Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Louis Motorrad motorkleding en motoronderdelen

 

Korte impressie: Suzuki Address 110 (2016 + 2019)

Suzuki Address 110

Bij het horen van 'Suzuki Address 110', denk je meteen '110cc.. dat is helemaal niets'. Klopt dat? Nee! Zelfs met 113cc, want er zit wel 3 cc meer in, kan je je eigenlijk best goed verplaatsen in de drukkere gebieden in Nederland. Dat voor een poep en een scheet, want veel hoef je niet te betalen voor zo'n Address 110. Nu was ik op een woensdagmiddag bij Suzuki Nederland om enkel wat beelden van de Address te filmen voor het YouTube-kanaal, maar eigenlijk heb ik mij er best wel op vermaakt en een korte impressie is dan wel op zijn plaats. Vanwege dit idee staan er onderaan ook minder foto's dan je gewend bent, maar gelukkig hebben we de video nog! TOEVOEGING: In 2018 heb ik voor woon-werk een Suzuki Address 110 gekocht, waarvan ik de uitgebreidere ervaringen heb aangevuld in het eerdere korte verslag.

De Suzuki Address is klein en oogt als een snorscooter. Er zijn ongetwijfeld grotere bromscooters op de markt. Het is met 113cc dan geen volwaardige 125cc en je zal mij ook niet horen zeggen dat iedereen deze motorscooter moet kopen, maar voor erbij in en om de stad, is de Address best prima. Laten we eerlijk zijn, echt leuk motorrijden doe je op een 'echte' motor, maar als woon-werk- of woon-school-vervoersmiddel, wil je zo makkelijk en goedkoop mogelijk van A naar B. Voor zo'n doel is een licht motorscootertje perfect. Je kan dan kiezen voor een snor- of bromscooter en altijd maar uit moeten kijken voor rollenbanken als je 'm hebt opgevoerd, heb je 'm niet opgevoerd, dan jagen ze je de stad uit (Amsterdam). Kiezen voor een auto kan, maar dan sta je vaak vast. Het OV is onbetrouwbaar en zeker niet goedkoper dan de auto (tenzij je moet parkeren in Amsterdam), dus blijft naast de (elektrische) fiets, simpelweg de motor over. Op de motor moet je schakelen en geloof mij; in de file is een motorscooter veel makkelijker. Lachend tussen de files door doe ik ook op de motor hoor, maar filerijden op een automaat is echt nog makkelijker, ook omdat je op lage snelheid door het lagere gewicht een stuk wendbaarder bent. Probeer het eens!

Uiterlijk en eenvoudige cockpit

De Address is vrij basic, ook qua uiterlijk. Voor mij staat een eenvoudige motorscooter zonder fratsen. Lage treeplank, met in de voorkap twee open vakken om wat in op te bergen zoals een flesje water of je zonnebril. Daartussen een haak voor een tas. Meer ruimte nodig? Onder het zadel past een jethelm, misschien een integraalhelm. Mijn systeemhelm past niet. In totaal kan je 20,6 liter kwijt in de helmbak. De overige ruimte onder het zadel is ingepikt door de 5,2 liter brandstoftank. Je moet het toch ergens laten, als je een platte treeplank hebt. Stepjes voor de passagier zijn de goedkoopste qua design die je kan vinden, maar voldoen verder prima. Functie voor uiterlijk. Suzuki levert zelf een 30 liter topkoffer, maar je kan natuurlijk zelf ook bij GIVI gaan shoppen voor grotere koffers. Standaard wordt de Address geleverd met topkofferrek, dus je hoeft enkel een kofferplaat en koffer aan te schaffen, merkonafhankelijk.

De cockpit en het stuur zijn behoorlijk basic. Op het stuur heb je de standaard remhendels, een parkeerhendel (tot en met bouwjaar 2017, daarna niet meer), je knipperlichten, een toeter en een startknop. De cockpit laat een snelheidsmeter zien, een kilometerteller, een overijverige brandstofmeter en een grote knipperlichtaanwijzer, die groen knippert als je de knipper naar links of rechts aan hebt staan. De knippers zitten aan de voorzijde geïntegreerd in de kap, dat dan weer wel! Dan heb je nog wat waarschuwingslampjes, maar een tripmeter is geheel afwezig en ook het klokje mist. Voor woon-werk of gewoon van A naar B heb je ook niet veel nodig, maar een klokje anno 2016 had prettig geweest. De spiegels op de motorscooter zijn prettig en geven voldoende weer en blijven tijdens het rijden trillingsvrij. Het contactslot is het bekende type wat we vaker bij Suzuki zien, met anti-diefstalbeveiliging. Met een druk op de knop schiet er een plaatje voor het contactslot, deze kan je wegdraaien met de achterkant van de sleutel. Op die manier kan een dief geen schroevendraaier in je slot steken of een ander stuk gereedschap om de boel naar buiten te trekken. Wel stijlvol is overigens de achterbrug. Het achterwiel is gemonteerd in een enkelzijdige achterbrug. Het zadel zit comfortabel en een uurtje rijden is met gemak vol te houden. Langer ook. Ik heb nog niet meegemaakt dat mijn kont zeer ging doen van een lange zit en ik heb ook wel kleine tripjes gemaakt door Nederland. Die duren binnendoor sowieso langer.

113cc motorblokje

Het luchtgekoelde 113cc-motorblok met één cilinder en brandstofinjectie is goed voor 6,5kW of wel 8,8pk. Dit is net ietsje meer dan wat mijn Kymco K-Pipe 125 had en de Address 110 weet dan ook beter hogere snelheden aan te houden dan mijn ex-Kymco. Waar het bij de Kymco K-Pipe 125 een eeuw duurde voor je 80km/u zat, gaat dat met de Address wat vlotter met minder cc's. Met een druk op de knop start het blokje. Kickstarten kan ook, mocht de accu slecht zijn. Best slim van Suzuki om die kickstarter te hebben, want dit soort scooters worden op korte stukjes veel gebruikt en van korte stukjes rijden, krijg je slechte accu's. Stationair trilt de motorscooter redelijk, zoals het een éénpitter betreft, maar eenmaal aan de rol merk je daar niets meer van en zoef je van 0 naar topsnelheid. Die ligt ongeveer op 108km/u met de wind in de rug, heuvel af en café in zicht. Met stevige tegenwind kan je 90km/u op de teller nog aantikken. Die topsnelheid haal je echt alleen in de meest ideale situaties. 80km/u haal je altijd, 90km/u ook wel. Ik zeg na aardig wat maanden op de Address te hebben gereden, dat alles boven de 95km/u mooi meegenomen is. Voldoende dus om op de meeste N-wegen te kunnen rijden. Provinciale wegen waar je 100km/u mag rijden kan je beter uit je hoofd laten. De Address is echt gemaakt voor in de stad, eigenlijk niet eens daarbuiten. Ik heb 'm aangeschaft voor een een woon-werktraject met maximaal 80km/u en ook nog eens trajectcontrole en dat kan prima op de Address. Dat ik 'm daarbuiten gebruik en meer vraag van de motorscooter dan deze eigenlijk kan, is mijn probleem. In de grote steden voelt de Address zich als een vis in het water. Snelweg kan je wel op, maar alleen als het gigantisch vast staat.

Met maar 113cc trekt de motorscooter niet heel snel op, maar van 0-50km/u gaat vlot genoeg en je kan ook best vooraan gaan staan bij het verkeerslicht. Sprintjes verlies je altijd, maar meestal trekt men toch normaal op. Je bent net ietsje sneller dan het gemiddelde verkeer. Vanaf 60km/u duurt het wat langer voor je op de 80km/u zit en dan duurt het steeds langer voor je de topsnelheid bereikt. Voor in de stad vlot genoeg en ook daarbuiten mag je best je gezicht laten zien, zo lang je maar niet in gaat halen en je plek op de weg weet. Van 0 tot 80km/u doe je in 13 seconden. Nog altijd 7 seconden sneller dan eerder genoemde Kymco K-Pipe 125! Geen sneer naar Kymco, maar wel knap dat je uit minder cc's uit een luchtgekoeld blokje en bij ongeveer hetzelfde gewicht toch zoveel sneller kan zijn. Inhalen met de Address 110 kan alleen in de stad. Daarbuiten heeft de motor te weinig koppel om snel door te trekken. Dit heeft wel als nadeel dat als iemand 60km/u gaat rijden waar 80km/u is toegestaan, dat je simpelweg niet even snel kan inhalen. Nogmaals: dan gebruik je de motorscooter voor iets waar deze niet voor gemaakt is.

De Address 110 weegt geen drol, namelijk 97 kilo rijklaar. Eigenlijk gewoon een brommertje wat sneller mag lopen dan de bromscooters in Nederland. Omdat het niets weegt haal je 'm met gemak uit de schuur en kan deze prima achterop een camper om op vakantie de omgeving te verkennen of even in het dorpje een brood te halen bij de bakker. Ook tijdens het rijden merk je dat de Address door het lage gewicht lekker wendbaar is. Je stuurt 'm met gemak overal langs. Ook op hogere snelheid blijft de Address nog steeds prima op de weg liggen, daar waarde Honda Lead 100 boven de 70km/u echt gevaarlijk gedrag ging vertonen. Maar dat kwam door de kleinere wieltjes.

Het verbruik van de Suzuki Address 110 is bijzonder netjes. Suzuki geeft een verbruik op van bijna 1 op 50, maar ik zit er niet ver onder. Met bijna overal vol gas wegrijden en stukken snelweg (met vaststaande files), kon ik toch 1 op 46 halen. Dat zijn nog eens leuke waarden! Met die 5,2 liter tank zou je dus ruim 235km kunnen rijden. Qua onderhoud mag de olie elke 4000 km ververst worden, de oliefilter elke 8000km. Klepcontrole elke 4000 km. Bij kleine blokjes blijft dit vaker terug komen dan bij de grotere blokken. Bij het ontwerp van de Address 110 heeft Suzuki sterk rekening gehouden met de bereikbaarheid van de onderhoudsdelen. Dit om de arbeidskosten laag te houden (en voor de klant dus geld te besparen). Het kleppendeksel is bijvoorbeeld zeer eenvoudig te bereiken, waardoor de klepspeling controleren zo gepiept is.

Suzuki Address 110

Banden en vering

De 14 inch banden van het merk IRC (type SS-530), liggen prima op de weg als het droog is. Aan de voorkant een 80/90-14M/C 40P, achter 90/90-14M/C 46P. Deze banden heb ik bij aanschaf direct vervangen door Michelin Pilot Street banden, omdat IRC bekend staat om op nat wegdek slechter te presteren (tot valpartijen aan toe). Andere bandjes kosten bijna niets, dus voor die paar tientjes hoef je het niet te laten. Echter op droog wegdek presteerden de IRC's van de demo van Suzuki het prima, op mijn eigen Address waarbij ik ook nog regen ga zien, ga ik het niet proberen. Ook op hogere snelheid voelen de Michelins goed aan, daar waar de IRC's op hogere snelheid toch iets minder stabiel werden. Eigenlijk doe je er dus goed aan om er wat anders onder te leggen dan de standaard IRC's. Tenzij je alleen met mooie dagen gaat rijden en nie van plan bent vaak 80+ km/u aan te tikken.

De vering: voor een niet-instelbare telescopische vork en achter een niet-instelbare monoshock met een niet al te lange veerweg, doen voor op de gewone weg hun werk. Bij drempels wil de achterveer nog wel eens doorslaan als je er te hard overheen gaat, met een passagier zal dat alleen nog erger worden. Met beleid dus over de hogere drempels heen of kijken voor iets beters. De voorvork is wat zacht en komt vanuit stilstand ook niet echt lekker uit de veren, maar overall is het voor zo'n goedkoop motorscootertje best OK. Voor weinig geld kan je niet de wereld verwachten.

De remmen (zonder ABS) op de Address 110 zijn voldoende. Deze zijn ook gecombineerd. Geen ABS, wel CBS. Knijp je de voorrem in, dan werkt de achterrem ook wat mee. Kan je ook voelen als je de remhendels inknijpt en de ene wat harder dan de ander. Dan voel je de andere remhendel ook nog wat verder ingedrukt worden. In de stad sta je voldoende snel stil, met 80km/u lukt dat ook wel, maar je merkt wel dat je onderweg bent met één schijfje voor en een trommeltje achter. De remmen kunnen beter, maar dan moet de hele rempartij worden aangepakt zodat het beter bijt. Bij een noodstop moet je behoorlijk knijpen, persoonlijk mogen van mij de remmen nog een stukje beter, maar ik rijd dan ook weer op diverse motoren en motorscooters om te weten hoe het remmen nog beter kan. Maar nogmaals; kijk eens wat je betaalt voor een Address, want ik vergelijk de remmen nu wel met motorscooters die bijvoorbeeld twee keer zoveel kosten. Voor in de stad, waar de Address voor is gemaakt, voldoende.

 

Conclusie

Er zijn veel lichte motorscooters van diverse merken op de markt en Suzuki laat zien dat je ook met 113cc nog best wel aardig woon-werkverkeer kan doen. Of van A naar B in dezelfde stad. Het weegt niets, het kost weinig, laag in de verzekering en het neemt weinig plek in. Uiteraard zijn er betere motorscooters voor dit doel, maar voor 2498 euro (vanaf 1 november 2016 moet je de prijs vermelden incl. rijklaarkosten, voorheen 2099 euro excl. rijklaarkosten) koop je een Address 110. In 2015 was dit nog 1899 euro (excl. rijklaarkosten), dus eigenlijk niet langer wachten om er eentje aan te schaffen, al verwacht ik voor 2017 niet heel snel een prijsverhoging. Geschikt om na het A1-rijbewijs beter te leren motorrijden? Nee, dat niet. Maar wel zeer geschikt voor woon-werkverkeer in een drukke stad.

Een prima woon-werkpaard (nou ja... pony) voor in de stad. Provinciale wegen kan je meepakken, maar je hebt echt nul vermogen over in een noodsituatie. Inhalen kan alleen in de stad, daarbuiten niet. Voordringen bij de verkeerslichten doe ik persoonlijk minder snel, omdat je nauwelijks sneller weg bent dan de gemiddelde auto. Of het moet echt flink vast staan, dan kan je er mooi tussendoor. De vraag is dan echter of dit veilig genoeg is, want als je een slaper achter je hebt die met zijn/haar smartphone speelt en op jou klapt, had je misschien beter toch vooraan kunnen kruipen.

Het verbruik is laag. Jij staat lachend bij de pomp, ondertussen steek je die centen die je overhoud van je reiskostenvergoeding van je werk, mooi in je zak. Gebruik 'm als vervoersmiddel om ergens te komen, vertroetel 'm niet. Dat doe je maar met een echte motor. Geef 'm onderhoud volgens het boekje en je hebt jaren lang plezier van deze motorscooter. Het ding is zo basic, dat er simpelweg weinig aan kapot kan gaan. Prima woon-werkpaard, een aanrader, zo lang je zijn beperkingen kent! Toch is het jammer dat Suzuki geen Sixteen 150 meer heeft. Deze heeft net dat beetje meer pit voor buiten de stad. Natuurlijk bestaat de Burgman-lijn, maar die zijn een stuk groter. Het is hopen dat Suzuki ooit nog weer met een Sixteen 150 én Sixteen 300 komt, want motorscooters zijn leuk en praktisch en voor woon-werk één van de meest geschikte vervoersmiddelen.

De Address 110 is leverbaar in zwart en wit voor 2498 euro inclusief rijklaarkosten en 3 jaar garantie. Met dank aan BV Nimag voor het beschikbaar stellen van de Suzuki Address 110. Meer informatie over de Suzuki Address tref je aan op de Suzuki-productpagina.

Pro Erg zuinig, zicht spiegels, lage gewicht, anti-diefstalcontactslot, bereikbaarheid klepdeksel, kickstarter
Con Te eenvoudige cockpit: geen klokje en tripmeter, remmen mogen nog wat krachtiger

Motortype Viertakt, ééncilinder, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 113cc
Versnellingen CVT Automaat
Vermogen/koppel 6,5kW (8,8pk) @ 8.000tpm, 8,6Nm @ 6.000tpm
Gewicht 97kg rijklaar
Tankinhoud 5,2 liter
Verbruik 1 op 46 bij vaak vol gas
Topsnelheid 110km/u (maar vaker max 90-95km/u)
Rijbewijs A1, A2, A
Allianz Pechhulp voor de motor

 



Suzuki Address 110 links

Suzuki Address 110 stuur

Suzuki Address 110 linksvoor

Suzuki Address 110 cockpit

Suzuki Address 110 motorblok

Suzuki Address 110 knipperlicht

Suzuki Address 110 stepjes

Suzuki Address 110 achterrem

Suzuki Address 110 achterlicht

Suzuki Address 110 uitlaat

Suzuki Address 110 rechts achter

Suzuki Address 110 ruimte onder zadel

 

Motor theorie online oefenen

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!