Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
BOL.com voor al jouw spullen

 

Yamaha MT-03 ABS (2016)

Je kon er de klok natuurlijk op gelijk zetten en de nieuwe MT-03 ABS al mijlen ver aan zien komen. Het model dan, niet de naam. Want de motor lijkt nergens op zijn naamgenoot die van 2006 t/m 2014 in het gamma van Yamaha beschikbaar was. De enige toevoeging is 'ABS', maar verder hebben de motoren niets met elkaar te maken, behalve dat ze familie zijn van elkaar. Met de komst van de YZF-R3 vorig jaar, kon je er donder op zeggen dat er een naakte versie zou komen. Kawasaki deed dit vorig jaar bij de Ninja 300 en kwam met de Z300 op de markt. Yamaha doet hetzelfde met de YZF-R3 en komt met de MT-03 op de markt. In Azië als 250cc model onder de naam 'MT-25'. Waarom het verwarrende 'MT-03' is gekozen, is mij niet duidelijk. 'MT-320' of 'MT-321' lijkt mij een betere benaming. Nu ik zelf in het bezit ben van een kanariegele MT-03 van 2010, kan ik de motoren prima vergelijken. Dit ga ik echter niet (proberen te) doen, want dat is serieus appels met peren vergelijken.

Yamaha MT-03 ABS

 

Regen, regen en nog eens regen. April doet wat 'ie wil, blijkt maar weer, als ik op mijn 'oude' MT-03 naar Schiphol-Rijk aan het rijden ben, om de nieuwe MT-03 ABS op te halen. De wolken maken gelukkig bij aankomst plaats voor de zon en van Yamaha krijg ik een blauw-grijze MT-03 ABS mee, die ze al lekker hebben uitgebreid met diverse opties. Speciaal om jullie lekker te maken, want zoals je ziet op het plaatje hierboven, heeft Yamaha veel originele accessoires direct beschikbaar. Wat zit er wel niet allemaal op de meegekregen MT-03 ABS? Een seatcover, een Akrapovic-demper, tail tidy (ingekorte kentekenplaathouder), LED-knipperlichten voor en achter, een groter ruitje en tank pads voor op de tank. Is dat alles? Wel wat er op de demo zit, maar Yamaha heeft nog veel meer te koop. Kijk maar op de Yamaha-site.

Het vernieuwde uiterlijk van de bekende '03'

In het kort kan je zeggen dat de MT-03 ABS een naakte R3 is, maar hetzelfde kan je zeggen van de Kawasaki Z300 vergeleken met de Ninja 300. Veel onderdelen zijn dan ook gelijk tussen de R3 en MT-03 ABS en dat maakt de productie (en aanschaf) een stuk voordeliger. Als je de MT-03 en MT-03 ABS naast elkaar zet, lijken ze nergens op elkaar, vergeet de oude, Yamaha gaat door met de nieuwe. Wel even Euro4 in gedachten houden, want op 1 januari 2017 moet elk blok hieraan voldoen voor alle reeds bestaande modellen die Yamaha wil verkopen. Dit komt uiteindelijk vast wel goed met dit blok, al ben ik wel benieuwd wat voor aderlating ze moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.

 

De MT-03 ABS is een sportieve naked bike die enigszins wat agressief oogt. De seatcover en uitlaat helpen daar absoluut bij. De zit op de motor is naar voren gericht en hoewel de YZF-R3 test een jaar geleden is, denk ik dat ze qua zithouding weinig verschillen. De motor is vrij klein. Net zoals de YZF-R3 kleiner is dan de YZF-R125, heb ik het idee dat de MT-03 ABS lager zit dan de MT-125. Dat blijkt ook wel, want de zadelhoogte is met 780 mm prima voor zowel mannen als vrouwen. De zithoogte van de MT-125 is 30 mm hoger. Ben je 2 meter lang, dan gaat het lastig worden, maar tot 1.90m moet de MT-03 ABS geen probleem zijn. De benen passen makkelijk om de smalle 14 liter tank. Net als bij de R3 omvat deze veel plastic en mede met de matzwarte radiateurkapjes, doet het geheel mij wel erg plastic aan. Maar ik ben dan ook meer van de metalen tank, wat ik ook al opperde in de R3-test. Steeds meer motoren gaan toch over op kunststof, dus uiteindelijk zal ik er waarschijnlijk aan moeten geloven. Wat zeur ik eigenlijk, de tank van mijn huidige kanariepiet is ook van kunststof. Deze bestaat echter uit één geheel, bij de R3 en MT-03 ABS bestaat de tank uit minimaal 3 plastic kappen die tegen elkaar aan worden gedrukt. Het zadel is niet te zacht en niet te hard, waardoor je het best lang vol kan houden, zonder meteen pijn in je kont te krijgen. Dat hebben we wel eens anders gevoeld op bijvoorbeeld de Honda CBR250R.

Aan de passagier is dit keer gedacht; prima handgrepen die ook nog eens erg handig zijn bij het verplaatsen van de motor. De ruimte onder de buddyseat is niet echt groot, maar een schijfslot past, dat is dus in orde. De LED-knippers zijn klein maar geven veel licht, zeker in het donker. In de koplamp boven de halogeen-gloeilamp, twee mooie diffuse langwerpige LED's, die als parkeerlicht fungeren als de motor op contact staat. Deze geven genoeg licht om de motor in het donker te verplaatsen. Het achterlicht is volledig LED en de vorm van het achterlicht doet iets denken aan het MT-logo. De spiegels laten net als bij de YZF-R3, te wensen over. Links zie je je elleboog, rechts kan je nog wel achter je kijken. Wel blijven ze trillingsvrij over het hele toerengebied. Wil je dus links iets zien, dan moet je de elleboog intrekken of omhoog doen. Misschien wil je dus andere spiegels aanschaffen.

Op het stuur mist een knop voor alarmlichten, iets wat de oude MT-03 wel had. Blijkbaar niet interessant meer en als ik eerlijk ben, gebruik ik die ook nooit. Ook niet met filerijden, als een automobilist maar één knipperlicht ziet, denkt deze dat je wellicht ergens weer invoegt en hij zijn kans neemt om te verplaatsen van rijstrook. De koppeling is heerlijk licht, maar niet snel anders instelbaar, net als de remhendel. Mag je ook niet voor die prijs verwachten. Op het voorwiel zit aan beide kanten een reflector. Dit is het eerste onderdeel wat er echt af moet. Gelukkig gaat dat heel makkelijk met een boutje. Als je dan toch bezig bent om je MT-03 ABS te personaliseren, ga je daarna te werk met die lelijke verplichte waarschuwingssticker van de tank af te peuteren. Hoe langer je hier mee wacht, hoe moeilijker het later zal zijn om deze er af te halen. Qua afwerking ziet de Yamaha MT-03 ABS er netjes uit. Geen kabeltjes in zicht, kappen passen netjes op elkaar. De lasnaden op het trellis-frame zijn wel aan de ietwat dikke kant, maar niet storend. Het enige is dat de mat zwarte radiatorkapjes mij enigszins goedkoop ogen, wat uiteraard weer persoonlijk is.

Instrumentarium

De cockpit is geheel gelijk aan die van de Yamaha YZF-R3. Deze is goed afleesbaar en redelijk compleet. Een hoekige analoge toerenteller in oneven stappen, waarbij de naald bij 13.000tpm pas in het rood gaat. Dat staat garant voor vlot knallen! Op de cockpit zijn diverse waarschuwingslichtjes te vinden aan de linkerzijde. Voor de knipperlichten is één lampje in gebruik. Rechts de goed afleesbare digitale snelheidsmeter, met daaronder de nodige info als tripmeters, kilometerstand, gemiddeld verbruik, huidig verbruik, ritteller olieverversing, hoe lang je al op reserve aan het rijden bent etc. Wat de boordcomputer aangeeft over huidig verbruik moet je, net als bij veel andere motoren, met een korrel zout nemen. Het is een momentopname en als je uiteindelijk bij de pomp staan, blijkt dat het verbruik altijd hoger ligt. In elk geval wel bij mij. Een klokje en gear-indicator missen ook niet, deze zijn permanent in beeld. Hoewel ik het nooit echt nodige achtte om te weten in welke versnelling ik zat, omdat ik het toch wel ongeveer wist aan de hand van toerental en gevoel, heb ik het zeker wel gemist toen ik weer op mijn eigen MT-03 terug naar huis reed. Toch best wel handig en misschien wel onmisbaar, zeker als je hoog in toeren jankt. Helemaal bovenaan zit een wit schakellampje, die gaat branden of knipperen (naar keus) bij het ideale schakelmoment. Dit moment en de helderheid van dit lampje, kan je zelf kiezen. Vooral in het donker is deze prominent in beeld. De knopjes SEL en RESET zijn redelijk te bedienen met handschoenen aan, maar het kan beter, omdat je weinig feedback voelt.

Het bekende YZF-R3-blok

Het onnodig om te vermelden dat de MT-03 ABS het blok gebruikt van de YZF-R3. Een pittige twee-cilinder met 321cc in het vooronder, welke weinig onderhoud nodig heeft. De cilinders zijn voorzien van een laag DiASiL, ontwikkeld door Yamaha. 'DiASiL' staat voor "Die-cast Aluminum Silicone", gietwerk welke 60% beter koelt en 30% goedkoper is om te produceren. Hierdoor ontstaat er een lagere wrijving en is er minder onderhoud nodig. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de interval van de klepcontrole. Elke 40.000km moet de klepcontrole worden nagekeken. Dit is extreem laat voor zo'n klein blok. Meestal zit dit tussen 6000-20.000km in. De Z300 mag elke 12.000km zijn klepjes laten nakijken. De MT-03 ABS is dus goedkoop in groter onderhoud. Olie wissel je elke 5000km (of elk jaar), maar met ongeveer 2 liter en een oliefilter, mag dat ook niet heel veel kosten en het is na de garantieperiode heel makkelijk om zelf te doen.

Het blok is nagenoeg trillingsvrij en levert 30,9kW (42pk) bij 10.750tpm. Alsof je op een naaimachine zit die flink in de toeren kan worden gejaagd. Nu hoorde ik tussen 5.500-6.500tpm wel een flinke trilling, wat achteraf de kentekenplaat in de tail tidy bleek te zijn. Waarschijnlijk te voorkomen met een rubbertje, net zoals de meeste SOA's. Standaard zit die tail tidy er niet op, dus vergeet gerust wat ik geschreven heb. Rustig rijden kan wel op de MT-03 ABS, maar wat nodigt het blok uit om 'm te laten janken. Onderin toerental gebeurt er vrij weinig, maar zodra je bij 7000 toeren komt, komt de motor vooruit en knal je lekker gillend door naar 13.000tpm. Het maximum koppel (29,6Nm) bevind zich ook bij 9.000tpm, waardoor je'm dus goed op toeren moet houden om gebruik te kunnen maken van het maximale koppel. Het blok kan schakellui gereden worden en bij 50km/u kan je al in z'n 6 zitten, maar wie wil dat? De koppeling is lekker licht, de versnellingsbak schakelt soepel en trefzeker. Het is echt heerlijk spelen op de MT-03 ABS en het blok daagt echt uit om hoog in toeren te blijven rijden. Helemaal leuk is het in het donker op rustige wegen, waar je flink het gas er op kan gooien. Het lijkt dan heel erg hard te gaan, maar veel boven de 130-140km/u zal het niet eens zijn. Wat het blok wel mist, als je meer gewend bent, is koppel onder in toerental. De trekkracht om vlot te accelereren. Dit is geen negatieve eigenschap, maar een klein blokje heeft nu eenmaal minder koppel bij weinig gas. Weet je niet beter, dan mis je het bijna niet. Ik wil zelfs toegeven dat na een paar dagen rijden, ik niet eens meer wist hoe de oude MT-03 aanvoelt qua koppel. Bij het weer ophalen van mijn eigen MT-03 bij Yamaha, voelde ik wel duidelijk verschil, maar noodzakelijk is het extra koppel niet om je in het verkeer te begeven. Koppel is vooral handig bij het vlot inhalen van een trage koekblikker. Kan binnendoor prima op de MT-03, maar wel een versnelling omlaag en dan het gas er op. Bij het verkeerslicht ben je altijd als eerst weg door het lage gewicht en het pittige blok. Een wheelie is niet eens uitgesloten bij het snel wegrijden.

 

Bochten pakken op de MT-03 ABS is heerlijk. Wat een lekkere fiets en net als de Kawasaki Z300 doet de motor precies wat jij wil. Jij denkt het, de MT-03 ABS doet het. Makkelijk van het ene oor op het andere oor, korte bochtjes, lange bochten, de MT-03 ABS luistert goed naar zijn baasje. Cruisen gaat lekker met 120-130km/u, met flinke tegenwind wil je ook niet veel harder rijden. De topsnelheid zou op een dikke 180km/u moeten liggen, maar ik kwam niet voorbij de 170km/u, bij een tweede poging tijdens een erg koude nacht in april, niet eens verder dan 165km/u. Waarschijnlijk door de flinke harde wind die al een tijdje Nederland teistert. Nog steeds hard zat voor een naked en erg snel voor een 300cc'er. Ik heb geen moment het idee gehad de motor pijn te doen. Het toerental ligt op 7.500tpm bij 120km/u, op 8.000tpm bij 130km/u en zo heb je nog 5.000tpm over om dus richting die 180km/u te komen. Het blok heeft echt geen centje pijn als je mee wilt komen op de snelweg en ook de linkerbaan kan je gerust pakken.

Bij een constante snelheid bij 4.800tpm, voelde ik een licht dipje, maar die was zo klein dat het de meeste mensen niet eens op zal vallen. Als dat alles is! Het verbruik is enorm afhankelijk van hoe je aan het rijden bent. Het extreemste wat we hebben gezien is 1 op 20. Daarbij moet wel gezegd worden dat echt alles uit de motor is gehaald en we 'm flink hebben laten janken. Zuiniger ging het met gecombineerd rijden (binnendoor en snelweg) met 1 op 24,5. Dit moet zuiniger kunnen. Als je dus echt als een brave Hendrik zal gaan rijden, dan moet 1 op 26 of misschien nog wel zuiniger lukken. Maar kom op, met dit beest moet je knallen! Van 0-100km/u doe je in 5,7 seconden. Dit is 0,3 seconden sneller dan de YZF-R3. Zelfde blok, dus zou in principe weinig verschil mogen geven.

Yamaha MT-03 ABS

 

Bandjes, remmetjes en vering

De MT-03 ABS is voorzien van Michelin Pilot Street banden. Een prima keus, ook voor nat wegdek, waar de IRC-banden onder de 300cc Kawasaki's nog wel eens wat willen glibberen bij regenval. Met een 110/70-17 band vooraan en een 140/70-17 band achteraan kan je bochtjes pakken naar lieve lust en in de regen hoef je niet bang te zijn dat de motor snel onverwachts een stapje opzij zal maken. De MT-03 ABS is aan de voorzijde voorzien van een remschijf van 298mm met een dubbelzuiger-remklauw met ABS, aan de achterzijde een remschijf van 220mm met een enkelzuiger-remklauw met uiteraard ook ABS. De remmen zijn prima bemeten voor deze motor en deze remt dan ook vlot genoeg. Aanleggen en rustig aan doorknijpen om meer remkracht op te bouwen. Eigenlijk exact dezelfde remmen als op de YZF-R3. Wel minder krachtig dan de oude MT-03, maar die had dan ook twee schijven op het voorwiel en daar kan een enkele schijf nooit aan tippen. De achterrem reageert minder kracht dan die van de oude MT-03. Als je daar al naar keek, stond je bijna stil met slippend achterwiel. Remmen gaat dus goed en je moet behoorlijk in de rem knijpen/trappen voor ABS in werking gaat. Wel fijn dat ABS erop zit, bij een schrikreactie hoef je niet meteen jezelf onderuit te remmen.

De vering is gelijk aan die van de YZF-R3. Op de 41mm telescopische voorvork met een veerweg van 130mm, valt niets in te stellen. Bij de achterveer, met een veerweg van 125mm, is de veervoorspanning instelbaar in 7 standen. Hiervoor moet je wel eerst de kettingbeschermer eraf halen, voor je erbij kan om met speciaal gereedschap (zit in het tasje met gereedschap, onder het zadel) de instelling te wijzigen, zodat de veervoorspanning harder of zachter komt te staan. De vering is vrij zacht afgeveerd voor gebruik op de weg, maar doet wat het moet doen en filtert de meeste oneffenheden feilloos weg. Bij de R3 was de vering vermoedelijk harder afgesteld, hierbij werd er echt minder gefilterd. Aangezien de vering exact hetzelfde is, kan dat de enige verklaring zijn waardoor het nu zachter aanvoelde.

Conclusie

Hoewel ik zelf een andere naam had gekozen, is de MT-03 ABS weer een van de absolute winnaars in het A2-segment. Wat kan je met zo'n 321cc'er heerlijk knallen. Leuk om mee te beginnen, leuk voor erbij. Prima voor in en om de stad en ook op de snelweg hoef je niet te schuwen. Je hebt, wil je het redelijk legaal houden, niet meer pk's nodig, hooguit wat meer koppel. Even inhalen is dus gewoon een tikkie terug en het gas erop. Ben je van plan om vaak met z'n tweeën te rijden, dan zijn alle lichtere motoren ongeschikt en kan je beter kijken naar minimaal 600cc. Zit je vaak alleen op de motor, dan is dit één van de leukste A2-motoren om op te beginnen voor een schappelijke prijs. Je kan het de dijkrijders behoorlijk moeilijk maken met maar 321cc!

Het (relatief) zuinige verbruik, het lage onderhoud, de wendbaarheid, het blok en het gewicht maken dit een zeer geschikte startersmotor voor iedereen met het A2-rijbewijs. Of je nu een Kawasaki Z300 of Yamaha MT-03 ABS moet kopen is aan jou. Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk, de Yamaha is 200 euro duurder. De Z300 heeft een slipperclutch, de MT-03 weer grotere intervallen voor klepcontrole en nog eens 25cc meer longinhoud (en dus ietsje meer vermogen). Kawasaki heeft er een geduchte concurrent bij. De Yamaha MT-03 ABS is leverbaar in Midnight Black en Race Blu en is verkrijgbaar voor €5699,- bij de Yamaha-dealer.

Met dank aan Yamaha Motors voor het beschikbaar stellen van deze motor.

Pro Trillingsvrij blok, lichte koppeling, handgrepen passagier, veel accessoires leverbaar, leesbaarheid cockpit, remmen
Con Zicht spiegels, weinig koppel onder in toerental (eigenschap van alle kleine motorblokjes)

Motortype Viertakt, tweecilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 321cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 30,9kW (42pk) @ 10.750 tpm, 29,6Nm @ 9.000tpm
Gewicht 168kg rijklaar
Tankinhoud 14 liter
Verbruik 1 op 20 bij flink doorknallen, 1 op 26 bij sukkelen
Topsnelheid 170km/u +
Rijbewijs A2, A
RAD - Alles voor de motorrijder

 



MT-03 ABS met en zonder accessoires

MT-03 ABS rechterzijde

Tank en cockpit

Cockpit

Stuur links

Stuur rechts

Motorblok 321cc links

Motorblok 321cc rechts

Radiateurkap MT-03 ABS

MT-03 ABS Akrapovic

Achterwiel

Cockpit bij nacht

MT-03 ABS ruimte onder zadel

MT-03 ABS

Voorwiel en ABS

MT-03 vanaf achter

MT-03 ABS tankzicht

MT-03 vanaf voor

 

Verkoop je motor zonder gezeur.

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - BOL.com - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2023 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram