Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Op zoek naar een kerstcadeau? Zoek niet langer!

 

Terug naar 'Overige tests'

DryKewl koelvest (2014)

DryKewl verpakking

Dat niet alleen Macna een droog koelvest op de markt heeft, kwamen we snel achter na het publiceren van dat artikel. Via Twitter liet TechNiche Europe, bekend van de HyperKewl-vesten, weten ook een droog koelvest hebben onder de naam DryKewl'. Het duurde dan ook niet lang voor dat koelvest werd onze kant opgestuurd.

Het enige wat ze vergaten mee te sturen, was de zon en warmte. Zomer 2014 was nat en bij vlagen te koel voor een koelvest. Gelukkig werden de temperaturen kort na de ontvangst toch nog aangenaam en kon het DryKewl-vest uit de verpakking. TechNiche maakt koelvesten voor diverse takken van sport en zijn vooral bekend van het voetbal, waar ze official supplier zijn. Koelvesten zijn ideaal om hittestress van het lichaam te voorkomen, niet alleen bij intensieve sporten, maar ook bij het relaxt rijden op de motor (of intensief bij het racen op het circuit). Bij zomerse temperaturen zie je al redelijk wat motorrijders in korte broek en t-shirt rondrijden. Bij valpartijen zal je er minder fraai uitzien dan dat je met motorpak zou vallen met daaronder een koelvest. Beter trek je dus bescherming aan inclusief een verkoelend vest.

Omdat niet iedereen een klamme lap tegen zich aan wil hebben, zijn ze een vest gaan ontwikkelen die toch verkoeling zou geven, maar waarbij de gebruiker nagenoeg droog zou blijven en dat is ze prima gelukt. We hebben er twee warme dagen mee gereden (dat krijg je met die Nederlandse zomers) en er toch een redelijk oordeel uit kunnen halen.

Het DryKewl-vest bestaat uit een vest gemaakt uit de HyperKewl-kledingstof met twee binnenvoeringen (soort van koelelementen), welke je nat dient te maken en te plaatsen in het vest. Door verdamping zorgt dit voor verkoeling van het lichaam, waardoor je scherper op de motor blijft rijden, je temperatuur omlaag gaat en hittestress niet of minder snel kan optreden.

 

 

De voering dien je 1 a 2 minuten onder water te dompelen, zodat ze voldoende water op kunnen nemen. Vervolgens laat je het overtollige water eruit lopen en doe je beide voeringen in het vest. Deze zet je vast via klittenband en vervolgens sluit je het af met een rits. De achterste voering is iets langer dan de voorste en bij de eerste keer ging het dan ook mis en plaatste ik voorste voering achterin (en dat past prima, je hebt alleen extra ruimte over). Even beter opletten wat ik uit de afwasteil haal, laten we het er op houden dat het kwam door het warme weer.

Eenmaal geplaatst, is het vest direct bruikbaar. Je kan 'm aantrekken als een t-shirt, of erg handig; aan de zijkant een rits losmaken, zodat je 'm nog steeds wel als een t-shirt moet aantrekken, maar dan gemakkelijker. Deze manier verdiende dan ook onze voorkeur, hup, los die zijrits! Wel natuurlijk weer dicht doen, als het vest is aangetrokken.

Meteen voel je de verkoelende werking en kan de rest van het motorpak er overheen, te beginnen met de rugprotector. Waar ik met de Macna het idee had dat rijwind nog ietsje extra verkoeling gaf, heb ik dit niet direct met het DryKewl-vest bij gebruik met dezelfde motorjas. Onderweg voel je de werking wel en er zit nog een goed verschil tussen met of zonder vest rijden. Daarnaast had ik de eerste keer de voering goed uitgeknepen, de tweede keer iets minder en dat geeft ook wel wat verschil. Een tip van TechNiche is om eventueel het vest even in de koelkast te leggen, voor je het gaat gebruiken, voor extra verkoeling.

Het vest weegt inclusief gevulde voering ongeveer 600 gram, dit is bijna de helft van wat het Macna koelvest weegt. Het vest koelt ongeveer 6 tot 16 graden af en doet dit tussen 4-10 uur, gemiddeld zal dit 7 uur zijn. Koelt het vest niet meer genoeg? Even opnieuw onderdompelen en je kan er weer uren tegenaan. Het vest kan in de wasmachine, net als zijn concurrent.

Conclusie

Zowel het Drykewl-vest als het Macna Dry-vest doen waar ze voor ontworpen zijn, beiden met voor- en nadelen. Het DryKewl-vest is nagenoeg hufterproof en kan je onvoorzichtiger mee om gaan. Bij het Macna-vest kunnen de poriën lekken en ook rond de vuldop kan het lekken. Beide problemen heb ik al gezien bij de aanschaf van het Macna vest in de winkel (het 3e vest was pas goed). Ook zit de vuldop op een vervelende plek, iets waar je bij het DryKewl-vest geen last van hebt.

DryKewl koelvest

Bij het DryKewl-vest heb je weer als nadeel dat als je bij wilt vullen langs de weg, je een vunzig toilet kan aantreffen bij het pompstation. Waar ga je dan je voering voorzien van vers water? Eventueel onder de kraan houden en niet de wasbak raken tot je een schonere locatie kan vinden. Bij Macna vul je een leeg flesje (of je koop een flesje water) en vul je deze waar dan ook ter wereld en na het verdelen van het water kan je weer opstappen.

Verwacht echter geen verkoeling als een airco, niet bij het DryKewl-vest, maar ook zeker niet bij het Macna-vest. Het koelt voldoende af om geen last te krijgen van hittestress. Je kan er beter door bij de les blijven. Op hete zomerdagen blijft het gewoon nog steeds warm, maar het is echt beter uit te houden.

Dan is er nog zoiets als de prijs, de Macna is ongeveer 20 euro duurder. Hoeveel geld jij uit wilt geven aan verkoeling, is helemaal aan jezelf. Met beide vesten koop je een goed product, mijn persoonlijke voorkeur gaat naar het Macna-vest. Hoofdreden is dat je het vest overal kan vullen, je hebt enkel een flesje water van 500ml nodig. TechNiche Europe maakt nog veel meer verkoelende en verwarmende producten. Ik kan je een bezoek aan de site (link onder het artikel) echt aanbevelen. Het is nog even wachten op een HyperKewl helmvoering, wie weet komt het er ooit van.

Prijs: €99,95 incl. BTW (op moment van publiceren)
Maten: XS t/m 3XL
Website: www.techniche-europe.com | www.staycoolshop.nl

Meer informatie over het DryKewl koelvest zoeken op internet:

Aangepast zoeken


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram