatje met veel plezier voor niet al teveel geld gekocht.
In de doos zit de wielroller, een ronde plastic verhoging om je jiffy op de plaatsen zodat de motor niet omvalt naar links en een klittenbandje om je voorrem in de knijpen, zodat de motor er niet vandoor gaat als deze toch grip dreigt te krijgen om vooruit te bewegen. Onder de wielroller en het jiffy-hulpje zitten rubbers, zodat ze niet makkelijk verplaatsen. De wielroller weegt 3.6kg en is 33cm lang, 22cm breed. De lagers van de rollen zijn zelfsmerend en hoeven nooit gesmeerd te worden. De wielroller kan 200kg direct gewicht aan, wat wil zeggen dat je er motoren op kan parkeren tot ongeveer 400kg. De achterste rol kan je naar voren of naar achter verplaatsen, wat makkelijk is voor alle maten motorvelgen/banden.
Verder heeft de wielroller eigenlijk geen uitleg nodig. Je zet de wielroller achter het achterwiel, zoals je ziet op de foto en rolt de motor naar achter en omhoog de rollen op. Vervolgens zet je onder de jiffy het plastic hulpje zodat de motor niet te ver naar links hangt, zet je de voorrem vast met het bandje en kan je aan de gang. Naast het kettingsmeren kan je op deze manier ook makkelijk je velg schoonmaken. In de handleiding spreekt men over steeds over de hulp van een tweede persoon, maar in de praktijk lijkt mij dat wat overbodig.
Prijs: € 49,99 bij Louis (vernieuwde versie, in dit artikel is het oude model)
Normaal gesproken smeer je een ketting ongeveer elke 500km, heb je veel in de regen gereden? Dan smeer je de ketting vaker. De rolletjes van de ketting mogen absoluut niet glimmen, doen ze dat wel, dan is het echt de hoogste tijd om te smeren!
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL