Heb je nog geen motorrijbewijs, maar wil je deze wel graag halen? Dat is mooi, want op deze pagina ga je lezen wat je allemaal kan verwachten als je dat felbegeerde roze pasje wil bemachtigen. Mocht je nog twijfels hebben of motorrijden wel iets voor je is, dan kan je bij veel motorrijscholen ook een vrijblijvende proefles nemen van meestal 2 uur. Nooit verkeerd om te zien of het iets voor je is. Grote kans dat je door gaat, want motorrijden is behoorlijk verslavend en brengt veel voordelen met zich mee; weinig last van files, bijna overal makkelijk parkeren, goedkoop in verbruik (afhankelijk van je motor, natuurlijk), je maakt meer van de omgeving mee en motorrijden ontspant en ontstrest. Helaas is motorrijden niet zonder risico (en vaker komt dat door andere weggebruikers die niet opletten of met andere dingen dan het verkeer bezig zijn), waardoor het belangrijk is dat je een goede motoropleiding volgt in de vorm van rijlessen. Heb je eenmaal je rijbewijs, dan leer je natuurlijk nog veel meer bij, door zelf in het verkeer deel te nemen. Ook bestaan er vervolgcursussen zoals bijvoorbeeld bijvoorbeeld de VRO-cursussen (Voortgezette Rijopleiding), maar ook bochtentrainingen of bergtrainingen die handig zijn als je op vakantie gaat met de motor. Als je de VRO-training(en) volgt, krijg je bij je verzekeraar vaak zelfs nog weer korting op je verzekeringspremie.
Maar wat moet je allemaal doen om dat motorrijbewijs te halen en wat kost dat allemaal? Eerst moet je kijken naar je leeftijd. Als je 18 of 19 jaar bent, zit je vast aan het A1-rijbewijs. Hiermee mag je op motoren rijden van maximaal 125cc en niet meer dan 11kW (15 pk) en 0,1kW per kilo. Lessen mag overigens al vanaf je 17e voor het A1-rijbewijs, maar de praktijkexamens kunnen pas vanaf je 18e. Vanaf je 20e mag je het A2-rijbewijs halen (op die leeftijd hoef je dus niet in te stappen bij A1!). Met het A2-rijbewijs mag je op motoren rijden met maximaal 35kW (48 pk) vermogen en niet meer dan 0,2kW per kilo vermogen. Er is hier geen limiet aan cc's, maar als de motor geknepen is, mag deze niet meer dan 70kW zijn geweest. Als je A1 hebt gehaald en 2 jaar in bezit hebt, moet je opnieuw AVD-examen doen om A2 te halen. Wel kan je dus als je 20 bent rechtstreeks instappen op A2, zonder ooit A1 te hoeven doen. Van A2 naar het volledige A-rijbewijs kan als je 2 jaar in bezit bent van het A2-rijbewijs, maar ook dan is een nieuw AVD-examen nodig. Ben je 24 jaar of ouder, dan kan je meteen voor het volledige A-rijbewijs gaan en zit je niet vast aan A1- of A2-motoren.
De kosten om een motorrijbewijs te halen variëren. Het ligt natuurlijk aan je eigen ervaring en gevoel voor de motor. De één heeft 10 lessen nodig, de ander 15 of misschien wel 25. Als je al ervaring hebt met schakelbrommers, helpt dat zeker met het sneller halen van je motorrijbewijs en zou je met 10 lesuren best wel eens klaar kunnen zijn voor het examen. Dan heb je in elk geval al het idee van schakelen, koppelen en remmen en is dat al waarschijnlijk een automatisme geworden. In principe is een schakelbrommer gewoon een kleine motor met heel weinig vermogen en trekkracht, de basis is ongeveer hetzelfde. Verder heb je dure rijscholen en rijscholen die wat goedkoper zijn qua prijs. Dat zegt niet altijd wat over de kwaliteit. Naast gewone lessen bieden rijscholen soms ook een spoedcursus aan, een manier om snel aan je motorrijbewijs te komen. Is niet voor iedereen geschikt, het is stevig aanpoten. Je zou aan de instructeur kunnen vragen hoe hij de kans inschat of een spoedcursus iets voor je is. Soms is het ook prettiger om de tijd te nemen en het lekker op je eigen gemak te doen. Genoeg mooie dagen per jaar om te motorrijden, dus ook als je het wat later haalt, zijn er nog altijd veel mooie momenten om te rijden. Verder bieden rijscholen complete lespakketten aan, waarbij je nog wat kosten kan besparen, omdat je meerdere lessen (en vaak ook examens) tegelijkertijd 'inkoopt'. Rijlessen kosten gemiddeld tussen de 50-60 per uur. Zou je alle kosten bij elkaar optellen en uitgaan van losse lessen in plaats van een pakket, dan krijg je een beetje een idee wat een motorrijbewijs halen kost. Daarbij moet je denken aan:
Over het algemeen ben je zo tussen de € 1100,- en € 1500,- kwijt voor een motorrijbewijs, de prijzen van de rijschool zijn bepalend en lopen uiteen. Zoek dus goed rond in je omgeving en beslis dan waar jij wil lessen en afrijden.
Om je motorrijbewijs te halen moet je een goede rijschool zien te vinden. Het CBR heeft een handige Rijschoolzoeker, waarbij je kan zoeken op rijscholen in je omgeving. Daarbij zie je ook het slagingspercentage. Vervolgens ga je naar de website van de betreffende motorrijschool en kijk je of ze voor A1 of A2 rijles geven. Er zijn rijscholen die geen A1-motoren hebben staan om te lessen. Ook staan de prijzen van de rijlessen en/of pakketten online op de website van de rijschool. Het raadzaam om een proefles aan te vragen, tenzij je echt al zeker weet dat je wil gaan motorrijden. Toch kom je er zo wel achter of het contact tussen jou en de instructeur prettig is. Een goed slagingspercentage is leuk, maar er moet ook een klik zijn met de instructeur. Niet elke rijschool biedt proeflessen aan, maar er naar vragen kan altijd. Tijdens je rijlessen mag de instructeur aan maximaal 2 cursisten tegelijk lesgeven. De instructeur zal achter je aan rijden op een motor of met een auto. Via een oortje en portofoon krijg je instructies door. Op een oefenterrein is geen wettelijk limiet aan het aantal cursisten per rijinstructeur, maar oefenterreinen zijn met name voor proeflessen of het oefenen van vaardigheden voor het AVB-examen. Op de openbare weg zal je dus met maximaal één ander persoon lessen. Vaak zijn privélessen (tegen meerprijs) ook mogelijk, maar met een andere cursist erbij kan je goed van elkaar leren, zowel van fouten als goed uitgevoerde handelingen. Daarnaast heb je er wellicht direct een motormaatje bij om mee te rijden, als jullie beide het rijbewijs hebben gehaald!
Als je gaat lessen, heeft de rijschool kleding te leen. Denk aan minimaal een jas, helm en handschoenen. Veel prettiger is om direct al je eigen kleding aan te schaffen, in plaats van in kleding te rijden waar anderen in hebben zitten zweten. Nu kan je tegenwoordig online heel makkelijk motorkleding kopen (denk aan Louis Nederland, Chromeburner of bijvoorbeeld MKC Moto -voorheen MotorKledingCenter-), maar ik raad je aan om een fysieke motorzaak of motorkledingwinkel te bezoeken en daar een ochtend of middag uit te trekken om jouw ideale kleding bij elkaar te vinden. Je moet meerdere gelijke kledingstukken passen om er achter te komen wat voor jou prettig is. Online gaat dat lastig, of je moet meerdere kledingstukken tegelijk kopen en wat niet goed past terugsturen. Dat gebeurt vaker dan je denkt. Maak het jezelf makkelijk en bezoek een motorzaak of motorkledingzaak. Vaak hebben webshops ook fysieke winkels, dus je kan vooraf natuurlijk al wel online een kijkje nemen en een indruk krijgen wat motorkleding kost en wat er te krijgen is.
Om een motorrijbewijs te halen moet je drie examens halen. Dit is het theorie-examen, AVB-examen (voertuigbeheersing) en AVD-examen (verkeersdeelneming). Om het AVD-examen te halen, moet je eerst je theorie-examen hebben gehaald. Een theoriecursus kan je vaak via de rijschool volgen, maar online kan je ook bij Theorie.nl betaald oefenen. De prijs bij Theorie.nl om examens te oefenen is over het algemeen lager dan een theoriecursus te volgen bij een rijschool. Bij Theorie.nl kan je een code kopen om 24 uur te oefenen of 1 week of 2 weken. Je kan dan een ongelimiteerd aantal oefenexamens doen, om je goed voor te bereiden op het examen bij het CBR. Voor het theorie-examen ben je dus niet afhankelijk van de rijschool, maar je kan dit dus op eigen houtje halen. Of je gebruikt Theorie.nl ernaast om nog meer klaar te zijn voor het theorie-examen. Na het behalen van het examen ontvang je van het CBR een digitaal uitslagformulier, deze moet je hebben om deel te mogen nemen aan het AVD-examen.
Het AVB-examen omvat de speciale verrichtingen (12 stuks, waarvan 7 worden afgenomen tijdens het examen) die je regelmatig zal oefenen tijdens de motorrijlessen. Denk hierbij aan wegrijden uit een parkeervak, het maken van een halve draai, het maken van een denkbeeldige acht, achteruit inparkeren, langzame en snelle slalom, uitwijkoefening, het maken van een noodstop, vertragingsoefening etc.
Het AVD-examen is de deelname aan het verkeer, waarbij een examinator achter je aan rijdt met de auto en instructies geeft. Hierbij zal je worden beoordeeld op je plaats op de weg, kijkgedrag, het toepassen van verkeersregels en de beheersing van de motor in het verkeer. Een foutje maken kan natuurlijk altijd gebeuren en je zal daardoor niet direct zakken. Blijf geconcentreerd en laat in de overige tijd zien dat je je rijbewijs verdient. Vergeet dat foutje en blijf daar niet te lang over nadenken, daardoor maak je namelijk meer fouten en is de kans wel groter dat je zakt. Lekker doorgaan met het examen en dat roze pasje in het vooruitzicht! Nadat je alle drie de examens hebt gehaald, kan je naar het gemeentehuis om je rijbewijs aan te vragen. Mocht je al een motor in de schuur hebben staan, doe dit dan NIET op de motor, want je hebt nog geen motorrijbewijs. Je zal niet de eerste zijn (en een boete is niet mals!). Als deze eenmaal is aangevraagd, kan je deze meestal na een week ophalen. Het motorrijbewijs is 10 jaar geldig en kan daarna verlengd worden via het gemeentehuis.
Succes met het zoeken naar een rijschool, veel plezier tijdens het lessen en hopelijk haal je snel je motorrijbewijs. Ben je benieuwd wat je straks mag rijden? Check dan de A1-database en A2-database met alle gangbare motoren voor jouw rijbewijs.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL