Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

Test: Yamaha MT-07 A2 (september 2021)

De Yamaha MT-07 is in 2014 al eens getest bij Startersmotor.nl, maar volgens Yamaha was het tijd voor een grondige update. In 2019 heeft de motor nog een kleine update gehad, waarbij bijvoorbeeld het zadel is aangepakt, maar in 2021 pakt Yamaha het wat grootser aan. Van de oude MT-07 is eigenlijk nog best wat terug te vinden, maar de koplamp en tank geven de motor toch echt wel een ander en frisser smoelwerk. Tijd dus om dit nieuwe model eens aan de tand te voelen. Begin van het jaar was er bij de importeur nog geen A2-demo van de MT-07 beschikbaar, maar toen ik de vernieuwde NMAX 125 inleverde (niet voor een test, enkel voor wat YouTube-filmpjes), zag ik 'm staan tussen de andere demo's, dus kon er meteen een afspraak worden ingepland om de motor een week mee te nemen. Ik was toch wel benieuwd of de MT-07 nog net zo lekker stuurt als die in 2014...

2021 Yamaha MT-07 A2

Vernieuwd uiterlijk

De oude MT-07 vond ik eigenlijk geen mooie motor. Ik ging er niet van kwijlen, zeg maar. De MT-07 reed ontzettend lekker, maar qua looks vond ik niet dat het op kon tegen de Kawasaki ER-6N destijds. Gelukkig zijn smaken verschillend, anders reed iedereen op dezelfde motor in dezelfde kleur. Dat zou pas saai zijn! Tijden zijn veranderd en de vernieuwde MT-07 mag het nu onder andere opnemen tegen de Kawasaki Z650, die onlangs ook is opgeknapt. De grootste veranderingen bij de MT-07 zijn natuurlijk de tank en de koplamp. Het zadel is in 2019 al aangepast, maar nog wel even het vermelden waard. Verder is het stuur ietsje breder (3 cm) en zijn de remschijven vergroot van 282 mm naar 298 mm. Om de motor geschikt te maken voor Euro5 is ook de uitlaat aangepakt, die nu aan de voorzijde naast het blok nog een aanpassing heeft.

De MT-07 oogt nu dus een stuk flitsender met strakkere lijnen en een best futuristische koplamp. De verlichting is nu rondom LED, ook de knipperlichten. OK, het lampje van de kentekenplaatverlichting dan als enige niet. De koplamp is even wennen. Ik vond het eerst niet echt wat, maar je moet er dus even aan wennen en nu vind ik 'm er best gelikt uit zien. Naast de koplamp zijn nog positielichten aanwezig, maar die vallen in het niet als de koplamp brandt. De tank bij het oude model had een vreemde plastic afdekking aan de bovenzijde die mogelijk fungeerde als minder fraaie tankpad, daar is nu geen sprake meer van. Althans, eigenlijk zit die afdekking er nog wel, maar nu volledig verwerkt over de bovenkant. De luchtinlaten zijn wat meer aanwezig gemaakt en laten de motor daardoor nog iets sportiever ogen.

De zithouding op de MT-07 is redelijk rechtop maar wel iets naar voren, zoals dit bij de meeste naked bikes zo is. Het zadel is prettig en niet te hard en niet te zacht, waardoor ik tijdens het rijden eigenlijk niet eens last kreeg van mijn kont, waar dat bij andere motoren soms al na 60-90 minuten op begint te komen. Mocht je toch last van je kont krijgen, Yamaha heeft een comfort zadel te koop. Met een zithoogte van 805 mm kan ik met beide voeten met mijn 1.80m makkelijk bij de grond. Mocht je wat langer zijn, dan heeft Yamaha ook nog een zadel te koop wat 28 mm hoger is. Ben je kleiner, dan is er ook een zadel te koop die de zithoogte terugbrengt met 14 mm. De kniehoek lijkt iets sportiever te zijn dan dat op bijvoorbeeld de Kawasaki Z650. Het lage rijklaargewicht van maar 184 kg (wel 2 kg zwaarder dan het eerste model), is de motor ook makkelijk in bedwang te houden tijdens stilstand. Ter vergelijking: De Kawasaki Z650 weegt 188 kg rijklaar, de Suzuki SV650A weegt 197 kg rijklaar. Onder het zadel van de passagier is helaas geen ruimte meer over voor een schijfslot. Dit was wel prima in orde bij het eerste model. Dat is wat mij betreft wel een minpunt.

Tijdens regen of in elk geval een nat wegdek, sprayde de eerste MT-07 alle troep van de weg op je rug en helm. Mogelijk is dat nu beter aangepakt. Ik meen een breder gedeelte te zien wat opspattend vuil zou tegenhouden, maar bij gebrek aan regen (ondanks dat we toch een natte zomer hadden), heb ik dat niet kunnen testen. Mocht dit nog steeds wel zo zijn, dan zijn hier altijd wel oplossing voor te koop.

Yamaha MT-07 A2 2021

Cockpit en stuur

Ook de cockpit heeft bij de MT-07 een update gekregen. Deze lijkt nog best redelijk op dat van het oude model, maar wat zaken op andere plaatsen. Deze hebben we al eens teruggezien in de Tracer 700 van vorig jaar. Het betreft nog steeds een negatief-LCD en de toerenteller is, ten opzichte van de eerste MT-07, bovenaan geplaatst en een handige gearindicator is nu aanwezig. Jammer dat Yamaha geen gebruik heeft gemaakt van een TFT-scherm, maar ook dit display is prettig afleesbaar. Knoppen op de cockpit zijn afwezig, deze zijn verplaatst naar een schakelaar op de linkerstuurhelft. Toerenteller dus bovenaan, daaronder de snelheidsmeter. Kilometerteller, tripmeters, (huidig) verbruik, resterende brandstofmeter en een klok. Aan weerskanten van het scherm nog plek voor een aantal waarschuwingslampjes.

De knoppen op het stuur zijn niet heel uitgebreid, wat ook niet gek is voor motoren in deze prijsklasse. Aan de rechterzijde een gecombineerde killswitch/startknop en een remhendel die instelbaar is. Aan de linkerzijde is de koppelingshendel helaas niet instelbaar, had best gemogen. De knoppen op het stuur zijn niet veel anders dan dat van het 2014-model, met uitzondering dus van de TRIP/INFO-knop, waarmee je kan scrollen door de opties van de cockpit.

Zeven jaar terug klaagde ik al over die belabberde plek van de claxonknop en Yamaha heeft daar helaas geen veranderingen in gemaakt. Die knop zit nog steeds op een behoorlijk onlogische plek. Als er nood is en je wil toeteren, moet je je duim ver uitstrekken om die knop te pakken te krijgen. Heb je kleinere handen, dan is het nog lastiger. Onderweg kwam ik dan ook in een situatie waarbij de claxon handig was om te waarschuwen, maar waar het geen nut meer had, omdat ik daarvoor eigenlijk al te laat was en moest denken aan remmen of uitwijken. Hopelijk dat Yamaha in de toekomst toch weer die claxonknop naar de 'universele' plek brengt, waar menig ander fabrikant 'm nog steeds heeft zitten. Je weet wel, dichter bij je duim zonder je hand uit te hoeven strekken.

CP2-motorblok en rijden

Het motorblok in de MT-07 betreft nog steeds een 689cc vloeistofgekoelde tweecilinder met 270 graden crossplane-krukas. Het maximale vermogen is 35kW (48 pk) bij 7.750 tpm en het maximale koppel is 62 Nm bij 4.250 tpm. Het CP2-motorblok (crossplane 2-cilinder) is smal en dankzij deze opstelling is de motor onderin erg koppelrijk en komt er een lekkere donkere brul uit, alsof het een V-Twin betreft. Dat de motor onderin sterk is, is ook wel te zien aan het feit dat het maximale koppel al bij 4.250 tpm voor handen is. Het motorblok is geschikt gemaakt voor Euro5 en helaas heeft dat de uitlaat wel een stuk lelijker gemaakt met grove lasnaden. Je kan helaas niet alles hebben.

De sleutel gaat overigens 'achter' de cockpit in het contactslot en niet er voor. Dat is even wennen, maar was bij de oudere MT-07 ook al zo. Ondanks dat de uitlaat minder fraai is, komt er met een druk op startknop echt wel een hele lekkere roffel uit. Een standaard twin klinkt zo standaard, met de 270 graden krukas klinkt het echt wel bruter. Wel is het geluid vrij stil, maar dat hoort ook bij Euro5. Bruut maar wat zachter geluid. Een andere uitlaat is wellicht wenselijk en naast een lager gewicht zal het dan nog beter klinken dan het nu al doet. Yamaha biedt zelf de volledige systeemuitlaat van Akrapovic aan, welke je via de website en dealers kan aanschaffen.

De koppeling is niet al te zwaar, maar zou nog wat lichter kunnen. De versnellingsbak schakelt lekker soepel en trefzeker. Van onderuit trekt het blok lekker rap op. Onderin merk je zeker niet dat je met een A2-motor onderweg bent, dat merk je pas als het gas echt tegen de stuit gaat en je bijvoorbeeld op de snelweg zit. Binnendoor is de MT-07 erg vlot en de motor staat ook zijn mannetje op de snelweg. Ook opvallend is dat de motor bij het loslaten van het gas best wel flink afremt op de motor ten opzichte van de motorrem bij andere tweecilinders.

De MT-07 stuurt bijzonder makkelijk. Het is echt een allemansvriend en geschikt voor beginners en gevorderden. Een fijne no-nonsense allrounder die altijd doet wat je 'm vraagt. Een lekkere gooi-en-smijtfiets, niets meer en niets minder. Ook het lage rijklaargewicht van 184 kg helpt daarbij, om 'm van het ene oor op het andere oor te smijten. Vanaf ongeveer 4.000 tpm pakt de motor rap op en blijft deze voelbaar doortrekken tot 8.500-9.000 tpm. De rev limiter komt er bij 10.500 tpm in, maar tot dat moment geeft het motorblok maar weinig trillingen af. Het loopt echt mooi soepel voor een tweecilinder. De Aprilia Tuono 660 uit de vorige test trilt toch bovenin toerental een stuk meer met de A2-mapping. Maar dat motorblok gooit er ook nog even wat meer pk's uit als je de begrenzing er uit mag halen.

Het blok loopt door Euro5 wel ietsje onrustig laag in toeren in 2e en 3e versnelling bij constante snelheden, maar dat merk je alleen als je achter een auto zit die 50 km/u rijdt. Iets wat niet ongewoon is bij Euro4- en Euro5-motoren en ook echt alleen dan merkbaar. Ietsje meer gas geven en het is opgelost. Van 0 naar 100 km/u lukt in 5,5 seconden. Dat is lekker vlot en daarmee ben je vaak als snelste weg bij de verkeerslichten. Alleen een Tesla zou jou kunnen bijhouden, maar de meeste verkeersdeelnemers zullen alleen je achterlicht zien.

De topsnelheid ligt op ongeveer 175 km/u, wat 166 km/u op GPS is. Vlot zat voor een A2-motor en sneller dan het eerste model. Wellicht kan je het nog verhogen door er een ruitje op te monteren, maar de vraag is of je dat soort snelheden wel wil rijden op een naked bike. Relaxt gaat het in elk geval bij 120-130 km/u op de snelweg met maar net 5.000 tpm in de 6e versnelling. Bij 140 km/u tik je nog steeds niet de 6.000 tpm aan. Met dat soort toerentallen is het lang vol te houden op de snelweg zonder het idee te hebben teveel te vragen van het motorblok. Je merkt dat vanaf ongeveer 160 km/u het wel een beetje gedaan is, de weg daarboven tot de top duurt wat langer.

Het verbruik bij flink knallen is 1 op 18 (maar dan ook echt asociaal bijna overal het gas tegen de stuit), bij rustiger aan doen is 1 op 22,4 haalbaar. Met de 14 liter tank (de inhoud is dus niet aangepast, alleen het uiterlijk) kom je dus zo'n 300 km ver. Het onderhoud is net als voorheen een oliewissel elke 10.000 km en klepcontrole elke 40.000 km.

2021 Yamaha MT-07 A2

 

Banden, vering en bijtende remmen

De remmen op de MT-07 zijn uitstekend. Aan de voorkant twee grote schijven van 298 mm met Nissin-remklauwen. De achterzijde is gelijk aan het oude model en bevat een 245 mm remschijf. De voorrem bijt lekker in de schijven, dus eigenlijk hoef je maar weinig in de remhendel te knijpen of de MT-07 gaat al in de ankers. Ik vind die bijtende remmen wel lekker, zodat je niet al teveel kracht hoeft te zetten en de boel snel tot stilstand komt. Uiteraard met ABS erop, wat al jaren verplicht is.

Qua vering is de MT-07 voorzien van een telescopische voorvork met een diameter van 41 mm en een veerweg van 130 mm. De vering is niet instelbaar. Aan de achterkant een bijna horizontaal geplaatste monoshock met eveneens een 130 mm veerweg. Hiervan is de veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar. Met de standaard instellingen is de motor best comfortabel afgeveerd, maar hier kan je dus je aanpassingen mee doen. Mocht je de voorvork ook instelbaar willen hebben, dan kan je via Yamaha hiervoor onderdelen aanschaffen. Voor de beginnende A2-motorrijder voldoet de standaard vering prima.

Yamaha levert de MT-07 met Michelin Road 5 banden. Prima banden voor zowel droog als nat wegdek, welke een behoorlijk vertrouwd gevoel geven aan het stuurgedrag van de motor. Als je de MT-07 als woon-werkfiets wil inzetten, zijn dit prima banden. Het regent vaak in Nederland en deze banden zullen geen krimp geven. Vooraan een 120/70-17, achter een dikke slof met maat 180/55-17.

Conclusie

De oude MT-07 reed al ontzettend lekker en dat is bij de nieuwe MT-07 niet anders. Dit nieuwe model smoelt wat mij betreft echt een heel stuk beter dan het oude model. De motor heeft een laag rijklaargewicht, onderin lekker pittig motorblok en lekkere bijtende remmen. Daarbij stuurt de motor echt ontzettend makkelijk, een echte lekkere gooi-en-smijtfiets. Voor A2-rijders, maar ook voor ervaren rijders die vol vermogen mogen rijden, is de MT-07 een uitstekende keuze. Hier ga je echt veel plezier op beleven. Als je twee jaar met A2 hebt gereden, kan je 'm daarna ontgrenzen om nog eens wat extra koppel en meer pk's er bij te krijgen, maar ook met begrenzing kan je echt heel veel plezier er aan beleven. Mocht je als A2-rijder aan het twijfelen zijn tussen de MT-03 (321cc) en de MT-07, dan zou ik je willen aanraden om voor deze MT-07 te gaan. Meer koppel, dus meer trekkracht en dat maakt het rijden leuker en relaxter en daarbij kan je de MT-07 dus nog ontgrenzen, de MT-03 levert al meteen al het vermogen wat voor handen is.

De Yamaha MT-07 kost € 8.199,- en is op dit moment leverbaar in de kleuren Storm Fluo, Icon Blue (deze demo) en Tech Black. Met deze prijs kost de MT-07 dus maar een fractie meer dan dan de Kawasaki Z650 (€ 7.999,-) en de Suzuki SV650A (€ 7.899). Dat maakt dus eigenlijk het kiezen nog eens een heel stuk lastiger als je tussen deze drie twijfelt.

Met dank aan Yamaha Nederland voor het beschikbaar stellen van de Yamaha MT-07 in A2-trim.

Vergeet niet de 38 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.

Pro Lekker motorblok, stevige remmen, laag rijklaargewicht, stuurt makkelijk, uitlaatroffel, hoog/laag zadel beschikbaar
Con Plaats claxonknop nog steeds onhandig, geen instelbare koppelingshendel, nagenoeg geen ruimte onder zadel

Motortype Viertakt, tweecilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 689cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 35kW (48pk) @ 7.750 tpm / 62 Nm @ 4.250 tpm
Gewicht 184 kg rijklaar
Tankinhoud 14 liter
Verbruik 1 op 21 gemiddeld bij vlot doorrijden
Topsnelheid 175 km/u (166 km/u GPS)
Rijbewijs A2, A
Allianz Pechhulp voor de motor

 



Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

Yamaha MT-07 A2

 

BOL.com voor al jouw spullen

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!

  • Je spaargeld wordt minder waard door inflatie en banken geven geen rente. Wel eens gedacht om een deel van je geld (wat je kan missen) in crypto te doen? Klik hier voor meer informatie.

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie en het kost jou niets extra. Win-win!
BOL.com - AliExpress - Booking.com - Amazon NL


© Copyright 2007-2021 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!