De SV650 van Suzuki is vanaf zijn introductie in 1999 altijd al populair geweest, gekuipt en ongekuipt. Zeker met het toen nog geldende 25kW-rijbewijs was de SV één van de meest gewilde motoren. Doordat motorblokken flink werden geknepen tot 25kW, had je dankzij het V-Twin blok net even dat beetje extra koppel in het bruikbare toerenbereik. Met geknepen 35kW-motoren is dat eigenlijk niet anders. In 2004 volgde het 2e model, met scherpere lijnen. Dit 2e model is nog steeds een veel geziene verschijning op de Nederlandse wegen. In 2009 kwam er een eind aan de SV en kwam Suzuki met de Gladius op de markt. Zelfde blok, iets andere looks. Deze viel niet echt in goede aarde en de motor werd al snel als damesmotor gezien.
In 2015 viel dan het doek voor de Gladius en probeert Suzuki het opnieuw met de SV, in de vorm van de SV650A met iets andere looks dan voorheen. Bij B.V. Nimag, de importeur van Suzuki, is er speciaal een 35kW-model geregeld voor Startersmotor. Suzuki levert de SV650A in twee modellen; een SV650A die af-fabriek 35kW is en niet naar vol vermogen kan, en een vol vermogen model met een 35kW die ze er kosteloos in zetten. Waarom zou je dan voor een apart 35kW-model gaan? Goeie vraag. De importeur heeft er maar een handje vol van en deze worden vooral afgenomen door rijscholen. Koop je dus een SV, dan doe je er verstandig aan voor jezelf om eentje te kopen die standaard vol vermogen was en via de ECU is geknepen. Eigenlijk mogen nieuwe modellen niet meer ontgrenst worden, maar blijkbaar werd de SV als bestaand model gezien, met een bestaand blok. De directe concurrentie bestaat in de vorm van de Kawasaki ER-6N en Yamaha MT-07. Heeft de SV650A dan nog wel bestaansrecht? Zeker wel!
De SV650 is dus weer terug en nu dus als 'SV650A'. De A staat voor 'ABS'. Had de SV650 dan al geen ABS in het verleden? Klopt, maar dat was optioneel, nu is elke SV daar van voorzien. Niet omdat het kan, maar omdat het moet. Alle nieuwe motoren boven 125cc moeten vanaf 2016 zijn voorzien van ABS. Dit maakt het ook voor beginners een beetje veiliger.
De SV is qua uiterlijk wel even anders dan voorheen en lijkt misschien nog het meest op het eerste, wat rondere, model, met een vleugje Gladius. Het eerste model was echter voller, met aparte zadels voor bestuurder en passager en persoonlijk vond ik beide voorgaande modellen een stuk mooier dan de basic SV die nu voor mij staat. Maar de nieuwe SV is 'more than meets the eye', blijkt wel als ik er op ga rijden. Qua uiterlijk is een beetje een grijze muis, je ziet geen agressieve naked voor je staan, maar het stuurgedrag en ook zeker het geluid zijn heerlijk en smaakt altijd naar meer. Met 35kW rijdt de motor best leuk, maar vol vermogen moet de SV helemaal een heerlijke speelfiets zijn.
De zithouding op de SV650 is licht voorover en meteen bij het opstappen en bij het wegrijden merk je dat je niet eens hoeft te wennen, het voelt direct erg vertrouwd aan. Het is opstappen en rijden, iedereen kan er mee lezen en schrijven, zelfs voor motorrijders die net het motorrijbewijs hebben gehaald. Misschien door het slanke uiterlijk, misschien door het lage gewicht, wie zal het zeggen? Qua stuurgedrag rijdt de SV650A dan ook erg gemakkelijk, het stuurt soepeler en lichter dan mijn Kawasaki ER-6, waarbij je vergeleken met de SV, bijna de bocht in valt. Niets negatiefs over de ER-6, want dat is ook een heerlijke motor en een gedegen concurrent, maar de SV laat wel zien dat het sturen makkelijker kan.
Nu we het toch over het uiterlijk hebben, over de SV valt best wat te vertellen (en gelukkig heb ik moeite om het beknopt te houden). Wat opvalt is dat de motor vrij klein van stuk is, net als de Gladius. Ook het motorblok (een V-Twin), is door de opbouw van de cilinders smal en dat maakt de motor klein en wendbaar. Het buizenframe lijkt sterk op dat van de Gladius en de ronde koplamp is ook geen onbekende. Er had ook gekozen kunnen worden andere koplampen, kijk bijv. naar de sportievere nakeds van Triumph. Suzuki heeft echter gekozen voor de conventionele ronde koplamp. Ook prima, want er komt genoeg licht uit en wil je een sportiever ogende naked, dan heeft Suzuki nog altijd de GSR750 staan (al kan die helaas niet naar 35kW worden gezet).
Met een lage en smalle zit van 785mm, is de motor ook geschikt voor de wat kleinere motorrijders. Met 1.80m kan ik prima met beide voeten bij de grond. De motor weegt rijklaar 197kg en dat merk je ook bij het stil staan en verplaatsen van de motor. Eenmaal aan de rol zijn de meeste motoren, ook de kolossen, vaak vrij wendbaar en merk je nooit meer wat van het eventuele hoge gewicht. Het zadel zit prima, maar zoals bij veel zadels krijg je bij langere ritten wel last van je zitvlak. De ruimte onder het zadel is voldoende om een schijfslot onder kwijt te kunnen. Wat mist voor de passagier, zijn handgrepen. Deze tref je niet aan op de SV650A. Niet alleen handig voor de passagier, ook voor jezelf, als je de motor achteruit de schuur uit wilt manoeuvreren. De afwerking van de Suzuki is over het algemeen wel OK, maar hier en daar verbeterpuntjes. Kleine draadjes bij het stuur (bijv. bij linkerstuurhelft) en bij het motorblok hadden beter kunnen worden weggewerkt. Ook zie ik witte tie-wraps bij het motorblok, waar ik toch echt zelf voor zwart zou hebben gekozen. Uiteraard kan je die zelf natuurlijk vervangen door zwarte, om ze minder op te laten vallen. Die 'losse' draadjes bij het motorblok, die tref je trouwens ook aan bij de Kawasaki ER-6N, Suzuki is dus echt niet de enige waar kleine dingetjes net even wat mooier kunnen. De lasnaden zijn over het algemeen best ok, maar de jiffy (zijstandaard) kon vast wel netter. Of het komt gewoon omdat het een lomp geval van zichzelf is.
De SV650A is rondom voorzien van gloeilampjes in de koplamp en knipperlichten, de achterlichten zijn voorzien van LED. De achterbrug is net als de motor niet opvallend, maar wel netjes en toch eenvoudig gestijld. De spiegels geven prima zicht naar achter, ook op hogere snelheid geven ze nog prima zicht zonder al te veel te trillen. Suzuki komt met redelijk wat accessoires om de SV650A te customizen, al zie je daar (nog?) niets van terug op de website. Je kan de motor helemaal naar eigen smaak maken en hier en daar zie je ook al wel aangepaste modellen. MVM Motoren in Soesterberg heeft bijvoorbeeld een 'Street'-model gemaakt en Suzuki is onlangs zelf met het nieuws gekomen dat de SV650A Scrambler binnenkort leverbaar is. Daarnaast zullen er in de toekomst vast tal van accessoires via sites als Ebay worden aangeboden, van 3rd party fabrikanten.
De LCD-cockpit op de SV650A hebben we al eens eerder gezien, namelijk op de GSX-S1000. Jammer genoeg mist een analoge toerenteller (uiteraard wel digitaal), maar de cockpit is prima afleesbaar. De lichtintensiteit is in zes standen instelbaar via de knoppen op de cockpit zelf. Bovenaan duidelijk in beeld de toerenteller, die in twee standen instelbaar is. Normaal en piekweergaven. Bij piekweergave blijft het blokje bij het toerental nog even knipperen, wat je als hoogst hebt gehaald voor het loslaten van het gas. Verder tref je nog uiteraard de snelheidsmeter aan, een gearindicator duidelijk in beeld, brandstofmeter, klokje, tripmeter, koelvloeistoftemperatuur en onder de knopjes nog wat informatie over gemiddeld verbruik, aantal kilometers wat je nog kan rijden, huidig verbruik etc. Om het LCD-display heen zitten nog een aantal waarschuwingslampjes. Prima cockpit dus, alleen zie ik ze liever met een analoge toerenteller. Een analoge toerenteller geeft zoveel meer gevoel van vermogen en snelheid.
Het smalle 645cc-motorblok van de SV650A kennen we natuurlijk al sinds dat Suzuki in 1999 met de SV op de markt kwam. Inmiddels zijn er van dit motorblok vele honderdduizenden blokken wereldwijd in omloop in diverse motoren, waaronder natuurlijk de SV650, maar ook in de DL650 (V-Strom) en natuurlijk de Gladius. Een behoorlijk betrouwbaar blok, zo lang je op tijd de motor onderhoud geeft. Uiteraard is er aan het motorblok veel veranderd in de loop der jaren. Voor de SV650A is het blok op om en nabij zestig punten aangepast en geheel klaar gemaakt voor Euro4. Het vermogen is toegenomen tot 76pk (4pk extra) en 64Nm koppel bij een iets lager toerental dan voorheen. In 35kW krijg je dat vermogen helaas niet, maar het is altijd aardig om te weten als je het A2-rijbewijs in de toekomst mag omruilen voor een rijbewijs voor het volle vermogen. Het voordeel van een V-Twin en zeker bij geknepen motoren, is dat je onderin toerental meer koppel tot je beschikking hebt dan een parallel twin met dezelfde cilinderinhoud.
Het vernieuwde blok is voorzien van Easy Start en Low RPM Assist. Easy Start wil zeggen dat je maar kort op de startknop hoeft te drukken en de motor zelf de rest doet. Je hoeft dus niet seconden lang die knop in te drukken tot deze start. Een kort duwtje op de knop en de motor start altijd en zeer direct. Leuke gimmick, maar noodzakelijk of een selling point? Nee.
Hetzelfde geldt voor Low RPM Assist, deze geeft bij een laag toerental ietsje gas bij tot 1800tpm. Bij het loslaten vna de koppeling kan je dat ietsje merken en dit kan handig zijn voor onervaren motorrijders. Toch om het blok een beetje uit te dagen, is het mij nog wel gelukt om deze uit te laten vallen, 100% hufterproof is die Low RPM Assist dus niet, maar ook weer een leuke gimmick voor de onervaren rijder.
De koppeling is niet te licht, maar ook zeker niet te zwaar. Vergeleken met een SV650S van het vorige model, vond ik 'm wel een stuk lichter. Of die SV650S had misschien een minder soepele koppelingshendel. De versnellingsbak is trefzeker en je voelt 'm goed in elke versnelling gaan. Bij de Kawasaki ER-6 is dat bijvoorbeeld minder goed voelbaar en het is maar net waar je voorkeur ligt. Met een korte druk op de knop, start de motor direct en hoor je die heerlijke V-Twin roffel. Wat blijft dat toch lekker klinken, zelfs met de originele uitlaat komt er nog best een leuk geluid van af. Kan je nagaan als je er een andere uitlaat onder schroeft! Wel hoor je wat schotten loszitten in de demper als je hoger in toeren zit, maar met oordoppen in stoort dat toch niet en dit kan exemplarisch zijn. Sowieso zou ik persoonlijk een andere uitlaat er onder doen. Scheelt gewicht en klinkt altijd mooier.
Het blok is begrenst door middel van een ECU, bij aanschaf van een SV650A kan deze kosteloos worden omgezet van vol vermogen naar 35kW. Tijdens het rijden met 35kW, merk ik op dat de motor vrij lange versnellingen heeft. In de 1e versnelling kan je rijden tot 50-60km/u, in de 2e versnelling schakel je bij 100km/u door en invoegen met 140km/u in de 3e versnelling is ook goed mogelijk en dan heb je er nog drie op voorraad! Uiteraard kan je ook veel zuiniger rijden, door vroeger te schakelen. De motor voelt in het middengebied ietwat tam aan voor een 35kW-motor, maar zodra je de 8000tpm bent gepasseerd, komt de motor weer wat beter los. Juist in dit middengebied wil je koppel hebben. Uit de gegevens blijkt dat je bij 4.000tpm al het maximale koppel van ongeveer 56Nm hebt bereikt (wat ook wel merkbaar is aan het vlotte wegrijden) en dat is waarschijnlijk wat je voelt. Als nadeel heeft dit dat je op de snelweg niet even snel kan inhalen. Waar je bij andere soortgelijke 35kW-motoren alleen het gas hoeft open te draaien (met soms één tikkie terug), moet je bij de SV toch echt twee keer terugschakelen en dan pas vol gas langs de auto. Je zou hierdoor denken dat de SV een traag hok is, maar dat is het dus vreemd genoeg niet. Van 0 naar 100 gaat in 5,69 seconden en dat is gewoon snel voor 35kW. Met vol vermogen doe je dat in 4,2 seconden. Ook de 35kW-topsnelheid van 174km/u is gewoon netjes voor dit blok. Nu je weet dat je twee tikkies terug moet om in te halen, is dat ook allemaal niet zo erg, maar wel opmerkelijk met mijn ervaring met andere 600cc+ 35kW-motoren. Wil je op de snelweg een beetje vlot doorrijden, dan is het aan te raden in de 4e versnelling te blijven en 'm lekker door te trekken. Wil je cruisen op de snelweg? Dan kan dat gerust in 5 of 6.
Qua verbruik geeft Suzuki één van de zuinigste te zijn in zijn klasse en op een gemiddelde van 1 op 26 uit te komen. Zoals wel vaker, kom ik daar niet op uit. Met mijn vlottere rijgedrag kom ik op een gemiddelde van 1 op 20 en soms zelfs lager. 1 op 18 heb ik ook nog wel gemeten aan de pomp. Waarschijnlijk haal je 1 op 26 als je rustig op trekt, je overal netjes aan de snelheid zou houden en niet al te veel weegt. Maar als je rustig optrekt en overal netjes de maximum snelheid wilt aanhouden en lekker suf wilt doen, stop dan met motorrijden en koop een boodschappenautootje. Een beetje knallen met die hap, mag best! Met de metalen tank van 13,8 liter kom ik dus ongeveer 275km ver, voor ik opnieuw moet tanken. Qua onderhoud zit je ook wel goed bij de SV. Olie moet elke 6000km, oliefilter elke 18000km en de kleppen zijn elke 24000km aan de beurt.
Suzuki heeft er voor gekozen om Dunlop Qualifier J banden onder de SV650A te schuiven. Aan de voorzijde een 17" 120/70-ZR17, aan de achterkant een 17" 160/60-ZR17 band. Tijdens de testweek geen regen gehad (eindelijk eens goed weer in Nederland!), maar de algemene indruk is dat dit fijne banden zijn en fijn op de weg liggen. Bij bitumen en andere reparaties wil de motor nog wel eens een stapje opzij doen, maar dat heb je wel met meer banden. Vaak is het dan wel zo dat de bitumen nat zijn, maar ik merkte dit dus met droog weer.
De SV650A heeft op het voorwiel een dubbele remschijf van 290mm per stuk met een Tokico dubbelzuiger-remklauw per schijf. Op het achterwiel zit een 240mm remschijf met een enkelzuiger-remklauw van Nissin. Uiteraard voorzien van ABS, anders niet die 'A' achter de modelnaam. De remmen bijten niet en je moet ook wel wat verder doorknijpen om echt hard te remmen. De remmen zijn niet slecht, maar het mag wel wat pittiger. Met 35kW sta je altijd op tijd stil, maar als je vol vermogen echt gaat jagen, dan mag je er wel rekening mee houden. Uiteraard kan je nog wat modificaties aan de remmen uitvoeren, om het allemaal te verbeteren. De remmen zijn gewoon goed, dus begrijp dat niet verkeerd, maar het kan beter. Het zou een verbeterpuntje voor Suzuki kunnen zijn.
Qua vering is de SV650A aan de voorkant voorzien van een conventionele telescopische voorvork met een veerweg van 125mm. De voorvork is voorzien van een steenslagbeschermer. Deze voorvork is niet instelbaar. De achterveer, een monoshock, heeft een veerweg van 63mm en alleen de veervoorspaning daarvan is instelbaar in zeven standen. Voor gewoon gebruik op straat en normaal tot vlot rijgedrag voldoet de vering, hoewel de achterkant nog wel redelijk wat doorgeeft als je wat harder over drempels gaat. Ook op hogere snelheden voldoet de vering prima bij normaal rijgedrag. Uiteraard kan je altijd zelf nog de vering vervangen voor wat beters, maar de meeste motorrijders die geen circuitracers etc. gewend zijn, zullen prima uit de voeten kunnen met deze vering.
Als conclusie kan ik niet anders zeggen dat Suzuki nog steeds goed bezig is, ondanks dat het huidige 35kW-aanbod bij Suzuki wat karig is. Maar beter één of een paar goede 35kW-motor(en) in je gamma, dan een lading motoren die het net niet zijn. Voor A2-rijders is dit wederom een goede motor om mee te beginnen. Voor gevorderden is de motor vol vermogen ook zeker een aanrader. Hoewel de motor in het middengebied met A2 best wel tam is en je 'm hoog in toeren moet houden, is de snelheid van 0 naar 100 goed en ook over de topsnelheid hoor je mij niets zeggen. Het rijgedrag, het verslavende V-Twin geluid en het betrouwbare gevoel wat je krijgt bij de eerste keer opstappen maakt deze motor, ondanks zijn basic uiterlijk, een goede keus voor het A2-rijbewijs.
Het bochtenwerk gaat prima op de SV650A en nog makkelijker dan op mijn eigen Kawasaki ER-6N. Afwerking kan hier en daar wat beter (denk aan draadjes) en ik had graag handgrepen gezien, maar een perfecte motor bestaat sowieso niet. Er is altijd ruimte voor verbetering bij elk product en wat de één slecht kan vinden, zou de ander zich niet eens aan storen. De grote vraag na het lezen van dit testverslag is of je nu voor een SV650A, Kawasaki ER-6N of Yamaha MT-07 moet gaan. Die vraag kan ik niet beantwoorden, je zal ze alle drie zelf moeten rijden. Alle drie zijn het heerlijke motoren voor beginners en gevorderden, met alle drie eigen plus- en minpunten. Persoonlijk heb ik gekozen voor de Kawasaki ER-6N, vanwege het uiterlijk en toch ook prettige motorblok. Niet dat ik alleen naar het uiterlijk kijk, maar het is toch wel grotendeels bepalend. Vergeleken met de Kawssaki ER-6N, is de Kawasaki groter, hoger en wat lomper (wat 'm persoonlijk voor mij ook ietsje meer 'motor' maakt dan een SV). De Yamaha MT-07 weegt nog ietsje minder en loopt ook heel erg mooi, maar persoonlijk vind ik het uiterlijk niet echt mooi. Keuzes, keuzes. Voor de SV650A zijn diverse accessoires te koop, om de motor een eigen look te geven. Ook als de SV je qua uiterlijk niet aanspreekt, wil ik je er echt op aandringen om toch eens langs een Suzuki-dealer in de buurt te rijden en te vragen om een proefrit, de SV zal je verrassen! Hopelijk hebben ze 'm wel dan op 35kW voor je staan en anders zal je het moeten doen met dit testverslag en de video's die op YouTube staan. Tip: Bij MVM Motoren en TT Motoren hebben ze een SV650A te huur op 35kW. Vraag je huurbedrag terug, als je de SV daarna daar besluit te bestellen. Vaak lukt dat wel.
Na de 35kW-test, ben ik nog even bij MVM Motoren op een 56kW SV650A gekropen, om te zien wat het blok normaal gesproken in huis heeft. Ik kan gerust stellen dat het blok dan er als een speer vandoor gaat. Door de V-Twin opstelling, trekt het blok onderin ietsje harder op dan mijn vol vermogen Kawasaki ER-6N en is de SV dus onderin al best sterk, waarna het vermogen verder wordt opgebouwd. Motorisch is het SV-blok echt geweldig, eigenlijk is het jammer dat het blok met 35kW in het middengebied zo tam is. Even 2 jaar doorbijten op A2 en daarna op een vol vermogen SV650A er vandoor. Vol vermogen echt 'more than meets the eye', je verwacht niet dat die eenvoudig ogende motorfiets zo heerlijk kan rijden.
De SV650A is leverbaar in de kleuren wit, rood, matzwart en blauw en kost je €7299,- excl. rijklaarkosten. De motor kan bij aanschaf kosteloos op 35kW worden gezet, of je koopt een 35kW-model wat niet (eenvoudig) naar vol vermogen kan worden gezet. Op het moment van schrijven (september 2016) heeft MVM Motoren in Soesterberg een actie, waarbij je 500 euro voordeel hebt bij de aanschaf van een nieuwe SV650A, doe er je voordeel mee!
Met dank aan B.V. Nimag (Suzuki Nederland) voor het beschikbaar stellen van de 35kW Suzuki SV650A. Meer info over de SV650A kan je vinden op de Suzuki website.
Heerlijk verslavend V-Twin geluid, goed afleesbare cockpit, prima spiegels, accessoires om 'm te customizen | |
Maximale koppel komt wel erg vroeg dus motor voelt tam aan rond middengebied, afwerking kabeltjes blok/stuur, voorrem mag krachtiger, geen handgrepen passagier |
Motortype | Viertakt, 90 graden V-Twin, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 645cc |
Versnellingen | 6 |
Vermogen/koppel | 35kW (47,6pk) @ 8.500tpm / 56,5Nm @ 4.000tpm |
Gewicht | 197kg rijklaar |
Tankinhoud | 13,8 liter |
Verbruik | 1 op 20, zuiniger bij rustiger rijden |
Topsnelheid | 174km/u |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL