Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

SWM SM 650R (2015, korte impressie)

Wat doe je als het heel de maand december niet vriest, alle pekel weg is en je toch al weer bent gaan rijden omdat je geen winterstop hebt bij de motorverzekering? Juist, nog even een motor kort testen. Hoewel de meeste importeurs van de demo-voorraad af zijn, heeft SWM Motorcycles nog wel wat staan. De importeur van SWM Motorcycles is MotoMondo, de importeur van MV Agusta. Hoewel ik in de kerstvakantie ook wel toe ben aan wat vrije tijd, ben ik toch even kort wezen sturen op de nieuwe SWM SM 650 R. Wel vol vermogen, maar het verschil tussen vol vermogen en de 35kW-kit voor deze motor zijn zo klein, dat ik er wel een korte impressie aan durf te wagen.

SWM SM 650R super motard

 

SWM heeft de Husqvarna-fabriek in Italië overgenomen van KTM en bouwt in eerste instantie motoren op basis van Husqvarna, maar dan met o.a. eigen software en hier en daar verbeterpuntjes. Misschien dat die SM650 dan ook wel als twee druppels water lijkt op de Husqvarna SM630. Dat klopt, want dit is dan ook zo. De SM630 wordt niet meer nieuw gemaakt door Husqvarna, sinds KTM na de aankoop er niets meer mee deed en op die manier kan SWM zich mooi weer bekend maken op de motormarkt. Onder andere de koppelingsdeksel en een verbeterd luchtfilterhuis (t.o.v. het origineel) en nog wat ander kunststof maken ze bij Shineray in China (zonder geld van Shineray bestond er nu waarschijnlijk geen SWM). De rest in de fabriek in Italië. Is overigens niet de enige motor die SWM presenteert; ze komen in 2016 nog met andere A1 en A2 motoren, maar niet alleen dat, ook voor het vol vermogen komen er nog motoren. De SM500 is bijvoorbeeld meer een wedstrijdmachine, waarbij het vermogen van de SM650 R verbleekt. De SM 650R is meer een straat-gerichte supermotard, die niet zomaar op het achterwiel gaat als je het gas open draait. Dan moet je bij de SM500 zijn, wat dus een doorborduursel is van de Husqvarna SMR510. Uiteraard kan je goed wheelies maken op de SM 650R, maar dan heeft deze wel ietsje hulp nodig. Bot enkel gas dicht en gas open (powerwheelies), daarvoor moet je bij de hardcore SM-machines zijn.

Veel uitleg is er niet nodig voor de SM 650R. Eigenlijk is het sleutel om en starten maar. Bij een koude start wel even een soort van choke-hendeltje inknijpen boven de koppeling, die iets meer brandstof inspuit, om de motor zo makkelijker te laten starten. De motor is zo gestart en ik kan er meteen mee de weg op. De zithoogte met 909mm is vrij hoog, vergeleken met gewone straatmotoren. Met mijn 1.80m kom ik dan wel netjes met beide voeten aan de grond, maar ben je kleiner van stuk (en ik ben al niet echt lang), dan kan het vrij lastig worden. Het hoort bij enduro, cross en supermotards. De jiffy klapt automatisch in en je moet de motor echt iets naar rechts kantelen, wil deze automatisch inklappen. Heeft misschien ook wel weer een nadeel als je bij de supermarkt parkeert om wat te kopen en een asociaal mens-persoon op je motor klimt uit nieuwsgierigheid en daarbij de standaard laat inklappen en dat niet weet en 'm laat stuiteren bij het afstappen. Maar gezien je 'm nog redelijk naar rechts moet trekken, zal dat in realiteit wel meevallen.

Cockpit en dat soort

Het LCD display is eenvoudig, maar laat alles zien wat nodig is. Indicatielichtjes voor het één en ander, waarbij het meest onzinnige lampje (wat er bij Husqvarna al op zat); een groen lampje wat constant brandt, om aan te geven dat de verlichting aan staat. Dat snap ik ook wel, dat deze aan staat; er zit niet eens een lichtknop op, om het überhaupt uit te kunnen zetten. Omdat ik veel Japans rijdt, en ik dat lampje zie branden in mijn ooghoek, denk ik al snel dat de motor in neutraal staat. Verder één knop rechts van het display, waarmee je meerdere functies naar voren kan toveren, zoals kilometerstand, dagteller, stopwatch, gereden tijd, exacte toerenteller (naast de altijd zichtbare aan de rechterzijde, die met streepjes werkt en daardoor slecht afleesbaar is) en behaalde topsnelheid. De huidige snelheidsmeter is altijd duidelijk en goed afleesbaar in beeld.

Op het stuur weinig toeters en bellen. De koppeling is redelijk licht, de remhendel is instelbaar in 4 standen. Vervelend vind ik dat op de linker stuurhelft, de knipperlichten onder de toeter zitten. Iets Italiaans, waar Honda de laatste jaren ook gebruik van maakt. Ik kan er maar niet aan wennen, maar ik zit dan jaarlijks op gemiddeld meer verschillende motoren dan een ander. Als de SWM mijn enige motor zou zijn, was ik hier binnen een dag aan gewend. De vierkante spiegels laten genoeg zien, maar voelen wel wat zwak aan, waardoor ik het idee heb dat ze door trillingen en rijwind, vaker bijgesteld moeten worden onder het rijden. Bij hogere toerentallen, waarbij je echt hard gaat, trillen ze spiegels zo erg, dat er niet meer duidelijk zichtbaar is wat er achter je zit.

De afwerking van de SWM SM 650R ziet er over het algemeen goed uit. Ik heb niet heel aandachtig overal naar gekeken, maar gezien het een rechtstreekse kopie is van de Husqvarna SM630, en dezelfde fabriekslijn, zal dit niet veel anders zijn. Bij de claxon zie ik nog wat losse kabeltjes die met vuil misschien kunnen gaat corroderen, maar dat zijn kleine dingetjes waar je ook zelf wat aan kan doen, als je denkt dat het beter kan. Het voelt allemaal goed aan en op de SWM zitten ook niet de minste onderdelen. Denk aan Brembo remklauwen, een volledig instelbare Marzocchi UPSD-voorvork, instelbare Sachs monoshock achter etc. Hoewel het zadel vrij smal is, kreeg ik niet snel last van mijn kont. Waar je bij sommige motoren na een uur al last had, was daar bij de SM 650R geen sprake van.

Motorblok

Het 600cc-motorblok van de SM 650 R, valt niets over te klagen. Het blok loopt mooi rond, pakt lekker op en komt lekker los bij het opentrekken van het gas. Waarom ze het dan toch een '650' noemen, in plaats van een '600', moet je misschien vragen aan Husqvarna zelf, die hadden hier al een handje van. Ook andere merken maken dit vaak mooier dan het is. Een ander goed voorbeeld is Kymco, die een '200cc' verkoopt, wat in werkelijkheid maar 163cc aan longinhoud heeft. Als ik een zak met 10 oliebollen verkoop, verkoop ik er ook echt 10 en stop ik er niet 9 in. Of misschien refereren ze er naar dat deze motor het vermogen van een 650cc heeft, want hij perst er met maar 600cc toch nog 54pk (bijna 40kW) uit. Niet slecht! Het enige waar ik een opmerking qua blok over kan maken, is dat deze wat abrupt kan zijn als je net het gas er weer op wilt gooien (vanuit bijna stationair toerental) bij bijvoorbeeld een rotonde. Alsof deze dan net te veel of te ruw brandstof krijgt en zich bijna verslikt. Even de koppeling erbij pakken, kan dan geen kwaad. Verder loopt het blok echt lekker en redelijk trillingsvrij (voor een motor met één cilinder). Een éénpitter trilt altijd, maar niet veel anders dan mijn Yamaha MT-03. Ik heb geen rare aan/uit-effecten gemerkt bij constant gas bij snelheden van rond 50-60km/u, waar je vaak aan vast zit in de stad, als je achter auto's 'vast' zit. Iets wat je met het 660cc-blok van Yamaha wel heel vervelend merkt. Goed gedaan dus, bij SWM! Qua onderhoud mag de SM 650R elke 5000km verse olie en moeten ook de kleppen worden gecontroleerd. Voor een semi-wedstrijdblok best aardige waarden. Bedenk je wel dat er uit 600cc bijna 54pk komt, dat is wat anders dan 47,6pk uit een 660cc blok van Yamaha en daardoor is ook iets vaker onderhoud noodzakelijk.

Met 147kg droog (en ongeveer 160kg rijklaar), is de SM 650R een heerlijke speelse fiets die je van links naar rechts gooit. Een nadeel van dit lichte gewicht, is dat je op de snelweg met wat zijwind, boven de 130km/u toch wel merkt dat de wind een beetje met je aan het spelen is. De topsnelheid die ik heb weten te bereiken is 165km/u, maar de boordcomputer gaf aan 172km/u te hebben bereikt tijdens een eerdere rit. Waarschijnlijk iemand die lichter is en een leren pak aan had. In elk geval is snelweg heel goed te doen, zo lang je je aan de snelheid probeert te houden. Maar ook even opentrekken en doorknallen is in principe geen probleem. De remmen op de SM 650R zijn prima. Met Brembo kan dat eigenlijk ook niet anders. De tweezuiger Brembo-remklauw op de 300mm remschijf remt prima en het enkelzuiger Brembo-klauwtje achter in combinatie met een 240mm remschijf, blokkeert vrij snel. Hierdoor trekt het achterwiel al snel zijwaarts. Lekker spelen in de bochten, dus. De motor beschikt niet over ABS, wat vanaf 2016 wel verplicht is voor nieuwe motoren (nieuwe modellen), dus dat zal vanzelf wel volgen.

 

Voorlopige conclusie

De SWM is een leuke motor om lekker mee te spelen, in de stad, op de dijk en stukjes snelweg zijn er ook goed mee te pakken. Ik zou 'm niet willen gebruiken voor dagelijks lange afstanden, maar af en toe kan best wel. Ruimte onder het zadel is er niet. Het zadel kan er af, om snel bij het één en ander te komen, maar een slot past er niet onder. Een schijfslotje moet je maar aan een handgreep vastmaken. Handig is dat je de onderdelen van de Husqvarna SM630 allemaal kan gebruiken, ook de aftermarket parts. Andere uitlaat? Voor een Husqvarna SM630? Geen probleem, het past meteen. Over de uitlaat gesproken; wat mij betreft hoeft daar niets anders onder. De Italianen weten er naar mijn mening altijd wel een hoop herrie standaard uit te krijgen. Zowel SWM, Ducati als MV Agusta. Met de 12 liter tank kan je nog een behoorlijk eind komen. Hoewel ik niet heb gekeken hoeveel het verbruik exact is, verwacht ik ongeveer dat je ongeveer 20-22 kilometer ver komt op 1 liter. Best netjes voor zo'n speelfiets. Nadat ik na de rit op de SWM weer op mijn eigen Yamaha MT-03 stapte, merkte ik toch wel dat deze 30kg zwaarder is (rijklaar) en een stuk lomper aanvoelt. Dan kan je met een MT-03 leuk spelen, maar de SWM SM 650R is toch heel veel wendbaarder dan mijn MT-03 ooit zal kunnen wezen.

Met € 7690,- is de SWM SM 650R leuk geprijsd en voor bijna iedereen wel betaalbaar. Met de A2-begrenzing verwacht ik dat deze iets minder vlot van 0 naar 100km/u trekt en de topsnelheid iets lager zal zijn. Dan nog, alles boven de 130km/u is toch echt niet meer prettig op deze motor, dus veel zal je niet missen met de begrenste variant. SWM komt in 2016 nog met heel wat leuke motoren, ook voor A1 en A2, dus blijf dit merk in de gaten houden!

Met dank aan SWM/MotoMondo voor het beschikbaar stellen van deze motor.

Pro Gewicht, geluid, lekker wendbaar, remmen
Con Knipperlichtknop onder claxonknop (persoonlijk), jiffy, geen ruimte onder zadel (maar bij welke SM wel?)

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 600cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 35kW (47,6pk), +/- 55Nm
Gewicht +/- 160kg rijklaar
Tankinhoud 12 liter
Verbruik 1 op 20-22
Topsnelheid Met 35kW +/- 155-160km/u)
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de SWM SM 650R zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



SWM SM 650R linkerkant

Koplamp

SWM SM650 R tankzicht

SWM SM650 R ruimte onder zadel

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram