Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

Yamaha X-Max 250 (tekst 2007)

Yamaha X-Max 250

Foto: Yamaha

Motordealer Van de Kuinder in Hilversum heeft samen met Yamaha Nederland een actie op poten gezet, genaamd 'ScooterXperience'. Hiermee willen ze meer mensen de motorscooter op krijgen, om de dagelijkse files te vermijden en er tussendoor te rijden in plaats van er elke dag weer in te staan. Van de Kuinder heeft drie motorscooters klaar staan als demo, waar men op kan proefrijden. Dat wilde ik wel eens van dichtbij zien. Ik heb nog nooit op een motorscooter gereden en dit was dé kans !

Op een donderdagavond naar Hilversum gereden, even met Roger van de Kuinder gebabbeld over diverse motorscooters en toen de sleutels in handen gekregen van de X-Max 250, waar ik erg benieuwd naar was. Deze motorscooter is standaard minder dan 25kW en dus geschikt voor het A2-rijbewijs. Allereerst de ruimte onder de buddy ; een zee van ruimte! Er passen twee integraalhelmen in, heb je die er niet in zitten, dan is er zat plek voor de dagelijkse boodschappen met onder andere een paar flessen frisdrank. De buddy weer gesloten, snel de stepjes voor de passagier uitgeklapt, m'n vriendin op laten stappen en toen een stuk gereden om te zien wat de X-Max 250 in huis heeft.

De acceleratie is best OK, er is voldoende koppel om een auto in te halen, mits je dit maar doet tot zo'n 80km/u. De motorscooter zit in een mum van tijd op de 80km/u, maar trekt ook nog vlot genoeg door naar 110km/u. Daarboven gaat het wat langzamer, maar zelfs met twee personen erop en flinke tegenwind is een 135km/u nog prima te halen en eveneens goed vol te houden ! Door de balansas in het blok zijn er geen trillingen te voelen en rijdt de motor zijdezacht! Het enige nadeel is de ruit. Deze is voor mijn lengte (1.80m) net verkeerd, waardoor ik flink gebulder heb rondom mijn helm, en dat al vanaf zo'n 60-70km/u. Dat is te verhelpen met een ander ruitje. De cockpit is uitgebreid; Naast de kilometerteller uiteraard een benzinemeter, koelvloeistoftemperatuurmeter, een klokje, tripmeter en zelfs een thermometer voor de buitentemperatuur. Ideaal!

 

 

Aangezien je met deze motorscooter ook goed de snelweg op kan, is dit absoluut een aanrader! Ideaal als woon-werk motor, maar ook prima voor toertochtjes. De motor is vlot, niet de snelste (het koppel bedraagt 20Nm), maar wil je nog vlotter optrekken, dan moet je toch denken aan een Majesty 400, welke precies 25kW vermogen heeft. Maar voor in de stad en daarbuiten, inclusief de snelweg, trekt deze motorscooter zoals gezegd, zonder meer snel genoeg op. Mijn vriendin wil graag dat ik mijn huidige motor omruil voor een X-Max 250, maar ik kijk persoonlijk nog even de kat uit de boom, het rijd toch even heel wat anders dan een motor waar je een tank tussen de benen hebt. Maar ze zeggen dat alles went... ik denk dat de motorscooters langzamerhand Nederland gaan overmeesteren. De files worden alleen maar groter en het meest comfortabel rijd je daar doorheen met een motorscooter !

Bouwjaar 2010 en jonger

Sinds 2010 heeft Yamaha de X-Max grondig vernieuwd. Qua uiterlijk dan wel te verstaan. De voorkuip is volledig vervangen, een hogere ruit (al neemt deze niet veel wind weg), compleet andere cockpit en het stuur is nu los van de cockpit en het ruitje. Een vaste constructie, waar alleen het stuur kan bewegen en de kuipruit recht vooruit blijft staan, samen met de tellers.

Motorisch is er niets gewijzigd aan het Minarelli-blok, mogelijk rijdt deze zelfs iets minder snel, maar het kan zijn dat het blokje nog wat in moest los moest komen, ik kreeg 'm niet veel verder dan 135-140km/u. Is nog altijd vlot zat op de Nederlandse wegen. Het ruitje neemt echter weinig wind weg, gelukkig heeft Givi voor de X-Max een ruit te koop die hopelijk een flinke verbetering zal brengen. De prijs van een nieuwe X-Max is redelijk (5399 euro), je krijgt veel waar voor je geld.

Yamaha X-Max 250 vanaf 2010

Foto: Yamaha

Yamaha X-Max 250 2010 cockpit

Foto: Yamaha

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 249cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 15kW (20pk) @ 7.500tpm / 21Nm @ 6.000tpm
Gewicht 180kg rijklaar
Tankinhoud 11,8 liter
Verbruik n.b.
Topsnelheid +/- 140 km/u
Rijbewijs A2, A
OSW - Motor makkelijk verkopen

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!