Sinds een aantal jaar heeft Yamaha de XT125 weer op het programma staan. In 2010 niet meer in het assortiment in Nederland, maar in België is de XT125X/R nog steeds beschikbaar voor de automobilisten welke met een 125cc motorfiets mogen rondrijden.
Bij Arie Molenaar Motors in IJsselstein (Utrecht), staat een Yamaha XT125X te koop. Voor mij de uitgelezen kans om daar een stukje op te rijden en er een verslag van te maken voor op de website. De XT125X die bij Arie Molenaar Motors te koop staat is niet geheel origineel meer. Zo heeft de motorfiets een Arrow uitlaat van voor naar achter en staalomvlochten remleidingen. Deze beide aanpassingen kunnen de motor alleen maar beter tot z'n recht laten komen.
De XT125X en XT125R maken gebruik van hetzelfde blok als dat van de Yamaha YBR125. Dit is een luchtgekoeld 125cc motorblokje, welke redelijk bulletproof is, kan weinig aan kapot. Een wereldreiziger heeft de wereld rondgereden op een YBR en heeft meer dan 100.000km op de teller gezet. Een leuke feature vind ik de kickstarter. Dat zie je tegenwoordig bijna helemaal niet meer op motoren zitten en toch handig als je accu in slechte conditie is. Het is makkelijker dan op zo'n moment de motor aan rennen! Door de eenvoudige techniek is onderhoud goedkoop en rijd de motor erg zuinig (1 op 35 moet kunnen).
De verschillen tussen de X- en R-versie zijn niet zo heel groot. Zo heeft de X-versie zoals in mijn test, 17 inch velgen en straatbanden (maat 100 en 130). de R-versie heeft achter 18 inch, voor 21 inch en lichte noppenbanden voor gebruik op straat en je kan er een
bospad mee pakken (maat 90 en 120). De remschijf op de X is iets groter dan op de R en zo is ook de veerweg van de voorvork iets groter op de X. Daarnaast is de R versie 6cm langer, maar zo kunnen we door blijven gaan. Simpelweg is de X-versie de supermotard versie en de R-versie de allroad/offroad-versie.
Nu ik een beetje heb uitgelegd wat de XT voor motorfiets is, is het tijd om wat te vertellen over de rijeigenschappen. Het blokje start netjes met één druk op de knop. Toch vind ik het leuker om te kickstarten als die er toch op zit, maar ook met één trap is het motortje meteen wakker. Wel merk ik op dat je zo'n 125cc wel heel makkelijk aantrapt! De motoren die ik zelf heb gehad met kickstarter hadden respectievelijk 250 en 350cc. Je enkel verbrijzelen door verkeerd te kickstarten kan dus niet met 125cc. Ook moeilijk met 250cc of 350cc, hoor.
Ik knijp de lichte koppeling in, zet de motor in de eerste versnelling en laat de koppeling opkomen en geef gas. Komt prima weg, zo'n 125cc, al is het niet heel snel als je meer vermogen gewend bent. Maar bij het verkeerslicht kom je goed genoeg mee met de rest van het verkeer en ben je zelfs een tikje sneller als je geen snelle scheurneus in koekblik naast je hebt staan. Het blokje loopt lekker door de vijf versnellingen heen, waarbij de laatste versnelling toch wel een hele lange is. Deze loopt ongeveer van 80km/u tot de top van 104km/u. De top van de YBR ligt op 106km/u en het waaide tijdens de test behoorlijk, tegen de wind in kwam ik dan ook niet verder dan een dikke 90km/u. Dat is meteen het nadeel van een 125cc motor, bij tegenwind is de topsnelheid een stuk lager.Wil je dat niet, dan moet je gewoon een zwaardere motor kopen (wat met een A1-rijbewijs weer niet kan, hooguit dat je dan een motor koopt met echt 11kW vermogen). Maar de XT is dan ook een motorfiets die leuk is voor in en om de stad en dan is een top van 104km/u meer dan voldoende. De snelweg op gaan zou ik willen afraden, maar dat is met veel 125cc'ers gewoon ongemakkelijk. Minimaal 250cc zou ik daarvoor willen aanraden en soms is het dan nog stevig aanpoten. Voor binnendoor is deze XT gewoon leuk, mits je geen provinciale wegen op hoeft waar 100km/u gereden mag worden.
De cockpit heeft veel opties voor een budget-125cc motor en Yamaha heeft slim nagedacht over de 'mode'-knop. Deze zit namelijk niet op de cockpit, maar op het stuur bij het linkerhandvat. Ik dacht eerst dat dit een pass-knop was (groot licht), maar bij nadere inspectie zag ik het woord 'mode' hier op staan. Die knop zal je vast vaak gebruiken, want de opties in de boordcomputer zijn bijna eindeloos; km-stand, tripmeter, gemiddelde snelheid, klok, stopwatch, status van de accu en ik ben vast nog wel wat vergeten. Op de Belgische Yamaha-site kan ik helaas niet alle opties vinden, maar geloof me als ik zeg dat er veel opties uitleesbaar zijn op de XT125.
Met de 17-inch wielen en het lage gewicht van 120kg, gooi je deze speelse motor alle kanten op. Prima dus voor in de stad om snel van baan te wisselen of tussen de auto's door te rijden in een lange file voor het verkeerslicht. Ook de remmerij is bijzonder goed te noemen, maar zoals ik in het begin al aangaf, had het model waar ik op reed staalomvlochten remleidingen en daardoor heb je meer controle over de remmen en remt de motor een stuk beter. Hoe de remmen origineel zijn, durf ik dus niet te zeggen. Misschien zegt het wel iets dat de vorige eigenaar er staalomvlochten leidingen op heeft gezet.
Door het eenvoudige luchtgekoelde 125cc blok is de motor erg zuinig, is het onderhoud goedkoop, de verzekering laag en kan je dit dus beter rijden dan een opgevoerde bromfiets. De prijs van deze motor is ongeveer gelijk aan dat van een goede bromscooter of schakelbrommer en de inzetbaarheid een stuk groter. Zoek je dus een leuke lichte motor voor in en om de stad? Dan is zo'n XT wellicht geschikt voor jou.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL