De Suzuki Burgman 400 gaat alweer bijna 20 jaar mee en was destijds de eerste grote motorscooter op de markt. Toentertijd had je vaak lichte motorscooters die vaak niet boven de 250cc uitkwamen. Suzuki zette als eerste de stap en kwam met een motorscooter met een groter blok. Dit was de start van de grotere motorscooters en uiteindelijk ook de motorscooters met twee cilinders. Bijna 20 jaar later en tussentijds diverse updates, levert Suzuki nog steeds de Burgman 400. Wel geheel veranderd vanwege Euro4. Niet alleen het blok, ook qua uiterlijk is de motor flink aangepakt en qua prijs mag er 900 euro meer worden afgetikt. Startersmotor neemt de nieuwste versie van de Suzuki Burgman 400 mee bij de officiële Suzuki-dealer MVM Motoren in Soesterberg, vlak bij Utrecht. Je weet wel, die stad waar de knooppunten met spits altijd gruwelijk vast staan en een motorscooter uitkomst kan bieden om je makkelijk te verplaatsen van huis naar werk en andersom. Woon-werk blijft eigenlijk het meest relaxt op een automaat en laat de Burgman 400 nou eens goed zijn in het rijden tussen het drukke verkeer, zeker omdat 'ie nu ook smaller is. Voor de foto's heb ik nog even de demo van Suzuki Nederland meegenomen, omdat ik zo handig was geen fatsoenlijke camera mee te nemen naar MVM Motoren. Helemaal niet erg, twee keer rijden op een Burgman...
Het valt direct op dat de Burgman 400 flink is veranderd qua uiterlijk. Nu heb ik geen ervaring met de voorgaande 400cc-modellen, maar ik kan natuurlijk wel naar foto's kijken en cijfertjes op papier lezen. Direct valt op dat de Burgman er sportiever uit ziet. De bolle vorm is veranderd in slanke scherpe lijnen. De Burgman 400 is nu een lange slanke scooter in plaats van een wat grotere jongen. Het zadel is een stukje smaller, zodat ook kleinere mensen de motorscooter makkelijk onder controle kunnen houden voor een verkeerslicht. Suzuki maakt dat zelfs nog makkelijker door uitsparingen in de treeplank te hebben, om je benen makkelijker naast de scooter kwijt te kunnen. Met een zadelhoogte van 735mm kunnen de meeste mensen met gemak de voeten bij de grond krijgen en anders helpt de zojuist genoemde uitsparing in de treeplank daar zeker bij mee. De verlichting voor ziet er agressiever uit en bestaat uit blauw-achtige LED-verlichting. Het achterlicht bestaat uit 8 LEDs en niet ver daaronder aan de zijkant, de knippers. Waar bij het vorige model de knippers ook in de koplamp-unit waren verwerkt, heeft Suzuki er nu voor gekozen ze in de kuip te verwerken.
Een slankere motor betekent ook minder gewicht. De Burgman 400 is met 7kg afgevallen naar 215kg. Nog steeds redelijk wat, maar als je er op zit, merk je daar niets van. Het wiel aan de voorzijde is van 14 inch naar 15 inch gegaan, om meer stabiliteit te geven. De cockpit is uitgebreid, daarover verderop meer. Onder het stuur bevinden zich nog twee niet-afsluitbare vakken om wat rommel in kwijt te kunnen. Aan de ene kant 2.8 liter, de andere 3.5 liter. In het rechtervak bevind zich ook een 12v-aansluiting om bijvoorbeeld je smartphone mee op te laden onder het rijden. Voorheen kon men één vak afsluiten, maar Suzuki is hier van af gestapt, omdat er veel vakjes werden open gebroken. Het scheelt je in elk geval schade, want ook als je er niets in hebt zitten, breekt het dieventuig het graag open. Over anti-diefstal gesproken; het contactslot is net als bij veel motorscooters van Suzuki, voorzien van een afsluitbaar metalen klepje, die je met de achterkant van je sleutel kan deblokkeren. Zo kan een potentiële dief niet een schroevendraaier in je contactslot steken. Links van het contactslot zit nog een parkeerrem, wat je vaker aantreft op grote motorscooters. Suzuki heeft aan de rechterzijde in de kuip nog een opening gemaakt om een kettingslot door heen te steken. Zo kan je de motor makkelijk vast zetten zonder de ketting door een wiel te hoeven doen.
De zitpositie is rechtop, het zadel is redelijk zacht. Na enige tijd rijden heb ik geen last van mijn billen, hoewel ik van eigenaren heb gelezen dat ze er juist wel snel last van kregen. Ik heb waarschijnlijk een dikkere kont. In het zadel zit een rugsteun verwerkt die met wat gereedschap instelbaar is in drie standen. Ook de passagier zit zeer riant met een breder zadel dan de bestuurder. Samen ritjes maken op de Burgman 400 kan niet anders dan leuk zijn. Onder het zadel is nog een bagagevak te vinden van 42 liter. Bij de voorgaande Burgman 400 was dit overigens nog 62 liter. Bij de afslankkuur is dus 20 liter verloren gegaan. Best veel, maar ondanks dat past er ook nog best wat onder het zadel. Wel kan het even passen en meten zijn, omdat het een vrij diep en niet al te breed vak is. Heb je daar niet genoeg aan? Een topkoffer past er ook nog op. Kan je de wekelijkse boodschappen gewoon op de Burgman 400 doen!
Met 1.80m heb ik ruimte genoeg om mijn benen kwijt te kunnen. Ik heb eerder met maxiscooters gehad dat soms de ruimte tussen de voorkappen en mijn knieën nog maar een centimeter of 2 a 3 was, bij de Burgman 400 zit je ruimer. Ook zijn de benen nog te strekken door de voeten tegen de treeplank in de voorkappen te plaatsen. Ideaal voor de wat langere ritten. Dit lukte mij niet op de Yamaha X-MAX 300, wel op de Burgman 400. Net even wat groter, waarschijnlijk. De motor beschikt over een middenbok en jiffy. Opbokken gaat doodeenvoudig en kost niet veel kracht. De ruit op de Burgman 400 is met mijn 1.80m net verkeerd. Ik krijg een hoop herrie langs mijn helm en ben dan ook dolblij dat ik oordoppen in heb. Een iets hogere ruit is prettig, maar ook daar is weer voldoende voor te krijgen. Kan het niet via Suzuki, dan wel via een 3rd party. De achtervering is netjes weggewerkt bij de Burgman 400. Die zie je helemaal niet. Hebben ze mooi verstopt onder de motorscooter.
De cockpit is uitgebreid. Er valt meer dan genoeg op te zien en de ronde tellers met een chroom randje vallen direct op. Links de snelheidsmeter die tot 180km/u loopt (overdrijven is een vak) en onderin nog een aantal waarschuwingslampjes. De rechterteller omvat de toerenteller. Niet echt heel informatief voor een motorscooter, maar het hoort bij de sportieve look. Onderin de toerenteller nog een vorstindicator en een groen eco-lampje, wat aangeeft dat je zuinig aan het rijden bent. Wat mij betreft mag die laatste er gelijk van af, iedereen weet vast wel wat zuinig is en wat niet. Bij Kawasaki hebben een aantal motoren dit ook, zonde van de ruimte. In het midden een langwerpig LCD-display met nog wat overige info zoals een klok, brandstofniveau, temperatuur, gemiddeld verbruik, tripmeters, melding dat service nodig is etc. Alles instelbaar met de twee knopjes onderaan de cockpit. Daarnaast bovenaan in het midden nog wat waarschuwingslampjes en dan heb ik zo'n beetje alles wel genoemd. Ook over het stuur valt niet veel te melden, de standaard knoppen, niet echt uitgebreid en aan de rechterzijde een alarmlichtknop. Spannender hoeft het allemaal niet te worden. De spiegels op het stuur laten voldoende zien en trillen minimaal (alleen bij stationair toerental wel forser). Niets aan veranderen!
Het 399cc vloeistofgekoelde motorblok bevat één cilinder, zoals bij de meeste motorscooters. Vanwege Euro4-eisen heeft de motor ongeveer 2kW vermogen ingeleverd en komt het totaal uit op 31pk in plaats van 34pk. Niet echt huiveringwekkend, maar met kleinere motorblokken telt het vermogen net even wat meer. Gelukkig is het totaalgewicht met 7 kilo afgenomen, waardoor dit het vermogensverlies iets minder erg maakt. Om een schonere verbranding te krijgen is het blok dus aangepast en maakt men ook gebruik van een iridium-bougie. Met een druk op de knop, wil ik de scooter starten, maar er gebeurt niets. Killswitch staat goed, sleutel staat op 'ON' en op de cockpit geen foutmelding. Remhendel nog maar harder inknijpen, zoals je de Honda Forza 300 moet starten (extra hard inknijpen + startknop). Ook niets! Ah, wacht, ik zie het al. Jiffy stond nog uitgeklapt. Dom! Op de cockpit krijg je daar helaas geen melding van. Had leuk geweest als het LCD-display nog 'Jiffy' zou melden, maar het kan ook zijn dat ik gewoon dom ben en beter had moeten kijken. Hup, jiffy inklappen, remhendel niet al te hard inknijpen en starten maar.
Hoewel de motor stationair lekker de spiegels laat trillen, loopt het blok zijdezacht en over het grootste gedeelte trillingsvrij. Dat is altijd het fijne met een CVT-aandrijving, je zoeft van 0 naar topsnelheid zonder zorgen. De uitlaat klinkt wat zacht, wat ook weer door Euro4 komt. De buren zal je er 's nachts niet mee wakker maken als je vroeg vertrekt. Het rijden op de Burgman 400 gaat bijzonder gemakkelijk, ondanks dat het een maxiscooter is van meer dan 200kg. Merk je niets van tijdens het rijden. Niet van het gewicht en de grootte. Bij het wegrijden heb je al direct het gevoel de motorscooter te kennen, je bent 'm direct volledig de baas en daarnaast is de scooter ook vergevingsgezind, mocht je toch een foutje maken. Het sturen door de bochten gaat op de Burgman 400 alsof deze op rails loopt, fantastisch! Bochten maken is eenvoudig en leuk. Het blok pakt lekker op en zit snel op de 100km/u. De vermogensafgifte is lineair, wat hoort bij een ééncilinder motorscooter, maar is nergens spannend of gevoelsmatig krachtiger. Vanaf 110km/u begint je te merken dat de motor het wat zwaarder krijgt, maar zit dan nog zeker niet aan zijn topsnelheid. Voor in de stad en daarbuiten op provinciale wegen voelt de Burgman 400 zich als een vis in het water. Dit is echt zijn leefgebied. Voordringen bij het verkeerslicht is dan ook zeker in drukke steden gemakkelijk te doen. Je bent toch altijd als eerste weg en voor je met je ogen kan knipperen zit je al op 50km/u. De snelweg is ook goed mogelijk met de Burgman 400, maar met het inhalen moet je toch wat meer plannen. Niet zo gek met maar 23kW vermogen. Meekomen met het verkeer gaat prima met 120km/u en ook sneller is geen probleem. Wel merk je dat het blok vanaf 7.500tpm er harder aan moet trekken en wat meer trillingen geeft in de treeplank. Heel vervelend? Dat niet, maar kijk je naar een concurrent als de Yamaha X-MAX 300, dan beginnen diezelfde trillingen bij een hogere snelheid.
Wat mij verbaasde was de topsnelheid. Met 145km/u is het gedaan met de pret, waar de Burgman 400 voorheen 160-170km/u haalde. Nu kan je denken 'Ja, dat komt door Euro4'. Deels geef ik je daar gelijk in, maar leg mij dan eens uit waarom een Yamaha X-MAX 300 als top 156km/u op de klok kan zetten met 100cc minder en eveneens een blok wat Euro4-geschikt is? Maar hoe dan ook, met een top van 145km/u rij je goed mee met het overige verkeer en de meeste eigenaren van een Burgman 400 zullen deze hebben gekocht voor woon-werkverkeer en dan zijn dat soort snelheden bijna een utopie. Meestal staat het stil, of sukkelt het met 50-90km/u voort. Met een Burgman 400 kan je prima de files bestrijden. Ben je een vlottere rijder die vaak hogere snelheden aantikt, dan is de Burgman 650 misschien een beter alternatief. Of iets krachtigers van een ander merk. Maar de meeste motorscooterrijders zullen het denk ik wat rustiger aan doen en mijn rijstijl past daar zeker niet bij. Heb ik ongelijk? Onderaan het verslag krijgt iedereen de mogelijkheid om te reageren.
Van 0-100km/u gaat vlot en is haalbaar in 8.5 sec. Je bent elke auto vlot af en voor binnendoor meer dan genoeg pit. Het verbruik is netjes. Met flink doorjagen haal ik 1 op 22,5, maar 1 op 25 moet zeker wel haalbaar zijn. Met een tank van 13.5 liter kom je dus met flink gas geven ruim 300km ver, doe je het rustig aan dan ruim 335km of verder. Afhankelijk van hoe ver jij aan de gashendel hangt. Onderhoud van het motorblok is als volgt; olie elke 6.000 km, vertragingstandwielolie elke 12.000km, controle klepspeling elke 24.000 km en de riem mag ook elke 24.000 km worden vervangen. Prima waarden, zeker als je 'm dagelijks zou inzetten voor woon-werkverkeer. Het enige is dat de oliewissel wat vaker mag dan een reguliere schakelmotor, maar dat is een klusje van niets en kost de dealer ook weinig tijd. In de cockpit is een indicator aanwezig voor de eerstvolgende beurt, mocht je het zelf vergeten.
Sinds 2017 heeft de Burgman 400 aan de voorzijde qua band een maatje groter gekregen. Van 14 naar 15 inch en dat maakt 'm op hogere snelheden een stukje stabieler, naar het schijnt. Ik heb de oude nooit gereden, zoals ik al eerder aan gaf, maar grote wielen geven over het algemeen zeker meer stabiliteit op hogere snelheden dan kleintjes. Suzuki heeft gekozen voor Dunlop Scootsmart banden en die presteren ook in de regen prima. Aan de voorkant een 120/70-15, aan de achterkant een 150/70-13. Toch merk ik op dat op snelle scherpere bochten op de snelweg ik niet snel boven de 120km/u die bocht 'durf' te pakken. Maar over het algemeen op hoge snelheden is de Burgman 400 gewoon stabiel en voelt alles vertrouwd aan.
De remmen op de Burgman 400 zijn uitstekend. Wat remt die motorscooter flink af als je in de remmen knijpt! Niet zo gek ook, aan de voorzijde twee schijven van 260 mm met een dubbelzuiger remklauw per schijf. Aan de achterzijde een 210 mm schijf. Ook achter remt behoorlijk krachtig, al grijpt ABS daar wel vlot in. Hoe dan ook, met deze remmen sta je ruim op tijd stil, ook op de snelweg, zelfs bij hogere snelheden en dat is wat je wil hebben. Dat hebben ze bij Suzuki prima voor elkaar!
De vering op de Burgman 400 is dik in orde. Hoewel deze ietwat zacht is afgesteld, is dat in en rond de stad precies goed. Drempels vormen geen probleem en ook voor hobbelige klinkers draait de Burgman 400 zijn hand niet om. Aan de voorzijde een 41 mm telescopische voorvork welke niet instelbaar is. De voorvering heeft een veerweg van 110mm. De achterzijde heeft een monoshock die Suzuki verstopt heeft onder de motorscooter. Kan je bij door een klepje onder de treeplank (via de onderzijde) te verwijderen. Hiervan is de veervoorspanning in 7 standen instelbaar. Moet je dus wel onder je motorscooter gaan liggen om dat af te stellen, of de dealer met hefbrug lief aankijken.
Minder kilo's is altijd goed. Suzuki zet een leuke motorscooter neer met flink wat bergruimte, mooie looks, prima vering en fijne banden en dikke remmen. Uitstekend inzetbaar in drukke steden en buitengebieden. Op de snelweg kan de motorscooter ook goed meekomen, maar door de lage topsnelheid (voor 400cc) zou ik persoonlijk misschien kiezen voor een motorscooter met een net wat hogere topsnelheid. Rondom Amsterdam, Den Haag, Utrecht of Rotterdam maakt dat allemaal weinig uit, daar mag je toch vaak niet harder dan 100-120km/u en op dat soort plekken is de Burgman 400 dan ook goed op zijn plek en heb je er absoluut een goede koop aan. Daarnaast koopt men over het algemeen een motorscooter voor woon-werkverkeer en dan mag je in je handjes klappen als je met 100-120km/u door kan rijden. Het valt me eigenlijk tegen hoe weinig automobilisten de overstap maken naar een motorscooter (desnoods een Piaggio MP3 voor het B-rijbewijs). Dat komt natuurlijk ook omdat de overheid een ontmoedigingsbeleid heeft voor motoren en motorscooters, terwijl de motorscooter een prima filebestrijder is. Goed, sommige dagen heb je gewoon slecht weer, maar daar kan je je op kleden het kuipwerk en de ruit van de Burgman 400 houden ook best veel tegen. Dat je dan de auto pakt als het glad is, kan ik helemaal in komen, maar de Burgman 400 is gewoon één van de oplossingen van de steeds maar groter wordende files in Nederland.
Voor € 8.599,- wisselt de motorscooter van eigenaar en krijg je daar ook nog eens 3 jaar garantie bij. Een tikje duurder dan het voorgaande model. Kijk je naar de concurrentie (en dan pak ik even één van de velen), dan heb je bijv. een Yamaha X-MAX 400 (24.5kW, 210kg) met tractiecontrole voor € 7.899,-. Dat scheelt 700 euro en dan kan je je benen waarschijnlijk niet strekken, omdat de X-MAX iets minder beenruimte heeft dan de Burgman 400. Maar daar voor in de plaats dus wel die tractiecontrole en een smartkey keyless sleutel. Bij Yamaha krijg je echter 2 jaar garantie, Suzuki doet daar dus nog standaard een jaar bovenop. Keuzes, keuzes. Suzuki zet de Burgman 400A voor een flink bedrag op de markt, maar zal daar zijn reden voor hebben. Afgezien van de hoge prijs is het een net afgewerkte motorscooter die zijn weg absoluut weet te vinden door de chaotische betonjungle. Maak er eens een proefrit op, ook als je helemaal niets met motorscooters hebt. Je mag ergens pas over zeuren als je het hebt ervaren.
De Suzuki Burgman 400A is op het moment van schrijven leverbaar in de kleuren zwart, grijs en wit. Met dank aan MVM Motoren en Suzuki Nederland voor het beschikbaar stellen van de Suzuki Burgman 400A.
Vergeet niet de foto's verder naar onder (druk op rode knop), te bekijken en natuurlijk beide video's (en meer op het YouTube-kanaal).
Strakker uiterlijk, vlot naar de 100, uitstekende remmen, bergruimte, handgrepen, stuurt gemakkelijk | |
Lage topsnelheid voor 400cc, gebulder wind door ruit (flip-up of hogere ruit beschikbaar) |
Motortype | Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 399cc |
Versnellingen | CVT automaat |
Vermogen/koppel | 23kW (31,2pk) |
Gewicht | 215kg rijklaar |
Tankinhoud | 13.5 liter |
Verbruik | 1 op 22.5 met vlot rijden, 1 op 25 moet kunnen |
Topsnelheid | 146km/u |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL