Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Z500 SE

 

Kymco Downtown 300i (2010)

Kymco Downtown 300i

Foto: Kymco

Kymco is lekker bezig in de motorscooterwereld. Na de grote Xciting 500, hebben ze nu ook de Downtown 300 op de markt gebracht. Deze 300cc valt qua uiterlijk een beetje in de regionen der X-Maxen en Burgmannen. Een grote motorscooter met flink wat ruimte onder het zadel. Onlangs heb ik tijdens de -bijna jaarlijks te noemen- motorscootermeeting in Rotterdam, georganiseerd door Cycle Centre Group Piet Hordijk en het (motor)scooterblad ScooterXpress, een proefrit gemaakt op een Downtown 300i, maar ook op een nieuwe X-Max 250(bj 2010), waardoor ik beide modellen erg goed kon vergelijken.

Er zijn een aantal modellen op de markt met '300' in hun naam, echter zit hier vaak het Quasar blok onder van 278cc. Bij de Kymco is dat niet het geval, het eigen blok is 298,9cc en dat is dan ook direct de reden waarom deze op papier meer pk's heeft dan bijvoorbeeld de Honda SH300i. Als je eenmaal op de Downtown gaat zitten, merk je dat het zadel hard is (dit is bij de X-Max trouwens ook zo), maar een heerlijke rugsteun heeft!

Op de cockpit valt genoeg af te lezen: snelheidsmeter, toerenteller, kmteller, tripmeter (a/b), brandstof, koelvloeistoftemperatuurindicator, klokje etc. Wat wel jammer is, is dat de verlichting nog handmatig aan moet worden gezet. Bij de meeste nieuwe motorscooters is dit allang niet meer het geval. Het contactslot is net als bij sommige Suzuki's en Yamaha's voorzien van een eigen ontworpen anti-diefstal slot, waarbij je een metalen plaatje voor het sleutelgat kunt draaien, welke alleen met de achterkant van de sleutel open kan.

De Downtown trekt lekker rap op, tot de 100km/u lijkt het op een 400cc motorscooter, daarboven loopt hij rustig door naar de 140km/u. Harder lukt ook nog wel, maar dan moet er niet teveel tegenwind staan. Kortom: Je kunt op de snelweg prima meekomen met de Downtown. Inhalen is ook geen probleem, maar doe dit niet als je in je spiegel een auto met 160-170km/u aan ziet komen blazen. Wat wel een beetje goedkoop is, is dat je het knipperlicht-relais kan horen schakelen. Dit hoor je je vaak bij onder andere de brommers van Kymco en SYM. Dit heeft ook wel weer een voordeel; je zult 'm nooit vergeten uit te doen nadat je de bocht hebt gemaakt! Tijdens de proefrit wisselden ik en de andere motorrijder van motorscooter (de X-Max 2010 waar ik eerder over sprak), waardoor we prima het verschil konden zien tussen beide motorblokken. De Downtown is niet veel sneller dan de X-Max, maar op de snelweg kan je 'm wel langzaam inhalen. Eigenlijk doen ze motorisch niet heel veel voor elkaar onder, maar over het algemeen is de Downtown wel op alle fronten net dat ene beetje sneller dan de X-Max 250.

 

 

Onder het zadel heb je redelijk wat ruimte om wat spullen op te bergen. Wat dan een leuke feature bij de Downtown is, is dat het zadel omhoog wordt gehouden door middel van een gasveer. Ziet er erg chique uit! Met de 24,1kW mag je hier nog net op rijden met het lichte rijbewijs en dit is dan ook een aanrader voor de beginnende motorrijder die wat meer interesse heeft in motorscooters of gewoon veel bergruimte wil hebben. Helaas zijn de verbruikscijfers mij onbekend, maar reken op ongeveer 1:23.

Het enige nadeel wat ik heb kunnen ontdekken zijn de spiegels, hierin was weinig te zien. Maar deze zijn zo vervangen voor een beter paar. Als ik mag kiezen tussen de X-Max (2010) of de Downtown, zou mijn keus vallen op de Downtown voor wat betreft de zitpositie, net dat beetje meer vermogen en de betere windbescherming. Maar de X-Max krijgt hulp vanuit de hoek van Givi, deze kunnen een hoger scherm leveren wat ook het windprobleem voor de Yamaha verhelpt. Het voordeel van windbescherming is echter ook direct het nadeel. Met 1.80m heb ik met de standaard ruit op de Downtown 300i op zo'n vervelende hoogte zit, dat de wind constant speelt met je helm en je hierdoor niet rustig kan zitten. Na een flinke rit stap je met hoofdpijn af. Maar ook voor de Downtown zijn andere ruiten aan te schaffen, kwestie van testen of je ditzelfde probleem hebt met de originele ruit of niet. Kijk je naar onderhoudsintervallen, dan wint het Yamaha blok; om de 20.000km pas klepcontrole (om de 5000 bij de Kymco). Voor 4499 euro koop je een leuke Kymco, die z'n geld gewoon waard is. Voor 4949 euro krijg je 'm met ABS!

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 298,9cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 24,1kW (32,7pk) /24Nm @ 6.500tpm
Gewicht 179kg droog
Tankinhoud 12,5 liter
Verbruik n.b.
Topsnelheid 140km/u
Rijbewijs A2, A
OSW - Motor makkelijk verkopen

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!