TomTom VIO; "navigatie voor de motorscooter". Daar heeft TomTom gelijk in, maar Startersmotor durft dat breder te trekken en probeert het op de (schakel)motor in combinatie met een Android 6.0 smartphone.
Motornavigatie is best prijzig vergeleken met navigatie voor de auto, zeker voor de beginnende motorrijder. Je hebt al geld moeten uitgeven aan je rijlessen en examen, je motor en je motorkleding. Veel zal er de eerste periode niet over blijven voor navigatie. TomTom heeft een prima oplossing en bracht als instapper onlangs de 'VIO' uit. Dit is een soort van second screen voor je smartphone, een stuk handiger dan je smartphone zelf op je stuur monteren, met een GPS-tasje gaan lopen rommelen of een ouderwetse stuurrol gebruiken. Wel even handig om te vermelden; De TomTom VIO is voor gebruik van A naar B, zonder fratsen. Geen 'bochtige wegen'-optie die je bij de Rider hebt. Zoek je navigatie om zo snel mogelijk van A naar B te komen, lees dan zeker verder, maar als je op zoek bent naar navigatie wat je door de meest kronkelige straatjes stuurt, en je bijvoorbeeld routes wilt inladen die je van internet kan downloaden, dan heeft verder lezen geen zin en kan je beter op zoek gaan naar een TomTom Rider.
TomTom geeft zelf aan dat de VIO is ontworpen voor motorscooters met meer dan 125cc en daarmee doen ze eigenlijk de VIO te kort. De VIO kan ook prima worden ingezet op motorscooters met minder dan 125cc (denk bijvoorbeeld aan de Suzuki Address 110) en ook heel goed worden ingezet op schakelmotoren, zo lang ze maar geen clipon-stuur hebben. Natuurlijk wil TomTom op safe spelen, zodat men geen miskoop doet, als het toch niet blijkt te passen. Dat ze 125cc noemen heeft er eigenlijk mee te maken dat deze over het algemeen niet bruikbaar is op een snor- of bromscooter en je toch minimaal 100km/u moet kunnen halen op provinciale wegen. Soms is dat met 125cc al een opgave.
De ronde VIO komt in een vierkant doosje met de volgende inhoud:
Je hebt de keus om de VIO aan een steelspiegel te monteren (niet alle motoren hebben dit, maar er zijn er genoeg die dit wel hebben) en als dat niet lukt, kan je 'm via de handvatmount monteren op het linkerhandvat of met een beetje geluk op een dik buizenstuur. Het stuur van de Kawasaki ER-6N is hiervoor te smal, het zou leuk zijn als TomTom een optioneel rubber te koop zou hebben om dit passend te maken. Daarmee maak je de VIO namelijk geschikt voor heel veel motoren die wel een buizenstuur hebben, maar geen steelspiegels. Aan de andere kant heb je daarvoor natuurlijk de TomTom Rider. Uiteraard kan je zelf iets vinden om je stuur dikker te maken en om daar vervolgens de mount omheen te klemmen. Met een inbussleutel (meegeleverd), draai je de mount eenvoudig vast en is de VIO er snel opgeklikt door 'm een kwartslag te draaien tegen de mount aan. Het monteren van de mount kan binnen een minuut, het is kinderlijk eenvoudig. Nadat de VIO is geplaatst, heb je nog de mogelijkheid de VIO perfect af te stellen, doordat de kop waarop je de navigatie monteert, nog iets kan draaien.
[toevoeging redactie, sept 2018: Pas echter wel goed op met het monteren van de VIO op de mount bij een motor: de VIO blijft vastzitten als je 'm niet aanraakt. Maar raak je 'm ook maar zachtjes aan, dan kan de VIO iets verplaatsen in de mount en een paar millimeter is al voldoende om door vibraties van de motor en de wind van de mount vallen. Dit is mij gebeurd op de ER-6N, na de VIO 2 jaar te hebben gebruikt. Voor een motorscooter gaat dit niet snel op, omdat de vibraties veel minder zijn, maar op de motor even opletten. Zie hiervoor mijn video op YouTube.]
De VIO zelf voelt solide aan. Met de siliconen bescherming kan de VIO best een stootje hebben. De ronde vorm is even wennen, maar het kijkt niet vervelend. Je kan de VIO helemaal kleuren naar je eigen wens, TomTom heeft namelijk de siliconen bescherming beschikbaar in diverse kleuren. Aan de achterzijde zit achter een klepje de micro-usb-aansluiting, waarmee je de VIO kan opladen. Om dit klepje te openen moet je wel ietsje kracht zetten. Ook zit aan de achterkant de aan/uit-knop, zodra de VIO aan staat, wacht deze netjes tot de smartphone verbinding heeft gemaakt via BlueTooth. In de VIO zit de GPS-antenne, waardoor deze van de smartphone niet gebruikt hoeft te worden. Dit scheelt aanzienlijk in het batterijverbruik op de smartphone zelf. Over de batterij gesproken; de TomTom VIO gaat ongeveer 5 uur mee, onder andere afhankelijk van de temperatuur (in de winter neemt de capaciteit sneller af) en de sterkte van het backlight, welke via de app in te stellen is. Opladen gaat ongeveer in 2 a 3 uur. Dit is lastig te meten, tijdens het opladen blijft het scherm zwart en er mist een klein lampje die aan zou kunnen geven of de batterij weer vol zit. Het touchscreen met een diameter van 6cm (2.4 inch) heeft een resolutie van 320x320 pixels. Dit klinkt weinig, maar is voldoende en laat genoeg details zien. Ook met felle zon is het scherm nog goed afleesbaar. Daarnaast is de VIO waterdicht (IPX7), waardoor je 'm bij elk weertype kan gebruiken. IPX7 geeft aan dat de VIO 30 minuten lang waterdicht moet blijven in water tot 1 meter diep. Mocht je je motor of motorscooter ooit in een sloot parkeren, dan blijft de VIO wel werken, in tegenstelling tot je voertuig.
De TomTom Vio werkt in combinatie met je smartphone. In de VIO huist zoals eerder gezegd een GPS-antenne. De rest van de techniek komt van je smartphone. Via BlueTooth maak je verbinding met de VIO en stream je als het ware de kaart vanaf je telefoon naar het ronde scherm. GPS op je telefoon kan dus gerust uitblijven en bespaart je batterijcapaciteit. Dit streamen gebeurt via de TomTom VIO app, welke je kan downloaden uit de Play Store (Android) en Apple Store (iOS). Helaas geen app in de Microsoft Store voor Windows Phones. TomTom is niet de enige die geen ondersteuning biedt aan Windows Phone gebruikers (en Microsoft stopt ook met de productie). Doordat je een smartphone nodig hebt, heb je wel direct twee nadelen:
1. Batterijcapaciteit van je pokkie. Niet alleen de batterijduur van de VIO is van belang, ook je telefoon moet lang genoeg stroom kunnen leveren tot je op je bestemming bent. Gelukkig bestaat er zoiets als een powerbank en kan je onder het rijden je smartphone of VIO gewoon opladen. Powerbank in je jaszak of tanktas, aansluiten op VIO of smartphone en rijden maar! Voor de VIO alleen mogelijk als het droog is, want tijdens het laden is de VIO niet waterdicht omdat het klepje dan open staat.
2. Opslagruimte. De opslagruimte van je smartphone is niet onbeperkt, met bergen foto's en filmpjes moet er wel wat plek overblijven voor de TomTom-kaarten. In eerste instantie kijkt de VIO app al naar de plek waar de meeste ruimte is en slaat daar de kaarten op. Dit gebeurt bij de eerste keer dat je contact maakt met de servers van TomTom.
Naderhand kan je niet in de app kiezen waar andere kaarten moeten worden opgeslagen. Heb je een grotere MicroSD-kaart in je telefoon zitten (dan je interne ruimte hebt), dan komen de kaarten daar op te staan. Daarnaast komt TomTom met optionele regiokaarten, zodat je niet met de volledige kaart van Europa hoeft rond te rijden. Ga je een vakantie in Duitsland doen? Dan installeer je alleen naast Nederland, Duitsland. Bij de kaart van Duitsland kan je zelfs nog weer kiezen welk deel. Heb je ruimte genoeg, dan kan je gerust heel Europa downloaden, wat ongeveer 6GB ruimte in beslag neemt. Overigens kosten MicroSD-kaartjes niet meer zoveel, maar heb je een iPhone, dan kan je helaas niet snel uitbreiden.
TomTom komt met de volgende regiokaarten (uitklapbaar):
Land/regio | Grootte |
Complete kaart van Europa | 5,2 GB |
Centraal-Europa | 3 GB |
Oost-Europa | 895 MB |
Midden-Europa | 2,8 GB |
West-Europa | 3,9 GB |
Benelux | 400 MB |
Nederland | 137 MB |
Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland | 751 MB |
Oost-Duitsland | 117 MB |
Noord-Duitsland | 101 MB |
West-Duitsland | 271 MB |
Zuid-Duitsland | 217 MB |
Frankrijk | 776 MB |
Oost-Frankrijk | 120 MB |
Noordwest-Frankrijk | 187 MB |
Zuidwest-Frankrijk | 158 MB |
Zuidoost-Frankrijk | 169 MB |
West-Frankrijk | 207 MB |
Griekenland | 143 MB |
Spanje, Portugal, Andorra, Gibraltar | 595 MB |
Centraal-Spanje | 89 MB |
Noordoost-Spanje | 105 MB |
Italië | 560 MB |
Centraal-Italië | 187 MB |
Noordoost-Italië | 143 MB |
Noorwest-Italië | 158 MB |
Polen | 197 MB |
Scandinavië | 516 MB |
Turkije | 295 MB |
UK - Noord en Ierland | 119 MB |
UK - Zuiden | 364 MB |
UK en Ierland | 457 MB |
Bestandsgroottes kunnen wijzigen na updates door TomTom, dit is enkel ter indicatie. |
Het nadeel bij de regiokaarten is wel dat je over moet schakelen naar de andere kaart, op het moment dat je de grens passeert. Dit kan overigens eenvoudig in de app, door bij de kaarten even de andere kaart te selecteren. Even over de grens dus een plekje vinden waar je even langs de weg kan staan om te wisselen. Is alleen sprake van als je door ruimtegebrek deelkaarten hebt gedownload.
De VIO werkt net als andere TomTom-apparatuur intuïtief. Wat ook wel handig is, is dat als de VIO aan staat en je op je telefoon bluetooth inschakelt, deze automatisch de app start. Voor uitschakelen geldt iets soortgelijks; bij het sluiten van de app (op Android een paar keer op het 'terug'-pijltje klikken, schakelt direct ook de VIO uit). Alles is snel duidelijk, je zoekt op je smartphone in de VIO app een adres of locatie, geeft aan wat je wel of niet wil (denk aan snelweg, tolweg) en je gaat rijden. Eventuele tussenpunten kan je direct opnemen of onderweg, door even te stoppen en je smartphone uit je jaszak te halen. Brandstof bijna op? Dan geef je als tussenpunt een benzinestation op die op de route ligt. Backlight kan je instellen via de app, voor je gaat rijden. In het donker 's avonds, wil je toch liever dat het scherm iets minder fel is dan overdags als de zon schijnt. Instructies zie je op de VIO, de VIO heeft zelf geen speaker. Geluid gaat dus via je smartphone. Je kan er voor kiezen om dit via de speaker zelf te laten horen (wat je onder het rijden toch niet gaat horen) of via BlueTooth te streamen naar een Bluetooth oortje. Ook kan je er voor kiezen om helemaal geen geluid te laten horen en dan regelmatig de VIO checken.
Instellingen op het touchscreen, welke overigens prima werkt met handschoenen aan, van de VIO zelf zijn beperkt. Je kan inzoomen en uitzoomen (beperkt), instructie geven om te rijden en eventueel een andere plaats kiezen om naar te navigeren, maar dan wel de recente locaties of de thuislocatie. Wil je een ander adres, dan moet je de smartphone er toch echt weer even bijpakken. Erg prettig zijn de lifetime kaarten, die elke drie maanden door TomTom worden vernieuwd en erg handig zijn de Lifetime Flitsers en Lifetime TomTom Traffic (in combinatie met IQ Routes). Hiervoor heb je wel je dataverbinding van je telefoon nodig, om mobiele flitsers en huidige verkeersinfo door te krijgen.
Heb je geen data-abonnement bij je provider? Geen nood, dan krijg je de vaste flitsers wel door, maar niet de verkeersinformatie. Denk eraan dat je in het buitenland aan het roamen bent en de datakosten iets hoger zijn dan in Nederland. Misschien denk je dat die Traffic-info onnodig is, voor de snelwegen klopt dat wel als je op een motor(scooter) overal tussendoor kan, maar voor binnendoor is het wel bijzonder handig als je een file kan ontwijken. De VIO kan overigens als je gebeld wordt, laten zien wie er belt. Je kan helaas niet opnemen door op het scherm te klikken, maar je kan in elk geval wel zien wie er belt. Heb je een bluetooth communicatieset, dan kan je daarmee het gesprek voeren, met een druk op de knop van de communicatieset. Maar stel dat je geen speakers en microfoon in je helm hebt, dan is het soms nog wel handig als je ziet wie er belt en kan je eventueel langs de weg even stoppen om terug te bellen, of als je er niet op zit te wachten, lekker doorrijden. Deze optie, om te zien wie er belt, is overigens uit te schakelen, mocht je hier geen waarde aan hechten.
Is de VIO dan helemaal perfect? Nee. Ik ben erg te spreken over het product en kan 'm aanraden voor motor(scooter)rijders die echt alleen van A naar B willen rijden, maar er zijn een aantal dingen die ik graag anders zie. Zo mist er op de VIO permanente informatie over het batterijniveau. Bij 20% zie je wel een ikoontje verschijnen met de waarschuwing dat de batterij bijna leeg is, maar deze is verder afwezig. Wel kan je via je smartphone informatie over de batterij van de VIO zien, maar dan moet je die dus uit je zak halen. Daarnaast mis ik een permanent ikoontje die aangeeft wat de maximumsnelheid op de weg is. In Nederland is het vaak redelijk duidelijk, maar in Duitsland is het binnendoor soms afvragen of je nu 100km/u mag of dat het toch zachter moet. Ook wil ik graag constant mijn GPS-snelheid zien. Nu zie je deze alleen groot in beeld als je een flitspaal nadert. Een laatste puntje is dat je op de VIO zelf niet de route kan stoppen, om gewoon te rijden zonder instructies. In principe moet een software-update dit allemaal toe kunnen voegen, hopelijk leest TomTom het commentaar uit de community en past men dit toe. Deze extra's zouden de VIO nog completer maken, maar ook zonder deze informatie kom je natuurlijk wel op je bestemming.Voor 169 euro zet TomTom iets moois op de markt, wat nog niet eerder bestond in deze vorm. Natuurlijk kon al je smartphone op het stuur monteren via een mount of met een tasje, maar ook dat is niet gratis. Nu heb je voor relatief weinig geld prima navigatie voor A naar B, met daarbij lifetime kaarten en verkeersinformatie. Wil je meer, dan betaal je ook meer (in de vorm van een Rider). Op echt lange stukken rijden (lees: een retourtje van 6 uur of meer) is het wellicht verstandig een powerbank mee te nemen of een USB-aansluiting te monteren op de motor(scooter), maar TomTom heeft de VIO ook niet ontworpen om de halve wereld over te reizen. In de praktijk zal het toch vooral in en om de grotere steden worden gebruikt of voor interstedelijk verkeer en zie ik niet zo snel iemand heel Europa afreizen met een VIO, hoewel dit zeker niet onmogelijk is. Een TomTom Rider zou ik dan echter eerder aanbevelen.
Jammer dat de maximum snelheid en je eigen snelheid niet constant in beeld zijn en dat de resterende batterijduur niet zichtbaar is, maar met een software-update moet dit aangepast kunnen worden. Zonder deze voorgestelde functies, doet het navigatiesysteem, zoals al eerder gezegd, zijn werk en brengt deze je naar waar jij naar toe wilt. Bochtige wegen zijn niet aanwezig, maar dat kan niet voor dit bedrag. Voor duidelijke A-naar-B-navigatie is de TomTom VIO een aanrader. TomTom zou misschien eens na moeten denken over een variant voor de brommers en scooters, met een kaart inclusief fietspaden. Deze kunnen ze dan uitbrengen als 'VIO 50'. Volgens mij kan dat best goed lopen en misschien reizen mensen dan met 49cc ook verder dan de directe omgeving. Voor de VIO heeft TomTom overigens nog een stevig rond beschermtasje beschikbaar, voor als je klaar bent met rijden en 'm wilt opbergen.
Is de VIO nu echt geschikt voor op een motor? Naar mijn mening alleen als je een steelspiegel hebt. De mount op het handvat kan wel, maar de VIO zit dan al snel in de weg met je linkerhand. Op het stuur monteren kan, maar dan moet je echt een dik buizenstuur hebben, of iets van rubber tussen de mount en het stuur duwen. Ik hield qua ruimte zeker 1 centimeter over. Dus deels inzetbaar op de motor, hoewel de Rider een betere aanrader is, kan je toch voor minder geld met een VIO navigeren op motoren met steelspiegels. Aanrader voor motorscooters? Absoluut! Daar is hij uiteindelijk ook voor ontworpen.
De adviesprijs van de TomTom VIO is €169,- en is onder andere nu zelfs voor maar 99 euro te koop bij BOL.com. Wil je alle functies van de VIO ontdekken? Klik voor de Nederlandse handleiding.
Aanvulling december 2016: TomTom luistert naar de community en heeft een update uitgerold, waarbij de huidige GPS-snelheid én de maximumsnelheid van de weg aan de rechterkant zichtbaar zijn op de VIO.
Hiermee klopt het verslag daardoor niet helemaal meer, maar daarom deze aanvulling. De VIO is nu zijn geld nog meer waard!
Nette prijs voor basic A-naar-B-motornavigatie, montage van mount zeer eenvoudig, batterijduur langer dan Rider, regiokaarten, waterdicht, GPS in VIO zelf | |
Batterijpercentage standaard niet zichtbaar tijdens rijden, geen maximumsnelheid van wegen (aanwezig na update), geen permanente GPS-snelheid in beeld (aanwezig na update) |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL