Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

Kort getest: Royal Enfield Meteor 350 (2021)

Royal Enfield is lekker bezig voor de A2-markt. Niet zijn alle motoren die ze ontwikkelen geschikt voor het A2-rijbewijs, maar er komen er ook steeds meer bij. Het schijnt dat er 28 (!) modellen de komende tijd nog deze kant op komen. De nieuwste motor uit India voor Europa is de Meteor 350. Nu maken ze oorspronkelijk motoren voor de eigen markt in India, maar ze proberen deze ook te verkopen aan de rest van de wereld en dat lijkt best succesvol te gaan. In Europa en met name in Nederland is het al snel 'een zware is je ware', maar een lichtere motor kan veel leuker zijn. Minder kosten in onderhoud en een stuk zuiniger rijden. Natuurlijk heeft een zware motor ook wel wat, maar in de praktijk gebruik je vaak maar een fractie van zijn kunnen. Als je je aan de snelheidslimieten wilt houden, dan is een zware motor eigenlijk helemaal niet leuk, want dan is rijden op een zware motor gewoon saai, daar waar bij een lichte motor al flink aan het gas kan worden gehangen en veel moet worden geschakeld. Bij de motoren van Royal Enfield vraag je veel meer van de motor en persoonlijk vind ik dat leuker dan 80-100 km/u rijden op een 1000cc'er. Zo'n zware motor moet gewoon open, dan is het genieten.

Onlangs hebben de Royal Enfield-dealers in Nederland een Meteor 350-demo neergezet voor de klanten en dat was voor Startersmotor.nl dan ook het moment om die Meteor 350 eens aan de tand te voelen. Vaste huisdealer MVM Motoren in De Meern (naast Utrecht) is onder andere Royal Enfield-dealer, dus toen er op de Instagram van MVM werd aangekondigd dat de Meteor 350 demo klaar stond om 'm te komen proberen, werd er dan ook meteen een afspraak gemaakt. Deze test is een korte impressie van de Meteor 350, omdat ik 'm niet een week heb meegenomen zoals ik normaal gesproken bij importeurs doe. In dit geval heb ik de motor tegen sluitingstijd gehaald en de dag er na in de ochtend weer teruggebracht. Met een paar uurtjes sturen in de avond en ochtend en reeds rijervaring op behoorlijk wat andere A2-motoren, kan ik al best een aardig beeld vormen wat een motor in huis heeft.

Royal Enfield zet de Meteor 350 scherp geprijsd in de markt, vanaf €4.999,- is de Meteor 350 al te koop. Daarbij heb je dan 3 jaar garantie en 3 jaar pechhulp in Europa. Qua prijs is de Meteor 350 een beetje vergelijkbaar met de Benelli Imperiale 400, die in 2021 voor €4.649,- van de hand gaat. Dan is het best interessant om beide motoren te vergelijken, als je interesse hebt in dit soort motoren, om te zien welke dan meer in de smaak valt. Overigens is MVM Motoren De Meern ook dealer van Benelli, van de Imperiale 400 hebben ze ook een demo beschikbaar.

Royal Enfield Meteor 350

Uiterlijk

De Meteor 350 is de opvolger van de Thunderbird 350. Die laatste is in Nederland nooit verkocht. Zoek maar eens wat plaatjes op internet hierover op, dan zie je duidelijk dat de Meteor de opvolger is. De Meteor is qua stijl een 'klassieke' cruiser uit de jaren '80. Het moet net wel je smaak zijn natuurlijk. Persoonlijk ben ik niet heel erg verliefd op dit soort motoren, maar de Fireball Yellow vind ik er toch helemaal niet verkeerd uit zien en ziet er in mijn ogen door het ontbreken van ruitje en sissybar (rugsteun passagier) stoerder uit. Die zou ik dus best willen hebben! Bij MVM Motoren hebben ze als demo de Supernova Brown, maar boven in de showroom staan ook nog wat andere Meteor-modellen. Wat zijn de verschillen tussen de modellen? Bij MVM Motoren konden ze mij dat prima uitleggen. Er zijn dus drie varianten. Het basismodel, de Stellar en de Supernova.

Basis-model (€4.999,-)
  • Zwarte uitlaat
  • Zwarte spiegels
  • Zwarte achterkant knipperlichten
  • Zwarte hendels op het stuur
  • Zwarte stuurgewichten
  • Merknaam op de tank in 3D-stickers
Stellar (€5.249,-)
  • Matzwarte lak incl. voor- en achterspatbord meegespoten
  • Chromen uitlaat
  • Chromen spiegels
  • Aluminiumkleurige hendels op het stuur
  • Aluminiumkleulrige stuurgewichten
  • Sissybar
  • Merknaam op tank in chroom en 3D
Supernova (€5.399,-)
  • Chromen uitlaat
  • Chromen spiegels
  • Aluminiumkleurige hendels op het stuur
  • Aluminiumkleulrige stuurgewichten
  • Merknaam op tank in chroom en 3D, tank tweekleurig
  • Ruitje
  • Sissybar
  • Zijkanten van de velgspaken gepolijst
  • Bruin zadel

Ronde vormen tref je in overvloed aan op de Meteor 350. Een klassieke druppeltank van 15 liter, ronde koplamp met LED-dagrijverlichting in de buitenring (lamp zelf is halogeen), mooie grote ronde knipperlichten die precies bij deze stijl horen en een robuust ogend zwart luchtgekoeld motorblok. Het ronde achterlicht is LED en deze is echt helemaal in stijl van dit type motor. De lange glimmende chromen uitlaat mag je af en toe dan wel poetsen (tenzij je de basis-variant koopt, want dan is de uitlaat matzwart). Het zadel zit heerlijk en met een zithooge van maar 765 mm zet je je voeten makkelijk neer op de grond. Ook dames die wat minder lang zijn kunnen met de Meteor 350 prima uit de voeten en ondanks dat het niet een specifieke heren- of damesmotor is, denk ik wel dat de motor populair kan worden onder de motorrijdende vrouwen, met name ook door de zithoogte. Onder het zadel geen bergruimte, niet vreemd voor dit soort motoren. Qua zithouding zit je rechtop en de voeten iets naar voren. Bij cruisers kan het nog wat extremer naar voren, maar bij de Meteor 350 valt dit erg mee. De kniehoek zal ongeveer 90 graden of iets meer zijn. Lekker relaxt. Achter de zijkappen zit aan de ene kant de accu, aan de andere kant een gereedschapssetje (los te maken met sleutel). Dat laatste heb je eigenlijk helemaal niet nodig, omdat je 3 jaar gratis pechhulp hebt.

Het stuur bevat eigenlijk alleen de basic knoppen. Aan de rechterkant een startknop die tevens fungeert als killswitch. Eigenlijk is het geen drukknop, maar moet je draaien deze om te starten. Ook tref je hier een knop voor de alarmlichten. Aan de linkerkant heb je een draaiknop die fungeert om het grootlicht aan te zetten en als pass-knop, om eventueel auto's te seinen dat je wil passeren. Daarnaast nog de knoppen voor de knipperlichten, claxon en INFO-knop om door de cockpit-info te scrollen. De ronde spiegels geven goed zicht naar achter, maar willen nog wel wat trillen op hogere snelheden, wat je met name merkt in de koplampen van de auto's achter je, die dan kleine rondjes beginnen te draaien. Niet zo heel gek bij een ééncilinder. Maar verkeer achter je kan je goed in de gaten houden en daar gaat het om. Ook mooi is dat de motor standaard is voorzien van een middenbok. Handig bij het smeren van de ketting!

Hoe is de afwerking van de Meteor 350? Nu heb ik niet gigantisch aandachtig gekeken, maar eigenlijk ziet het er allemaal behoorlijk goed uit. Zeker ook gezien de prijs die je mag betalen voor de motor. Alles voelt goed aan, de knoppen etc. zitten ook goed in elkaar en voelen niet 'vreemd' aan als je ze gebruikt. Je hebt bij goedkopere merken soms wel eens schakelaars die net even wat minder soepel aanvoelen als je ze gebruikt. Het enige puntje van aandacht is wellicht de tankdop. Als deze open staat, zit daar best wat speling op en deze voelt vrij goedkoop aan. De Royal Enfield zit goed in elkaar, zeker voor de prijs! Met 191 kg is de Meteor 350 geen lichtgewicht, maar ook weer niet heel erg zwaar. De Benelli Imperiale 400 weegt meer. Rijdend merk je er in elk geval helemaal niets van en ook met het parkeren nagenoeg niet.

Royal Enfield Meteor 350 cockpit

Cockpit en Tripper-navigatie

De cockpit oogt klassiek en is prima afleesbaar. Een ronde teller met analoge snelheidsmeter aan de buitenrand (met KMH- en MPH-vermelding), onderin wat waarschuwingslampjes en in het midden een LCD-display. Op het LCD-display tref je informatie aan over de resterende brandstofvoorraad, een klokje, snelheidsindicator (heel handig bij Royal Enfield, want wat loopt dat blok laag in toeren!), een kilometerteller en twee tripmeters. Met de INFO-knop op de linker stuurhelft kan je scrollen door de opties van de cockpit. Naast de cockpit nog een kleiner rond kleurendisplay met daarin de Tripper-navigatie van Royal Enfield. Deze geeft 'turn-by-turn'-instructies en is gekoppeld met je smartphone (bluetooth) en maakt gebruik van Google Maps via een Royal Enfield-app. Op het display zie je een pijl met instructies over hoeveel meter je bijvoorbeeld moet afslaan. Erg handig en ook weer inclusief de al lage aanschafprijs! Mocht je overigens denken dat een digitale snelheidsmeter meer accuraat is, dan heb je het mis. De teller wijkt maar heel weinig af van de GPS-snelheid. Dat bleek al eerder toen ik eens de Royal Enfield Himalayan 410 ging uitlaten op de snelweg (YouTube-video). Een toerenteller mist, dat is wel jammer.

Motorblok en rijden

Royal Enfield gebruikt voor de Meteor 350 een luchtgekoeld motorblok van 349cc. Deze levert 20,2 pk (14,8kW) bij 6.100 tpm en een maximaal koppel van 27 Nm bij 4.000 tpm. Voor een 350cc-blok is dat niet heel erg veel, maar het doel van Royal Enfield is ook niet om het onderste uit de kan te halen, zoals KTM dat doet. De motorblokken van Royal Enfield staan bekend om het laagtoerige karakter en dat is bij de Meteor 350 niet anders. Met een draai aan de startknop, start de motor direct en komt er een heerlijke diepe ploffen uit de uitlaat. Andere uitlaat? Helemaal niet nodig! Stationair loopt de Meteor 350 behoorlijk laag qua toerental. Volgens de handleiding is dat 1.050 tpm. Dat is laag. Stationair voel je het blok dan ook echt stampen en heb je bijna het idee dat de krukas en zuiger er uit zouden slaan. Van dat stampen/trillen blijft overigens niets over tijdens het rijden, want Royal Enfield heeft de Meteor 350 voorzien van een balansas, wat de trillingen prima laat verdwijnen. Voor een ééncilinder is de motor tijdens het rijden behoorlijk trillingsvrij.

Het blokje loopt dus mooi rond en maakt geen slag verkeerd. De koppeling is licht en de versnellingsbak lekker soepel. Dat zijn zaken die ik persoonlijk belangrijk vind. Een te zware koppeling gaat zijn tol aan je pols eisen na een dag rijden. Dat went vaak wel, maar een lichte koppeling is gewoon fijner. Handig is de hak-teen schakeling, waarmee je dus omhoog kan schakelen met je hak in plaats van je grote teen. Naar beneden schakelen kan alleen op de traditionele wijze. De bovenkant van je motorlaars of schoen hoef je dus nooit meer te vernaggelen.

Zodra je je been over het lage zadel hebt gegooid, zit en begint te rijden, ben je meteen helemaal zen. De Meteor 350 nodigt niet uit om te knallen. De slogan van Malibu past ook perfect bij de Meteor 350: "Seriously easy going". De eerste versnelling is vrij kort en onderin is de Meteor 350 de eerste paar meters niet eens echt heel rap, maar vanaf de lange 2e versnelling pakt het blok echt lekker op. Die 2e versnelling loopt tot 75 km/u en dan mag je door naar de 3e versnelling. Eerder mag natuurlijk ook. Eigenlijk hoef je helemaal niet zoveel te schakelen. In de stad is rijden in de 2e en 3e versnelling eigenlijk voldoende en daar waar je eigenlijk nog terug zou willen schakelen voor een bocht, merk ik vaak op dat ik al in de 2e versnelling zit en je dus niet eens meer terug hoef te schakelen. Dan ben ik blij met de gear indicator, want vanuit ervaring zou ik nog eentje terug willen schakelen, wat dus niet nodig blijkt. De 5e versnelling kan je prima rijden vanaf 90 km/u, maar is eigenlijk pas nodig boven de 110 km/u. Topsnelheid rijden in de 4e versnelling geeft niet eens het idee dat je het blok aan het slopen bent, laat staan in de 5e. Heerlijk laagtoerig blok. Met 20 pk trek je natuurlijk niet de stenen uit de straat, maar om lekker mee te komen met het verkeer, is het voldoende. Maar het nodigt dus ook totaal niet uit om hard te rijden en wat ik al eerder zei, zodra je op het zadel zit en gaat rijden, komt er een bepaalde rust over je heen, waardoor je niet eens hard zou willen rijden. Ik hou wel van stevig doorrijden, maar op de Meteor 350 betrap ik me er op dat ik me gewoon netjes rondom de snelheidslimiet kan houden en dat niet eens erg vind. Deze motor koop je echt om terug te gaan naar de basis van het motorrijden. Je koopt 'm om te genieten van de ritten en ook vooral de omgeving. Alle tijd om te genieten van alles om je heen.

Bij de Meteor 350 niet echt boeiend, maar de motor gaat in 13,8 seconden van 0-100 km/u. Niet heel rap, maar gewoon lekker zen. De topsnelheid van de Meteor 350 ligt op precies 120 km/u. De motor begint dan een klein beetje te smoren, maar je hebt niet het idee dat het blok dan overuren draait en het moeilijk kan bijbenen. De Meteor 350 doet 120 km/u moeiteloos en ik heb het idee dat het blok nog wel een stukje harder kan lopen als die begrenzing er niet op zou zitten. Je kan overdags dus prima meekomen op de snelweg en wat auto's inhalen, maar 's avonds ben je dan toch wat meer de underdog. Het zou leuk zijn geweest als de Meteor 350 een top zou hebben van zeg 130-135 km/u, zodat je nog relaxt 120-125 km/u kan rijden. Nu zit je met die 120 km/u met een beetje smorend gevoel, dus blijf je daar liever net ietsje onder. Ik heb het idee dat het blok ook wel moeiteloos 140 km/u zou kunnen lopen, maar Royal Enfield kiest ervoor om de top op 120 km/u te houden. Voor dit type motor is de snelweg eigenlijk totaal niet boeiend en binnendoor is vele malen leuker, maar af en toe is het gewoon makkelijk om 'm ook daar te gebruiken. De Meteor 350 kan het in elk geval aan en ook op deze snelheden blijft de motor behoorlijk stabiel.

Het ruitje op deze Meteor 350 houdt regen gedeeltelijk van je bovenlijf, maar geeft met mijn 1.80m wel gebulder rond de helm. Persoonlijk ben ik niet van dit soort ruitjes, ze geven een hoop herrie. Als je op de stepjes gaat staan tijdens het rijden, dan merk je hoeveel rustiger het kan klinken. Ook ben ik van mening dat een ruitje (buiten regen om) pas echt zinvol begint te worden ruim boven de maximale snelheden op de Nederlandse snelwegen. Wat mij betreft zal de rit nog meer zen worden zonder ruitje.

Het verbruik heb ik niet kunnen testen, maar ik verwacht dat het zo ergens rond de 1 op 30 zal liggen. Met de 15 liter tank kan je dus een behoorlijk eind komen voor je weer mag tanken. Volgens Royal Enfield India zou dit in de stad 1 op 41,8 zijn. Dat sluit ik niet eens uit, maar met 80km-wegen en snelweg erbij zal het dus al snel richting mijn verwachting gaan en dat is nog steeds zuinig. Het onderhoud bij de Royal Enfield Meteor 350 komt neer op een servicebeurt elke 10.000 km voor zowel olie als klepspeling. De eerste beurt is bij 500 km in plaats van 1.000 km, wat bij de meeste motoren het geval is.

Royal Enfield Meteor 350

 

Banden, vering en remmen

Onder de Meteor 350 zitten CEAT Zoom Plus banden. Ik heb zelf nog nooit van het merk gehoord, maar het is een bandenfabrikant uit India. Ze maken banden voor auto's, motoren en scooters. Aan de voorkant een 19" wiel met bandenmaat 100/90, aan de achterkant een 17" wiel met bandenmaat 140/70. De banden hebben een prima grip op het wegdek en geven een vertrouwd gevoel. Ook met regen, en dus op nat wegdek, doen de banden het helemaal niet verkeerd. Het ziet er dus naar uit dat Royal Enfield met deze CEAT-banden geen slechte keus heeft gemaakt. Mocht jouw ervaring toch anders zijn na je aanschaf; er zijn tal van banden te koop die onder de Meteor 350 passen. Mijn ervaring is dus dat deze CEAT-banden helemaal niet verkeerd zijn.

De Meteor 350 is aan de voorzijde voorzien van een telescopische voorvork met een diameter van 41 mm en een veerweg van 130 mm. Deze is niet instelbaar, had ik ook zeker niet verwacht voor de prijs. De dubbele veren achter zijn qua veervoorspanning instelbaar in zes standen. Met de standaard instelling is de vering vrij zacht afgeveerd, wat passend is bij dit type motor.

Qua remmerij op de Meteor 350 is de motor aan de voorkant voorzien van een 300 mm remschijf met een dubbelzuiger remklauw van ByBre. ByBre is het B-merk van Brembo (By Brembo). Ook KTM maakt bijvoorbeeld bij de KTM 390 Duke gebruik van ByBre-remmen. Achter een 270 mm remschijf met een enkelzuiger remklauw, ook van ByBre. Beide standaard voorzien van staalomvlochten remleidingen wat nog een directer gevoel geeft bij het remmen. De voorrem is niet erg krachtig. Je moet redelijk ver de rem inknijpen voor er echt iets spannends gebeurt. Wat dat betreft zou de voorrem 'eerder' en krachtiger mogen remmen als je de remhendel inknijpt. De achterrem is behoorlijk goed, die remt best krachtig. Beter dan veel andere motoren, zeker in het lagere budget. In principe voor het type motor en de snelheden die je er mee gaat rijden is de voorrem goed, maar het mag beter. Gebruik je beide remmen, dan sta je heel vlot stil. Uiteraard is de remmerij voorzien van ABS, wat sinds 2016 al verplicht is bij alles met 126cc of meer en dat maakt de motorritten een stukje veiliger.

Conclusie

Royal Enfield heeft met de Meteor 350 echt een leuke motor in handen voor met name de motorrijders die iets zoeken waarmee ze rustig kunnen toeren en genieten van de omgeving. Ik had er eigenlijk wat minder van verwacht, maar stapte behoorlijk positief af. Echt een mooi product van Royal Enfield. Het zit lekker, het stuurt leuk en het blok blok is heerlijk laagtoerig te rijden. Perfect voor de motorrijders die lekker rustig willen toeren. Tevens als woon-werkmotor heel erg goed inzetbaar. Voor maar €4.999,- heb je dan een woon-werkpaard met 3 jaar garantie en pechhulp. Het verbruik is laag, je stuurt makkelijk tussen de auto's door en de snelheden liggen overdags toch op maar maximaal 100 km/u, wat de Meteor 350 met twee vingers in de neus doet. Dus of je 'm nu gebruikt om te relaxen of 'm gebruikt voor je woon-werktraject, de Meteor 350 kan het aan! Daarbij denk ik dat deze motor ook erg interessant kan zijn voor custombouwers en verwacht ik dat we daar nog wel wat projecten van terug zullen zien in de toekomst. Wel blijf ik er bij dat net als bij de Benelli Imperiale 400, dit leuk is voor erbij en niet als enige motor. Tenzij je altijd rustig aan rijden leuk vindt. Er zijn toch ook momenten dat je wel eens haast hebt en dan kom je er achter dat de Meteor dan niet de juiste motor is.

Met dank aan MVM Motoren De Meern voor het uitlenen van deze demo. Interesse in de Meteor 350? Bij MVM Motoren staat een demo klaar. Kom een keer richting Utrecht rijden en ervaar zelf hoe relaxt de Meteor 350 stuurt en de koffie bij MVM Motoren smaakt. Wie weet ben je meteen verkocht! Van te voren wel even bellen, dat is wel makkelijk om verzekerd te zijn van een proefrit.

Vergeet niet de 28 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal. De foto's zijn van iets mindere kwaliteit, daar ik niet uitgebreid de tijd had genomen om wat mooie foto's te schieten.

Pro Onthaastend, lekkere uitlaatroffel, Tripper-navigatie, lichte versnellingsbak en koppeling, gear indicator, staalomvlochten remleidingen, prijs
Con Voorrem mag krachtiger, geen toerenteller

Motortype Viertakt, ééncilinder, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 349,34cc
Versnellingen 5
Vermogen/koppel 14,8kW (20,2pk) @ 6.100 tpm / 27 Nm @ 4.000 tpm
Gewicht 191 kg rijklaar
Tankinhoud 15 liter
Verbruik 1 op ~30 (niet getest, is verwachting)
Topsnelheid 120km/u (117 km/u op GPS)
Rijbewijs A2, A
Verkoop je motor zonder gezeur.

 



Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield Meteor 350

 

Verkoop je motor zonder gezeur.

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!