Vorig jaar introduceerde Drift Innovation de Ghost X actioncam. Het doel was voor een lage prijs een camera te ontwikkelen die lang kon filmen op één lading. Dat was prima gelukt, standaard kon de modulaire camera namelijk 5 uur op één lading filmen en met de extra grote accu zelfs ruim 8 uur. De camera had echter één nadeel en dat was dat de camera door het ontwerp eigenlijk spatwaterdicht was. Een regenbui was geen probleem, maar bij een stortbui was het de vraag of de camera het zou overleven. In de regenbuien met externe microfoon aangesloten hebben de camera's het bij mij allemaal overleefd, maar het was op dat moment altijd wel rijden met samengeknepen billen en hopen dat de camera het zou redden. Daar heeft Drift Innovation dit jaar de oplossing voor gevonden en komt met de Ghost XL camera.
Nog steeds voor een lage prijs (namelijk € 169,99), maar nu volledig waterdicht (IPX7) inclusief aangesloten externe microfoon (al is de microfoon dat natuurlijk niet, maar die moet je ook niet in de regen hangen). Dat lukt GoPro niet. Bij GoPro is de camera niet meer waterdicht als je een externe adapter aansluit voor de microfoon, ook vraagt GoPro een belachelijk bedrag van 65 euro voor die adapter. Niet alleen 100% waterdicht, ook kan de camera standaard 9 uur filmen op één lading. Een flinke verbetering dus en dus tijd om deze camera wat beter te proberen. Drift Innovation stuurde een Ghost XL op om te testen en hoewel dit absoluut geen GoPro-killer is qua beeldkwaliteit, heeft de Ghost XL toch flinke pluspunten tegenover die grootste concurrent. Met name de 300 graden draaibare lens en de extreme accuduur, maken de Ghost XL geschikt voor ander publiek dan de standaard GoPro-gebruikers. De Ghost XL koop je omdat je wil beginnen met motovloggen en niet meteen honderden euro's wil uitgeven aan een camera. Of interessanter: voor de registratie van je ritten voor de verzekering. Daar kan je echt veel van leren als iets bijna fout ging of juist fout ging. Je kan de beelden terugkijken en veel meer details opmerken dan je tijdens die rit zelf deed. Geregeld kijk ik terug waarom iets fout ging en daar leer ik nog met enige regelmaat van. Zoek je goede beeldkwaliteit, dan heeft Drift Innovation nog een Ghost 4K camera, echter is deze net als de Ghost X niet volledig waterdicht. Is de Ghost XL perfect voor motorrijders? Je gaat het hieronder lezen. Als je het testverslag van de Ghost X van vorig jaar leest, dan kom je al een heel eind. De Ghost XL is eigenlijk een verbeterde versie van de X. Niet qua beeldkwaliteit, maar qua features.
Voor een behoorlijke korting scroll je naar beneden. In de conclusie staat een link naar de Official Drift Store op AliExpress, waar de camera voor een stuk minder te krijgen is en uit een Europees magazijn!
Eerst de specificaties, zodat je weet wat de actioncam kan.
Camera | Drift Ghost XL |
Chip | Ambarella A12 |
Sensor | Omnivision OV4689, 4 Mpix, 1/3" |
Lens | F/2.4, kijkhoek 90,115 en 140 graden, draaibare lens |
Display | Dot matrix LCD op achterkant |
Opslag | MicroSD, max 128GB |
Batterij | 3000mAh, duur: 9 uur (@ 1080P 30fps). |
Videoformaat | MP4, H.264 codec |
Fotoformaat | JPEG, maximaal 12 Mpix (geïnterpoleerd), minimaal 4 Mpix |
Videoresoluties | 1080P (25/30 fps), 960P (25/30 fps), 720P (25/30/50/60), WVGA (25/30/50/60) |
Bitrate | Maximaal 30Mbit |
Functies | WiFi (2.4GHz), bluetooth (voor afstandsbediening), waterdicht (IPX7), microfoon, externe microfoon (TRS 3.5mm), timelapse, car DVR mode, tag mode, clone mode |
Gewicht | 144 gram |
De Ghost XL komt een mooi klein doosje met daarin de accessoires die nodig om de camera direct te gebruiken. In de doos tref je de Ghost XL aan, een universele clip om aan de camera te bevestiging om deze vast te kunnen klikken in een Drift-mount. Drift heeft voor haar camera's meerdere mounts los verkrijgbaar. Verder zit er in de doos twee mounts met een stevige 3M-sticker (een rechte en een iets gekromde, voor op bijv. je motorhelm), een USB-kabel om de camera op te laden via de micro-usb poort (de Ghost X beschikte nog over een mini-USB poort) dus dat is al een verbetering, echter had ik nu wel USB-C verwacht. Ook een TRS-audioadapter naar 3.5 mm is present in de doos en een zwart muntje. Met dat zwarte muntje kan je de 'stop' halen uit de onderkant van de camera, om die audio-adapter op aan te sluiten. Ook nog een extra 'stop' aanwezig, maar in de praktijk zal je altijd met externe microfoon rijden.
Deze TRS-audioadapter schroef je als het ware vast en een o-ring op de kabel zorgt er voor dat al het water buiten blijft. Ook zit er in de doos een andere TRS-kabel met schroefdraad, maar dan met een USB-aansluiting aan de andere kant, om de camera op te kunnen laden via de PC, een lader met USB-aansluiting of tijdens het rijden op een powerbank. Het is niet zo dat er data over deze kabel gaat, deze is echt puur om op te laden. Wellicht komt er in de toekomst nog een splitterkabel, bij de Ghost X kon je namelijk ook opladen en een externe microfoon tegelijkertijd aansluiten. Dan zou je 'm via de micro-usb-poort moeten opladen, maar dan is de camera absoluut niet waterdicht. Aan de andere kant kan een volle accu ruim 9 uur mee, hoe lang ben je eigenlijk van plan te gaan rijden? Als laatste nog een quickguide in diverse talen, om in het kort uitleg te geven over de werking van de camera en de vele opties.
De camera is in basis hetzelfde als de Ghost X, maar net een tikkeltje groter, vanwege een aantal extra opties en de grotere batterij. Qua gewicht maakt het weinig uit, van 132 gram van de Ghost X naar 144 gram voor de Ghost XL. Drift Innovations geeft lager op (127 gram), maar mijn weegschaal denkt er het zijne van (en die is gekalibreerd). De vorm van de camera is ideaal voor de motorrijder. Langwerpig, een 300 graden draaibare lens om altijd de horizon recht te hebben en dicht tegen de helm aan. Boven de lens is een LED aanwezig die de status van de camera aangeeft. Heb je wel eens gezien hoe lelijk een GoPro er uit ziet op een motorhelm? Dat blijft echt een verschrikking. Het beeld uit een GoPro is mooi, maar je staat gewoon voor schut. De Ghost camera's van Drift zijn daarin een stuk discreter. De Ghost X was modulair opgebouwd en kon je nog een accu wisselen, bij de Ghost XL is wat je ziet, wat je krijgt. Net wat groter en dikker dan de Ghost X, maar niets om je zorgen over te maken. Bovenop de camera drie knoppen: om op te nemen, te wisselen van modus en WiFi bijvoorbeeld in te schakelen. Op de achterkant de bekende dot matrix LCD met basic informatie over de huidige settings, resterende ruimte op de geheugenkaart, het aantal video's, de resolutie, beeldhoek en framerate. De kleur geeft aan in welke mode je zit: groen is video, geel is foto, paars is foto timelapse, cyaan is fotoburst, blauw is het instellingenmenu. Het kost even wat tijd om uit je hoofd te leren welke knop wat doet, maar dat duurt niet lang en voor je het weet vlieg je door de menu's en opties heen. Toch te lastig? Met de Drift-app kan je de camera ook instellen.
Nieuw in de camera is dat de camera kan vibreren bij het drukken op de knoppen. Dat is best een fijne feature. Een andere nieuwe optie is het inschakelen van 'video lapse'. In plaats van constant 25 of 30 frames per seconde op te nemen, kan je instellen om bijvoorbeeld elke keer 1 seconde op te nemen per 0.5 seconden, 1 seconde, 2 seconden, 5 seconden, 10 of 30 seconden. De camera maakt er dan zelf een soort van timelapse video van, zonder dat je zelf de boel bij elkaar moet editten. Dat scheelt je een berg ruimte op je geheugenkaart, als je normaal gesproken de complete rit zou opnemen in normale videomode en later op de computer zou versnellen. Een andere nieuwe feature is de toevoeging van bluetooth. Hiermee kan je de afstandsbediening koppelen aan de camera. Deze is los verkrijgbaar, maar waar je bij de Ghost-S de afstandsbediening nog makkelijk om je pols kon doen met motorjas aan, is dat bij de huidige niet mogelijk. Leuk als je de Ghost XL gebruikt voor andere zaken dan motorrijden, maar op de motor zelf is die afstandsbediening geen aanrader. Of je moet 'm op je stuur monteren. Maar de oude was zo veel beter en gaf zeer geregeld de status aan van de camera. Een functie die mist is beeldstabilisatie. Deze mist dus helaas op de camera, waardoor het beeld wat onrustiger is dan bij camera's die wel stabilisatie hebben. Dit kost echter ook weer extra stroom en rekenkracht, waardoor je geen 9 uur zou kunnen halen. Het had mooi geweest als je als gebruiker de keus had om het wel of niet te gebruiken.
De "tag"-functie van de camera is niet nieuw, maar ook handig om te gebruiken. Je kan de camera zo instellen dat deze op standby staat, maar als je op de knop op de camera drukt, of op de afstandsbediening, dat de camera dan de laatste ingestelde seconden of minuten wegschrijft. Je kan 'm bijvoorbeeld instellen op 2 minuten.
De camera is ook te gebruiken als dashcam in de auto en kan zelfs als deze wordt aangezet: direct opnemen als de camera aan gaat. In dashcam-mode overschrijft de camera zich constant. Gelukkig bestaat er nu de 'event detection', bij een grote beweging slaat de camera automatisch het bestand op in een andere map. Zo kan het niet worden overschreven. Op de motor wat minder handig als je 'm op de helm hebt gemonteerd, want je beweegt nog al wat tijdens een rit. In de auto wel ideaal. Net als bij de Ghost X en andere Drift camera's, kan je 'Clone Mode' (YouTube-video) gebruiken. Hiermee kan je tot 10 camera's via WiFi aansluiten en tegelijkertijd opnemen met de druk op de knop bij één van de camera's. Op de motor handig als je bijvoorbeeld ook nog een camera hebt die naar achter opneemt. Zo hoef je de beelden niet te synchroniseren, want de start en stop is gelijk en zo kan je de beelden achteraf makkelijk combineren.
De Ghost XL maakt gebruik van dezelfde chipset (Ambarella H12) en sensor (Omnivision OV4689, 4 Megapixel, 1/3") als de Ghost X. Deze kunnen meer aan dan de camera je aan opties geeft, maar deze is wat gedowntuned om dus de extreme accuduur te halen van 9 uur. Om precies te zijn haalde ik 9 uur en 11 minuten. De sensor zelf kan in 1080P tot 120 fps halen, maar om dus die 9 uur te halen, is dat vastgezet op maximaal 30 fps in 1080P en maximaal 60 fps in 720P. De beeldkwaliteit is redelijk. Het kan beter, maar om 9 uur te kunnen halen moet er een compromis worden gemaakt. Dat betekent een lagere beeldkwaliteit en niet 'sneller' filmen dan 30 fps bij 1080P. Om te motovloggen is het onderwerp (audio) vaak belangrijker dan de beeldkwaliteit en voor de verzekering kan de verzekering al heel wat met de kwaliteit die de Ghost XL levert. De camera neemt op met een maximale bitrate van 30 Mbit per seconde in 1080P en 30 fps. Dit moet je delen door acht om van bits, bytes te maken en dus van Megabits, Megabytes. Dan kom je uit op 3,75 MB per seconde wat op de kaart wordt weggeschreven. Een uur filmen kost je dus 3600 seconden x 3,75 MB = 13,5 GB. Zo kan je zelf uitrekenen hoeveel uur er past op een 32 GB kaart, 64 GB kaart of 128 GB kaart. Als je dus van plan bent om 9 uur te rijden en te filmen, dan heb je daar precies genoeg aan met één batterijlading. Handig dus om dan op een vakantie wat meerdere kaartjes mee te nemen. Mocht je onderweg opmerken dat je kaartje bijna vol zit, dan kan je natuurlijk altijd even langs de kant van de weg stoppen en 'm omzetten naar een lagere resolutie. Moet je 'm alleen niet naar 720P en 60 fps zetten, want dan zit je nog met veel data, omdat je het aantal frames zou vergroten. Gelukkig kan je natuurlijk ook dan voor 720P @ 30 fps kiezen. Bestanden zijn maximaal 3.66GB groot, op het moment dat bestand A bijna vol is en bestand B moet worden beschreven, gaat die overgang vloeiend. Je mist daarbij geen beeld of tijd. Wel is de Drift Ghost XL kieskeurig met geheugenkaartjes, net als alle andere camera's van Drift. Goede ervaring heb ik met de geheugenkaartjes van Sandisk. Een hele extreem snelle kaart hoef je voor de ze camera niet te kopen, want met 3,75 MB wegschrijven, zou een klasse 10 kaartje ruimschoots voldoen.
De microfoonadapter om de externe microfoon aan te sluiten, kan aan de onderkant in de camera worden geschroefd. Waar in de promofilmpjes en in de quickguide nog een haakse plug wordt getoond, komt in het eindproduct een adapter die recht naar beneden gaat. Deze kan tegen je schouder aan komen, maar in de praktijk heb ik daar geen last van. Het bleek dat in de laatste testen de haakse adapter toch problemen gaf. Een ander puntje is dat mijn camera werd geleverd met een te dikke o-ring op de adapterkabel. Deze o-ring gebruikt men om de camera 100% waterdicht te maken. De ring was echter te dik (hoog), waardoor de camera geen externe microfoon kon herkennen. Door de o-ring er af te halen, was dat probleem opgelost en werd de microfoon herkend (te zien aan het ikoontje van een stekkertje op het dot matrix LCD scherm). Drift zou de camera nu leveren met dunnere o-ringen en bestaande klanten kunnen vragen om een smallere o-ring, indien er problemen zijn. Zonder o-ring en in een hevige stortbui hoef je niet bang te zijn dat de camera kapot gaat, want het water moet eerst nog langs schroefdraad omhoog en door de zwaartekracht is die kans bij montage op de helm bijzonder klein. Water kiest de kortste en snelste weg en dat is zeker niet via een schroefdraad omhoog. Overigens is de IPX-classificatie voor deze camera IPX7. Dit betekent dat de camera dompeldicht is. De camera zal niet beschadigen door een onderdompeling in water tot maximaal 1 meter diep en maximaal 30 minuten lang. Perfect dus voor regenbuien.
Opladen van de camera duurt ongeveer 2.5 uur. Tijdens het opladen is de dot matrix LCD rood en zie je een ikoontje van een USB-stekker. Ook de led voorop knippert tijdens het laden. Zodra de camera opgeladen is, is het display groen. Dit gaat over het algemeen goed, toch is het nu al twee keer voorgekomen dat het display uit was en de camera ook niet verder werd opgeladen. Dit kwam bijvoorbeeld een keer voor bij 75%, de tweede keer heb ik niet specifiek naar het percentage gekeken. De camera moet groen zijn en niet volledig uit. Dit kan exemplarisch zijn.
De sterkte van het geluid bij de opnames is te laag. Ik heb de microfoon in mijn jas in een achterzak zitten, op ongeveer een meter afstand van de uitlaat. De externe microfoon kan in 5 standen worden ingesteld, waarbij op gevoeligheid #1 er bijna niets wordt opgepikt door de microfoon. Op mijn Kawasaki ER-6N (met Akrapovic uitlaat inclusief dB-killer) is #2 precies goed, want #3 zou de boel overmoduleren. Wel is #3 goed bij mijn motorscooter, omdat deze uitlaat wat zachter klinkt. Ik doe niet aan motovloggen, maar met een microfoon in de helm verwacht ik dat gevoeligheid #2 goed is. Het is een beetje experimenteren welk gevoeligheidsniveau voor jou het beste is. Toch neemt de camera in vergelijking met de Ghost X en Ghost 4K het geluid veel te zacht op, al had de Ghost X weer wat problemen met 'sound clipping', als deze te gevoelig stond. Bij te hard geluid werd er 'geplop' hoorbaar, als de camera het geluidsniveau niet kon verwerken. In het materiaal afkomstig van de Ghost XL, moest ik het geluidsniveau dan ook versterken met 14-20dB. Dat is een behoorlijke versterking en daardoor hoor je ook een constante brom als je heel goed luistert. Die brom is afwezig bij de Ghost X en Ghost 4K (ook als je versterkt), maar enkel op de XL wel hoorbaar. Niet heel storend, maar wel aanwezig. Deze informatie is doorgegeven aan de fabrikant, zij kunnen via de firmware nog aanpassingen doen qua geluidsniveau en dit uitgeven als software-update. Op het moment van schrijven blijft er zeker nog wat te wensen over qua geluid. Maar zoals gezegd; gelukkig kan er via updates heel wat worden aangepast om de camera nog beter te maken. Blijf dus de website van Drift Innovation in de gaten houden voor firmware updates.
Hieronder tref je twee video's die Startersmotor.nl heeft opgenomen en op YouTube heeft gezet. Het directe materiaal wat op de geheugenkaart staat, ziet er beter uit dan wat je op YouTube ziet. YouTube zal video's altijd 'compressen' en daardoor valt detail weg. Het beeld is wat flets, maar kleur kan je tijdens montage altijd toevoegen. De camera beschikt over filters om meer kleur toe te voegen, in de video's zie je het filter 'normal', want zoiets bestuur je liever tijdens de montage in plaats van tijdens het filmen. Zoals je kan zien is de kwaliteit voor het geld en wat de camera kan voldoende. De beginnende motovlogger kan kijken of het wat is en de motorrijder die 'm mee op reis neemt voor de verzekering, kan de situatie goed laten zien aan de verzekering en ook kentekens zijn goed te lezen. Het is echter wel een flink verschil met de Ghost 4K, maar die kost ook minstens twee keer zoveel en die gaat echt niet 9 uur mee. Nog niet. Het is duimen dat Drift Innovation ook met een upgrade komt voor de 4K-camera, want deze is nog niet IPX7-waterdicht.
De camera is voorzien van WiFi om deze te koppelen aan de app (of om gebruik te maken van klonen met andere Ghost XL camera's), die verkrijgbaar is in de Google Play store en App Store voor de Android en iPhones. Met deze app kan je makkelijk live beeld zien en zo de camera afstellen voor het perfecte plaatje. Ook kan je de video's bekijken en downloaden, een livestream starten, filmpjes van andere Drift-gebruikers bekijken en bijvoorbeeld de video's naar je telefoon downloaden. Het bekijken en downloaden gaat, net als bij de Ghost X, op mijn telefoon tergend langzaam. Nu gaat het bij het downloaden van bestanden ook om 3.66 GB als je een filmbestand van maximale bestandsgrootte hebt aangetikt, maar ook het bekijken van video's gaat niet snel. Nu heb ik niet de nieuwste smartphone, een Motorola Moto G5 Plus, maar ook zeker geen langzaam beestje. Dit moet beter kunnen.
Mijn voorkeur blijft nog steeds de data overzetten naar een computer en het vanuit daar bewerken. Voorkeur heeft dan om de microsd-kaart te verwijderen en deze in een USB3.0 poort over te zetten via een snelle kaartlezer. Kopieer je vanaf de camera zelf naar de computer, dan zit je vast aan USB2.0 snelheden. Met een volle kaart van 128 GB, mag je dan wel een flinke pot koffie zetten en wat anders gaan doen. Daarom: USB 3.0 kaartlezer, USB3.0 poort op je PC en de boel is snel overgezet om vervolgens te kunnen monteren. Mocht je nog denken 'Ja, maar hé, waarschijnlijk zit de camera op hetzelfde WiFi-kanaal als een buurman en is het daarom langzaam!'. Ik moet je teleurstellen, de camera ligt 40 centimeter verder en zendt uit op kanaal 1, op dat kanaal ver weg een paar zenders die met -85dB absoluut geen probleem kunnen vormen. Het schijnt dat je via de app nog kan editten, maar als een filmpje van 14 MB nog na 10 minuten op 'pending' staat, zoek ik mijn heil wel op bij de PC of laptop.
De Ghost XL camera is een leuke en goedkope actioncam (€ 169,99) voor de startende motovlogger of de motorrijder die gewoon een opname wil laten draaien tijdens de rit. Om bijvoorbeeld te leren van fouten of als bewijsmateriaal voor de verzekering indien er zich een ongeval voordoet. De vorm is uitstekend voor gebruik op een motorhelm, vreemd dat de meeste fabrikanten dit niet overnemen (maar gelukkig voor Drift!). Aan de andere kant bestaat de wereld van actioncam-gebruikers uit meer dan motorrijders. Wij zijn waarschijnlijk maar een hele kleine groep. De draaibare lens maakt het mogelijk om de camera bijna overal te plaatsen en de accuduur van ruim 9 uur maken 'm geschikt voor zeer lange ritten. Waterdicht met externe microfoon aangesloten is een GEWELDIGE feature, zeker voor de motorrijders die op de motor zitten voor woon-werk en alles tegen kunnen komen qua weer. Tijdens de testperiode heb ik gruwelijk veel regen gezien, ook stortbuien. Af en toe tot op de onderbroek nat, maar de camera met aangesloten externe microfoon had geen seconde last van de regen. Test absoluut geslaagd. De audio-input moet echt beter, ik verwacht hiervoor nog een firmware update in de toekomst van. Tot die tijd in post-edit het geluidsniveau verhogen tot acceptabel niveau.
De beeldkwaliteit is zoals eerder genoemd best redelijk. Niet de beste, maar voor het bedrag wat je neertelt in combinatie met de features en extreme accuduur, mag je niet zeuren. Wil je toch een betere beeldkwaliteit, maar ook het voordeel van een draaibare lens en een betere accuduur dan een GoPro? Dan komt de Ghost 4K in beeld, maar ook daar begint de voorraad van op te raken omdat Drift Innovation waarschijnlijk druk in de weer is om een volledig waterdichte Ghost 4K of 5.7K te ontwikkelen. Gezien de issues met het geluid, de in het begin te dikke o-ringen op de audio-adapterkabels en het soms uitschakelen bij het opladen, denk ik dat de camera net iets te vroeg op de markt is gezet en dat er beter getest had moeten worden met een kleine groep gebruikers. Gelukkig zijn er de firmware updates, maar het zou eigenlijk niet zo mogen zijn dat de gebruikers de testpersonen zijn. Maar dat is vrij normaal tegenwoordig, bij games zie je ook zeer regelmatig dat er zero day patches uitkomen. Hardware en software worden gecompliceerder en gelukkig kan er in elk geval wat aan worden gedaan. Handig is dat je de camera kan klonen, om zo meerdere camera's tegelijkertijd aan te sturen. Ook de videolapse is een leuke feature om lange ritten te filmen zonder al te veel te vragen van je geheugenkaartje. Op een helm zal dat echter wel drukke beelden opleveren, dus dat is leuker om in de auto te doen aan een vaste mount achter de voorruit. Ook de toevoeging van bluetooth voor de afstandsbediening is een leuke extra, maar om dat horloge om je arm te doen, is het bandje helaas net wat te kort. Daar zou Drift Innovation eigenlijk een ander bandje voor moeten leveren, speciaal voor motorrijders. Voor regenachtig weer is dit de camera die ik graag op mijn helm wil klikken. Verder is deze camera geschikt voor de motorrijders die niet heel veel geld willen uitgeven voor een camera, maar wel meteen iets willen hebben wat lang kan filmen, tegen slecht weer kan en een beetje handzaam is op de motor.
Met dank aan Drift Innovation voor het beschikkbaar stellen van de Ghost XL camera. Lees ook eens het testverslag van de Ghost X, om nog wat meer te weten te komen over inhoud van de camera. Deze Drift Ghost XL camera kost € 169,99 en is te koop bij onder andere Drift Innovation in het Verenigd Koninkrijk.
Tijdens de test was de camera ongeveer 170 euro, maar Drift Innovation fabriceert de camera's in China en gebruikt nu ook een Official Drift Store op AliExpress en maken gebruik van magazijnen in Spanje, Polen en Frankrijk. Dit resulteert in spotgoedkope Ghost XL camera's, voor maar rond de 112 euro. Omdat het uit Europa komt, betaal je geen importkosten. Wat je op AliExpress betaalt, is de uiteindelijke prijs. Let dus op dat je 'm NIET uit China bestelt, maar uit een Europees land. ** Klik hier om de camera te bestellen **
De externe microfoon is los verkrijgbaar bij bijvoorbeeld BOL.com (link naar product) en ook bij BOL kan je terecht voor diverse microSD-kaartjes. Denk er aan, met die van SanDisk heb ik goede ervaringen, koop niet zomaar een of ander onbekend merk.Vergeet niet om de extra foto's te bekijken hieronder, onder de rode knop!
100% waterdicht met externe microfoon aangesloten, extreem lange accuduur, draaibare lens, prijs, extra camera's via clone mode aansluiten, cameravorm | |
Audio input kan beter (en harder), geen beeldstabilisatie, trage WiFi om video's te bekijken en downloaden |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL