Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Louis Tilburg zoekt jou!

 

KTM Duke 690R (2016)

Het oranje motormerk uit Oostenrijk, KTM, vergeet absoluut niet de startende motorrijders. Niet alleen hebben ze twee leuke 125cc-motoren voor het A1-rijbewijs, ook voor A2 hebben ze een aardig aanbod. Bij veel motorrijders loopt bij het zien van de KTM line-up het kwijl uit de mond. KTM Nederland heeft voor Startersmotor een KTM Duke 690R op 32kW gezet. 32kW, zeg je? Waarom niet de volledige 35kW? De Duke 690R weegt te weinig om 'm op 35kW te mogen zetten. Die 3kW mis je absoluut niet, zeker niet als de motor rijklaar maar 162kg weegt! Tenslotte blijft het aantal kilowatt per kilo gelijk aan dat van een (geknepen) 35kW-motor.

De begrenzing van de KTM Duke 690R is doodeenvoudig, er hoeft alleen maar een mapping te worden geladen. Geen gerommel met kastjes, schroefjes, blokkades etc. Nee, gewoon andere software erin (het zal misschien 5 minuten duren) en knallen maar! Ik moet eerlijk zeggen dat ik minder had verwacht van die 32kW-mapping, maar wat kan je echt heerlijk asociaal de hooligan uithangen op een geknepen Duke 690. Je rijbewijs kwijtraken met 32kW was nog nooit zo makkelijk!

KTM Duke 690R

 

Om meteen met de deur in huis te vallen: KTM heeft de Duke 690 in twee varianten. Het basismodel voor 9500 euro, het 'R'-model (welke Startersmotor mee kreeg) voor 11.600 euro. Het prijsverschil tussen de Duke 690 en de Duke 690R is dus 2100 euro en voor de beginnende (jonge) motorrijder is dit serieus veel geld. Wat is er dan zoveel anders aan de 'R' vergeleken met de basisversie? De 690R is voorzien van een Akrapovic slip-on uitlaatdemper, volledig instelbare vering (voor én achter), tractiecontrole (optie bij de basisvariant), transparante luchtfilterhuisdeksel (leuk Scrabble-woord, voor de mensen die nog bordspellen spelen), LED-knipperlichten en naast de standaard buddyseat ook een seatcover. Die krijg je met een los stickervel, die je zelf er op mag plakken. Dit is een vrij secuur werkje, want zelfs bij de demo die we meekregen zaten die stickers niet mooi en zag je ook luchtbellen onder de sticker zitten. Erg storend bij zo'n dure motor (maar stickers goed plakken is ook een vak apart). Neem hier dus echt goed de tijd voor. Ben ik nog wat vergeten qua verschil om op te noemen? Misschien wel.

Het uiterlijk van de hertog

De KTM valt op. Is het niet de kleur van het frame en de velgen, dan wel zijn gelikte uiterlijk met scherpe lijnen. Onderweg twee opgestoken duimen van een toevallige passant die mij langs ziet rijden, zijn niet vreemd. De Duke 690R naked bike is voor vele jonge motorrijders een natte droom. In 2016 zijn we alweer aangekomen bij het 5e model, de generaties hiervoor zal ik je de verschillen van besparen, maar voor mij staat een ééncilinder met een vermogensafgifte waar velen van beginnen te likkebaarden. Origineel heeft het blok 75pk vermogen bij 162kg rijklaar gewicht en dat is behoorlijk veel voor een ééncilinder. Vaak komt daar een stuk minder uit. Meer dan 55 a 60pk hoef je niet te verwachten. Vaak zelfs minder. Kijk naar de Yamaha MT-03, met maar 35kW (48pk) vermogen. KTM haalt het onderste uit de kan en vraagt echt alles uit een blok te halen met daarbij nog redelijk normale onderhoudsintervallen proberen aan te houden. Doordat je zoveel vraagt van een blok, is altijd de vraag hoe dat met de betrouwbaarheid zit. Dit kan ik met een korte test als deze natuurlijk nooit ontdekken. Wel staat KTM er om bekend om een slokje meer olie te gebruiken, wat niet gek is met dit soort presaties, dus het oliepeil in de gaten houden is raadzaam. Navraag bij één van de monteurs van KTM liet weten dat KTM vier Duke 690's een duurtest heeft gegeven en bij 50.000km uit elkaar heeft getrokken. Alle onderdelen in het blok waren binnen de toleranties. Met normaal onderhoud moeten de blokken het dus behoorlijk lang kunnen volhouden.

Bij KTM vallen de kleuren altijd op. Het oranje, 9 kilo wegende, vakwerkframe en de velgen knallen er, zoals al eerder gezegd, goed uit. Ook de achterbrug is een kunstwerkje en hebben we al op andere modellen eerder gezien. Jammer dat de ventieldopjes eigenlijk niet oranje zijn. Je kan zien dat de Duke 690 supermotard roots heeft, maar toch een naked bike wil zijn. De Duke 690R is voorzien van goede kwaliteitsmaterialen. Nieuw TFT-display als cockpit (voorheen analoge toerenteller, LCD-display er rechts naast), LED-knippers en LED-achterlicht, remklauwen van Brembo, een zeer potent motorblok en boordcomputer waarbij je controle hebt over ABS en tractiecontrole.

De zit is rechtop en geeft goed zicht over het overige verkeer. Het zadel is vrij stug, niet te hard en niet te zacht en voorzien van een materiaalsoort waarbij je goed in het zadel blijft zitten. Toch na een anderhalf uur rijden begin je last te krijgen van de achterkant van je bovenbenen en kont. Een stuk doorrijden gaat nog wel, maar een keer afstappen moet toch om even de billen en benen bij te laten komen. De zit is rechtop en met een zadelhoogte van 865 mm passen veel mensen op de Duke 690R. Met 1.80m kan ik beide voeten precies op de grond zetten, bij een smaller zadel had dit nog makkelijker gelukt. Maar ook voor vrouwen van zeg 1.68m is het allemaal prima te behappen. De R-versie die Startersmotor mee kreeg had geen voetstepjes voor de passagier en geen handgrepen, zoals je op de foto's zal zien. Geen nood, deze zitten er ook bij de 'R' gewoon op, alleen niet op deze demo. Voor de prijs van de KTM is de afwerking van de stickers en de seatcover zelf iets bedroevend. Door de vorm van het kapje komen er bobbels in de stickers en de aluminium-look van de stickers geeft het algeheel ook een goedkope look. Daarbij wel een voetnoot dat je het kapje krijgt met een los stickervel en je zelf mag gaan plakken. Geef jezelf even de tijd om het beter te doen dan hoe ik de seatcover mee kreeg. Daarnaast is de vorm van het kapje eigenlijk niet juist. Door de seatcover te gebruiken, zie je hoe de nietjes van het bestuurderszadel in beeld, wat met het originele passagierszadeltje niet zichtbaar is. Verbeterpuntje dus voor de R&D-afdeling in Mattighofen, Oostenrijk. De ruimte onder het zadel is dan wel weer goed over nagedacht. Je kan er een slot en een boterham onder kwijt. Dat ziet Startersmotor graag! Wel een rommeltje met de kabels onder in de ruimte, wat ze misschien beter af kunnen schermen met wat plastic. Zo is het niet in het zicht en kan er ook geen kabelschade aan optreden door spullen die men mee neemt onder het zadel. De accu bevind zich ook onder de buddyseat en is daardoor makkelijk bereikbaar voor onderhoud, fijn als je in de winter bijv. de accu binnen aan de lading wilt leggen. Ook de transparante deksel van het luchtfilterhuis valt goed op en is een leuke feature om te zien.

Door het erg lage gewicht van 162kg, is de motor zeer wendbaar en zo veel speelser dan zwaardere motoren. Ook met de stuurhoek is niets mis en straatje keren is een makkie. Nu heb ik zelf een Yamaha MT-03 gehad, maar de KTM is zo veel leuker (maar ook prijziger) mede door het veel lagere gewicht. Het is nu gewoon bot knallen en gaan. Langzaam rijden? Vergeet het maar, de KTM nodigt uit om gewoon alsmaar te blijven spelen als een jonge pup. Dit is een motor om veel boetes mee te scoren, zelfs met begrenzing. Je moet jezelf dus een beetje beheersen. Gewoon opletten waar je speelt. Een tankje rustig aan doen? Succes er mee! Niet dat de Yamaha MT-03 niet leuk was, integendeel, ook een erg gave motor, maar je weet dat het leuker kan als je op deze KTM stapt. Maar alles naar zijn prijs, de MT-03 kostte 'maar' 7999 euro.

Nieuwe cockpit en stuurknoppen

Sinds 2016 is de cockpit drastisch aangepast. Van een analoge toerenteller en een LCD-display er naast, is de nieuwe cockpit een volledig kleuren-TFT-display geworden. Nu zijn de cockpitjes van de lichtere Dukes (125, 200, 390) nogal slecht afleesbaar en daar heb je bij deze cockpit geen last van. Alle informatie is prima afleesbaar en zelfs de toerenteller duidelijk in beeld. Vanaf 2017 krijgen de nieuwe lichte Duke 125/390 en RC 125/390 ook het TFT-display, wat een grote verbetering is.

Het enige is dat met fel zonlicht het scherm iets minder afleesbaar is en dat komt misschien deels door de kijkhoek. Ik had gehoopt dat je het scherm nog iets naar voren kon vastzetten, maar helaas is er maar één stand. De waarschuwingslichtjes aan de randen zijn altijd goed afleesbaar. Standaard zie je bovenaan de toerenteller (eigenlijk begint deze links onderaan en loopt tot rechts bovenaan in de rand mee), waarbij je in kan stellen wanneer deze aangeeft (middels een shift light) wanneer je bijna moet gaan schakelen en wanneer je echt door moet schakelen. Dit gaat aan de hand van de kleur van de toerenteller. Deze wordt rood en gaat uiteindelijk knipperen. Leuke feature en qua toerental instelbaar in de boordcomputer. Uiteraard een goed afleesbare snelheidsmeter, klokje, gear indicator, koelvloeistoftemperatuur, buitentemperatuur en brandstofniveau.

Via de knoppen op de linkerkant van het stuur kan je je een weg banen door alle informatie die de motor je kan tonen, want er is nog zoveel meer info. Denk aan 2 tripmeters, accu-voltage, gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik, instellingen voor tractiecontrole en ABS etc. Tractiecontrole, ABS en rijmodi kunnen ingesteld worden tijdens het rijden, maar ik zou aanraden even te stoppen als je wilt wisselen qua functie, dit is wel zo veilig. Het scherm past de helderheid automatisch aan via een sensor in het midden aan de bovenkant. Rijd je in het donker, dan zal het scherm automatisch aanpassen. Zelfs als je al door een bosrijk gebied met schaduw gaat, zie je de cockpit snel een aanpassing doen. Werkt prima al had ik met helder weer misschien toch een nog iets krachtiger backlight gewenst. Al met al een prima cockpit en ik hoop dat KTM deze ook op de lichtere Dukes zal gebruiken.

De functieknoppen gebruik je tijdens het rijden minder dan de knop voor de richtingaanwijzer en ik denk dat KTM daar een kleine denkfout heeft gemaakt. Naar mijn mening is de knop voor de richtingaanwijzer te ver naar beneden geplaatst in het voordeel van de functieknoppen. Hierdoor moet je met je duim verder rijken dan wenselijk en zou ik persoonlijk bij een update KTM willen adviseren alle knoppen een centimeter omhoog te laten schuiven. Wel mooi is dat de meeste knopjes op het stuur verlicht zijn, wat pas opvalt als het donker is. Ook wel aardig is dat als je de killswitch hebt omgezet, het display dit duidelijk aangeeft. Die vergeet je dus nooit meer, als je motor ineens niet wil starten.

De spiegels op het stuur geven redelijk wat weer wat er achter je zit, maar ondanks dat de motor weinig trillingen doorgeeft, lijken alle trillingen uit te komen in de spiegels. Hoe harder je gaat rijden, des te minder je ziet. Koplampen van auto's worden draaiende rondjes, je ziet gewoon niet wat er achter je zit. Toch is het fijn om iets eerder die onopvallende politieauto op te merken en zou ik er andere spiegels op zetten. Bij de Yamaha MT-03, die véél meer trilt, waren de spiegels wel bijna trillingsvrij. Het kan dus wel.

 

Vernieuwd motorblok

Met het omdraaien van de sleutel, hoor je het bekende 'piepende' geluid van het ride-by-wire-systeem wat we kennen van de grotere KTM's met dit systeem. Dit heeft er mee te maken dat de gasklep altijd direct is voorzien van de juiste spanning en hier zo weinig mogelijk 'lag' in kan optreden. Bij een draai aan het gas, reageert de gasklep direct en weet ook de computer in welke positie de gashendel staat. Het 690cc-ééncilinder motorblok is Euro4-geschikt. Nieuwe motoren vanaf 2016 moeten daarover beschikken en fabrikanten moeten zelfs van de voorraad oude motoren af, die ze niet Euro4-geschikt krijgen. Helaas sneuvelen heel veel modellen hierdoor bij alle fabrikanten. Nu weet ik dat emissie-eisen een blok enorm kunnen afknijpen wat bij de Yamaha MT-03 al vervelende gevolgen had. Onterecht was mijn angst bij KTM. KTM heeft het motorblok en de cilinderkop vernieuwd met onder andere een sterkere zuiger en krukas, aangepaste luchtinlaat, nieuwe lagers, extra balansas bovenin en zo resulteert dit in een oorspronkelijke 75pk op de krukas en nog eens een bredere powerband, waardoor deze nog eens 1000tpm groter is: het rode gebied begint nu bij 9000tpm.

Wat loopt dit blok mooi rond. Het blok trilt nauwelijks en zeker voor een ééncilinder trilt het bijna niet. Je hebt bijna het idee dat je op pad bent met een tweecilinder. Van ouderwets schudden komt het dus niet meer en dit spreekt wellicht meer mensen aan. Rijden met een constante snelheid resulteert ook niet in het vervelende aan/uit-effect wat de MT-03 bijvoorbeeld wel had vanwege Euro3. Eigenlijk loopt het allemaal net wat te mooi op de KTM. Als je vanuit stationair aan het gas draait, komt het wat gemoedelijker over dan je normaal bij een dikke éénpitter bent gewend. Een korte scherpe 'BROAAP' hoor je niet, wel als je goed het gas open draait. De Akrapovic-demper maakt dan ook iets minder mooi geluid onder in toerental, maar dit verandert zodra je goed aan het gas gaat hangen, dan komt de bekende roffel terug.

De motor is zoals reeds gezegd, voorzien van het ride-by-wire-systeem, waarbij de gashendel niet meteen injectie aanspreekt maar de boordcomputer. De computer kijkt met een sensor hoe ver het gas open gaat en in welke mode er gereden wordt en reageert daar dan op. De Duke 690 heeft drie modes; Street, Sport en Rain. Met 70pk vermogen begrijp ik deze opties, in 32kW heb je al een geknepen variant en heel eerlijk gezegd denk ik dat je weinig verschil in deze rijmodi zal voelen. Lekker op 'Street' of 'Sport' laten staan. Vol vermogen zal het verschil ongetwijfeld veel beter voelbaar zijn.

De instelbare koppeling is vederlicht en de versnellingsbak is trefzeker en gaat als een mes door de boter. De motor pakt in de eerste versnelling al vrij direct op en als je niet oppast trek je 'm bij het wegrijden al op het achterwiel. Ook bijv. 35km/u in de eerste versnelling rijden, gas dicht en meteen weer open resulteert in een wheelie. Zoals bij alle éénpitters moet je in de juiste versnelling rijden, anders gaat de motor bokken. Bij de Duke 690R merk je dit vooral onder de 4000tpm. Zit je rond de 4000tpm, schakel dan zeker niet door, want dat zal een negatief effect hebben. Ook op hogere snelheden moet je in de juiste versnelling blijven zitten. Zo kan je prima 120km/u in de zesde versnelling rijden, maar 100km/u in de 6e versnelling gaat dus niet echt lekker. Hiervoor moet je in de 5e versnelling of lager zitten, zeker niet hoger. In de juiste versnelling is echt een eigenschap van ééncilinders en voor mij niet onbekend, maar voor een startende motorrijder wellicht wel. In en om de stad zal je waarschijnlijk het meest in de 3e en 4e versnelling zitten, met de uitgesmeerde powerband kan je flink hoog in toeren rijden. Op de snelweg heb ik één keer tussen 5 en 6 een neutrale versnelling gevonden, gelukkig kwam dit niet vaker voor. 'Nieuwigheid', zullen we maar zeggen.

Overigens kan je de Duke 690R nog redelijk schakellui rijden, als je maar genoeg toeren maakt. 100km/u in de 2e versnelling is zelfs haalbaar, maar de 3e en 4e versnelling zal je, zoals gezegd, in de stad en daar omheen waarschijnlijk het meest gebruiken. Het blok voelt enorm krachtig aan in elke versnelling en praktisch bij elk toerental boven de 4000tpm. Elke seconde is gewoon leuk, een mooie 'BROAAAAP' uit de uitlaat en spelen maar. Mijn rijstijl werd in 'negatieve' manier beïnvloed, door dingen te doen die ik anders minder snel zou doen, maar je kan met zo'n licht en slank motortje nu eenmaal makkelijk langs die trage koekblikken.

De Duke 690R doet er een krappe 5 seconden over van 0-100km/u en heeft een topsnelheid van ongeveer 167km/u. Deze haalt hij op z'n dooie gemak en nog steeds relatief vrij van vervelende trillingen. Waar het op de MT-03 echt grote moeite was om die top vol te houden, deed de Duke dit met twee vingers in de neus. Nog nooit bij een andere grote éénpitter zo gevoeld. Zelfs snelweg rijden is op de Duke hierdoor een stuk meer comfortabel, al blijft het een feit dat dit met een extra cilinder veel prettiger is op hogere snelheden. Cruisen doe je met maximaal 130-140km/u. Het gemiddelde verbruik tijdens de test ligt op 1 op 20 met lekker vlot scheuren, maar het kan zuiniger als het jou lukt om je overal aan de snelheid te houden. Met de 14 liter tank kom je dus ongeveer 280 km ver voor je weer dat tankpistool in je tank mag hangen. De boordcomputer gaf aan dat het verbruik 1 op 22 per liter was, maar zoals altijd klopt daar weinig van. Het is een iets te optimistische indicatie, meer mag je daar niet van verwachten.

Het blok is voorzien van MSR, wat staat voor 'Motor Slip Regulation', deze zorgt ervoor dat als je terugschakelt en je te hoog in toeren terecht zou komen bij het loslaten van de koppeling, het achterwiel daardoor niet kan blokkeren. Eigenlijk een soort van slipperclutch, dus. De 'R' is standaard ook voorzien van tractiecontrole, wat er voor zorgt dat het achterwiel altijd in zijn spoor blijft. Dit kan je overigens uitschakelen, waardoor je meer zelf te zeggen hebt over de motor. MSR kan overigens ook uitgeschakeld worden om te kunnen sliden. Onderhoud bij de KTM Duke 690(R) is wat vaker dan bij de standaard straatmotoren vanuit bijvoorbeeld Japan. Simpelweg doordat KTM het onderste uit de kan haalt wat betreft vermogen. Olie wissel je om de 10.000km, wat normaal is. Kleppen controleren moet ook bij 10.000km, wat voor een gewone straatmotor wat aan de vroege kant is. Reken er dus op dat je wel wat meer kosten per beurt hebt dan bij een reguliere straatmotor die tussen 20.000-42.000km open mag. Ik denk dat het plezier wat de motor je geeft, dit goed maakt, zeker als je 'm vol vermogen mag rijden. Bij RB Motoren in De Bilt (bij Utrecht), mochten we even een kort rondje doen op een vol vermogen Duke 690 die ze in de verhuur hebben. Een heel groot verschil is het ook weer niet, maar wat kan dat blok verschrikkelijk hard doortrekken! Extra koppel heb je nauwelijks, maar die pk's komen er allemaal uit en ik verbaasde me dan ook hoe snel je echt VEEL te hard aan het rijden bent.

Brembo, instelbare vering en plakbandjes

De Duke 690R is voorzien van twee knal-oranje 17-inch velgen met daaromheen Dunlop Sportsmart2 banden, voor 120/70-17, achter 160/60-17. Prima plakkers die goed op de weg liggen en een prima keus zijn voor deze motorfiets. Hoewel ik niet in de regen met deze banden heb kunnen rijden door het uitzonderlijk goede weer (dat dit kan in Nederland!), denk ik dat ook dat geen problemen zal geven. De banden gaven mij een betrouwbaar gevoel, zonder uitstapjes te maken. Wellicht ook dankzij de ingeschakelde tractiecontrole. Mogelijk worden de Duke 690's standaard afgeleverd met Metzeler Sportec M7 banden.

De 43mm WP upside-down voorvork met een veerweg van 150 mm (15mm meer dan de standaard Duke 690) is eenvoudig instelbaar met draaiknopjes om de ingaande- en uitgaande demping in te stellen. De WP-achterveer (eveneens een veerweg van 150 mm) is met gereedschap instelbaar qua veervoorspanning in 10 verschillende standen. via het WP piggyback-reservoir aan de zijkant van de monoshock, kan je ook daar de ingaande en uitgaande demping instellen. De KTM Duke 690R is, zoals ik 'm mee nam, redelijk zacht afgeveerd en dat maakt 'm ideaal om drempels met hogere snelheid te pakken. Wil je echt gaan op hogere snelheid gaan racen of neem je vaak iemand mee achterop, dan kan je één en ander aanpassen aan de configuratie, waarbij ingaande- en uitgaande-demping makkelijker instelbaar zijn dan de veervoorspanning af te stellen.

De stoppers op de Duke 690R komen uit de fabriek van Brembo. Aan de voorzijde wordt de zwevende 320 mm remschijf gestopt door een radiaal gemonteerde Brembo Monobloc remklauw met 4 zuigers. Aan de achterzijde krijgt de zwevende 240 mm remschijf te maken met een enkelzuiger Brembo-remklauw. De Duke 690R is voorzien van maar één schijf aan de voorzijde en dit is voldoende door zijn lagere gewicht. De motor remt goed en komt snel tot stilstand, je kan hiervoor aardig krachtig de instelbare remhendel inknijpen en het rempedaal intrappen. Echt bijten doen ze niet, maar knijp je eenmaal in die rem en knijp je wat door, dan staat de motor vlot stil. Niets mis mee, je mist geen tweede schijf. Bosch ABS 9M+ zorgt er voor dat de wielen niet blokkeren bij zeer stevig remmen en is voorzien van bochten-ABS, zodat zelfs als je in een bocht hangt en je moet remmen, je toch meer grip krijgt (wat toch al minder is in een bocht, dan gewoon rechtdoor) en de motor zich niet gaat oprichten en van koerst verandert. ABS is uitschakelbaar; in de boordcomputer kan je ABS instellen in 'supermoto'-stijl. ABS werkt dan voor wel en staat achter uit. Hierdoor kan je driftend door de bochten of gewoon strepen trekken op het asfalt voor je plezier. Zet je de motor uit en daarna weer aan, dan staat ABS standaard weer op normale instellingen. Met de Motor Slip Regulation, tractiecontrole en bochten-ABS, is de motor erg veilig om te rijden, zeker voor beginners.

Oranje conclusie

De KTM Duke 690R is een waanzinnig gave motor voor zowel de startende motorrijder als de ervaren motorrijder. Goed, hij is wat stevig aan de prijs vergeleken met een Duke 390, maar geeft door het grotere koppel en de aanwezige extra techniek zoveel meer plezier. Door de minimale trillingen zijn zelfs langere snelwegritten bij normale snelheden (tot 130km/u) goed en lang vol te houden. Van Amsterdam naar Groningen moet je niet dagelijks willen, maar onmogelijk is het zeker niet. Het leukst blijft de motor binnendoor en zelfs met 32kW kan je veel motorrijders zeker op bochtige wegen het nakijken geven. Met 1 op 20 bij flink doorrijden is de motor nog relatief zuinig.

De algemene afwerking is prima, op het zadelkapje en de stickers na, dat mag beter voor de aanschafprijs. Het blok is heerlijk potent en maakt de hooligan in je wakker. Loopt als een zonnetje en prettig bij constante lagere snelheden. Perfecte motor om na het werk even een rondje te knallen. Zelfs als je vol vermogen mag rijden is de motor op 32kW elke keer weer een plezier om op te rijden. Heb je echter al een keer van die 70+ pk gevoeld, dan is dat eigenlijk nog veel leuker en meer vermogen dan dat heeft niemand nodig... al zou ik toch wel eens die Super Duke 1290 a.k.a. The BEAST willen proberen. Maar die kan helaas niet op A2.

Voor de aanschafprijs van € 11.600,- heb je echter ook bijna twee Duke 390's, maar met de 690R heb je meer koppel, een uitgebreide boordcomputer, ride-by-wire, tractiecontrole, volledig instelbare vering, Akrapovic-demper en deels-uitschakelbaar (bochten-)ABS. Dan ben ik vast nog wel wat vergeten. De goedkopere Duke 690 (zonder 'R') is te koop voor 9500 euro, bedenk je dus goed of bovenstaande die 2100 euro echt waard is. Hoe dan ook, weinig negatiefs over deze heerlijke motor die KTM gelukkig geschikt heeft gemaakt voor het A2-rijbewijs, zodat ook jij er op mag rijden! De motor heeft een erg goede indruk achter gelaten en deze KTM Duke 690R staat dus op mijn persoonlijke wanted-lijstje. Zoiets moet je gewoon in je schuur hebben staan. Vergeet niet onderaan de walk around video te bekijken voor meer details en uiteraard de foto's.

Met dank aan KTM Nederland voor het beschikbaar stellen van deze Duke 690R. Meer info over alle de KTM Duke 690R kan je vinden op de KTM website (Engels).

Foto's: Startersmotor.nl

Pro Potent motorblok, bijna trillingsvrij over hele toerengebied, cockpit/boordcomputer, ruimte onder zadel, lichte koppeling, licht rijklaargewicht, ABS/TC/MSR uitschakelbaar, instelbare vering
Con Afwerking seatcover, plaatsing knipperlichtknop, zicht spiegels, maakt de hooligan in je wakker (lees: hoge boetekans, al ben je daar zelf bij) :)

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 692,7cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 32kW (43,5pk), +/- 60Nm (niet opgegeven door KTM)
Gewicht 162kg rijklaar
Tankinhoud 14 liter
Verbruik 1 op 20 bij lekker knallen
Topsnelheid 167km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de KTM Duke 690 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



KTM Duke 690 rechts

KTM Duke 690 linkerkant

KTM Duke 690 koplamp

KTM Duke 690 cockpit

KTM Duke 690 stuurhelft links

KTM Duke 690 stuurhelft rechts

KTM Duke 690 seatcover

KTM Duke 690 afwerking zadel en seatcover

KTM Duke 690 remhendel

KTM Duke 690 showa voorvork

KTM Duke 690 achterkant

KTM Duke 690 sticker

KTM Duke 690 remschijf voor

KTM Duke 690 rechterkant

KTM Duke 690 Akrapovic uitlaat

KTM Duke 690 luchtfilterhuis

KTM Duke 690 motorblok

KTM Duke 690 rechts achter

KTM Duke 690 remschijf achter

KTM Duke 690 achtertandwiel

KTM Duke 690 veer

KTM Duke 690 veer

KTM Duke 690 tank en stuur

KTM Duke 690 ruimte onder zadel

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram