Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Louis Tilburg zoekt jou!

 

Piaggio MP3 400(LT, 2010)

Piaggio MP3 400

Foto: Piaggio

Alweer enige tijd is Piaggio MP3 te koop en ik denk dat de iedereen deze aparte verschijning wel eens heeft zien rijden. De motorscooter heeft twee wielen voor en één wiel achter. Van de MP3 zijn er twee versies, de versie voor het motorrijbewijs: de RL. De versie voor de automobilist: de LT (Large Track). Om de MP3 als auto wettelijk gezien geschikt te maken voor de automobilist, moesten onder andere de voorwielen 45mm verder uit elkaar en een voetrem worden geplaatst.

Sinds lange tijd staat er elke dag buiten voor de deur bij Arie Molenaar Motors in IJsselstein (bij Utrecht) een demo-MP3(LT) klaar, waarop je een rondje mag rijden om te zien of dit ook wat voor jou is. Hiervoor moet je wel het autorijbewijs in bezit hebben, een motorrijbewijs is niet nodig. Sterker nog, heb jij alleen je motorrijbewijs, dan mag je alleen op de RL rijden.

Lange tijd heb ik ze niets gevonden, die MP3's. Het is eigenlijk geen echte motorscooter, automobilisten mogen er ook op rijden. Toch wilde ik wel eens weten hoe dat nu reed en om te zien of mijn vooroordeel klopte, dat het weinig zou voorstellen. Tijd voor een proef op de som. Ik kreeg de sleutels en even uitleg over hoe de MP3 werkt en wat de opties zijn. Zo zit er een knop op het stuur die de voortrein blokkeert, zodat beide voorwielen recht overeind blijven staan en de motorscooter niet om kan vallen. Deze kan je zelf in- en uitschakelen op het stuur, zolang je stil staat of lager dan 7km/u rijd of onder de 2000 toeren per minuut zit. In de praktijk zou ik willen aanraden deze optie alleen te gebruiken om te parkeren en gewoon je voet uit te steken bij het verkeerslicht. Waarom? Als je voor het verkeerslicht staat en je geeft gewoon een streepje gas, dan deblokkeert de voortrein al en kan je omvallen. Het is geen auto en de wielen staan nog altijd zo dicht bij elkaar dat je gewoon naar links of rechts om valt. Gelukkig hoor je een luide piep als het wordt in- of uitgeschakeld, maar je moet wel heel snel je been dan uitsteken om niet opzij te vallen.

Stel je voor dat je voor het verkeerslicht staat. Een auto voor je is wat te vroeg gestopt (er past nog zeker een auto tussen) en staat stil en rolt daarna nog langzaam naar voren om dat gat dan toch maar dicht te maken. Jij doet hetzelfde door zachtjes naar voren te rijden omdat je anders voor jou weer een groot gat hebt. Resultaat? Direct de blokkering eraf en als je het niet verwacht lig je op het asfalt. Waarschijnlijk heb je zelf dan alleen een gekneusde ego, maar de MP3 zal er meer pijn van hebben (of eigenlijk je portemonnee).

 

 

Piaggio MP3 400 ruimte onder zadel

Op de sleutel heb je nog knopjes om het zadel en het kofferbakje te openen. In de kofferbak past een helm, onder het zadel nog voldoende ruimte om wat spullen kwijt te kunnen (geen helm) en wat slim gedaan is, is dat kofferbak en helm één ruimte zijn, dus als een object wat langer is, zoals bijvoorbeeld een grote prei uit de supermarkt, dat deze dan over de gehele lengte kan worden neergelegd met daarbij deels gebruik van de kofferbak. Helaas geen ruimte in de voorkap zoals je dat bij veel scooters ziet, maar over het algemeen voldoende ruimte (65 liter) om je spul in kwijt te kunnen.

Goed, genoeg uitleg. Rijden maar! De eerste bocht is wat vreemd met 2 wielen, maar voor mij als motor- en motorscooterrijder heb ik de MP3 vrijwel direct goed onder controle. Voor automobilisten heeft Piaggio een 1-daagse cursus en ik kan aanbevelen deze te doen, je steekt er als onervaren rijder veel van op!

Piaggio MP3 400 bergruimte

Het 400cc-blokje zal bij gas geven eerst weinig doen, maar na een seconde of twee, schiet de MP3 vooruit richting illegale snelheden. Je zit binnen no time op de 80km/u en ook naar 120km/u gaat erg snel. Alle auto's laat je ruim achter je. Het is dan wel geen supersportmotor, maar de MP3 400cc rijdt gewoon lekker vlot waardoor je zowel defensief als 'aanvallend' kan rijden. Gewenste rijstijl op een motor is natuurlijk defensief, maar af en toe wil je natuurlijk ook wel even lekker het gas open gooien en tegendraads doen.

Door de twee voorwielen voel je veel meer stabiliteit op de weg, vooral ook op de rechte stukken had ik soms het idee een beetje in een auto te rijden. In Amerika huur ik met enige regelmaat auto's en onlangs nog een Dodge Avenger gehuurd, waarbij de MP3 ongeveer net zo smeuig rijd en glijd over de weg als die Dodge. Ook is het vertrouwen in de bochten net wat hoger door het derde wiel, maar let op: je kan nog altijd onderuit gaan. Even een auto inhalen op de snelweg? Geen probleem. Voldoende vermogen. Zelf heb ik de teller op ongeveer 153km/u gezien maar er zat nog meer in het blok. Wel merkte ik op dat ook bij 150km/u het toerental dermate netjes is, dat je niet het idee hebt het motorblokje pijn te doen. Dit komt natuurlijk ook door de CVT, welke de MP3 constant in de powerband probeert te houden.

Remmen op een MP3 gaat ook prima; niet zo gek met drie remschijven. Je kunt op een kruising waarbij je rechts af moet slaan, met hogere snelheid dan een tweewieler zonder ABS, erop af rijden om flink in de ankers te gaan en de bocht te pakken. Doe je dat op een tweewieler, en je remt iets te hard aan de voorkant, heb je kans dat je jezelf onderuit remt (zonder ABS). Gaat op een MP3 net wat moeilijker. De LT-versie heeft een voetrem naast de remmen aan het stuur. Ook deze remt prima, maar trap je de voetrem in, dan blokkeren de remhendels aan het stuur, die kan je er niet bij gebruiken. In de praktijk verwacht ik niet dat iemand deze voetrem ooit zal gebruiken maar hij moet erop zitten bij de LT.

De cockpit is goed afleesbaar, de kilometerteller en toerenteller zijn analoog en daar houd ik persoonlijk wel van. Wat ik wel jammer vind, is het indicatielampje voor de richtingaanwijzer. Er is maar één lampje hiervoor dus of je nu linksaf of rechtsaf hebt aangezet is niet echt duidelijk. Ook zijn oordoppen aan te raden om te dragen voor de snelweg of een hogere ruit. Maar voorwepren als ruitjes, zijn accessoires die je altijd kan aanschaffen en bovendien afhankelijk van je lichaamslengte. Oordoppen zijn eigenlijk gewoon verplicht, wil je over 40 jaar nog wat horen.

Al met al, ben ik positief verrast over de MP3 en door de hogere stabiliteit kan je het motorrijders flink lastig maken op bijvoorbeeld rotondes en in bochten. Rechtdoor zullen ze je kunnen inhalen, maar in de bochten kunnen alleen de echte ervaren motorrijders de MP3 met gemak voorbij. Het vermogen is precies 25kW voor de 400cc versie. Er is ook nog een 250cc en 300cc versie, maar mag je op een lichte motor rijden, dan zou ik direct voor de 400cc gaan ongeacht de hogere prijs.

Piaggio MP3 400 cockpit

De RL-versie voor de 25kW-rijders zonder autorijbewijs ligt ongeveer 600 euro lager dan de LT-prijs. Maar mijn advies: als je ook een autorijbewijs hebt en je wilt een MP3 kopen? Koop de LT-versie. Is 2e hands veel beter te verkopen omdat de markt nu ook automobilisten bevat en dat zijn er heel veel meer dan dat we motorrijders in Nederland hebben.

Heb je dus je autorijbewijs en wilt wel eens zien wat zo'n MP3 kan? Ga naar Arie Molenaar Motors en vraag daar naar een vrijblijvende proefrit op de MP3. Ook motorrijders die in hokjes denken en de MP3 of de motorscooter helemaal niets vinden, daag ik uit om toch eens op zo'n MP3 te stappen. Mijn vooroordeel is compleet verdwenen, die MP3 is gewoon een leuk voertuig! De uitstraling is dan wel niet heel erg stoer, al is dat voor iedereen persoonlijk, maar ook uit het rijden kan je toch wel zeker een kick halen. Wat betreft wel of niet stoer, Piaggio heeft ook nog een Sport-variant. Deze heeft onder andere zwarte tien-spaaks velgen, donker windscherm, zwarte grill en zwarte binnenkant van de koplampen.

Automobilisten, let op: Heb je je rijbewijs op 19 januari 2013 of later gehaald? Dan mag je NIET meer een MP3 LT besturen. Hiervoor is sinds 19 januari 2013 een motorrijbewijs nodig. Heb je voor die tijd je autorijbewijs gehaald? Dan mag je wel op een MP3 LT rijden met je B-rijbewijs.

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 398,9cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 25kW (34pk)
Gewicht 253kg
Tankinhoud 12 liter
Verbruik +/- 1 op 20-22
Topsnelheid +- 160 km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Piaggio MP3 400 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram