Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

Test: Yamaha Tricity 300 (2022)

De files nemen weer flink toe, nu het thuiswerken steeds minder nodig is na corona. Dat betekent dus weer in de file aansluiten elke dag. Je zou natuurlijk de bus en trein kunnen pakken, maar naast dat reizen met het OV schrikbarend duur is, is er toch nog steeds de dreiging van corona. Daarbij verlang je toch meer naar eigen vervoer dan hutje mutje op elkaar in bus, trein en tram.

Wil je de files ontwijken of eigenlijk trotseren, dan kan je natuurlijk je motorrijbewijs gaan halen, maar als je daar helemaal geen zin in hebt is er natuurlijk nog een alternatief: de motorscooter met twee voorwielen. Deze mag je namelijk besturen als automobilist, als je je B-rijbewijs voor 19 januari 2013 hebt gehaald. Heb je je autorijbewijs na die datum gehaald, dan ben je wel genoodzaakt om minstens een A2-motorrijbewijs te halen. De kans dat je dan ook echt zoiets als dit gaat rijden in plaats van een motor of normale motorscooter, is natuurlijk uiterst klein. De enige reden dat je dat wel dan zou doen, is als iemand anders in het huishouden ook geen motorrijbewijs heeft en de files ook zat is.

2022 Yamaha Triticy 300 voor autorijbewijs

 

Het voordeel van de driewieler is dus dat je zonder motorrijlessen en examens (buiten die dan van de auto, die je jaren terug hebt gehaald) direct de weg op kan en direct de files kan trotseren. Parkeren gaat meestal ook gratis (afhankelijk van de lokale APV) en met de idioot hoge parkeerkosten in de grote steden, hoor ik hier alleen nog maar pluspunten. Niet hoeven wachten op bus of trein, geen zorgen maken over corona (voor zover je dat nog doet) en met alle plezier door de files heen. Het enige voordeel van een auto is dat je in de winter lekker warm zit en 's zomers lekker de airco aan kan doen. Het voordeel van de driewieler is dat je minder tijd nodig hebt om te reizen, minder brandstof verbruikt en je dus meer vrije tijd en geld kan overhouden om leuke dingen in het leven te doen. Slecht weer bestaat (bijna) niet, wel slechte kleding. In de zomer kan je je dus luchtig kleden, in de winter pak je kleding met meer isolatie. In de regen? Geen probleem met all-weather motorkleding of gewoon een regenoveral. Juist met regen wil je eigenlijk op een motor of motorscooter stappen, want dan zijn de files het grootst. Alleen met sneeuw en ijzel kan je 'm beter laten staan en in Nederland valt dat wel mee.

Piaggio kwam in 2006 als eerste op de markt met een motorscooter met twee wielen voor; de MP3. Vanwege de spoorbreedte van minstens 465 mm tussen beide voorwielen en een voetrem, mag de motorscooter met het autorijbewijs worden gereden. Eigenlijk een maas in de wet, maar die hebben ze dus begin 2013 gedicht. Heb je je rijbewijs op 19 januari 2013 of later gehaald, dan moet je hiervoor een motorrijbewijs hebben. Deze MP3's bleken echter zo populair dat andere fabrikanten zich ook achter de oren gingen krabben of ze niet met zoiets moesten komen. Dat resulteerde onder andere in de Peugeot Metropolis, sinds recent de Kymco CV3 en sinds 2020 ook de Yamaha Tricity 300. Deze Tricity was niet de eerste voor Yamaha, in 2015 brachten ze eerst de Tricity 125 op de markt. Deze Tricity 125 had wel een kleinere spoorbreedte, maar omdat het 125cc is, mag dit in veel Europese landen ook met het B-rijbewijs bestuurd worden. In Nederland is de Tricity 125 dus nooit een succes geworden, want we mogen hier nog steeds niet met het autorijbewijs op 125cc stappen. Dat zou wel het fileprobleem en parkeerproblemen verminderen.

Op Startersmotor.nl zijn de testverslagen van de oudere Piaggio MP3 400 LT en de nieuwere Piaggio MP3 500 HPE best veel bezocht, dus vond ik het wel weer eens tijd om voor de automobilisten die de website te bezoeken de Yamaha Tricity 300 te rijden. Het kan immers altijd de beginstap zijn voor het motorrijbewijs en ik zie graag meer motorrijders op de weg! Bij Yamaha dossen ze de demo's regelmatig uit en zo is ook deze Tricity 300 iets gepimpt ten opzichte van wat je standaard in de winkel koopt. Zo is deze voorzien van een lager sportruitje, een Akrapovic-demper een tail tidy (verkorte kentekenplaathouder) en metalen voetplaten. De Tricity 300 is geen exacte kopie van de MP3. Ja, twee wielen voor, maar wel grotere wielen en dus meer stabiliteit in bochten en op hogere snelheden. Ook bij het blokkeren van de voortrein (voorvorken) blijft de vering vrij, iets wat bij de Piaggio MP3 niet zo is. Ik nam de Tricity 300 een weekje mee om te kijken of het een interessante motorscooter is voor automobilisten om makkelijk langs die ellendige files te komen en een middelvinger op te steken naar de gemeentes in Nederland die voor binnensteden enorme bedragen rekenen om de auto te parkeren.

Twee wielen voor

De Tricity 300 is een flinke unit om te zien. Zeker als ik 'm naast mijn Yamaha NMAX 155 parkeer, zie ik wat een joekel het eigenlijk is. In principe niet breder qua maximale breedte, maar de techniek van de twee voorwielen en het extra kunststof er omheen maken het totale oppervlak aan de voorzijde groter en dat is wel even wennen voor mij. Mijn NMAX weegt ruim 112 kilo minder en is zeer speels, maar daar heb je weer een motorrijbewijs voor nodig. De Tricity 300 is overigens op de snelweg veel krachtiger, maar voor in de stad is zo'n NMAX 155 echt baas.

Wat eigenlijk meteen opvalt zijn natuurlijk de twee voorwielen met per voorwiel een complete voorvork, maar wat mij persoonlijk opvalt is dat die wielen groter zijn dan bij de Piaggio MP3. Het scheelt 1 inch en dat zie je meteen als je de MP3 kent. Ook kijk je bij Yamaha tegen de voorvorken en de techniek van de voortrein aan, daar waar Piaggio tegenwoordig een soort van olifantenslurf er voor heeft geplaatst. Qua uiterlijk is de Tricity 300 niet echt heel spannend, er straalt geen agressiviteit van af. Hoeft ook niet, de Tricity 300 is voor in de stad en voor woon-werkverkeer waarbij je snelweg niet hoeft te schuwen. Het is geen scheurmonster en daarom hoeft het er ook niet sportief uit te zien. Eigenlijk is het heel grof gezegd een Yamaha XMAX 300 met twee wielen voor en een hoger gewicht. Maar bekijk je het kantelsysteem, dan ziet de motorscooter er toch wel behoorlijk technisch en op dat bepaalde onderdeel futuristisch uit.

De verlichting op de Tricity 300 is voorzien van zowel LED als traditionele gloeilampjes. Koplamp en achterlicht/remlicht is voorzien van LED, de knipperlichten en kentekenplaatverlichting zijn gloeilampjes die eenvoudig te vervangen zijn indien nodig. Het zadel is lekker breed en comfortabel en de zithouding is vrijwel rechtop. Het zadel is niet te hard en niet te zacht, waardoor je eigenlijk ook na een lang stuk rijden geen last krijgt van benen of billen. Ook de passagier kan riant zitten. Met een zithoogte van 795 mm kom ik met mijn lengte van 1.80m met platte voeten bij de grond, maar ik denk als je wat minder lang bent dit wel iets lastiger kan worden. Met name het brede zadel is hier debet aan. Overigens vond ik zelf de zithouding niet prettig. Ik kon niet de juiste zithouding vinden wat met name op langere ritten opviel. Het kan een combinatie zijn met de plaatsing van de voeten op de voetplaten en mijn lengte van mijn benen of misschien zelfs de plaatsing van het stuur ten opzichte van mijn bovenlichaam en armen. Ik heb er niemand anders over horen klagen. Bij de importeur ben ik na het terugbrengen dan ook op een XMAX 300 gestapt waar ik direct perfect op zat. Dat stuur is dan ook anders dan op de Tricity 300. Maar goed, bij de Yamaha-dealer kan je proefzitten en wellicht rijden om dit uit te sluiten. Ik verwacht dat het iets persoonlijks is. Onder het zadel een zee van ruimte. Daar kan heel veel in kwijt. Laptop, rugtas, zelfs een systeemhelm past erin. Twee integraalhelmen kunnen er tegelijk ook in. Is dat niet genoeg ruimte, dan kan je ook nog een losse topkoffer aanschaffen.

De bak onder het zadel is de enige bergruimte op de motorscooter. In de voorkant is helaas geen opbergvak, wat je normaal gesproken wel vaker tegenkomt op motorscooters en de Piaggio MP3 500 heeft bijvoorbeeld nog een opbergvakje boven de cockpit. In tegenstelling daarvan heb je een parkeerrem, het contactslot in de vorm van een smartkey-knop en een 12v-aansluiting. Anno 2022 mag die 12v-connector eigenlijk best een USB-poort zijn en onder het zadel had ik er dan ook nog wel één verwacht om een smartphone op te kunnen laden. Over smartkey gesproken; De afstandsbediening laat je in je broekzak zitten, via een druk op de knop op de motorscooter krijg je controle over de knop en kan je het contact inschakelen. Is de afstandsbediening niet binnen bereik, dan kan je de knop niet draaien. Ook zitten er nog twee knoppen onder het stuur waarmee je het zadel kan openen en het klepje over de tankdop. Hiervoor moet je dus wel de afstandsbediening in de buurt hebben. Laat je het contact op 'ON' staan of 'OPEN' en je loopt weg, dan klinkt er een luide piep dat het systeem de afstandsbediening niet meer kan vinden. Die piep kan je overigens uitschakelen.

Op het stuur zitten niet teveel knoppen, zo blijft het rijden eenvoudig. Gas geven, remmen en genieten. OK, natuurlijk de knop om het kantelsysteem te blokkeren, richtingaanwijzers, alarmlichten, grootlicht en een besturingsknop voor de cockpit, maar meer heb je niet nodig en zit er eigenlijk ook niet op. Het rijklaargewicht van 239 kg merk je voornamelijk alleen als je naast de motorscooter staat en 'm wil verplaatsen. Eenmaal aan de rol valt het allemaal mee. Om geschikt te zijn voor het autorijbewijs moet er ook nog een voetrem aanwezig zijn. Deze zit bij je rechtervoet en is netjes weggewerkt zodat je er geen last van hebt als je je voet plaatst op de voetplaat. Wie zal die voetrem gebruiken? Ik niet. De twee remhendels aan het stuur werken prima en zijn beter te doseren. Het is dat die voetrem erop moet zitten om als 'auto' door het leven te mogen. De motorscooter parkeren kan op drie manieren; je zet 'm neer op de jiffy (zijstandaard), middenbok of je activeert de blokkering op de voorvorken. In de praktijk zet ik 'm het meest op de zijstandaard weg, maar voor elk wat wils, dus.

Yamaha Tricity 300 2022

Eenvoudige cockpit

De cockpit is voor 2022 wel vrij basic, maar laat wel alles zien wat nodig is. Het laat wel te wensen over. Een groot LCD-display met daarop de toerenteller, snelheidsmeter, resterend brandstofniveau, klokje en een dynamisch informatievak waarin je met de SEL/RES-knop op het stuur kan wisselen wat je wil zien. Denk aan de tripmeters, huidig verbruik, gemiddeld verbruik, accuspanning etc. Langs de zijkant en bovenkant heb je nog een aantal waarschuwingslampjes en dat is het dan. Het had fijner geweest als dit inmiddels een TFT-scherm zou zijn welke je ook zou kunnen koppelen aan je smartphone en eventueel bijv. Android Auto op zou kunnen gebruiken om ook Google Maps te kunnen gebruiken en de route op het display te kunnen zien. Wie weet waar ze in de toekomst mee komen. Wil je navigeren, dan moet je nu zelf met een externe oplossing komen.

Rijden met het XMAX300-motorblok

Het motorblok van de Tricity 300 is gelijk aan dat van de Yamaha XMAX 300. Dat betekent dus dat het blok een 292cc vloeistofgekoelde vierklepper ééncilinder is met 20,6 kW vermogen (28 pk) bij 7.250 tpm en 29 Nm koppel heeft bij 5.750 tpm. Het blok is Euro5-geschikt en ook maakt het blok gebruik van de Blue Core-technologie van Yamaha. Deze blokken zijn krachtig maar toch zuinig. Dit door optimale verbranding, verminderd vermogensverlies, betere koeling en preciezere controle over de inspuiting van brandstof.

De Tricity start na de druk op de knop vrijwel direct en pruttelt rustig en wacht tot jij het gas opendraait. Dat is het mooie met motorscooters, het is eigenlijk alleen gas geven en remmen. Geen gedoe met koppelen en schakelen, je komt makkelijk van A naar B en tussen de files door is dan eigenlijk ook het makkelijkste op een automaat. De Akrapovic-demper klinkt niet te luid, al vraag ik me wel af hoe groot het verschil is met de originele uitlaat. Het scheelt in elk geval nog een paar kilo in gewicht. Met een draai aan het gas gaat de Tricity 300 er vandoor. De motorscooter gaat vlot naar 80 km/u en ook nog wel naar 100 km/u, maar daarna kost het meer tijd. Hij trekt de straatstenen er niet uit, maar dat is eigenlijk ook niet nodig. Je zoekt iets waarmee je snel op je werk komt en wat wel vlot is, maar geen kanon hoeft te zijn. Tijdens de spits ligt de snelheid sowieso lager. Tot 30 km/u is de scooter naar mijn mening wel wat traag, de CVT blijft dan hangen op 5.000 tpm en komt vanaf 30 km/u pas lekker los. Met daarbij het hogere gewicht dan een XMAX 300 ben je nog steeds over het algemeen sneller weg dan het overige verkeer. Van 0-50 km/u gaat in 3,5 seconden. Althans, met mij er op. Ik weeg 100 kg zonder motorkleding. Mijn Yamaha NMAX 155 motorscooter doet dit in 3,6 seconden en daarmee kan ik ook altijd wel als eerste weg zijn, tenzij er iets elektrisch naast mij staat. Niets aan de hand dus, maar het zou fijn zijn als de Tricity 300 in die onderste 30 km/u net even vlotter kan oppakken. Met een andere variateur is dit waarschijnlijk wel aan te pakken, mocht het je storen. Denk er wel aan dat je garantie kan vervallen als je zoiets plaatst, maar daar kan de Yamaha-dealer je alles over vertellen. Vanaf 30 km/u gaat het toerental omhoog en gaat de Tricity er dus best vlot vandoor. Daarbij kijk ik ook als motorrijder naar de Tricity en eigenlijk moet ik dat doen uit ogen van een automobilist die weinig of geen ervaring heeft met snelle motoren of exotische sportwagens. In elk geval is de Tricity 300 niet intimiderend en dat is prima. Je wil ook zuinig van A naar B, hoe harder het optrekt, hoe meer het zuipt en de Tricity is juist een ster in zuinig rijden. Wil je sneller, dan kan je nog altijd je motorrijbewijs gaan halen en kiezen uit een gigantisch aanbod aan diverse motoren en motorscooters.

Het extra voorwiel geeft 'm meer stabiliteit in de bochten en het feit dat deze groter zijn dan die van de Piaggio MP3 en Peugeot Metropolis, zorgt er ook voor dat op hogere snelheden de Tricity 300 stabieler blijft in de bochten op hogere snelheid. De eerste paar bochten merk je de twee wielen voor nog op (als je gewend bent met één wiel voor te rijden), daarna merk je het niet eens meer. In tegenstelling tot de MP3 kan je nog een stuk schuiner door de bocht, als je dat zou willen. De maximum hellingshoek is groter en dat laten ze bij ScooterLab UK in dit technische filmpje goed zien. Met de Tricity 300 kan je prima meekomen in het verkeer en ook de snelweg hoef je niet te schuwen. Ook daar staat de Tricity 300 zijn mannetje en al helemaal in de spits hou je nog voldoende over.

Net als bij de Piaggio MP3 kan je het kantelsysteem vastzetten als de motor bijna stilstaat of geheel stilstaat. Bij Yamaha noemen ze dat 'Standing Assist'. Met een druk op de knop op de linker stuurhelft klinkt een luide piep en activeer je het systeem en met zo'n zelfde luide piep deactiveert het systeem weer automatisch. De voorvorken worden geblokkeerd in de huidige hoek waarin je de Tricity hebt staan. Sta je dus schuin, dan zet je 'm ook schuin vast. Activeren kan enkel onder 10 km/u en minder dan 2.000 tpm en een gesloten gashendel. Het grote verschil met de Piaggio MP3 is dat de vering bij Yamaha niet wordt vastgezet. Hierdoor kan je dus de voortrein blokkeren, maar als je dan wat opzij gaat hangen, buigt de voorkant van de Tricity 300 dus gewoon met je mee. Let dan wel ontzettend goed op als je weer deactiveert, want het gewicht komt dan wel die kant uit. Het deactiveren gaat naar mijn mening te snel. Boven de 10 km/u en 2.300 tpm, maar ook als je aan het gas draait. Dat klinkt allemaal niet gek en heel normaal, maar ook als je maar een streepje gas geeft, ontkoppeld het systeem. Hierbij maak je nauwelijks meer toeren dan stationair. Ik meen dat er nog een recall aan komt, maar het enige wat ik zo kon vinden is een recall omdat het systeem juist niet deblokkeert als je op de knop op het stuur drukt en dat is eigenlijk alleen voor de modellen tot februari 2022.

Stel dat je in de veren hangt en je geeft een streepje gas, dan komt het gewicht die kant op en moet je dat wel opvangen met je benen, anders val je om. Ook op hele lage snelheid kan je de voortrein blokkeren, maar draai dan dus absoluut niet aan het gas als je in die positie wil blijven. Experimenteer er goed mee in een rustige omgeving, dan weet je precies wat je mag verwachten van het systeem. Standing Assist is een mooi systeem, maar bij ondeugdelijk gebruik kan het wel resulteren in valpartijen tijdens stilstand. Persoonlijk zou ik Standing Assist eigenlijk helemaal niet gebruiken, maar ik ben dan ook een motorrijder en dit niet gewend. Oefening baart kunst.

Door de CVT loopt het blok erg rustig en zoekt de beste toerentallen op voor het motorblok bij de snelheid die jij wil rijden. Zeker op de snelweg heb je ook overdags niet het idee dat de motor het niet bij zou kunnen houden. 100 km/u is ongeveer 5.500 tpm, 120 km/u is 6.750 tpm en 130 km/u is 7.000 tpm. Dat klinkt voor de gemiddelde automobilist natuurlijk extreem hoogtoerig, maar bij zo'n klein ééncilinder blokje voelt dat heel relaxt aan. Je hebt niet het idee dat het motorblok elk moment kan exploderen. Pas boven 130 km/u merk je dat het blok er wel wat harder aan moet trekken. Maar 100 km/u overdags voelt echt aan alsof de Tricity het op z'n sloffen doet en bijna in slaap zou vallen. Binnendoor met 80 km/u begrijp je dat het al helemaal geen probleem is. Het blok loopt mooi rond, trilt weinig. Prima woonwerk-paard en voor boodschappen in de stad!

Qua windbescherming heeft de standaard Tricity 300 een hogere ruit dan deze demo, maar als motorrijder ben ik wel wat gewend en heb ik liever het kleine ruitje dan een grotere ruit. De grotere ruit zal beter de wind van je afhouden, maar levert meer turbulentie op en dus ook meer herrie. Pas boven 130 km/u heb ik zelf last van de wind, zou je de hogere standaard ruit blijven gebruiken, dan heb je waarschijnlijk tot de topsnelheid geen last van de wind qua druk, wel qua geluid. Bij de Yamaha-dealer en via de website van Yamaha kan je als de standaard ruit je niet bevalt nog een hoger scherm kopen of dit sportscherm wat op de demo zit. Ook is er nog een flip-up ruitje te koop die je op het standaard en op de hogere ruit kan schroeven die er voor zorgt dat je minder turbulentie hebt en dus ook minder herrie. Eigenlijk een win-win. Zo zit je lekker uit de wind en gaan je oren langer mee. Een grotere ruit zal wel meer regen tegenhouden, maar helemaal droog blijf je alleen in een auto.

Van 0 naar 100 km/u gaat in 11 seconden (met mij er op, weeg je wat minder dan vast ietsje sneller) en van 0 naar 80 in 7 seconden. Vergeleken met de Piaggio MP3 500 HPE is de Tricity 300 net wat sneller daarmee, maar de 500 HPE weegt dan ook bijna 50 kilo meer. Uiteraard zijn dit waarden die te zien zijn op de cockpit, maar bij Yamaha en ik meen ook Piaggio wijkt dat normaal gesproken niet heel erg veel af van elkaar. De topsnelheid hangt echt af van de weersomstandigheden. Als het flink waait kom je soms niet boven de 130 km/u uit, maar als het wel mee zit lukt 140+ km/u zeker wel. Op top is het mij gelukt om 147 km/u te halen, wat 138 km/u op GPS is. Meer dan prima en als je de Tricity 300 met name gebruikt voor in de stad en woon-werkverkeer op de snelweg in de spits, dan begrijp je al dat die topsnelheid ruimschoots meer is dan nodig. Ook 's avonds kom je goed mee en op veel stukken rondom de grote steden mag je ook na 19u niet eens harder dan 100 km/u rijden.

Het verbruik van de Tricity 300 verbaasde mij positief. Met flink knallen is het verbruik dan wel 1 op 26, maar als je echt netjes optrekt, je netjes aan de maximum snelheden houdt en dus zo zuinig mogelijk probeert te doen, dan is zelfs 1 op 37 mogelijk. Dat is echt ongekend voor 300cc. Zou je het gemiddelde van deze twee waardes pakken, dan kom je op 1 op 31,5 uit, maar in de praktijk zal het dus zuiniger zijn dan dat, afhankelijk van je rijstijl. Yamaha geeft zelf 1 op 30,3 op, dus dat klopt best aardig, al valt het dus nog zuiniger uit als jij je rechterhand onder controle kan houden. Met de 13 liter tank moet het dus lukken om toch wel 400 km te kunnen rijden. Tenzij je dus overal het gas opendraait, maar ook dan moet 330 km nog wel haalbaar zijn. Met deze tijden van hoge brandstofprijzen, prijzige energietarieven en dure boodschappen, is een zuinige motorscooter voor woon-werkverkeer toch wel heel erg prettig.

Voor het onderhoud mag de Tricity 300 elke 5.000 km de olie laten wisselen bij de dealer. In de handleiding staat het niet vermeld, enkel dat de Tricity 300 het zelf aan zal geven op het display. De XMAX 300 mag elke 5.000 km verse olie, dus dat zal bij dit blok niet veel anders zijn. De klepspeling moet elke 20.000 km gecontroleerd worden en de v-snaar gaat 20.000 km mee. Het onderhoud moet dus wel vaker plaatsvinden dan bij de auto, maar er gaan ook minder liters olie in en met de kosten die je bespaart met verbruik en eventuele parkeerkosten is dan dus ook geen argument.

2022 Yamaha Tricity 300

 

Banden, vering en gekoppelde remmen

De Tricity 300 is voorzien van Bridgestone Battlax SC banden. Aan de voorkant twee stuks met maat 120/70-14, aan de achterkant een 140/70-14. Deze banden zijn geschikt voor droog en nat weer. De testweek was droog, dus in nat weer heb ik niet kunnen rijden, maar met droog weer stuurde de Tricity 300 fantastisch en ik verwacht dat het in de regen niet anders is. Mocht je slechter wegdek tegenkomen (wat in Nederland nog best lastig is om te vinden), dan beschikt de Tricity 300 ook nog over tractiecontrole. Mocht het systeem opmerken dat het achterwiel begint te slippen, dan zorgt het systeem ervoor dat de motor minder vermogen geeft tot het wiel weer grip heeft. Je zal dan ook 'TCS' op de cockpit zien knipperen. Overigens is dit handmatig uit te schakelen, standaard staat het aan.

De vering op de Tricity 300 is best comfortabel en veert alles goed weg. Vooraan heb je natuurlijk twee voorvorken met een veerweg van 100 mm. Deze is verder niet instelbaar. Aan de achterkant bevinden zich twee veren waarvan de veervoorspanning op vijf standen instelbaar is met gereedschap. Wel zo handig als je met passagier of zware spullen gaat rijden.

De remmen op de motorscooter zijn goed, maar je moet de hendels wel iets verder inknijpen voor er daadwerkelijk goed geremd wordt. Rondom is de Tricity 300 voorzien van 267 mm remschijven en uiteraard met ABS. Naast ABS is ook UBS aanwezig, Unified Braking System. Dit wil zeggen dat als je remt, je alle drie de remmen gebruikt. Als ik de handleiding mag geloven werkt UBS alleen via de achterrem. Als je deze dus inknijpt, pakt hij de voorremmen ook mee. In de praktijk voel je het ook in de remhendels. Als je beide remhendels inknijpt en de rechter remhendel (voor) inknijpt, voel je de linker hendel wat verder intrekken. Eigenlijk zou je dan denken dat de voorremmen weer de achterrem aansturen.

Conclusie

Voor € 9.999,- zet Yamaha met de Tricity 300 een goede en betaalbare oplossing neer als je geen zin hebt om je motorrijbewijs te halen, maar wel graag tussen de files door wil en voor nop wil parkeren in de stad. Wil je meer vermogen, dan betaal je daar ook voor. Zo is de Peugeot Metropolis verkrijgbaar vanaf € 13.298,- en zijn er diverse Piaggio MP3's verkrijgbaar tussen € 8.099,- en € 15.299, waarbij je de goedkoopste motorisch en prijstechnisch het meest concurreert met de Tricity 300. Daarover hieronder iets uitgebreidere uitleg. Feit blijft wel dat je met deze bedragen kan zien dat de Tricity 300 best scherp in de markt staat. Het stuurt leuk en je kan schuiner door de bocht dan met een Piaggio MP3, je kan een shitload aan spullen mee onder het zadel en als het goed is hou je als je 'm voor woon-werk gebruikt nog meer tijd over om wat leuks te doen. Tenzij je natuurlijk wat omwegen maakt omdat rijden op een motorscooter leuker is dan in een auto. Je bent één met de omgeving en dat is ook één van de punten die motorrijden zo leuk maakt. Het vermogen is voldoende om mee te komen en auto's hier en daar in te halen. Meer vermogen is wenselijk maar daarvan gaat niet alleen het gewicht omhoog, maar ook de prijs. Voor woon-werk is het echt genoeg, zeker als je ziet dat in de spits de snelheid soms niet eens 100 km/u is. Dat doet de Tricity echt op z'n sloffen. Daarbuiten is de motorscooter enorm zuinig, wat echt een pluspunt is. Zo'n Tricity 300 is echt een geweldig voertuig als je snel even wat in de binnenstad wil kopen en geen zin hebt om je auto in een dure parkeergarage te zetten en nog een eind moet lopen. Ook voor woon-werk heel goed geschikt. Zijn er ook nadelen? De eerste 30 km/u mag het blok er van mij harder aan trekken en voorbij die 5.000 tpm gaan. Verder is mijn persoonlijke mening dat een motorscooter waarvoor je je motorrijbewijs moet halen nog weer een stuk beter is voor woon-werkverkeer, simpelweg omdat ze minder wegen en dan nog wat wendbaarder kunnen zijn. Maar probeer eerst maar eens zo'n Leaning Multi-Wheeler, wie weet ga je dan ooit nog eens voor het A-rijbewijs!

Een directe concurrent van de Tricity 300 zou de Piaggio MP3 300 HPE zijn. Deze is wel een stukje goedkoper (vanaf € 8.099,-), maar de vraag is hoe snel die motorscooter is. Minder cc's (278cc) en minder pk's (25 pk). Als de MP3 500 HPE nog wat minder vlot is van 0 naar 100 km/u, dan is de verwachting dat de MP3 300 HPE dit niet sneller doet dan de Tricity 300. Helaas was er van de Piaggio MP3 300 geen demo bij de Piaggio-importeur, anders had ik graag vergeleken. Het verschil van € 1.900,- is best groot en als geld een belangrijke factor is in je keuze, dan moet je extra goed naar de verschillen kijken tussen beide motorscooters. Als ik video's op YouTube mag geloven, is de MP3 300 HPE wat hoogtoeriger dan de Tricity 300. Zo zit je bij 120 km/u al op 7.500 tpm, daar waar je op de Tricity 300 dan bijna de 140 km/u aantikt. Ook 100 km/u verschilt met 1.000 tpm, net als 140 km/u ook 1.000 tpm hoger ligt bij de MP3 300 HPE. De Tricity 300 is dus zuiniger en loopt voor het gevoel rustiger bij hogere snelheden. Wel zo prettig als je van plan bent vaker de snelweg te pakken. Aan jou de keus of dat € 1.900,- verschil waard is, buiten dat het uiterlijk je natuurlijk ook moet aanspreken van wat je koopt.

Mocht je een Tricity 300 (of elke andere motorscooter voor het B-rijbewijs) willen aanschaffen, dan is het raadzaam om toch nog wat motorrijlessen te volgen op je eigen Tricity. Er zijn vast wel rijscholen te vinden die jou hierbij willen helpen. Je bent kwetsbaarder op een motorscooter dan in een auto en je moet verder vooruit kijken en beter (eerder) anticiperen op wat andere weggebruikers doen. De basis leer je met rijlessen, de rest door zelf veel kilometers te maken. Ook wil ik je adviseren om goede motorkleding te kopen en ook niet vergeten om oordoppen op maat te laten maken. Dan ben je helemaal klaar om de files te trotseren en te genieten van de ritten.

De Yamaha Tricity 300 is verkrijgbaar vanaf de eerder genoemde € 9.999,- in de kleuren Petrol Blue, Sand Grey (deze demo) en Gunmetal Grey.

Met dank aan Yamaha Nederland voor het beschikbaar stellen van de Yamaha Tricity 300.

Vergeet niet de 34 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.

Pro Lekker zuinig, veel bergruimte, makkelijk te rijden, kantelsysteem is een technisch hoogstandje, geen motorrijbewijs nodig (indien behaald voor 19-1-2013), files makkelijk voorbij, altijd wel een parkeerplekje te vinden
Con LCD display is anno 2022 wat eenvoudig + geen smartphone-connectie, Standing Assist ontgrendelt bij kleinste streepje gas -> experimenteer er als beginner mee, tot 30km/u wat tam, geen USB-poort onder het zadel

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 292cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 20,6kW (28pk) @ 7.250 tpm / 29 Nm @ 5.750 tpm
Gewicht 239 kg rijklaar
Tankinhoud 13 liter
Verbruik 1 op 31,5 gemiddeld bij vlot doorrijden, 1 op 37 bij rustig rijden
Topsnelheid 147 km/u (138 km/u GPS)
Rijbewijs B (voor 19-1-2013), A2, A
Verkoop je motor zonder gezeur.

 



Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

Yamaha Tricity 300 B-rijbewijs

 

Motor theorie online oefenen

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - BOL.com - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2022 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram