Het is alweer 7 jaar geleden dat ik de eerste Yamaha XMAX 300 heb getest en tussentijds is er nog een kleine update geweest, maar een grote optische update werd in 2023 geïntroduceerd aan de wereld. Vorig jaar probeerde ik dan ook de nieuwe XMAX 300 mee te nemen, maar de demo kwam heel erg laat in het jaar binnen bij Yamaha Nederland, dat het mij niet lukte om vorig jaar deze motorscooter te testen. Dit jaar heb ik meer geluk en kon ik de XMAX 300 Tech MAX wel ophalen bij de importeur in Schiphol-Rijk. Tijd dus om te zien in hoeverre de nieuwe XMAX 300 verschillend is van het oude model uit 2017.
Allereerst zijn er twee modellen te koop; de standaard XMAX 300 en de Tech MAX-versie. Deze laatste versie kost 500 euro meer en is de luxere uitvoering van de twee. Voor deze test heb ik dus de luxere versie meegenomen van de importeur. Bij de Tech MAX krijg je een in lederen stijl bekleed zadel, twee schermpjes voor de cockpit, in leder beklede opbergvakdeksels (in de voorkuip), aluminium voetplaten, aluminium spiegelhouders en aluminium emblemen op de kuipdelen. Al met al is het absoluut de overweging waard om 500 euro meer te spenderen bij de aanschaf.
De update van de XMAX 300 is voornamelijk van optische aard. Motorisch is er niet heel veel veranderd op de verplichte wettelijke zaken na, zoals het geschikt maken voor Euro5. Wat meteen opvalt zijn de koplampen aan de voorzijde. Waar het oude model nog een beetje op een Transformer leek en dus wat speelser was, is de nieuwe koplamp wat zakelijker en in combinatie met de positieverlichting een beetje gevormd als een kruis. Een andere grote aanpassing is de cockpit. Waar het oude model nog analoge tellers had en een LCD-display in het midden, mag de Tech MAX versie het doen met zelfs twee schermpjes! De bovenste is een LCD-display, het onderste een TFT-display. Daarover later meer. De standaard XMAX 300 heeft overigens één LCD-display. De achterlichten lijken ook een kleine update te hebben gehad en ook de knipperlichten aan de voorzijde zijn hoger geplaatst, zodat ze beter zichtbaar zijn voor overig verkeer en ik heb zelfs het vermoeden dat het nog een klein beetje wind (en in de wintermaanden dus kou) van de handen houdt.
De oude XMAX 300 was al keyless en dat is bij het nieuwe model niet anders. Je kan de sleutel dus gewoon in je broekzak laten. Via de knop onder het stuur regel kan je het contact aanzetten, maar ook het zadel openen en de tankklep om bij de tankdop te komen. De ruit op de XMAX 300 is in twee standen verstelbaar, echter is hiervoor wel gereedschap nodig. Je kan het scherm 5 centimeter in hoogte aanpassen en met mijn 1.80m vond ik het scherm in de hoogste stand prettiger omdat dit minder turbulentie en herrie gaf. Maar als ik heel eerlijk ben, geef ik de voorkeur aan een heel erg laag ruitje in de warmere maanden, om frisse lucht te krijgen. Halverwege de test heb ik de ruit er dan ook afgehaald, omdat het met 25+ graden celsius geen pretje is met zo'n hoge ruit.
Het stuur is bij de XMAX overigens verstelbaar, maar hiervoor moet je wel langs bij de dealer. De spiegels op het stuur geven overigens voldoende zicht naar achter. Het zadel op de XMAX 300 Tech MAX is echt geweldig. Je zit echt als een vorst in het zadel, waarbij de rugsteun ook prettig helpt. Ik kon behoorlijk lang sturen voor ik ietwat last kreeg van mijn onderrug, niet van mijn billen. Met mijn lengte is de motorscooter wel redelijk hoog en kom ik wel met mijn voeten plat bij de grond, maar dan ook echt maar net. De passagier hoeft overigens niet te klagen met het brede zitvlak, ook die zit prinsheerlijk. De XMAX 300 stond al bekend om de zee van ruimte onder het zadel en dat is bij het nieuwe model niet anders. Handig blijft het lampje onder het zadel. Yamaha zegt dat je er twee integraalhelmen in kwijt kan en dat klopt ook, maar ik was verrast toen het ook lukte om mijn systeemhelm er onder kwijt te kunnen!
Aan de voorkant in de kuip zitten twee opbergvakken. Rechts zonder slot en kan dus altijd open. Links zit wel op slot en bevat een 12v-poort. Op de treeplanken kan je met gemak je voeten kwijt, echter als je je voeten naar voren wil uitsteken op de schuine delen, dan zit je wel in elkaar gevouwen en dat zit gewoon niet relaxt. Dat ging toch beter op een Yamaha NMAX!
De Tech MAX versie van de XMAX 300 is voorzien van twee schermpjes voor de cockpit. Het bovenste scherm is een LCD-scherm en geeft naast de snelheid, ook het resterende brandstofniveau en de tripmeter weer. Vreemd genoeg is er maar één tripmeter, los van een tijdelijke fuel tripmeter als je tank bijna leeg is. Het onderste scherm is een 4.2" TFT-scherm en omvat veel informatie. Zo is afwisselend (naar keus) de (niet al te best afleesbare) toerenteller te zien, een snelheidsbubbel met een bel die groeit naarmate je harder rijdt en verkleurt als je te hard zou rijden, navigatie en bijvoorbeeld het weer. Standaard zijn de tijd en buitentemperatuur altijd zichtbaar. Niet alle informatie is standaard beschikbaar, je moet hiervoor een verbinding hebben met je smartphone in combinatie met de Yamaha MyRide-app en voor navigatie is de Garmin Streetcross app nodig. Beide apps zijn verkrijgbaar voor zowel Android als iPhone. Met de knoppen op de linkerhelft van het stuur kan je het één en ander bedienen van de schermen.
Met de Garmin app kan je kaarten downloaden van de landen waar je wil rijden. De kaarten staan op je smartphone en deze stuurt de informatie door naar het 2e scherm op de XMAX 300 Tech MAX. Wel is het mooi dat je het scherm van je smartphone uit kan schakelen, deze blijft informatie doorsturen. Dit is niet altijd het geval bij koppelingen tussen smartphone en motor(scooter) en soms moet het scherm bij bepaalde merken/modellen aan blijven staan, wat natuurlijk snel de batterij leegtrekt op langere ritten. Bij de XMAX 300 is dat dus niet het geval. Van gebruikers heb ik wel gehoord dat de kaart niet helemaal up-to-date is bij Garmin. Dit heb ik zelf niet gemerkt en in de app zie je ook niet duidelijk wat het exacte kaartnummer is, behalve het jaar '2023' en dat zou dan toch al een jaar oud zijn. Flitspalen worden netjes getoond, maar je krijgt ook waarschuwingen van flitspalen in de directe buurt van je route, maar die niet op jouw weg staan, maar bijvoorbeeld bij een kruispunt in de tegenovergestelde richting. Maar goed, beter teveel gewaarschuwd, dan te weinig. Handig is ook dat je de maximale snelheid van een weg ziet. Jammer is dat je niet je actuele GPS-snelheid ziet, al is dat voor de gemiddelde motorscooterrijder waarschijnlijk toch minder interessant.
Voor weerinformatie en bijvoorbeeld informatie over inkomende telefoontjes of met multimedia werken, is de Yamaha MyRide-app nodig. Je kan zowel de MyRide-app gebruiken als de Garmin Streetcross app tegelijkertijd. Overigens als je alleen wil navigeren, dan kan je ook gewoon enkel Garmin Streetcross gebruiken. Dat scheelt toch weer een actieve app en dus batterijverbruik. Van het TFT-scherm is de helderheid instelbaar, helaas gaat dat niet voor het LCD-scherm.
De XMAX 300 beschikt net als 7 jaar terug over een 292cc vloeistofgekoelde ééncilinder met vier kleppen. Het blok levert nog steeds 20,6 kW (28 pk) bij 7.250 tpm en 29 Nm koppel bij 5.750 tpm. Hier is dus niets aan veranderd ten opzichte van het eerste model, behalve dat het blok Euro5-geschikt is en het nog wat zuiniger lijkt te zijn afgesteld. Vaak zie je bij een aanpassing van Euro4 naar Euro5 met een ongewijzigde cilinderinhoud, dat de motor(scooter) slechter presteert, met name bij optrekken en topsnelheid. Dat is bij de XMAX 300 totaal niet het geval en dat is eigenlijk best een knappe prestatie van Yamaha!
De XMAX 300 start met een druk op de knop en de roffel uit de grote uitlaat klinkt niet al te hard. Hoeft ook niet, voor een woon-werkvoertuig wil je op alle momenten van de dag (en nacht) kunnen rijden en een te luide uitlaat zal de buurt niet blij van worden. Los daarvan moeten motoren ook door Euro5 minder geluid maken. Met een draai aan het gas komt de XMAX 300 snel uit de startblokken. Wel merk ik op dat er een dip zit vanuit stilstand tot ongeveer 20-25 km/u. Dit is normaal voor een CVT-aandrijving en de XMAX 300 trekt daarna lekker door naar 100 km/u en pas daarna merk je dat het wat minder vlot gaat.
Tot en met 100 km/u is het blok ook behoorlijk trillingsvrij. Niet zo trillingsvrij als een elektrische motorscooter, maar het komt heel erg dicht in de buurt. Trillingen boven de 100 km/u zijn wel aanwezig, maar eigenlijk niet eens al te veel en nooit storend. Maar het viel mij op dat onder de 100 km/u je het blok echt bijna niet voelt trillen. Qua toerentallen zit je bij 80 km/u op 5.000 tpm, bij 100 km/u op 5.900 tpm, bij 120 km/u is dat 6.500 tpm en bij 150 km/u is dat 8.000 tpm. De XMAX 300 is bijzonder goed inzetbaar in de stad, maar ook makkelijk daarbuiten. Ook op de snelweg staat de XMAX 300 zijn mannetje, maar ik merk wel op dat het daar tegen de limieten oploopt als je 's avonds 130 km/u mag rijden. De XMAX 300 kan dat ook wel makkelijk aan, maar je moet je wel bedenken dat je maar 292cc hebt en het rijden zelf begint dan wat minder comfortabel te worden. Je merkt dat het blok dan wat meer z'n best moet doen, maar technisch gezien kan het blok dit wel gewoon aan. Wil je echt regelmatig veel harder dan dat, dan is een TMAX 560 eigenlijk het juiste antwoord, maar voor normale woon-werkritten en toerritten, liggen de snelheden zeker overdags niet zo hoog en heb je ruimschoots voldoende aan een XMAX 300. Vooral tussen de 80 km/u en 100 km/u loopt de XMAX 300 vrij laagtoerig en ook zuinig. De boordcomputer geeft aan dat het blok bij 80 km/u 1 op 40 loopt, bij 100 km/u is dat 1 op 35. Zal vast niet helemaal kloppen, maar kan wel redelijk dichtbij komen.
Met de ruit op de XMAX 300 merk ik wel op dat het echt heel moeilijk is om langzaam te rijden. 30 km/u is dan bijvoorbeeld echt een opgave. Dat kan dus best lastig zijn in 30km-zones waar men actief zou controleren. Omdat het vrij heet was tijdens de testweek, heb ik de ruit verwijderd om wat frisse lucht te krijgen en dan merk ik wel dat langzaam rijden iets makkelijker gaat. Het is dus eigenlijk dat de ruit de wind te goed van je weg houdt en dat je daarom makkelijk te hard rijdt.
De XMAX 300 gaat van 0 naar 100 km/u in 9,91 seconden met mij er op. Ik weeg wat meer dan de gemiddelde rijder, dus daar kan nog wel wat van af. Daarnaast is het ietsje langzamer dan het 2017-model wat ik destijds reed, maar toen woog ik ook een paar kilo minder. Het zal dus eigenlijk niet veel anders zijn. De topsnelheid is eigenlijk ook niet echt gewijzigd, onder ideale omstandigheden haalde ik 154 km/u op de teller, wat 144 km/u op GPS is. In iets minder gunstige omstandigheden (maar wel wind in de rug) is 150 km/u vaak nog wel haalbaar. Hard zat. De XMAX 300 is vooral perfect voor woon-werkritten en dan komt zeker in de spits de snelheid helemaal niet zo hoog. Natuurlijk kan je er ook toerritten op maken, maar meestal stapt men daarvoor op een motor. Juist voor woon-werk zou ik altijd voor een motorscooter kiezen. Alleen maar gasgeven en remmen en je kan veel spullen mee onder het zadel. Ideaal om tussen de files door te rijden, want het is dan echt maar gas geven, uitkijken voor auto's die onaangekondigd van baan wisselen en remmen. Geen geklooi met in de juiste versnelling te rijden of om constant te schakelen. Relaxter kan je niet op je werk aankomen!
Tijdens de testweek had ik eigenlijk zin om een keer weer een lekkere schnitzel te eten vlak over de grens van Duitsland in de buurt van Arnhem. Daar ligt het plaatsje Elten en daar heb je een Balkan-restaurant genaamd Berliner Hof, die ook goede schnitzels kan maken. Dat kon dus mooi op de XMAX 300 vanuit Amersfoort en het liefst zo veel mogelijk binnendoor. Klein beetje hier en daar gesmokkeld met stukjes snelweg, maar de navigatie op de XMAX 300 loodste me door de polders, door Ede en over de N224 dwars door de uitgestrekte Ginkelse Heide, door Arnhem en nog wat kleine plaatsjes en vervolgens kwam ik uit bij het restaurant. Helm en handschoenen? Gewoon onder het zadel, samen met mijn rugtas. Alleen met het motorpak dus naar binnen. Heerlijk, die bergruimte! De Hawaii-schnitzel smaakte na zo'n rit extra goed, maar deze was zo groot dat het me niet lukte om 'm helemaal op te eten. Wel was het weer tijd om richting huis te gaan vanwege andere verplichtingen. Uiteraard ook weer grotendeels binnendoor via een leuke bosrijke route terug naar Amersfoort. Uiteindelijke verbruik? 1 op 33,3. Iets vlottere rijstijl, maar geen geknal. Dat is een prachtig verbruik en van andere eigenaren hoorde ik zelfs dat het nog wel een stuk zuiniger kan. Natuurlijk heb ik ook een tank leeggereden met veel op de snelweg rijden en flink aan het gas te draaien en ook dan komt het verbruik niet lager dan 1 op 29,5. Bijzonder zuinig, dus! Met de 13,2 liter tank kan je dus met gemak 440 km ver komen en waarschijnlijk nog wel verder als je rustiger aan doet.
Voor het onderhoud mag je de olie wisselen wanneer het display dit aangeeft. Dit zou als ik het juist heb elke 10.000 km zijn (in de handleiding staat het niet duidelijk omschreven). Daarnaast moet de klepspeling elke 20.000 km worden gecontroleerd en de v-snaar mag dan ook tegelijk vervangen worden. Nette waarden voor deze motorscooter.
Qua banden heeft Yamaha meteen de goede banden erom gelegd, namelijk de Michelin City Grip 2's. Een hele fijne scooterband die zoals de naam zegt veel grip geeft en ook op nat wegdek ruim voldoende grip heeft en een vertrouwd gevoel blijft geven. Helemaal belangrijk als je er woon-werk mee wil doen in de nattere maanden. Hier hoeven dus zeker geen andere banden onder! De voorkant mag het doen met maat 120/70-15, de achterkant met maat 140/70-14. Net als bij het eerste model, is tractiecontrole nog steeds van de partij op de XMAX 300. Is dat echt nodig met het Nederlandse wegdek en met maar 28 pk? Ik denk dat dat wel meevalt, maar extra veiligheid kan nooit kwaad en als je 'm toch een keer wil sturen naar het buitenland waar de wegen slechter zijn, is het fijn om achter de hand te hebben.
Qua vering is de XMAX 300 Tech Max voorzien van een telescopische voorvork met een veerweg van 110 mm. De vering aan de voorkant is niet instelbaar. De achterzijde bestaat uit twee schokdempers met een veerweg van 79 mm. Hiervan is alleen de veervoorspanning instelbaar. De XMAX 300 is vrij zacht afgeveerd. Alle oneffenheden worden netjes weggefilterd, inclusief de vele klinkers die een stad rijk is.
De remmen op de XMAX 300 zijn prima! De voorkant is voorzien van een enkele remschijf van 267 mm. De achterkant mag het doen met een 245 mm schijf. De remmerij is gelijk aan het vorige model. Ze grijpen snel aan en met doorknijpen staat de boel snel stil. Uiteraard voorzien van ABS en met deze remmen kom jij veilig door de stad en ook op je woon-werkrit sta je snel stil.
In 7 jaar tijd is de XMAX 300 vooral optisch gewijzigd, maar heeft Yamaha zich er ook sterk voor gemaakt dat het motorblok dezelfde prestaties levert, ondanks dat het blok nu Euro5-geschikt is en dus minder uitstoot mag hebben. Vaak resulteert dat in slechtere motorprestaties, maar de nieuwe XMAX 300 doet het absoluut niet slechter dan het oude model. De XMAX 300 is dus eigenlijk nog steeds de fijne motorscooter die het al was en het model was al bijzonder populair in Europa. Deze upgrade zal er voor zorgen dat de XMAX 300 nog steeds een gewild model blijft wereldwijd. Het motorblok heeft meer dan voldoende vermogen in de stad en ook op de snelweg kan je prima meekomen met het verkeer. Voor woon-werk is de XMAX 300 ideaal. Het ruime opbergvak onder het zadel is een enorme plus om je spullen makkelijk in te vervoeren en dat kan je nog uitbreiden met een topkoffer.
De XMAX 300 is vooral praktisch inzetbaar. Rijden op een XMAX 300 is niet hetzelfde als motorrijden, maar het is een bijzonder comfortabele manier om van A naar B te komen. Je zit op een lekkere stoel en je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen en je komt relaxt aan op je bestemming. Geen geklooi met ketting smeren en het motorblok nodigt niet uit om te racen, dus de eventuele snelheidsboetes zullen meevallen. Het is niet beter dan het echte motorrijden, maar ik denk wel dat een motorscooter het beste vervoermiddel is voor woon-werk en daarnaast zijn motorvakanties hier heel goed mee te doen. Bij motorscooter is vaker de bestemming het doel, bij motorrijden de rit zelf. Al zijn ritten op een motorscooter ook altijd leuk, maar wel anders. Eigenlijk koop je dan ook een XMAX 300 met je hoofd, een willekeurige motor met je hart. Voor woon-werk? Doe mij maar een XMAX 300!
De Yamaha XMAX 300 Tech MAX is verkrijgbaar voor € 8.199,- en is verkrijgbaar in de kleuren Dark Magma en Tech Black. De standaard XMAX gaat voor € 7.699,- van de hand. Vanaf 2024 krijg je 5 jaar garantie op Yamaha motorscooters en daarbij ook gratis YOU Road Assistance. De prijs is vrij stevig, maar je krijgt er wel echt iets moois voor terug.
Met dank aan Yamaha Nederland voor het beschikbaar stellen van de Yamaha XMAX 300 Tech MAX.
Vergeet niet de 38 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.
Mooie optische update, zeer zuinig, veel bergruimte, navigatie (Tech MAX), motorisch even goed als het Euro4-model, prima remmen, verstelbaar stuur (via dealer), heerlijk zadel | |
Slechts één tripmeter, LCD-display qua helderheid niet instelbaar, jammer dat ruit niet met de hand zonder gereedschap verstelbaar is a la Tracer 700 bijvoorbeeld |
Motortype | Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 292 cc |
Versnellingen | CVT automaat |
Vermogen/koppel | 20,6 kW (28pk) @ 7.250 tpm / 29 Nm @ 5.750 tpm |
Gewicht | 183 kg rijklaar (+4 kg t.o.v. 2017) |
Tankinhoud | 13,2 liter |
Verbruik | 1 op 33,3 |
Topsnelheid | 154 km/u (144 km/u GPS) |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL