Sinds dat ik in 2019 bij Pronto Scooters op de Piaggio Beverly 350 had gereden, was ik bijzonder goed te spreken over deze motorscooter. Naar de nieuwe Piaggio Beverly 400 werd dus echt uitgekeken om daar eens een flink stuk op te rijden en daar een test over te schrijven. De Beverly 350 was in mijn ogen een ondergewaardeerde motorscooter. De Honda SH300 was veel bekender/populairder op de een of andere manier, maar je kan er bijna niets in kwijt en de Beverly 350 is nog sneller ook. Niet zo gek natuurlijk met bijna 50cc meer (279cc vs 330cc), maar je had dus ook flink meer bergruimte. Bij motorscooters vind ik bergruimte erg belangrijk en Honda moet vanwege de geringe opbergruimte een topkoffer standaard erbij leveren om nog een beetje spullen kwijt te kunnen. Dat ziet er natuurlijk niet uit. Bij de Beverly heb je zeeën van ruimte onder het zadel en nog eens ruimte in de klep vooraan. Hoe dan ook, de Beverly moet in mijn ogen bekender worden onder het motorrijdende publiek en dus een test van de opvolger hier op Startersmotor.nl.
Begin van het jaar al een paar keer contact gehad met de importeur in Breda, wanneer de 400 als demo zou verschijnen. Uiteindelijk werd dit begin mei. Mooi, hoef ik ook niet te lang te wachten. :) Gelukkig had ScooterXpress hiervoor al de demo meegenomen en er wat kilometers op gezet, zodat ik makkelijker de motorscooter helemaal open kon trekken door dat het blok al wat meer kilometers had gemaakt.
Waar de Beverly 350 nog ronde vormen had, heeft de Beverly 400 wat strakkere lijnen en lijkt deze zeker sportiever dan zijn voorganger. De demo is het type Beverly S. Het verschil tussen de 'S' en de normale Beverly 400 zijn mat grafietgrijze details zoals het baggagerek, de passagiersvoetsteunen, de middentunnel en de velgen. Bij de 'S' is het hitteschild van de uitlaat zwart en is het zadel voorzien van rode stiksels om de sportiviteit te benadrukken. Daarnaast zijn de kleuren voor de 'S' anders dan bij de normale variant. Deze rode kleur van de demo, is dus echt alleen als 'S' verkrijgbaar.
De Beverly S 400, vanaf nu zal ik 'm gewoon Beverly 400 noemen, is dus een sportieve motorscooter. Het is geen GT-scooter of maxi-scooter zoals een Yamaha XMAX 300 bijvoorbeeld, zelf noem ik het een 'stadsscooter', hoewel die naam 'm eigenlijk te weinig eer geeft, want de Beverly 400 staat ook echt zijn mannetje op de snelweg. Maar het lijkt op een gewone scooter en is eigenlijk de tegenhanger van bijvoorbeeld de Honda SH300 of eigenlijk nu de SH350. Zet je 'm naast mijn eigen Yamaha NMAX 155 neer, dan zie je wel dat de Beverly toch wel een slag groter is. Maar zo zonder andere motorscooters er naast, kan een leek 'm voor een bromscooter aan zien. Dat is wel leuk op de weg, want men verwacht niet dat je zo rap bij de lichten weg kan zijn. Verder is de motorscooter voorzien van een riant zadel, tanktunnel in het midden en geen mogelijkheid om je voeten naar voren te gooien. Is niet erg, ik mis het in elk geval niet. Dat zadel zit overigens prima. Lekker steuntje tegen de onderrug en na een paar uur rijden nog steeds geen pijn aan de billen, daar waar ik op mijn NMAX na een uur toch wel ga verzitten. Opvallend is dat het zadel nog vrij hoog zit. Met mijn 1.80m kom ik prima met mijn voeten bij de grond, maar als je wat kleiner bent, kan dat al ietsje lastiger zijn. Echt verzitten op het zadel kan je niet, maar zonder pijn bij uren rijden ook helemaal niet nodig. Ook de passagier heeft niets te klagen. Onder het zadel een grote bergruimte om veel spullen kwijt te kunnen. Uiteraard voorzien van verlichting, dus ook in het donker kan je de spullen terugvinden die er in hebt gestopt. Over bergruimte gesproken; aan de voorzijde tref je ook nog bergruimte aan achter een klep. Voldoende om je handschoenen of smartphone in te stoppen en wat geld voor een tolweg of veerboot. In die bergruimte aan de voorkant zit ook een USB-poort om je telefoon op te laden. Is dat nog niet genoeg? Dan kan je nog een topkoffer op de achterkant bevestigen, de voorbereiding is al aanwezig.
Overigens heeft de Beverly 400 net als de Beverly 350 een tassenhaak naast de contactknop, die je naar buiten kan trekken om een tas aan vast te hangen. Ja, bij de Beverly heeft Piaggio echt gekeken naar alle mogelijkheden om baggage kwijt te kunnen. Opvallend is de kentekenplaathouder. Deze is een stuk lager gepositioneerd, achter het achterwiel. Ziet er gaaf uit en houdt opspattend vuil van een nat wegdek prima tegen. Wel is het wat lastiger om de achterband te controleren op zaken die mogelijk niet in de band horen te zitten, dat kan dus iets meer tijd kosten. De Beverly 400 is voorzien van ledlampen, tot de knippers aan toe. De koplamp is lekker fel en eronder tref je de dagrijverlichting en knipperlichten aan. De analoge tellers van de cockpit zijn vervangen door een overzichtelijk LCD-scherm. De spiegels geven voldoende weer en ook op hogere snelheden trillen ze minimaal, zodat je ook op de snelweg zicht blijft houden op wat er zich achter je afspeelt.
Tegenwoordig is ook de Beverly 400 voorzien van een keyless contact. Persoonlijk loop ik er niet warm voor, want of je nu een sleutel in het contact stopt of in je broekzak hebt, een sleutel/zender moet aanwezig zijn. Op de zender zitten drie knoppen, waarmee je op afstand het zadel kan openen, de tankklep kan openen en een Bike Finder optie, waarbij de knipperlichten knipperen en de scooter toetert, om te zien waar je motorscooter staat tussen alle andere motorscooters. Handig in Zuid-Europa, Nederland is mede door het vaak regenachtige weer geen motorland, dus je motor(scooter) kan je altijd terugvinden. Het verschil ten opzichte met de Beverly 350 is dat die 'echte' sleutel nu dus is veranderd in een zender. De Beverly 350 had al een afstandsbediening naast de gewone sleutel om bovenstaande zaken uit te voeren. Eigenlijk is de overstap naar keyless bij de Beverly dus niet heel groot.
Nu dus een vaste knop op de motorscooter, waar je vroeger de sleutel in het contact stak. Binnen anderhalve meter kan de zender worden gezien en via de knop kan je dan de motor activeren en het stuurslot eraf halen (of er op zetten). Naast deze twee functies kan je ook nog de knop indrukken om de klep in de voorkant te openen. De rest gaat met knoppen op het stuur (of dus met de zender). Als de batterij op is, kan je deze eenvoudig vervangen door een nieuwe CR2032-batterij. Na 50 meter rijden checkt het systeem of de sleutel aanwezig is, zo niet, dan geeft een signaal op de cockpit aan dat de sleutel mist.
Rondom het stuur zijn een redelijk aantal kloppen aanwezig. Aan de linkerkant natuurlijk de knop voor de knipperlichten en de toeter, maar ook een knop om te passeren en een knop om de tankklep te openen, het zadel te openen en ASR (tractiecontrole) uit te schakelen. Aan de rechterkant de startknop, killswitch, MIA-knop, MODE-knop en knop voor alarmlichten. Over de MODE-knop lees je later meer. MIA is het multimedia-platform van Piaggio en is standaard aanwezig op de Beverly 400. Hiermee kan je je smartphone koppelen aan de motorscooter door middel van een app die je kan downloaden voor Android en iOS. Op deze manier kan je via de knoppen op het stuur gesprekken aannemen, gemiste gesprekken zien, nummers op je telefoon luisteren (via een aangesloten headset) en nog meer. Deze functionaliteit heb ik niet kunnen testen, maar de Piaggio-dealer kan je hier uitgebreid over vertellen.
De analoge cockpit met een klein LCD-schermpje, zoals op de Beverly 350, is niet meer. Bij de Beverly 400 is de cockpit volledig digitaal. Het 5,5" LCD scherm is goed afleesbaar met meer dan genoeg informatie, zonder al te druk over te komen. In het midden de snelheidsmeter en er omheen de digitale toerenteller. Aan de linkerkant de buitentemperatuur (met vorstwaarschuwing), ASR-status (tractiecontrole), resterende afstand qua brandstof, gemiddeld verbruik, huidig verbruik, voltage accu en maximum behaalde snelheid tijdens de huidige trip (A/B). Daaronder de resterende brandstof in de tank en iets rechts daarvan informatie als de zijstandaard nog is uitgeklapte, informatie via Piaggio MIA en eventuele setting van verwarmde handvatten (niet-standaard). Informatie aan de linkerzijde van de cockpit kan je wisselen door op de MODE-knop te drukken onderaan de cockpit of op de rechterstuurhelft.
Aan de rechterkant van de toerenteller is de klok permanent in beeld en daaronder 2 tripmeters en de totale kilometerstand. Daaronder nog de koelvloeistoftemperatuur en ietsje links ervan ook weer verdere informatie van Piaggio MIA. Informatie over de tripmeters en totale kilometerstand kan je wisselen door 2x kort op de MODE-knop te drukken onderaan het display of op de rechterstuurhelft. De klok stel je in met de SET-knop, maar die informatie kon ik niet terugvinden in de handleiding. Daarbij viel wel op dat de knopjes niet altijd even goed reageren als je twee keer snel op de knop drukt, dat wil nog wel eens als één druk op de knop worden geregistreerd. Bovenaan het display zijn nog wat waarschuwingslampjes geplaatst. Zoals je ziet meer dan genoeg informatie op zo'n Beverly 400 en mocht je nog eens naar de UK gaan, uiteraard kan je makkelijk wisselen tussen KMH en MPH.
Verder kan je nog het achtergrondkleurtje van het display aanpassen naar een ietwat blauwige kleur. Wat me wel opvalt tijdens het rijden, is dat ik toch iets meer naar beneden moet kijken om überhaupt het display te kunnen zien. Dit idee had ik niet bij de Beverly 350. Misschien omdat het display voor het gevoel wat dichterbij staat. Met een jethelm ga je daar natuurlijk geen last van hebben, maar met mijn Shoei NeoTec II systeemhelm moet ik toch echt naar beneden kijken (en mijn nek dus naar beneden buigen) om te zien hoe snel ik rijd. Is normaal niet zo'n probleem, maar op wegen waar bijvoorbeeld trajectcontrole is, moet je toch iets vaker naar beneden kijken om geen rekeningen op de mat te krijgen.
De Beverly 400 is voorzien van een 399cc ééncilinder vloeistofgekoeld motorblok. 69cc meer dan de voorganger, de Beverly 350. Het HPE-blok (High Performance Engine) produceert 26kW (35,3 pk) bij 7.500 tpm en levert 37,7 Nm koppel bij 5.500 tpm. Dat is dus 3,8 kW (5,1 pk) meer dan de voorganger, maar wel 4 kilo meer gewicht. De Beverly 400 mag het doen met 195 kg rijklaar. Klinkt veel, maar rijdend merk je daar helemaal niets van. De roffel uit de uitlaat klinkt eigenlijk behoorlijk beschaafd, maar het betreft ook een Euro5-motorblok en die moeten nu eenmaal rijdend nog minder decibellen eruit gooien dan een Euro4-blok.
Rijden op een Beverly 400 is echt fantastisch. Rijden op een motorscooter is niet hetzelfde als motorrijden, maar zie het als comfortabel van A naar B verplaatsen, zonder last te hebben van files. Bij motorrijden ben je meer bezig met het rijden, bij motorscooteren ben je meer bezig met genieten. Enkel gas geven en remmen. Ook dat heeft z'n voordelen. Daarbij is de Beverly 400 maar 800 mm breed, dus je kan echt met gemak door de files heen. Ik heb al eens vaker gezegd dat filerijden lekkerder is op een motorscooter dan op een motor en daar blijf ik nog steeds bij. Binnendoor moet je ook niet gek opkijken als je heel vaak tussen de auto's naar voren gaat om vooraan te gaan staan om als eerste weg te rijden. Smal, wendbaar en genoeg pit om heel vlot weg te zijn. Waarom zou je achteraan sluiten? Heb je nog nooit op een motorscooter gereden? Probeer het echt eens! Zeker vanaf 300cc zijn ze al goede vervangers van motorfietsen.
Het blok pakt rap op, al voel ik onderin wel een piepklein dipje, maar je zit eigenlijk in een poep en een scheet op de 70 km/u. Vooral in de stad is het dus opletten dat je niet te ver het gas opendraait. Een klein stootje gas resulteert dus al snel in snelheden boven de limiet. Na die 70km/u trekt het blok door naar 80km/u en zelfs 100 km/u tikt de Beverly 400 redelijk vlot aan. Pas vanaf 120 km/u merk je eigenlijk dat het vermogen afvlakt en duurt het langer om de top te bereiken. In principe als je het gas vol open trekt, blijft de CVT het toerental zo rond de 6000 tpm houden, pas boven de 110 km/u neemt het toerental toe. Houdt je de snelheid constant, dan zit je zo rond de 4.750 tpm bij 80 km/u en 5.500 tpm bij 120 km/u. Prima toerentallen om het lang mee vol te houden zonder het idee te hebben dat het blok na een tijdje zou exploderen.
Ondanks dat Piaggio zegt dat dit blok het sterkste is in zijn klasse, merk ik dat niet in de praktijk. De Beverly 400 is namelijk van 0-100 km/u ietsje minder snel dan de Beverly 350 en ook op topsnelheid is de Beverly 350 net een tikje sneller. De enige reden waardoor ik denk dat dat kan komen, is Euro5. Door wetgeving moet de motor nog zuiniger worden afgesteld, wat mogelijk resulteert in een iets minder resultaat dan bij een voorganger. Van 0 naar 100 km/u gaat in 8,9 seconden, al heb ik het Duitsers op YouTube in 8,6 seconden zien doen. Het kan vast nog wat sneller als je wat minder weegt, bij de Beverly 350 kon dat in 8 seconden. De topsnelheid ligt op 156 km/u, wat 149 km/u op GPS is. Ondanks dat de Beverly 350 iets sneller naar de 100 km/u gaat en ietsje harder loopt op top, is er niets mis met de Beverly 400, want het is echt een geweldige scooter en eigenlijk vind ik 'm qua uiterlijk nog mooier dan de 350. Ook op de snelweg is het inhalen van auto's een koud kunstje en hoef je echt niet snel terug naar de rechterstrook. Het grote verschil, motorisch gezien, tussen de Beverly 350 en 400 is dat de 400 waarschijnlijk alles met een lager toerental rijdt, omdat de cilinderinhoud groter is. Op de snelweg zou dat dus rustiger moeten aanvoelen op de 400. Het is twee jaar geleden dat ik op de 350 heb gereden, dus het toerental bij 120 km/u kan ik mij niet meer voor de geest halen, maar het toerental bij zowel maximaal vermogen als koppel liggen bij de 400 op een lager toerental.
Door de ruit buldert het wel rond de helm, waar ik met mijn 1.80m bovenuit kijk. Dat gebulder is bij de meeste ruiten het geval. Ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met ruitjes. Ik haat het gebulder, maar ze houden veel wind en kou tegen. Met 8 graden celsius kon ik zonder wintervoering rondrijden, waar ik op mijn naked bike toch echt graag mijn wintervoering er dan in heb zitten. Een hogere ruit zou uitkomst bieden voor wat betreft het gebulder, maar dan moet je wel door de ruit kijken. Niet echt fan van tijdens regenbuien. Uiteraard kan je de ruit er ook afhalen, wel zo lekker in de zomer. Overigens heb je ook nog flip-up ruitjes, die je er bovenop kan klemmen, ook die helpen vaak tegen wervelingen en gebulder.
Qua verbruik wisselt het bij mij een beetje. Ik rijd graag lekker door, dus mijn verbruik lag zo rond de 1 op 23,7. Ik heb het zelfs nog iets minder gunstig gezien, maar op de rit terug naar de importeur met voornamelijk veel snelweg en 80km-wegen (maar wel flinke tegenwind!), lukte het mij om, zonder zuiniger te rijden, 1 op 28,2 te halen. Kan het nog zuiniger dan dat? Ongetwijfeld, maar dan moet je echt rustig aan doen, je netjes aan de snelheid houden en rustig optrekken. Dat is niet echt leuk rijden, of wel? Met de 12 liter tank moet het in elk geval lukken om ergens tussen de 278 en 338 km ver te komen op één volle tank. Het onderhoud bij de Beverly 400 is niets op aan te merken. Olie wisselen om de 10.000 km, klepspeling controleren bij 20.000 km. Er zijn motorscooters van deze cilindergrootte die toch echt vaker verse olie nodig hebben. Bij de Beverly 350 was het heel belangrijk om de juiste olie te gebruiken om motorschade te voorkomen, bij de 400 zal dat waarschijnlijk niet anders zijn. Let er dus op dat je er 5W40 synthetische olie in doet. De Piaggio-dealer weet wat er in moet.
De Beverly 400 staat op Mitas Touring Force banden, echter las ik op Motor-Forum.nl dat er ook enkele Beverly 400's op Michelin-banden staan, ook bij het S-model. Aan de voorkant is dit een 16" 120/70 band, aan de achterkant een 14" 150/70. Achter iets kleiner, om meer ruimte onder het zadel mee te krijgen. Overigens mooi om te zien dat Piaggio standaard de ventielen iets naar buiten laat steken, zodat je makkelijker de banden kan oppompen. Ondanks het 14" achterwiel blijft de Beverly 400 ook op hoge snelheid stabiel op de weg liggen. De Mitas Touring Force banden geven een vertrouwd gevoel op de Beverly 400, zowel op droog als nat wegdek. Net als bij het vorige model, is ook de 400cc voorzien van tractiecontrole (ASR), wat de rit nog een stukje veiliger maakt als je slecht wegdek zou aantreffen. Verder is de Beverly 400 voorzien van een telescopische voorvork met een diameter van 35 mm. Deze is niet instelbaar. Aan de achterkant twee veren waarvan de veervoorspanning instelbaar is. De Beverly 400 is in de standaard afstelling redelijk strak afgeveerd.
Met de remmen is helemaal niets mis, met de Beverly 400 snel stil staan is bijzonder makkelijk. Aan de voorkant een remschijf van 300 mm met dubbelzuiger remklauw en tevens een staalomvlochten remleiding om nog directer te kunnen reageren. Aan de achterkant een 240 mm remschijf met enkelzuiger remklauw. Uiteraard met ABS. De boel staat echt behoorlijk snel stil en remt gewoon krachtig en direct. Perfect dus in de stadsjungle als je ineens in de ankers moet gaan. .
Ondanks dat de Beverly 400 in de praktijk motorisch ongeveer gelijk is aan de Beverly 350 (op waarschijnlijk lagere toerentallen op de snelweg na), heb ik me bijzonder goed vermaakt en heel wat kilometers met plezier afgelegd. Ergens doet het mij nog een beetje denken aan de oude en nieuwe Suzuki Burgman 400. Het oude model liep ongeveer 170 km/u, het nieuwe Euro4-model loopt 146 km/u (en dan voel je de begrenzer). In principe voor de gemiddelde motorrijder die op zoek is naar een motorscooter, vlot zat en zo dus ook voor de Beverly 400. De Beverly 400 loopt uiteraard nog een stukje harder dan de Suzuki Burgman 400! De motorscooter is vlot weg bij de verkeerslichten, kan heel goed meekomen op de snelweg, stuurt fijn, remt meer dan goed en heeft een zee aan ruimte onder het zadel. Meer heb je niet nodig op een motorscooter. Hierboven staat al meer dan genoeg geschreven over deze motorscooter. Aanrader? Zeker weten! Als je van plan bent om een Honda SH300 of SH350 te kopen, stap eens een keer binnen bij een Piaggio-dealer en kijk eens of een Beverly 400 niet veel leuker is! Als ik nu moet kiezen voor een Honda SH350 of een Beverly 400, dan is het toch echt die laatste.
De Piaggio Beverly S 400 kost € 7.379,- en is leverbaar in de kleuren Arancio Sunset (deze demo), Nero Tempesta en Argento Cometa. de Beverly 400 (zonder S) kost € 7.279,- en is leverbaar in de kleuren Bianco Lunda, Blu Oxygen en Grigio Cloud. Bij Piaggio krijg je 2 jaar garantie, wat met Piaggio X-Care kan worden uitgebreid.
Met dank aan de Piaggio importeur voor het leveren van deze demo.
Vergeet niet de 36 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.
Véél bergruimte, uiterlijk, LED rondom, remmen, tractiecontrole, geen zadelpijn na 3 uur rijden, vlot naar 70 km/u | |
Motor niet sneller/krachtiger dan de Beverly 350 (door Euro5?), ik moet meer naar beneden kijken om de cockpit te kunnen zien dan ik gewend ben (kan persoonlijk zijn!) |
Motortype | Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 399cc |
Versnellingen | CVT (automaat) |
Vermogen/koppel | 26kW (35,3pk) @ 7.500 tpm / 37,7 Nm @ 5.500 tpm |
Gewicht | 195 kg rijklaar |
Tankinhoud | 12 liter |
Verbruik | 1 op 23,7 - 28,2 |
Topsnelheid | 156km/u (149 km/u op GPS) |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL