Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Louis Motorrad motorkleding en motoronderdelen

 

Terug naar 'Overige tests'

Drift Ghost X instap-actioncam (2018)


Drift Ghost XBron: Drift Innovation

Grote accuduur tegen een klein prijsje

Zoals je wellicht weet, maakt Startersmotor al jaren lang graag gebruik van de actioncams van Drift Innovation. In 2014 werd een Ghost-S aangeschaft in plaats van een GoPro en de reden daarvoor was dat de vorm prettiger is op een helm dan een lompe GoPro en ook het feit dat je de lens minstens 300 graden kon draaien, maakte de keus bijzonder makkelijk. In 2017 kwam Drift Innovation op de markt met de opvolger van de Ghost-S, namelijk de Ghost 4K. Nog een stuk kleiner dan de Ghost-S, maar wel voor mij persoonlijk met wat minpuntjes tegenover de Ghost-S. Ondanks de minpuntjes gebruik ik 'm in de meeste video's die ik online zet. Waar een aantal andere merken instapmodellen hebben, komt Drift sinds dit jaar ook met een instapmodel; de Ghost X. Deze lijkt qua uiterlijk verdacht veel op de Ghost 4K, met uitzondering van de kleur van de knopjes bovenop. Wat maakte en Ghost X nou beter dan bijvoorbeeld het instapmodel van GoPro, de HERO 2018 of bijvoorbeeld een TomTom Bandit of Garmin Virb? Dat is eenvoudig: een betere vormgeving, draaibare lens en een standaard accuduur van ruim 5 uur, die te vergroten is (met een grotere accu) naar zelfs 8.5 uur op één lading! Het mooiste is dat de camera maar 150 euro kost (** bekijk de aanbieding in de conclusie, het kan nog voor ongeveer de helft minder! **). Voor niemand meer een excuus om geen camera op de motor te dragen, al is het alleen al voor de verzekering of om te leren van fouten tijdens het rijden. Wat mag je verwachten voor 150 euro en hoe goed is beeldkwaliteit voor die prijs?

Voor we verder kijken naar de camera, is het wel handig om eerst te weten wat de specificaties van de camera zijn. Voor 150 euro kan je natuurlijk niet de kwaliteit hebben van de Ghost 4K en zijn er concessies gedaan op het gebied van hardware, net zoals GoPro andere hardware gebruikt in zijn instapmodel.

Specificaties

Eerst de specificaties, zodat je weet wat er in de behuizing zit.

Camera Drift Ghost X
Chip Ambarella A12
Sensor Omnivision OV4689, 4 Mpix, 1/3"
Lens Kijkhoek 140 graden, draaibare lens
Display Dot matrix LCD op achterkant
Opslag MicroSD, max 128GB
Batterij 2000mAh (1500mAh intern, 500mAh extern, groter leverbaar), duur: 5.5 uur. Met de extra 1500mAh externe batterij 8.5 uur.
Videoformaat MP4, H.264 codec
Fotoformaat JPEG, maximaal 12 Mpix (geïnterpoleerd), minimaal 4 Mpix
Videoresoluties 1080P (25/30 fps), 960P (25/30 fps), 720P (25/30/50/60), WVGA (25/30/50/60)
Bitrate Maximaal 30Mbit
Functies WiFi (2.4GHz), beperkt waterafstotend (IPX4), microfoon, externe microfoon (via mini-USB adapter naar 3.5mm), timelapse, car DVR mode, tag mode, clone mode
Gewicht 120 gram

Wat zit er in het doosje

Het doosje waar de Ghost X in komt is klein en bevat alleen de noodzakelijke spullen om te kunnen filmen op de motor. De camera zelf, twee mounts voor bijvoorbeeld op de helm (een rechte en een gebogen mount), een reset-clipje om de camera te resetten bij een eventuele vastloper (ook zeer handig om batterijen mee te wisselen!), een audio-adapterkabel om een externe 3.5mm microfoon op aan te sluiten (los te koop), een laadkabel, een beknopte handleiding en twee stickers met het Drift logo om ergens op te plakken.

Wil je echt wijs worden uit alle functies van de camera, dan heeft Drift diverse video's op YouTube gezet. Helaas mist een uitgebreide handleiding en moet je het doen met korte handleidingen van diverse modi op de camera en de reeds genoemde filmpjes. Losse accessoires (bijv. een microfoon of extra mounts) zijn te bestellen via de Drift Innovation website.

Inhoud doos Drift Ghost X

 

Uiterlijk en hardware

De Ghost X is een lichtgewicht camera van maar 120 gram en alleen te onderscheiden van de Ghost 4K door de kleur van de knoppen bovenop. De bedienknoppen zijn grijs op de X en zwart op de 4K. De Ghost-serie van Drift Innovation is voor zover mij bekend de enige actioncam nieuw leverbaar op de markt, waarbij je nog de lens kan draaien. Onbegrijpelijk dat GoPro nooit zoiets heeft gemaakt, blijkbaar geven ze niet zoveel om motorrijders. Op de voorkant tref je een draaibare lens met een kijkhoek van 140 graden. Dat is aanzienlijk minder dan de 160 graden die de Ghost-S gebruikte. Hoe groter de kijkhoek, hoe meer het fisheye-effect aanwezig is (een tonvormig effect, waardoor alles krom lijkt) en dat vonden veel gebruikers na marktonderzoek van Drift Innovation, niet prettig. Daarom is er gekozen voor een lens met een 140 graden beeldhoek, waarbij dit effect minder aanwezig is. Als extra voordeel is de lens kleiner en kan dus de complete camera kleiner worden geproduceerd die ook nog eens minder opvallend op de helm aanwezig is.

Dankzij de draaibare lens is het beeld (of eigenlijk de horizon) altijd recht, hoe je de camera ook monteert. Vlak boven de lens is een indicatie-led aanwezig die aan de hand van diverse kleuren aangeeft in welke modus de camera staat en of er video wordt opgenomen. De hoogtepositie kan je instellen door de mountclip aan de achterkant iets te verdraaien. Kind kan de was doen. Ook aan de 'binnenkant' waar je de mountclip monteert, is een speakertje aanwezig. Aan de onderzijde van de actioncam tref je twee microfoons aan. Een aan de voorzijde en een aan de achterzijde. Op de Drift website praat men over allen een microfoon voor. Die aan de achterzijde zou dus niets in aanwezig zijn. Op de motor is een interne microfoon nooit bruikbaar door harde windruis bij snelheden boven 40km/u. Een externe microfoon dus verplicht en die kan via een adapter in de mini-USB-poort aan de onderkant. Erg belangrijk voor op de motor is dat je de microfoongevoeligheid terug zet naar 1 van 5. Standaard is dat 3/5 en in alle andere standen dan '1', hoor je een geluid wat het meest doet denken aan kleine waterdruppeltjes die vallen op een microfoon. Bijzonder storend. Denk er dus aan dat je de gevoeligheid terug zet naar 1 op de motor. Maar monteer je de microfoon in je helm, test dan ook wat het op 2 of 3 doet. Hoor je die 'druppeltjes', dan weet je wat je moet doen. Let op dat bij een firmware update alle instellingen naar standaard gaan, dus ook de gevoeligheid. Ook onderop bevind zich het microSD-slot, waar een microSD-kaartje in kan van maximaal 128GB. Gezien de camera maar op 1080P bij 30 fps filmt, hoef je niet de meest dure kaart aan te schaffen. Uit ervaring weet ik dat de Ghost-camera's wel kieskeurig zijn met bepaalde merken en types. Zelf gebruik ik microSD-kaartjes van Sandisk en die werken meestal vlekkeloos. Het kan voorkomen dat de camera vastloopt als je wil opnemen. Je ziet 'm dan opnemen, maar de secondes tellen niet. Wat dan helpt is de kaart formatteren in de camera zelf. Meestal treft de camera nog bestanden aan van bijv. een andere camera en raakt daarvan in de war. Onthoud dit als je een Drift camera koopt, formatteren in de camera werkt bij mij altijd. Achterop bevind zich een piepklein dot matrix LCD schermpje die enkel de nodige informatie geeft zoals resolutie, kijkhoek, resterende batterij, aantal bestanden op de microsd-kaart en resterende percentage tot die kaart vol zit. Het display kan meerdere kleuren weergeven, waardoor je snel weet in welke modus je zit; groen (video), geel (foto), blauw (timelapse), paars (burst), blauw (instellingen). Wil je minder opvallen of nog wat meer minuten uit je camera halen? De achtergrondverlichting en de indicatie-led aan de voorkant zijn uitschakelbaar.

Instellingen zijn met de knoppen bovenop in te stellen of via de Drift App. De knoppen bovenop fungeren om de camera aan te zetten, van modus te wisselen (video, foto, timelapse, burst, instellingen) en om WiFi in en uit te schakelen. De opname knop is makkelijk met motorhandschoen te bedienen. Het makkelijkste is om de instellingen te regelen via WiFi door middel van de Drift app. Met deze Drift app kan je ook live streamen, video's terugkijken en video's verwijderen. Live terugkijken via WiFi gaat haperend naar mijn Android-toestel. Met een quadcore CPU ligt dit waarschijnlijk niet aan de smartphone, maar aan de WiFi-verbinding tussen beide apparaten. Gelukkig kan je de video's ook downloaden naar je smartphone, maar deze lopen snel op tot flink wat gigabytes en zal dan ook extreem lang duren voor ze gekopieerd zijn. Beter trek je de kaart uit de camera en stop je 'm direct in je PC of laptop om de boel daar te monteren. Monteren zou ook met de app moeten kunnen, maar ik doe het nog lekker ouderwets op de PC.

De Ghost X maakt gebruik van de Omnivision OV4689 sensor (4 megapixel) met OmniBSI-2 HDR technologie en een Ambarella H12 chip. De sensor is met 1/3" ietsje kleiner dan wat gebruikt wordt in de meeste actioncamera's en smartphones, namelijk 1/2.3". Hoe kleiner de sensor, hoe minder licht er op kan vallen. Met name in het donker zou dit verschil uit kunnen maken, hoewel de camera een HDR en lowlight functie heeft. De Ghost X kan in 1080P filmen met maximaal 30 fps. Voor een aantal mensen is dat een showstopper en willen ze graag in 60fps filmen. Dit oogt nog vloeiender en kan handig zijn als je slow motion wil toepassen in je filmpjes. Filmen met 60 fps is wel mogelijk, maar dan moet de resolutie omlaag naar 720P.

Ghost X op helm

Op het YouTube-kanaal van Startersmotor zijn de meeste filmpjes met 25 of 30fps gefilmd. De meeste mensen die YouTube bezoeken kijken met een smartphone en dan volstaat in elk geval de resolutie, voor 60fps is wel een krachtigere telefoon nodig en een goede internetverbinding. Heb je echt 60fps nodig? Natuurlijk is het mooier, maar ook met 30fps kan je tonen wat je wil en als je de Ghost X voor de verzekering koopt is dat echt meer dan genoeg. Technisch kan de OV4689-sensor in de Ghost X meer aan, zelfs tot 120 fps bij 1080P. Drift ontwikkelde de Ghost X echter om zoveel mogelijk uren uit een acculading te halen en die 5 uur haal je alleen als je de framerate limiteert tot 30 fps. Daarmee maak je de camera ook stabieler en is er minder dure hardware nodig verderop in de camera. De keus om dus een zuinige camera te maken, resulteert in 1080P @ 30 fps. Dit is voldoende om je ritten te filmen en bevalt je dat niet, dan ga je voor de Ghost 4K, die hogere framerates ondersteunt.

Net als de Ghost 4K heeft de Ghost X een modulaire poort. Zo kan je de accu wisselen met een grotere accu. Waar je bij de Ghost 4K nog een LCD in die poort kan plaatsen, is deze bij de Ghost X niet compatible. De Ghost X heeft twee accu's, een niet-verwijderbare interne accu (1500mAh) en een accu (500mAh) in de modulaire poort. Samen goed voor een capaciteit van 2000mAh, waarmee je 5.5 uur non-stop kan filmen. Een grotere accu (1500mAh) is te koop voor ongeveer 30 euro en daarmee kom je uit op een totaal van 3000mAh, zodat je 8.5 uur kan filmen. Welke andere actioncam kan ruim 8 uur filmen zonder externe voedingsbron? Zelfs 5 uur op één lading lukt geen enkele andere actioncam voor zover ik weet. Deze modulaire poort maakt de camera echter minder waterdicht dan de Ghost-S ooit was. Net als de Ghost 4K, heeft de Ghost X een IPX4-waardering, wat aangeeft dat de camera spatwaterdicht is. Regen kan de camera dus aan, maar zodra er hogere snelheden bij komen kijken kan de wind het water duwen richting gevoelige poorten wat 'm zou doen kortsluiten. Hiervoor heeft Drift een waterdichte behuizing gemaakt waar je de camera in kan schuiven. Enige nadeel: een externe microfoon kan dan niet meer worden aangesloten. Kan je dus in de regen rijden? Ja, maar als het hard regent en je ook nog eens snelheid maakt is de kans aanwezig dat de camera sneuvelt. Het zou leuk zijn als Drift Innovation weer met een camera komt die zo goed als waterdicht is zonder externe behuizing.

Ghost X normale batterijduur Standaard haalt de Ghost X net 5.5 uur. Niet slecht!
Ghost X uitgebreide batterijduur Met de grote batterij zelfs 8.5 uur. Bizar!

 

Afwezig bij de Ghost X is de afstandsbediening. Er zit dus geen bluetooth-functie op de Ghost X. Scheelt batterijduur omdat er geen bluetooth-verbinding hoeft te worden opgezet en waar de afstandsbediening nog prettig was bij de Ghost-S, vond ik het een draak van een ding voor de Ghost 4K. Deze gaat dan ook nooit mee op reis, je mist niets aan de nieuwe afstandsbediening en als je de camera zo instelt dat deze via de LED aan de voorkant aangeeft dat deze opneemt, is dat ook prima. Af en toe kijk ik even in de spiegel of de camera nog opneemt en 's avonds in het donker kan ik het rode lichtje zelfs zien knipperen in de uiterste hoek van mijn blikveld.

 

 

Functies op de Ghost X

Op de Ghost X kan je de camera helemaal instellen naar wens. Instelbaar zijn onder andere de resolutie, framerate, kijkhoek, maar ook is het mogelijk om de bitrate in te stellen van 'low' tot 'high'. Hoe hoger de bitrate, hoe beter de kwaliteit. Aan te raden is om altijd met 'high' te rijden en dit alleen naar beneden bij te stellen als je nog weinig ruimte op je kaartje over hebt en niets wil verwijderen tot je de beschikking hebt over een computer om het over te zetten. Naast de bitrate kan je ook nog kiezen uit een aantal filters. 'Normal' voor normaal beeld, 'Vivid' voor meer kleuren en 'Low Light' als je in het donker gaat rijden. Bij 'Vivid' krijg je wat meer kleuren in het filmmateriaal, echter nooit zo 'erg' als bij GoPro's ProTune. Heb je gewoon edit-software op de PC, dan kan je ook achteraf meer kleur geven aan het beeldmateriaal.

 

Ghost X LCD

Low Light is prettig bij nachtelijke ritten. Andere opties zijn het handmatig instellen van de ISO, lichtmeter en witbalans. Kan je ook automatisch laten regelen en dat gaat de camera prima af. Het dynamisch bereik van de camera is redelijk, maar op een dag waar je veel zon en wolken hebt, vallen de wolken af en toe weg tegen de verlichte hemel. Ook de HDR-functie maakt dat niet heel veel beter. Bedenk je wel dat deze camera echt bijna niets kost. Dan kunnen camera's uit China wel goedkoper zijn, maar die hebben geen bulletvorm en geen draaibare lens, ook dat moet je meenemen in de prijs.

Met een resolutie van 1080P, 30 fps en een hoge bitrate, schrijft de camera video's weg met 30Mbit. Dit komt neer op 3,75MB per seconde. Het bestandssysteem kan maximaal 4GB aan per bestand, dus dat komt neer op video's van 18 minuten. Op die manier kan je makkelijk uitrekenen wat je in theorie nodig hebt. Een 32 GB microSD kaartje kan 144 minuten (2u24m) beeld aan, een 64GB kaartje 288 minuten (4u48m) en een 128GB kaartje 576 minuten (9u36m). Dit is echter alleen als je de thumbnails (verkleinde video's om snel te delen op internet) uitschakelt en er verder niets anders op het kaartje staat. Koop je geen extra grote accu, dan kan je dus op één batterijlading precies een 64GB kaartje volschieten. Gebruik je een lagere bitrate en zou je in plaats van 30 fps, filmen op 25 fps, dan kan je dus nog meer kwijt op je microsd-kaartje, voor deze vol zit.

Waar de Ghost 4K nog een stabilisatie-optie had (welke onbruikbaar is op de motor in verband met te kleine kijkhoek), is elektronische stabilisatie niet van toepassing op de Ghost X. De sensor kan het aan, maar het kost meer rekenkracht en is het er uit gelaten om die accuduur zo groot mogelijk te houden. Stabilisatie kan wel rustiger beeld geven, maar als het ten koste gaat van de kijkhoek (zoals bij de Ghost 4K), is het dat niet waard.

De Ghost 4K had echter een andere sensor en chip, dus dat wil niet zeggen dat de stabilisatie op de Ghost X beter zou zijn, als Drift Innovation deze zou inschakelen. Zou wel leuk zijn als dat met een firmware update nog beschikbaar zou komen. De Ghost X is een multifunctionele camera. Naast het maken van video's kan je ook nog foto's maken met maximaal 12 megapixels. De resolutie is dan wel geïnterpoleerd (opgerekt), de sensor kan namelijk uit zichzelf maar 4 megapixel foto's maken. Naast foto's kan je ook nog een timelapse maken met intervallen van 1 seconde tot 1 uur. Ook is het mogelijk om snel foto's achter elkaar te maken met de burstmode. Deze is instelbaar van 5 foto's per seconden tot 15 foto's per seconde. Leuk voor actiefoto's als je geen betere camera bij je hebt.

Ook beschikt de Ghost X over een Car DVR mode, waarbij je 'm als dashcam in de auto kan gebruiken en de camera in een soort loop-mode video's maakt en overschrijft als de kaart vol zit. Op die manier hoef je je nooit druk te maken over een volle kaart en maakt de camera korte filmpjes in te stellen tussen 30 seconden en 10 minuten. Een andere handige mode om ruimte te besparen op je kaartje is de TAG-mode. Deze kan je instellen in 10 seconden, 30 seconden, 1 minuut en 2 minuten. De camera neemt wel op, maar schrijft niet weg op je kaartje tot dat je de knop op de camera indrukt als er wat gebeurt. Afhankelijk van de instelling neemt deze de ingestelde tijd op voor dat je op de knop drukte en dezelfde tijd daarna. Stel dat je 'm dus op 2 minuten zet en je ziet wat opmerkelijks gebeuren wat je graag wil opslaan, dan druk je op de knop en de camera schrijft dan de 2 minuten weg die vooraf gegaan zijn voor je op de knop drukte en filmt dan nog 2 minuten door voor weer in een soort standby te gaan. In totaal film je dus 4 minuten beeld. Dit bespaart je aardig wat ruimte op je kaartje in plaats van constant filmen.

Gebruik je de camera voor de verzekering dat je bij een ongeval aan kan tonen wat er vooraf is gebeurd, om je zaak te versterken, dan is het raadzamer om de gewone filmfunctie of Car DVR-mode te gebruiken, omdat je bij een eventuele aanrijding echt niet denkt (of in staat bent) om dat knopje in te drukken om het nog op te slaan op je geheugenkaartje.

Ghost X module

 

Sinds firmware v1.2.5.4 heeft Drift Innovation een nieuwe mode toegevoegd: Clone Mode. Hiermee kan je 10 Ghost X camera's aansturen met één camera. In totaal heb je dan dus 11 camera's, waarvan één de 'master' is en de rest 'slave'. In clone mode kan je met één camera alle camera's aansturen. Zo kan je opnames starten en stoppen en kan je ook een aantal instellingen doorvoeren naar alle camera's. Ideaal als je op je motor vanuit meerdere hoeken je materiaal wil filmen. Maar dat kon toch al als je meerdere camera's gebruikte? Dat klopt, maar dan moest je nog altijd handmatig alle bestanden synchroniseren. Omdat alle opnames tegelijkertijd starten, hoef je ze in de tijdlijn van je montagetool alleen maar onder elkaar te zetten en de beelden te combineren. Gezien de prijs van een enkele Ghost X camera, kan je nog best een tweede of derde erbij kopen, als je het leuk vind om iets vanuit meerdere hoeken te filmen. Ook handig in de auto met DVR-modus, zo start de camera op de voorruit en de achterruit tegelijkertijd. De clone mode werkt via WiFi, maar Drift garandeert dat je dan nog 4 uur kan filmen op een lading. Startersmotor heeft meerdere Drift Ghost X camera's in bezit, in deze video op YouTube laten we daar meer van zien.

 

Ghost X op Nishua helm

 

Beeldkwaliteit

Maar wat is nu de beeldkwaliteit van de Ghost X? Daar heb ik inderdaad nog weinig over geschreven. De kwaliteit uit deze budgetcamera is naar zijn prijs. De kwaliteit is voldoende tot goed, maar wat je uit een budget GoPro Hero tovert, is beter. Alleen beter beeld kan je niet zoveel mee, de Drift heeft zoals eerder genoemd voordelen als vorm en een draaibare lens. Dat maakt het dat ik veel liever een Drift camera op mijn helm klik, dan een GoPro. Ik snap dan ook niet dat GoPro nooit een poging heeft gedaan om een motorvriendelijke actioncam te maken. De 140 graden lens geeft voldoende weer, hoewel persoonlijk een 160 graden lens wenselijker is, om meer in beeld te krijgen zonder je helm te hoeven bewegen. Het dynamisch bereik van de Ghost X is niet heel denderend en de lucht is met enige regelmaat overbelicht, maar je koopt een camera als deze als startende motovlogger, om je ritjes te filmen of om gewoon een camera op je motor te hebben voor de verzekering. Genoeg gekken op de weg en steeds meer idioten die met de smartphone spelen in de auto en totaal niet denken aan overige weggebruikers. De camera geeft redelijk wat details weer, maar hoe groter de afstand, hoe minder details zichtbaar zijn. Wil je meer details en een strakker beeld, dan moet je echt de Ghost 4K kopen. Het doel van de Drift Ghost X is een betaalbare camera neerzetten voor geinteresseerden, die ook nog eens een accuduur heeft die ver boven alle concurrentie staat.

De kleuren uit de Ghost X zijn wat flets en ook het contrast zou nog wat beter kunnen, maar die zijn beide met software goed op te krikken. Als je de video's upload naar YouTube, gooit YouTube er zelf ook nog een sausje over met een eigen compressie, waarbij het asfalt er pixelig uit gaat zien. Dat is best wel jammer. In het originele beeldmateriaal is er niets mis met het asfalt, maar zodra het op YouTube staat is het een groot pixelfeest. Dat is het enige minpunt, maar het onderwerp in jouw video is vast niet hoe strak Rijkswaterstaat het asfalt heeft aangelegd. Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus video kan nog meer vertellen dan ik kan schrijven. Hieronder zie je twee voorbeelden van de Ghost X, waarbij er naderhand in de montage-software niets aan het beeld is gewijzigd.

Een uitgebreide Ghost X video met diverse ingebouwde filters (tijdens het rijden hoor je 'plopjes'; te hoge microfoongevoeligheid (4/5 ipv 1/5), foutje van Startersmotor. :)
Een Ghost X video uit de collectie:

 

Conclusie

De Ghost X is een aanrader voor de motorrijder die de wereld wil verkennen van het filmen op de motor of 'm puur gebruiken voor de verzekering en tegelijk de voordelen wil opdoen van een goede vorm, draaibare lens en een enorme accuduur tegen een scherpe prijs. Er zijn voldoende alternatieven verkrijgbaar, maar geen van die camera's heeft de juiste vorm, een draaibare lens en laat staan een enorme accuduur. Prettig zou zijn als de camera ook goed bestand is tegen hevige regen, zonder gebruik te maken van een waterdichte behuizing. Het ontbreken van een 60fps-instelling kan een dealbreaker zijn voor sommigen, maar het alternatief is de Ghost 4K, die twee keer zoveel kost.

Het modulaire systeem is bij de Ghost X wat minder functioneel dan bij de Ghost 4K, omdat de Ghost X enkel batterijen ondersteunt en geen los LCD-display of een 4G-module. De batterij is lastig te verwijderen met je nagel, maar daar komt de resettool goed om de hoek kijken. Daar komt het batterij makkelijk mee los. Is dat onderdeeltje vast niet voor gemaakt, maar het is wel mijn onmisbare grote vriend. Jammer dat YouTube door compressie het asfalt er uit laat zien als een grote pixelbrei, maar gelukkig blijven andere objecten er altijd goed uit zien. De Ghost X is 'set & forget', een accu wisselen is bijna niet meer nodig.

De Ghost X is leverbaar voor € 149,99 via de site van Drift Innovation. Tijdens de test was de camera ongeveer 150 euro, maar Drift Innovation fabriceert de camera's in China en gebruikt nu ook een Official Drift Store op AliExpress en maken gebruik van magazijnen in Spanje, Polen en Frankrijk. Dit resulteert in spotgoedkope Ghost X camera's, voor maar rond de 80 euro. Omdat het uit Europa komt, betaal je geen importheffingen. Wat je op AliExpress betaalt, is de uiteindelijke prijs. Let dus op dat je 'm NIET uit China bestelt, maar uit een Europees land. ** Klik hier om de camera te bestellen **.

Goede microsd kaartjes, zoals de Sandisk Extreme kan je kopen bij BOL.com. Een lagere snelheid kan ook wel, omdat de Ghost X wegschrijft met 4MB/s, maar wil je 'm in meer apparaten gebruiken, dan is de Extreme een goede keus.

Met dank aan Drift Innovation voor het beschikbaar stellen van de Ghost X. Meer info tref je aan op de Drift website.

Vergeet niet om de extra foto's te bekijken hieronder, onder de rode knop!

Pro Draaibare lens, enorme accuduur, vormgeving voor motorhelm, mountsysteem handig; klik en klaar, prijs, clone mode, externe microfoon optie (eigenlijk noodzaak)
Con Accu komen lastig los met vinger (achterkant resetpin gebruiken!), spatwaterdicht ipv volledig, kieskeurig met microsd-kaartjes, geen 60fps in 1080P, videomateriaal afspelen om te controleren gaat traag via wifi, geen klein beschermtasje leverbaar

Ghost X camera

Ghost X knoppen

Ghost X mount koppelstuk

Ghost X helmmount

Ghost X dot matrix LCD

Ghost X onderkant

Ghost X bovenkant met grote accu

Ghost X gemonteerd met grote accu

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!