Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Eliminator 500

 

Kymco Agility 125 (2007)

Kymco Agility 125

Foto: Kymco

Let op: Onderstaande verhaal betreft een Euro 2 model, het 2008 model (euro 3) schijnt een lagere topsnelheid te hebben

Kymco is in de motorwereld niet zo heel erg bekend, maar wel op het gebied van snorfietsen en brommers. Toch zijn in Azië en Amerika bekender dan hier en hebben ze zelfs een 700cc motorscooter! Gilera moest daar meteen overheen met een 800cc motorscooter (GP800), maar het geeft wel aan dat Kymco goed bezig is in de motor(scooter)wereld. Hier in Nederland hebben we Honda CBR125R, maar Kymco kwam met een Quannon, de tegenhanger die er een stukje mooier uit ziet dan een CBR125. Waarom deze hier niet wordt verkocht? 125cc schakelmotoren zijn niet populair. 125cc motorscooters daarentegen worden in Nederland en Belgie nog aardig verkocht.

Zo kwam ik via een advertentie op Marktplaats terecht in Houten bij Loef Bromfietsen (niet bang worden dat het over bromfietsen gaat, Loef is namelijk ook Kymco motorscooterdealer en bij de grote motordealers staan motorscooters meestal in een hoekje en zijn dit meestal Aprilia, Suzuki, Honda en Yamaha scooters). Loef had in samenwerking met de Kymco importeur van Nederland een aktieweek, waarbij je kon proefrijden op diverse modellen van 125-500cc. De uitgelezen kans om eens een Agility 125cc aan de tand te voelen!

De 125cc versie van de Agility lijkt in eerste instantie op de 50cc versie. Echter is de buddyseat één geheel en zijn de knipperlichten verwerkt in de voorkant van de kap iets onder de koplamp. Door de 12" banden, voelt de scooter stabiel aan. Ook op hogere snelheden. Dit kon ik niet zeggen van bijv. de Honda Lead 100. Deze Lead voelde vanaf 65-70km/u erg onstabiel aan.

 

 

De Agility blijft eigenlijk over alle snelheid erg stabiel. Het dashboard is erg eenvoudig, maar de belangrijkste informatie is af te lezen, zoals bijv. een benzinemeter en de snelheid. Daarnaast zit er bijvoorbeeld nog een klokje op, om te zien hoe laat het is. De zwaardere Kymco modellen worden steeds uitbreider, de 500cc versie van de Xciting heeft zelfs een 12-volt aansluiting en lampje die melding geeft als je GSM overgaat. Het enige nadeel vond ik de afleesbaarheid van het knipperlicht lampje. Deze is dermate zwak dat het niet opvalt als je je in het daglicht begeeft. Bij lage snelheid hoor je wel de clignoteur z'n werk doen, maar op hogere snelheid (50km/u) hoor je 'm niet meer door de wind.

Vanaf stilstand trekt de Agility 125 lekker op en blijft in een stijgende lineaire lijn doortrekken tot z'n topsnelheid van +/- 105km/u. Deze snelheid behaalde ik op een lichte helling omhoog, ik denk als je lang wacht op een vlakke weg, dat 110km/u haalbaar is. Dit is natuurlijk een snelheid die je niet lang vol moet houden, dat is niet goed voor het blokje. Maar dat de scooter 105km/u op z'n minst kan rijden is erg netjes voor een 125cc luchtgekoelde motorscooter! Ook bij het verkeerslicht ben je als eerste weg en kan je andere auto's prima bijhouden. Een Honda Lead 100 haalt het bij lange na niet, als er 75km/u op de teller kwam te staan was ik al in m'n nopjes. Kymco geeft op z'n website een bescheiden 85km/u op, aan de ene kan leuk dat ze een snelheid opgeven, \ aan de andere kant is het jammer, want dit kan potentiële kopers afschrikken omdat men denkt dat zo'n scooter maar 85km/u gaat, terwijl hij in werkelijkheid minstens 20km/u harder kan! Of zou op GPS de snelheid toch een stuk lager zijn? Wie zal het zeggen...

Ik vond 85km/u al aan de lage kant, zeker voor 125cc, en was dan ook zeer verrast dat de scooter een stukje harder kan! De scooter rijd nog vrij rustig 80-85km/u, ik heb niet het gevoel dat ik het blokje dan pijn doe qua toerental, en dit is dan ook een prima kruissnelheid voor deze motorscooter. Een prima scooter voor woon-werk, want interstedelijke routes kan je met deze scooter pakken. Wel even opletten dat de scooter eigenlijk minder graag 100km/u wegen pakt, maar zoals gezegd, hij kan het wel. De verdere uitrusting van de Kymco is wat karig, onder de buddy is niet zo'n hele grote ruimte, maar dat geldt voor de meeste scooters. Wil je veel ruimte, neem dan een Suzuki Burgman of een Yamaha X-Max. Betaal je ook direct een heel stuk meer. Maar een Suzuki Sixteen heeft bijv. ook niet meer ruimte dan deze Kymco. Verder zitten er geen andere bergruimtes in, natuurlijk kan er nog wel een Kymco koffer achterop met een inhoud van 35 of zelfs 48 liter. Een joekel, maar dan past daar ook een flink deel van de wekelijkse boodschappen in. De rest zet je gewoon op de treeplank. Wie zegt dat je een auto nodig hebt om de boodschappen mee te doen? Dat kan ook met de goedkoopste Kymco motorscooter.

Ik ben erg benieuwd naar de Kymco Agility 150, met 16" banden en net even ietsje meer vermogen dan de 125cc. De meerprijs? 100 euro. Daarnaast oogt de 150cc ook net even wat groter en wat nieuwer. De 125cc gaat van de hand voor 1899 euro. Geen geld, daar koop je normaal een bromfiets voor. Maar nu dus ook een motorscooter die boven verwachting rijd en op z'n sloffen lekker 80-85km/u kan halen. Kymco is een goede fabrikant, het is geen Baotian of ander vreemd Chinees merk met prullaria en rotzooi wat al uit elkaar kan vallen als je er naar kijkt. Kymco zet goede producten op de weg, dus je hoeft niet bang te zijn dat de kwaliteit slecht is. De kwaliteit ligt wel iets onder dat van de grote Japanse Vier, maar daar is de prijs ook naar. Op Kymco.nl vind je diverse motorscooterdealers in het land, geïnteresseerd? Ga er eens langs en vraag om een proefrit. Woon je in het midden van het land? Dan kan je altijd langs bij de mannen van Loef Bromfietsen in Houten.

Motortype Viertakt, ééncilinder, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 124cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 6.9kW (9.4pk
Gewicht 105kg
Tankinhoud 5 liter
Verbruik n.b.
Topsnelheid 105-110 km/u, euro3-versie iets lager
Rijbewijs A1, A2, A
BOL.com voor al jouw spullen

 

 

Verkoop je motor zonder gezeur.

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!