Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Op zoek naar een kerstcadeau? Zoek niet langer!

 

Suzuki Inazuma 250

Suzuki Inazuma

Foto: Suzuki

In 2012 heb ik al even op de Inazuma 250 gezeten op de motorbeurs, maar daarna heb ik niet meer de kans gekregen om er op proef te rijden. Op het moment dat ik er eentje bij een dealer wist te staan, begon het winterse weer al en werd in die week zelfs die demo verkocht! In 2013 weer op de motorbeurs op de Inazuma gezeten, maar nu wordt het toch echt tijd dat ik binnenkort ergens op een demo kan rijden van deze motor. Uiteindelijk is dat juli 2013 geworden, precies in de week van de hittegolf en onweersbuien mocht ik de Inazuma bij Suzuki Nederland ophalen. Inazuma is 'bliksem' in het Japans, qua weerstype deze week de juiste naam, maar of de motor de naam waard is lees je verderop.

De Inazuma 250 is misschien wel dé startersmotor voor beginners of heropstappers. Tijdens de introductie van de Inazuma in 2011 was dit nog best een aardige 25kW motor, maar met de komst van het A2-rijbewijs en men op 35kW mag rijden, valt deze motor een beetje tussen wal en schip. Te snel voor A1 en eigenlijk net te weinig vermogen voor A2, want als je op 35kW mag rijden, wil je waarschijnlijk toch wel richting het maximale toelaatbare vermogen gaan wat je mag besturen en zal de keus voor een 250cc motor minder snel in je straatje liggen. Toch kan iedereen met deze motor lezen en schrijven en zal ook blijken dat je op de snelweg voldoende vermogen hebt om goed mee te komen.

Mini B-King of GSR?

Het uiterlijk van de motor is waar we deze test mee beginnen. Qua uiterlijk lijkt de motor op zijn grote 1300cc broer; de Suzuki B-King. De B-King ziet er natuurlijk veel bruter uit, maar je ziet toch wel een aantal gelijkenissen. Ook zie je iets terug van de GSR-serie. Voor een 250cc'er is dit een volwassen motor en de Inazuma is zelfs iets groter dan mijn Kawasaki ER-5.

Op het moment dat ik de motor van achter voor het eerst benaderde, vond ik de achterkant nogal fors met zijn brede kont (dankzij de zijkappen). Ik moest even denken aan de Suzuki GSX600F en GSX750F (de laatste modellen), welke ook wel bekend was als 'zwangere walvis'. Dit geldt alleen voor de achterkant van de motor, waar de GSX in zijn geheel groot en rond was.

 

De richtingaanwijzers zijn mooi verwerkt in de radiateurkappen bij de tank en ook de dubbele uitlaat valt op. Nergens op de motor is te zien dat het om een 250cc motor gaat en ook de dubbele uitlaat doet denken dat het hier om een zwaardere motor gaat. De taartschep achterop is wel het eerst wat ingekort mag worden, deze is echt opvallend lang. Ook het voorspatbord is flink uit de kluiten gewassen, maar daar valt natuurlijk niet veel aan te sleutelen. De spiegels staan erg kort op de steeltjes, maar geven nog een redelijk goed zicht. Ze mogen misschien iets verder naar buiten, maar dit is per rijder verschillend. De remhendel is instelbaar voor de motorrijders met wat kleinere handen, helaas is de koppelingshendel niet instelbaar. Je mag ook niet alles verwachten voor die prijs. Tijd om die motor maar eens te starten, om te zien wat hij in huis heeft.

Prima stadsmotor

Op Suzuki motoren zit een extra startbeveiliging, naast de startknop moet je ook de koppeling inknijpen. Zo gezegd, zo gedaan. De motor start netjes na één druk op de knop en pakt vrijwel meteen het juiste stationaire toerental aan. Niet zo gek, het is ook hoog zomer. Het geluid uit de uitlaten is erg beschaafd, mij echt iets te beschaafd. Heeft Leovince wel een oplossing voor, die hebben namelijk een carbon en aluminium demper te koop. Ook andere uitlaatmerken hebben dempers of complete systemen voor de Inazuma te koop.

Inazuma 250 rechts

Kan je toch wat meer gedonder uit die uitlaten laten horen, de motor geeft dan wel geen bliksem, maar wel gedonder! Met mijn 1m80 zit ik prima en kan ik met beide voeten goed bij de grond mede dankzij de zadelhoogte van 780mm en het ietwat zachte zadel. Zit erg comfortabel, het is alleen de vraag wat dit doet op de hele lange afstanden, iets wat je met 250cc waarschijnlijk toch niet snel zal doen. Al is het niet onmogelijk om op zo'n motor naar Spanje of bijvoorbeeld de Noordkaap te rijden. Lijkt me wel leuker op zo'n ding, dan op een zware, omdat dit toch een grotere uitdaging is.

Inazuma cockpit

De zithouding is vrij rechtop. Niet geheel rechtop, maar het scheelt niet veel. De motor is vrij basic, maar heeft in principe alles in huis wat nodig is. De cockpit bestaat uit een analoge toerenteller (ik ben dol op analoge tellers en mij hoor je hier niet over klagen), een aantal indicatielampjes en een gedeelte bestaat uit een LCD-display met een snelheidsmeter, versnellingsindicator, klokje, twee tripmeters, een kilometerteller en een brandstofmeter. Ook bestaat er nog een mode om in 'economy mode' te rijden. In deze mode zal er een lampje in de toerenteller beginnen te knipperen tussen 4500 en 6000 toeren, daarboven zal deze constant branden. Staat standaard gelukkig uit, maar wil je het eens proberen, druk dan de SEL-knop langer dan 2 seconden in. Hierna kan je met de ADJ-knop kiezen tussen eco, normal en uit. Lekker uit laten, totaal overbodig. Je weet zelf wel of je zuinig rijdt of niet. De snelheidsmeter is nog in te stellen in MPH, kan nog wel eens makkelijk zijn als je een tripje richting de UK wilt maken. Hoef je tijdens het rijden ook niet om te rekenen wat op dat moment je snelheid is.

Vort met de geit!

Koppeling in, gelukkig erg licht, en ik trap de motor in de eerste versnelling, geef een streepje gas en rijd weg. Bij de tweede versnelling wil je nog wel eens een 'kloenk' horen, maar dit is eigenlijk vrij normaal bij Suzuki versnellingsbakken en ik ben niet een anders gewend.

Heb jaren vele Suzuki's gereden, dus eigenlijk valt het niet eens op. Wat wel opvalt is dat de motor erg trillingsvrij door bijna het gehele toerenbereik gaat. Dit dankzij de balansas die rechtstreeks op de krukas is gekoppeld. Alleen hoog in toeren voel je de motor wat trillen. Erg netjes gedaan! Bij wat oudere tweecilinder motoren voel je 'm aardig trillen, maar met de Inazuma glij je bijna over de weg.

Inazuma uitlaten

Met een dubbele uitlaat lijkt het een zwaardere motor. Maatje 140 achterband is vrij normaal voor deze klasse. Die taartschep mag je zelf inkorten.

 

De tweecilinder motor met injectie is schakellui te besturen, zelfs in de zesde versnelling kan je vanaf zo'n 2500 toeren rustig aan opklimmen tot in de hoge regionen. Gaat niet echt snel, maar het gaat wel zonder hokken en stoten, niets te klagen over de afstelling van de brandstofinspuiting. Over het algemeen schakel ik wat vroeger en is dit zo rond de 6000 tpm. De motor zelf is niet bijzonder snel en ook meer een stadsmotor dan een motor die ook krachtig inzetbaar is op de snelweg. Snelweg is absoluut goed te doen, maar even snel inhalen op de snelweg kan je vergeten; het is en blijft 250cc. Met 182kg en 24pk heeft de motor voor zijn gewicht te weinig vermogen en dat is nu zeker met het A2-rijbewijs erg jammer.

De meeste A2-rijders zullen een 35kW machine willen hebben in plaats van ongeveer de helft. De Inazuma 'bliksem' is dan qua naam ook verkeerd gekozen. Bij de collega's van Stadsmotor hadden ze het al over 'Zen'. Dat is een betere benaming, want op deze motor kan je gewoon rustig en comfortabel rijden en op de plaats van bestemming komen of lekker toeren over de binnenwegen van Nederland of andere delen van Europa. Het vermogen wat de Inazuma in huis heeft, had ideaal geweest als de Nederlandse variant op het A1-rijbewijs. Niet 11kW, maar maximaal 20kW (of nog beter: 250cc) had dan mooi geweest als je toch per se een splitsing moest maken. Deze motor kan namelijk zeer goed meekomen op de snelweg, iets wat bijna zelfmoord is met 11kW. De motor trekt tot 100km/u lekker op, je zit vlot op die snelheid. Bij 80km/u in de zesde versnelling zit je rond de 6000tpm, bij 100km/u tik je net de 7500tpm aan. Hierna heb je nog 3500 tpm over voor je de rode lijn aantikt.

Inazuma motorblok

Ook richting de 120km/u gaat qua doortrekken prima, maar daarboven gaat het al snel langzamer qua snelheidsopbouw. 130km/u lukt nog wel snel zat, langzaam sukkel je naar 140km/u als eindpunt. Ik heb recensies gezien waar men 145km/u of 150km/u kon rijden, maar uw redacteur met ongeveer 90kg schoon aan de haak kon 140km/u maar net aantikken. In principe mag je niet eens zo hard rijden, maar iets meer reserve had fijn geweest. Het is echt jammer dat je met A1 niet op 250cc mag rijden, want dit had serieus een prima starter geweest. Helaas denkt Europa dat 250cc te hoog gegrepen is voor beginnende bestuurders. Onzin natuurlijk, dat weten we allemaal.

Inazuma remschijf

Bochten, drempels en remmerij

De Inazuma kan je zoals zoveel lichtere motoren lekker in de bochten gooien. Ondanks het hoge gewicht voel je daar niets van onder het rijden. De motor kan je redelijk plat door de bochten duwen en door het gebrek aan een middenbok raak je dus ook niet al te snel het asfalt. Het missen van een middenbok heeft wel weer als nadeel dat je bij het smeren van de ketting gebruik moet maken van een paddock of een gewillig slachtoffer om de motor over de jiffy te trekken. Ook de IRC Roadwinner banden geven een vertrouwd gevoel, al heb ik ze met nat wegdek niet tot de grens bereden, na droge perioden wil het nog wel eens extra glad worden bij een regenbui en het laatste wat ik wil doen is de grond kussen, dat laten we het handelsmerk van wijlen paus Johannes Paulus II. Op nat en droog wegdek heb ik niets raars gemerkt aan deze sloffen.

De Inazuma is voorzien van een schijfrem aan de voor- en achterzijde. Aan de voorzijde bestaat deze uit een schijf met een dubbele zuiger in de remklauw, aan de achterzijde zit er één zuiger in de remklauw. Bij elkaar genoeg om de motor op tijd te laten remmen, eigenlijk stopt de Inazuma ook prima met alleen de schijf aan de voorzijde. Ook zonder ABS niets mis met deze remmen. Ze zijn niet zo krachtig als die van de Kawasaki Ninja 300, maar die motor heeft ook meer vermogen en een hogere topsnelheid.

Qua vering is de Inazuma aan de voorzijde voorzien van een telescopische voorvork welke niet instelbaar is. Deze geeft grote hobbels wel door, maar deze heb ik niet als hinderlijk ervaren. De monoshock aan de achterzijde is instelbaar in zeven standen en voelde erg

zacht aan (op standaard instelling '3'), niet onprettig en het voelde aan alsof ik op een offroad reed qua achtervering. Lui als ik ben en tevreden met de instelling, heb ik niet gekeken hoe de vering aanvoelde als deze nog losser of stijver werd gezet. Met passagier moet de vering uiteraard wel stijver worden gezet. Hiermee zal je een beetje moeten experimenteren om de juiste setting te vinden. Al met al ook met hogere snelheid niets om over te klagen.

Inazuma zadelruimte

Een schijfslotje past net, die boterham mag je er naast proppen of van te voren opeten. Ik zie ruimte voor verbetering.

Conclusie

De Inazuma 250 is een erg goede beginnersmotor. Laat de bestuurder nooit schrikken qua vermogen. Ook hoger in toeren is er geen krachtexplosie. Zoals ik al aangaf heeft de motor teveel vermogen voor A1 maar eigenlijk net te weinig naar wens voor A2, maar verder is er eigenlijk weinig mis met de motor. De motor loopt erg zuinig met een gemiddeld verbruik van tussen 1 op 26 en 1 op 27. Dit is met een vlotte rijstijl en een mix tussen binnenwegen en snelweg. Het kan dus nog een stukje zuiniger. Jammer is de interval van de klepspeling(controle), dit moet om de 5000km. Bij elke oliewissel mag dus eigenlijk ook de kleppendeksel gelicht worden. Dit zou je niet verwachten van een vloeistofgekoeld blok wat ook nog eens vrij weinig vermogen naar buiten gooit. Ook jammer is de ruimte onder het zadel. Hier kan je bijna niets onder kwijt. Op te lossen door een tanktas of topkoffer te gebruiken. Daarnaast mag het slotje om het zadel te openen verbeterd worden. Zomaar de sleutel er in steken gaat niet. Je moet de sleutel in de inkeping duwen voor je naar binnen mag. In principe als je weet hoe het moet is er niets aan de hand, klein slordigheidje of iets exemplarisch. Wie zal het zeggen?

Inazuma stuur

Met een top van ongeveer 140km/u kan je overal prima meekomen, ook op de snelweg en hoef je niet veel boetes te verwachten. Windbescherming is nihil, maar wie zeurt over windbescherming bij lichte motoren moet echt zijn mond houden. Windbescherming is leuk voor boven de 150km/u, daaronder gewoon stil zijn over windbescherming en klagen over het weer of de financiele crisis. De prijs is scherp, met 4699 euro is deze Suzuki goedkoper dan een aantal 125cc motoren en goedkoper dan directe concurrenten zoals de Honda CBR250 en Kawasaki Ninja 250. Doe er daarnaast de standaard 3 jaar Suzuki-garantie bovenop en je hebt een prima beginnersmotor voor een prima prijs.

Hopelijk komt Suzuki in de toekomst met een 35kW Inazuma 500 twin als tegenhanger van de Honda CB500F (en opvolger van de Suzuki GS500e).

Met dank aan Suzuki Nederland voor het beschikbaar stellen van de Suzuki Inazuma 250.
Pro Perfecte beginnersmotor, comfortabel (rustig) rijden, fijne zithouding, lichte koppeling, schakellui rijden, zuinig.
Con Beperkte ruimte onder zadel, onderhoudsinterval, net te weinig vermogen voor 'volwaardig' A2 (het is maar 250cc natuurlijk, dus geen terechte klacht)

 

 

Motortype Viertakt, tweecilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 248cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 18kW (24pk) @ 8.500tpm, 22Nm @ 6.500tpm
Gewicht 183kg rijklaar
Tankinhoud 13,3 liter
Verbruik 1 op 27
Topsnelheid 140km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Suzuki Inazuma 250 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram