Foto's: Suzuki
De GS500e bestaat sinds 1988 en is ontstaan uit de GS450E. Sinds zijn ontstaan is en blijft het een groot succes in de hele wereld. Zeker in Nederland blijft de GS500E populair, omdat deze vol vermogen 34kW heeft. Toen jonge startende motorrijders nog met 25kW mochten rijden, was de GS500e ook één van de populairse motoren om voor te zien.
De GS500e is een prima beginnersmotor en ook voor gevorderden nog een erg leuk motorfietsje. Het tweecilinderblok komt al bij een laag toerental lekker tot leven en je kan er lekker rustig of vlot mee rijden, aan jou de keus. Omdat het blok al vroeg tot leven komt, is het voor zowel in de stad als op de snelweg een prima metgezel. Goed, een kuip ontbreekt op de GS500e, maar dat is op de GS500F, die jaren later kwam, wel anders. De GS500e is voor een prikkie tweedehands te koop op de bekende marktplaatsen, maar ook bij de dealers staan ze voor weinig te wachten op de volgende eigenaar.
Van 1988 tot 2001 is de GS500e grotendeels onveranderd gebleven, hier en daar een kleine wijziging. In 2002 kreeg de GS500e een flinke update met onder andere een andere tank, zadel, zijkappen en achterlicht en stuur. Ook het blok kreeg een ander kleurtje, maar veranderde intern niet heel ernstig, op de carburateurs na. Onderdelen voor de GS500e zijn volop verkrijgbaar en kosten daardoor weinig en doordat de motor eenvoudig is te repareren is het een leuke motor voor de starters. Het kost niets, het verbruikt weinig en laat je 'm een keer vallen, dan heb je ook voor weinig weer andere onderdelen, nieuw of gebruikt. Let bij aanschaf wel op roest. Het is een bekend probleem bij de GS500, dat onder andere het frame en de tank flink kunnen roesten. Kijk bij aanschaf dan niet alleen in de tank (met een zaklamp, niet met een lucifer), maar vergeet ook zeker de onderkant niet.
Op Motor-Forum.nl is een actief topic over de GS500e, wat al aangeeft dat in Nederland de motor nog steeds behoorlijk populair is onder de starters en de motorrijders met een wat kleiner budget. Ook Startersmotor.nl is van mening dat de Suzuki GS500e en GS500F prima startersmotoren zijn om het motorrijden op te leren en voor iedereen bereikbaar is, ook met een kleine beurs. Let op dat als je een GS500e aanschaft, dat deze nog 25kW kan zijn. Je kan dit merken aan een top van ongeveer 160km/u. Vol-vermogensetjes zijn goed verkrijgbaar en hiermee geef je de motor 9kW meer. Dat is net even wat meer trekkracht en een topsnelheid van rond de 180km/u.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL