De Optimate komt in vele geuren en smaken, zo zijn ze op het moment van schrijven (jan 2014) bij Optimate 6 aangekomen. Dit wil niet zeggen dat de oudere Optimates slechter zijn. Ze hebben alleen extra of verbeterde functies. Zelfs Optimate 2 laders zijn nog volop in Nederland nieuw te koop en ook daarmee doe je geen miskoop.
Voor onze Kymco K-Pipe 125, waarbij je veel moeite moet doen om bij de accu te komen (zadel losmaken, welke vast zit met bouten), hebben we ervoor gekozen om een Optimate 3+ te kopen bij Motorcorner.nl. Deze was daar volgens een snelle zoektocht op Google namelijk het goedkoopste.
De werking van de Optimate is eenvoudig; Simpel gezegd, sluit je de accu aan op de Optimate, de processor in de lader zal direct de status van de accu checken en start daarna een normaal laad-programma. Als de accu bijna vol zit, start het druppelprogramma. Elke 30 minuten checkt de Optimate het spanningsniveau en indien nodig, druppelt deze bij tot de accu de maximale capaciteit heeft. Is dit het geval, dan zal er geen laadstroom zijn. Is de accu sterk verwaarloosd, dan zal deze eerst proberen de accu beter te maken. De accu moet nog wel een minimale spanning van 2 volt hebben, anders werkt de Optimate niet. Als de accu sterk ontladen is of gesulfateerd, zal de Optimate een herstelprogramma starten, om te proberen de accu weer tot leven te wekken. Binnen een aantal seconden weet de Optimate al of de accu nog te redden is of niet. De lampjes op het apparaat geven de status van de accu aan en de status in welk programma de Optimate zich op dat moment bevind.
De Optimate is weersbestendig en heeft een IP52-bescherming, wat redelijk stofdicht is en druppels water onder een hoek van 15 graden kan tegenhouden. Kan dus prima in een schuur 'buiten' worden gebruikt, zo lang je 'm maar niet in de volle regen laat liggen.
De Optimate heeft de mogelijkheid om te worden opgehangen aan een muur of haak, vanwege de oogjes aan boven- en onderzijde. Voor motoren met CAN-bus (denk aan bijv. BMW's of de Piaggio MP3), is de Optimate 4 Dual beschikbaar. Let daar goed op, voor je een acculader koopt. Het grootste verschil tussen de diverse Optimate laders, is de laadkracht. Zo zal de 3+ met 0,6A laden, de 2 en 4 doen dit met 0,8A. Ook is de capaciteit van de accu's verschillend. Zo kan de Optimate 2 bijvoorbeeld accu's van 3-96Ah aan. De 3+ is prima geschikt voor motorfietsen.
Al met al, zal elke Optimate lader je accu in optimale conditie houden, zodat je jaren kan genieten van dezelfde accu. Op die manier bespaar je jezelf uiteindelijk toch wat geld, accu's zijn ook niet goedkoop. Veel eigenaren van bijvoorbeeld brommertjes, wisselen vaak van accu omdat ze relatief korte stukjes rijden. De accu kan niet goed opladen daardoor en de koude winters nekken de accu. Als ze de accu eens per maand aan zo'n lader hangen, zal de verkoop van nieuwe accu's bij de bromfietszaken waarschijnlijk dalen.
Een veelgestelde vraag, wij sluiten de Optimate in de koude wintermaanden eens per 2 weken 24 uur aan. Hierbij staat de motor in een koude schuur met temperaturen van vaak onder nul. De accu van de andere motor, welke naar binnen gaat, krijgt eens per maand 24 uur lang verse sap uit de muur. Na de winterperiode, als we een idee hebben wanneer de motor weer de weg op kan, laten we de accu nog eenmaal 24 uur aan de lading, voor we gaan rijden. Uiteraard mag je de Optimate altijd in het stopcontact laten zitten, maar de werkwijze die wij hebben gebruikt, heeft er nog nooit voor gezorgd dat een nieuwe accu nodig was. Maar hier wisselt een motor dan ook wat vlotter en blijven we niet 10 jaar met dezelfde motor rijden.
Prijs: 43,50 excl. verzendkosten (jan 2014)
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL