2013 werd afgesloten met een testverslag van een motorscooter, dus 2014 moest ook weer zo geopend worden. Dit keer een wat onbekender merk, namelijk het Taiwanese SYM. SYM is in de Nederlandse snorfiets- en bromfietsmarkt een bekend merk en staat op de 2e plaats qua verkoopaantallen, op de eerste plaats staat Vespa. Na de test begrijpen we niet waarom er zo weinig SYM motorscooters rondrijden in Nederland. In België erg populair, in Nederland bijna niet te vinden. Onbekend maakt onbemind en dat is in dit geval erg jammer, want SYM zet een overcomplete prachtige motorscooter op de markt, die gezien mag worden en je niet zal teleurstellen. Natuurlijk is de motorscootermarkt nog groeiende in Nederland, maar wel zien steeds meer mensen het gemak in van de motorscooter. Daarnaast is de jeugd opgegroeid met scooters en is de stap naar een motorscooter sneller gemaakt dan vroeger, toen de schakelbrommers populair waren (en de stap naar de motor snel was gemaakt).
Enfin, we halen de SYM Joymax 300i ABS op bij de importeur in Ede en krijgen daar nog even een uitleg van de knoppen en werking van de motorscooter. Wat is die Joymax compleet zeg! Het is een plezier om met zo'n overcomplete motorscooter te rijden, deze naam geeft goed aan waar je mee te maken hebt. Bij de importeur zijn ze alleen vergeten om één knopje uit te leggen en daar kwam ik dan ook na wat noodzakelijk speurwerk achter. Daarover verderop meer. De zon schijnt, roldeur open en rijden maar!
Zoals je van Startersmotor.nl gewend bent, bespreken we eerst het uiterlijk en de opties van de motorscooter en daarna de rijeigenschappen. Voor deze SYM maken we geen uitzondering, en nemen we deze onder de loep. De SYM Joymax 300i ABS, ook wel GTS300i in een aantal andere landen genoemd, is een motorscooter in de categorie kleinere maxiscooters. De SYM Joymax 300i kan je plaatsen in het rijtje Honda Forza 300, Kymco Downtown 300i en de Kawasaki J300, maar ook bij de X-City 250 en X-Max 250 (en zo kunnen we nog wel even doorgaan). Een volwassen uiterlijk, groot en comfortabel zadel (ook voor de passagier), een verhoging vanwege de tank tussen de benen en genoeg ruimte onder het zadel. De standaard kenmerken van een maxiscooter, eigenlijk.
De Joymax 300i ABS is completer dan veel andere motorscooters in dezelfde prijs- en cilinderklasse. De cockpit is erg overzichtelijk en ziet er strak uit; vier ronde klokken met voornamelijk analoge informatie. Een teller voor het brandstofniveau, de snelheidsmeter, koelvloeistoftemperatuur en toerenteller. In de toerenteller zit een LCD display met onder andere de kilometerteller, tripmeter, accuspanning, klok en informatie dat de jiffy nog is uitgeklapt of het zadel niet goed dicht zit. Dit display is ongeveer 1,5cm hoger geplaatst (qua diepte) dan de teller en geeft vooral 's avonds een fijn effect voor de ogen. Wat nog mist is info over de buitentemperatuur, jammer is dat de klok niet constant in beeld kan zijn, als men ook het voltage of de tripmeter in de gaten wil houden.
Onder de tellerpartij bevinden zich nog twee knoppen, om info op het LCD display te wisselen en voor het resetten van de tripmeter of instellen van de klok. Deze zijn onder het rijden iets lastiger te bedienen. Veel heb je ze ook niet nodig onderweg. Op het stuur zit links een knop om het zadel te openen (hiervoor moet de motor wel op het contact staan), links zien we een ouderwetse lichtschakelaar
met drie standen. Tegenwoordig hebben alle motoren en motorscooters automatische verlichting, bij SYM staat er wel altijd verlichting aan, maar heb je keus: de eerste stand is voor LED-verlichting bovenin de koplampunits (dagrijverlichting), standje twee is dimlicht er bij aan, standje drie is de automatische stand. Een sensor achter de ruit kijkt naar de lichtsterkte en kiest dan tussen de eerste of tweede stand. In de praktijk zet ik 'm in de tweede stand, dit is ook de meest veilige. Wel een leuke gadget, die lichtsensor. Ook mooi is het grote LED-achterlicht, waar voldoende licht van af komt om het verkeer achter je te waarschuwen.
Onder het stuur bevinden zich nog twee knoppen, één voor de alarmlichten en de ander voor de mistlampen. Je leest het goed, mistlampen op een motorscooter. SYM is op alles voorbereid. Ook op diefstal, want het contactslot is van het type waarbij als je de motor op stuurslot zet en de sleutel er uit trekt, een metalen plaatje voor de ingang schuift, welke alleen weer weg kan worden gedraaid met de achterkant van de sleutel. Zien we ook bij Suzuki en Kymco en hier en daar een ander merk, SYM gebruikt het ook en elk extra beetje moeite kan gelegenheidsdieven weghouden. Onder het contactslot treffen we nog een rooster aan waar warme lucht doorheen blaast tijdens het rijden. Niet voelbaar met motorbroek aan, maar voor de Italianen en Fransen in spijkerbroekjes of korte broeken wel voelbaar.
Het zadel is riant en zit erg comfortabel. De passagier heeft ook niets te klagen, het zadel is breed en standaard voorzien van een rugsteun. De rugsteun van de bestuurder kan in drie standen worden ingesteld of zelfs worden verwijderd. De benen kan je met 1.80m goed kwijt, maar niet op de schutborden. Hiervoor moet de rugsteun er af. Wel heb je doppen nodig om de gaten in het zadel af te doppen, als men de rugsteun verwijdert.
Onder het zadel is lekker veel ruimte, een systeemhelm zal niet passen, maar één of twee integraalhelmen moeten passen of heel wat boodschappen. Onder het zadel (welke mooi omhoog blijft staan met een gasveer) zit de knop die ze bij de importeur vergat uit te leggen aan mij; een extra stap tegen diefstal. Deze knop is een startonderbreker, waardoor de startmotor niet ronddraait. Op deze knop staat alleen 'lock/unlock', en bij het ontbreken van een handleiding, was Google de aangewezen manier om er achter te komen waarom die motorscooter nu niet wilde starten, ondanks check van jiffy-sensor en stand van de killswitch. Een dief moet dus het zadel openbreken om daar bij te kunnen. Kost meer tijd en laten ze 'm dus sneller staan. Ik had echt niet verwacht dat het omzetten van dat schuifje de startmotor niet meer liet ronddraaien. Die kan op het lijstje met mijn motorblunders. Het zadel sluit erg makkelijk, in tegenstelling tot de Forza 300.
De spiegels zijn groot en voorzien van LED-knippers. In de spiegels zie je echter voor minimaal 50% je eigen lichaam en is het lastig om te zien wat er achter je zit. Je moet je armen echt aan opzij doen om wat te zien. Omdat ze vast zitten aan de kuip, kan je hier weinig anders mee. Wel erg handig is de mogelijkheid om ze in te klappen, al is dit alleen bruikbaar bij parkeren. Onder het rijden tik je met je remhendels de spiegels aan en dat kan valpartijen tot gevolg hebben. Niet gebruiken bij het filerijden. Stationair trillen de spiegels behoorlijk door het ééncilindertje en is het lastig om te zien wat er achter je aan komt en of een auto achter je wel op tijd stopt.
De ruit van de Joymax is voor mijn 1.80m of net te hoog of net te laag. Een hoop gebulder van de wind (oordoppen verplicht!) en een helm die door de wind de hele tijd heen en weer schud bij hogere snelheden (120+ km/u). Givi en vast andere merken hebben vervangingsruiten. Een hogere ruit heeft ook weer een nadeel, dan kan je bij regen niet over de druppels heen kijken, wat vooral 's avonds in het donker erg vervelend is met tegenliggers. Mijn voorkeur gaat uit naar een lagere ruit. Wel meer winddruk, maar geen hoofdpijn. We hebben weer lang genoeg gelult, tijd om die sleutel in het contactslot te duwen, om te draaien en weg te rijden.
Met een druk op de knop (en het inknijpen van de achterrem uiteraard) start de motor en spint er zachtjes op los. De motorloop is perfect en hier is niets op aan te merken. Het 278,3cc vloeistofgekoelde vernieuwde 'F4'-motorblok staat garant voor 29 paarden, welke staan te trappelen om naar buiten te mogen. Nu klinkt F4 heel spannend, maar het betekent niets meer dan Fabulous Performance, Faithful Quality, Fantastic Efficiency en Fascinating low oil temperature.
Het nieuwe blok heeft bijna 30% meer vermogen dan het 250cc model. Bij het wegrijden gebeurd er tot 30km/u niet heel erg veel, maar daarboven trekt de motorscooter in één ruk door naar de top van 155km/u. Daar kom je in de begrenzer bij 9500tpm en dat rijdt natuurlijk best vervelend. Snel terug naar legalere snelheden, alhoewel dit tellerkilometers zijn. Op de GPS kan je hier waarschijnlijk wel 10% van aftrekken en kom je uit op een 140km/u. Met de SYM Joymax 300i kan je dus prima meekomen met het snellere verkeer en kan je ook gerust auto's inhalen op de snelweg. Vanaf 120km/u voel je dat het motortje harder moet werken, wat resulteert in een wat rauwer motorgevoel. Van 0 tot 100km/u duurt ongeveer 8 a 9 seconden, ook weer afhankelijk van wind en gewicht bestuurder uiteraard. Dat kan sneller als je minder eet.
Hebben we dan alleen maar zitten scheuren met die Joymax? Zeker niet! Voor binnendoor is de Joymax een hele fijne motorscooter om van A naar B te komen. Wel is het erg lastig om met een automaat netjes 50km/u te rijden, waar dit de maximale toegestane snelheid is. 30km/u is helemaal een opgave. Binnendoor is de Joymax helemaal in zijn element en heb jij als bestuurder genoeg ruimte onder je kont voor spullen en kan je bij drukte tussen de auto's door. Wat dat betreft is zo'n bijna-300cc'er eigenlijk ruim voldoende voor de dagelijkse bezigheden en met name in drukke steden. Het gemiddelde verbruik met lekker vlot doorrijden komt uit op 1 op 27. Het kan een stuk zuiniger als je gewoon rustig aan doet en je wat minder weegt dan deze gezonde Hollandse jongen (om en nabij de 90kg). 1 op 29 tot 1 op 30 zou haalbaar kunnen zijn, maar de ritten worden daar wat mij betreft niet leuker op. Het heet niet voor niets 'Joymax', je moet lol hebben tussen A en B en dat betekent flink het gas er op en op het laatste moment stevig in de remmen voor de bochten. In de tank gaat 12 liter. Bij ongeveer 10 liter gaat het brandstoflampje knipperen en wil je het liefst zo snel mogelijk tanken. Theoretisch is de actieradius met vlotte rijstijl een ruime 300km en dan heb je nog tijd om een pomp te vinden. De fabrikant geeft aan dat 1 op 30 haalbaar moet zijn en daar geloof ik hem ook in, maar wat mij betreft is 1 op 27 met lekker spelen ook een mooie waarde.
De vering op de Joymax 300i bestaat voor uit een conventionele telescopische voorvork met een veerweg van 88mm, aan de achterzijde de bekende stereovering met een veerweg van 89mm. Voor is de vering niet instelbaar, achter heeft vier standen. De vering haalt de meeste oneffenheden weg. Ouderwetse klinkerwegen voel je iets meer, drempels uiteraard ook iets, maar er valt eigenlijk niets over te klagen. Rijden met een passagier achterop heb ik niet gedaan, dus hoe de vering reageert op twee man, mag je zelf proberen.
De sloffen onder de SYM zijn Maxxis Pro's. Voor staat de Joymax 300i op een 14" band (maat 120), achter op een 13" band (maat 140). Prima banden die lekker blijven plakken en van elke rotonde een feestje maken (zo lang er geen auto's voor je rijden of op de rotonde voor je zitten). Lekker vlot op de rotonde af en soepel in de heupjes over de rotonde heen.
Ondanks het gewicht van 192kg, gooi je de motorscooter makkelijk van links naar rechts. De banden geven geen kick. Ook niet op slechter (gefreesd) wegdek. Die banden blijven wel gaan, zonder te zoeken. Wel merk je iets instabiliteit bij hogere (snelweg)snelheden en dan met name bij het maken van bochten. Dit hoort bij de eigenschappen van kleinere wielen en is op bijv. motorscooters met 16"-wielen niet voelbaar. Een regentest was dit keer geen optie, want het bleef voor de verandering eens een aantal dagen droog.
De controle over de remmen is prima, mede dankzij de standaard geleverde staalomvlochten remleidingen voor en achter. Je kan flink hard knijpen voor de ABS er in komt, in principe sta je altijd wel op tijd stil en waar je echt heel hard moet remmen in een noodsituatie, zal het ABS-systeem overnemen en zorgen dat je jezelf niet onderuit remt.
Links: Als je goed kijkt, zie je boven de koplampen de LED-verlichting (stadslichten), welke als een soort van boze wenkbrauwen kijken naar je voorganger en tegenliggers.
Rechts: De USB-poort, niet om je MP3-stick in te duwen, maar wel om je spulletjes op te laden. In hetzelfde opbergvak zit ook de 12v-aansluiting. Makkelijker kunnen ze het bij SYM niet maken!
SYM heeft een prachtig product op de markt gezet en ik begrijp serieus niet waarom er hier zo weinig van rondrijden in Nederland. In België weten ze blijkbaar wel wat de kwaliteit van SYM is, nu de Nederlanders nog. De afwerking van de motorscooter is gewoon goed te noemen en doet zo op het eerste gezicht niet onder aan dat van de Grote Vier uit Japan. De uitlaat begint bij 1800km al wel roestplekken te vertonen, maar dit zal vast komen van een paar pekelritten zonder schoonmaken en het feit dat scooteruitlaten het eerste wegrotten, ongeacht het merk. Meteen een goed excuus om een andere demper te kopen, scheelt nog gewicht ook.
De onderhoudsinterval is ook best aardig te noemen, met hier en daar wel wat wensen voor langere intervalmomenten; olie elke 5000km, klepspeling en transmissie-olie elke 10.000km. De v-snaar elke 15.000km. Qua klepspeling en olie ligt het nog niet op Japans niveau, maar SYM komt er wel en de huidige waarden zijn ook niet slecht te noemen. Eigenlijk kan ik maar weinig woorden vuil maken aan de Joymax 300i ABS. De prijs van de Joymax 300i ABS is 5.999 euro en daarmee 100 euro meer dan een Honda Forza 300. Je krijgt er dan wel extra opties voor terug. Zonder ABS (wél met CBS) is de motorscooter 500 euro goedkoper, maar als je toch geld uitgeeft, kan je er net zo goed ABS bij nemen.
Wel loopt het blok van de Forza 300 mooier, maar dan met name vanaf 120km/u is dat pas merkbaar. De rauwigheid die je dan in het blok voelt is absoluut geen probleem, maar de Forza 300 komt rustiger over. Ook zijn de onderhoudsintervallen van de Honda Forza 300 een stuk plezieriger voor de consument (om de 12.000km olie, 24.000km kleppen, v-snaar 24.000km), niet voor de dealer. Wil SYM deze motorscooter meer op de weg zien, dan moet deze toch voor een paar honderd euro minder de deur uit, om te concurreren met bijvoorbeeld Honda. Een goedkoper alternatief is de Kymco Downtown 300i ABS, voor 4949 euro. Ook de Kawasaki J300 ABS heb je voor 5490 euro. Maar dit is in feite een Kymco Downtown 300 met groene (of grijze) verf. Kawasaki kijkt de kat uit de boom, vind het een prima zet dat ze ook eens wat op dit gebied proberen in o.a. Europa.
SYM is bezig met de ontwikkeling van de Joymax 300i ABS Start & Stop, met een start-stopsysteem, welke dus nog zuiniger moet gaan rijden. Moet je daar op wachten? Wat mij betreft niet, maar het geeft wel aan dat SYM echt goed bezig is en niet stil blijft zitten. Al met al is de SYM Joymax 300i ons boven verwachting goed bevallen. Lekker speels van links naar rechts gooien, snel rotondes pakken, genoeg opbergruimte, makkelijk op de middenbok te zetten en niet te vergeten alle opties die standaard op dit model zitten. Op zoek naar een grotere motorscooter in de lichte klasse? Overweeg dan echt eens een SYM. Maak een proefrit, dit zal je absoluut een positief gevoel geven. Nu ik dit bovenstaande stuk heb geschreven, snap ik ook waarom je zo weinig SYM motorscooters ziet rijden. Te weinig grote motorzaken zijn SYM-dealer. Tijd dat daar verandering in komt en dat zij dit ook gaan inzien.
Standaard uitgebreide opties, rugsteun passagier standaard, opbergruimte, USB-poort+12v poort standaard, mistlichten, inklapbare spiegels, wendbaarheid, standaard anti-diefstalopties. | |
Weinig zicht in spiegels, hoogte ruit (en daardoor turbulentie op de helm), kwaliteit van metaal uitlaatdemper (geldt voor elk scootermerk), niet elk schijfslot past op de remschijf, prijs mag ietsje omlaag om te concurreren met de Grote Vier uit Japan. |
Met dank aan SYM Nederland voor het beschikbaar stellen van de motorscooter.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL