Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Louis Tilburg zoekt jou!

 

KTM Duke 125 (2012)

KTM Duke 125

Sinds 2011 is KTM begonnen om ook de onderkant van de markt te voorzien van motoren. Nu zijn de lichte motoren niet echt in trek in Nederland, maar KTM wil met name ook de Aziatische markt veroveren. Bajaj verkoopt in India de KTM motoren en die gaan daar als zoete broodjes over de toonbank. Per maart 2012 is naast de Duke 125, de Duke 200 ook leverbaar in Nederland en naar geruchten schijnt er volgend jaar een Duke 350 te komen. (redactie; Dit is in 2013 de Duke 390 geworden)

Aangezien ik nog geen KTM motoren op de website had staan (immers waren er nog geen lichte modellen), werd het toch eens tijd om een 'mini'-Duke aan de tand te voelen. Bij RB Motoren in De Bilt (officieel KTM-dealer), hebben ze een demo staan welke ik even mocht lenen voor een proefrit.

Het eerste wat opvalt is het uiterlijk van de KTM. Wauw! Wat is dit een verschrikkelijk mooie motor! Dit is echt liefde op het eerste gezicht en ik durf te zeggen dat ik dit tot nu toe de mooiste lichte motor vind die er op dit moment te krijgen is. Mooier dan de CBR250R, Ninja 250, Inazuma 250 en noem maar op!

De Duke straalt iets bruuts uit.. het eerste wat ik dacht toen ik 'm zag was 'Dit is pure porno!". Hier wil je gewoon op gezien worden. Met zo'n mooie motor trek je gewoon de aandacht. Vreemd dat de ze Duke 690 van 2012 niet een soortgelijk uiterlijk hebben gegeven. Naar mijn mening ziet de 690 er een stuk minder bruut uit dan z'n jongere broertjes, de 125cc en de 200cc.

 

 

De Duke 125 is leverbaar in twee kleuren. Zwart/oranje en zwart/grijs. Bij KTM hoort gewoon de kleur oranje, zoals groen bij Kawasaki past. Maar vind je beide kleuren niet mooi genoeg, dan zijn er nog stickersets te koop en nog veel meer om je Duke mee te pimpen. Maar daarover later meer. Met een druk op de knop start het zuinige 125cc KTM blokje en is de motor klaar voor een 'funride'. Nu ik nog. Snel m'n helm op, handschoenen aan, spiegels verstellen en ook ik ben dan klaar voor vertrek.

Vooropgesteld is een 125cc motor geschikt voor in en om de stad. Ik zie het dan ook niet als een volwaardige motor, maar eerder een legaal opgevoerde brommer die goed kan meekomen in het drukke verkeer. Met het daarnaast lage gewicht van de motor (124kg) is deze motor zeer wendbaar en perfect om tussen de auto's door te rijden. Eigenlijk dus ook best wel goed op vastgelopen snelwegen. Jammer dat de topsnelheid van 125cc-blokjes niet al te hoog ligt, waardoor de inzetbaarheid op de snelweg niet altijd aan te raden is.

Vandaag waait het erg hard. Op mijn eigen 500cc naked bike had ik al veel moeite bij 120km/u op de snelweg, dus de KTM zal bij hogere snelheden hier vast ook wel mee te maken krijgen tijdens het ritje vandaag.

Cockpit

De cockpit van de KTM is qua looks eenvoudig, maar zit boordevol met informatie. Een leuke feature is dat je kan zien in welke versnelling je zit. In de jaren '80 was dit ook redelijk gebruikelijk, maar dat is de 20 jaren er na blijkbaar niet meer handig gevonden. De toerenteller geeft netjes aan wanneer het echt tijd wordt om te schakelen en als je dan nog niet op let gaat er een rood lampje branden dat je écht niet verder kan in die versnelling.

Ook een erg leuke feature is het brandstofverbruik wat je tijdens het rijden kunt aflezen. Dit wordt met regelmaat vernieuwd. Stationair loopt de motor 1 op 85, maar natuurlijk heb je een Duke niet gekocht om stationair te laten draaien! Ook vraag ik mij af hoe een stationair draaiende Duke 125 op 1 liter sap ineens 85km verderop staat te pruttelen. Dat is dus onzinnig en vaak geven boordcomputers te optimistische cijfers over het huidige verbruik.

Rijeigenschappen

Op de Duke 125 is de zit vrij rechtop. Handig om in de stad wat meer over de auto's heen te kunnen kijken. Met 1.80m kom ik met mijn voeten goed bij de grond, maar merk ik wel op dat ik mijn benen moeilijk tegen de tank kan klemmen. Daarbij besef ik me dat als je iets langer bent, waarschijnlijk je benen echt niet lekker kwijt kan. Nu hoef je niet persé je benen tegen de tank te klemmen, maar bij een wat snellere motor is dit toch wel fijn.

Het 125cc blok is onderin niet heel erg pittig, wat je van 125cc ook niet moet verwachten, maar vanaf 7000 toeren komt er echt wel leven in de brouwerij en komt de motor goed van z'n plek. Je zit dus vrij vlot op de 80km/u, ook richting 100km/u gaat nog vrij vlot, maar door de harde wind kon ik bij wind tegen de 100km/u niet aantikken en hield het display op bij zo'n 96km/u. Terugschakelen naar de vijfde versnelling is dan te proberen om toch nog harder te kunnen. Op dezelfde weg, maar de andere kant op haalde ik 106km/u. Qua toerental was er niet veel meer over om harder te gaan, maar bij deze topsnelheid voelde het ook niet aan dat je de motor pijn deed. Vol gas haperde de KTM bij twee bepaalde toerentallen (rond 7500tpm en 8500 tpm). Als je dan een streepje minder gas gaf, was er niets aan de hand. Waarschijnlijk opnieuw een (verbeterde) mapping laden van de injectie om dit probleem te verhelpen.

De WP-vering op de KTM voelt goed aan en haalt alle oneffenheden uit het wegdek en heeft ook bij bochten geen wiebelend gedrag. Na een drie kwartier krijg ik wel last van een houten kont. Dat zadel is hard, net als bij de CBR250R. Hier moet je dus even mee trainen voor het niet meer voelbaar is. Verder werkt de koppeling erg licht en schakelt de versnellingsbak als een mes door de boter.

De remmerij is niets op aan te merken. Remmen doet de KTM echt ontzettend goed met de tweezuiger-klauw aan de voorzijde en de enkele zuiger in de klauw aan de achterzijde. Hij bijt gewoon in de remmen en je staat heel vlot stil. Zelfs als je alleen de achterrem zou gebruiken. Toen ik na de rit weer op mijn ER-5 stapte, merkte ik het verschil goed op en moet ik de remmerij daar maar eens van verbeteren. Tuurlijk is mijn ER-5 een 75kg zwaarder, maar die moet ook pittiger kunnen remmen.

De KTM is niet leverbaar met ABS (redactie: tegenwoordig wel), maar in dit geval lijkt me dat ook overbodig. Stevig remmen en weten wanneer je los moet laten. Met ABS is de KTM nog zwaarder, dat moet je niet willen met 125cc.

Verbruik

Ik heb met de zuinige KTM niet hoeven tanken, dus ga ik voor het verbruik af wat de 'computer'/cockpit aangeeft op het display. Hierbij heb ik een aantal snelheden genomen die je toch regelmatig zal rijden met de KTM Duke 125.

50km/u is ongeveer 1 op 44 in de 3e versnelling. Toerental niet bekend.
60km/u in de 5e versnelling is 5500 tpm ongeveer 1 op 43
80km/u in de 6e versnelling is 6500 tpm en rond de 1 op 37.
106km/u in de 6e versnelling is rond de 10.000 toeren en doet 1 op 25.

Ik heb geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden. Tuurlijk kan je lagere versnellingen kiezen bij een bepaalde snelheid, maar dan loopt het verbruik ook op en ik wilde juist zien hoe zuinig de Duke kan zijn. Het stukje op topsnelheid is overigens bekeken over een kleine 500 meter, hierdoor kan een verkeerd verbruik gemeten zijn en is het mogelijk dat de Duke bij ongeveer 100km/u toch een stukje zuiniger loopt. Het stukje waar ik dit op testte, leende zich niet om langer door te rijden met die snelheid en aangezien ik de Duke 125 niet geschikt vind voor op de snelweg, heb ik het daar bij gelaten. De Duke KAN dus zuiniger zijn op topsnelheid.

Voor binnendoor loopt de Duke 125 zoals gemerkt heel erg zuinig, maar voor de snelweg en provinciale wegen waar de limiet 100km/u is, is het mogelijk een dorstig beestje. NIet zo vreemd als je 10.000 toeren moet rijden om die snelheid aan te kunnen houden. Dit is ook weer voor elke 125cc motor hetzelfde. De Honda PCX loopt 1 op 46 bij 60km/u (en met een lichte Japanner erop) en is dus iets zuiniger dan de KTM, maar diezelfde PCX zal bij 100km/u niet veel zuiniger lopen. Ga je veel op 100km/u wegen rijden, dan is het aan te raden om met de Duke 200 te rijden. Volgens een recensie uit India loopt de 200cc versie ongeveer 1 op 34 bij 100km/u. Dat zijn verbruikswaarden waar ik van ga kwijlen bij de huidige brandstofprijzen! Met het A1-rijbewijs mag je helaas niet op de 200cc rijden. Al met al is de KTM een zuinige motor, met de 10.5 liter tank heb je een prima actieradius. Met 80km/u kom je zo toch bijna op 400km.

 

 

Onderhoud

KTM staat bekend om z'n motoren met het hoge onderhoud. Dit vanwege het vermogen wat ze elke keer weer uit een blok weten te toveren. Bij de Duke 125 en 200 willen ze een betrouwbare motor neerzetten met een langere onderhoudsinterval tussen de onderhoudsbeurten. Dit is ze gelukt. Niet dat de andere KTM's onbetrouwbaar zijn, maar deze hebben wel vaker onderhoud nodig om oed te blijven rijden met de flinke vermogenafgiftes.

De klepcontrole voor de Duke 125 (en waarschijnlijk ook voor de 200) is om de 10.000km. Bij grote motoren is het interval nog een stuk groter, maar we praten nu over een redelijk hoogtoerig 125cc blokje die bij elke rit alles moet kunnen geven wat het blok geven kan. Olie moet om de 5000km vervangen worden. Ter vergelijking met de Honda CBR125R (eerste model) moet de olie wel 3000km eerder vervangen worden, maar de CBR125R mag elke 4000km op controle bij de dokter om de klepspeling te controleren. Overigens is het vrij normaal om bij motoren om de 6000km de olie te vervangen, dus 5000km is niets mis mee. Van een monteur bij RB Motoren heb ik een serviceschema ontvangen en de KTM is wat dat betreft zo te zien geen onderhoudsgevoelige motor.

Bagage

Veel ruimte heeft de KTM Duke 125 niet onder de buddyseat. Een schijfslot past er in, maar die boterham met kaas moet je toch in je jas proppen. Maar KTM heeft daarvoor een aantal accessoires leverbaar, zoals een tanktas en een kofferplaat waar een topkoffer op kan worden gemonteerd. Deze topkofferplaat komt wel boven de buddyseat. Er kan dus niemand meer achterop. Jammer, iets meer naar achter en de passagier kan ook nog mee. En ditzelfde dacht Givi ook, zij hebben een kofferrek waarbij je wel een passagier achterop kan nemen. Ook heeft Givi een metalen ring voor op de tankdop, omdat de rest van de tank van kunststof is en een magneet daar niet aan hecht. Voor in de stad is een topkoffertje wel makkelijk om wat boodschappen in te stoppen. Het ziet er niet uit, maar het is handig en veiliger dan een rugzak.

Voor de KTM Duke 125 zijn er veel accessoires verkrijgbaar om de motor een beetje te pimpen. Denk aan stickersets, stickers voor op de tankdop, crashpads, uitlaten, oranje oliefilterdeksels, remvloeistof deksels in KTM-stijl, ledverlichtingsstrips voor over de tank, een kortere kentekenplaathouder, agressievere koplamp, seatcovers, oranje tandwielen en ketting, remschijf met oranje binnenwerk, 12v stekkerdoosje voor navigatie... teveel om op te noemen. Je kan de motor dus helemaal personaliseren en dat zie ik de jeugd wel doen.

Eindoordeel

De KTM Duke 125 is een erg leuke 125cc motor en zoals ik al zei vind ik 'm persoonlijk de mooiste lichte motor welke op dit moment leverbaar is. Het harde zadel is even wennen, maar als de billen dit gewend zijn, dan heb je echt veel plezier. De lichtsensor van de cockpit had wat last van het bewolkte weer, waardoor je elke keer de backlight aan en uit zag gaan. Niet heel storend en andere motoren zullen dit ook wel hebben, maar het trok wel af en toe mijn aandacht. De prijs is echter wel fors. Voor 4150 euro mag je jezelf de eigenaar noemen van een Duke 125. Dit is voor een 125cc erg fors. De Honda CBR250R (zonder ABS) kost bijvoorbeeld 4190 euro. Deze 125cc is eigenlijk meer voor de Belgische markt en voor het A1-rijbewijs wat er aan komt begin 2013. De Duke 200 gaat voor 4585 euro van de hand. Mag je dus meer dan 11kW rijden, koop dan de 200cc. Deze kan qua aanschafprijs en qua vermogen goed meekomen met de 250cc'ers die op dit moment te koop zijn.

Maar waarom ligt de prijs van de Duke 125 een paar honderd euro hoger dan andere 125cc'ers? Aan de ene kant vanwege de al perfecte WP-vering en staalomvlochten remleidingen op de motor,verder is de afwerking gewoon om je vingers bij af te likken. Niet alleen dat, ook de details... het led-achterlicht, de led-knipperlichten en het allermooiste van alles: standaard zitten er in alle knoppen op het stuur ledverlichting. 's Avonds zie je dus precies waar alle knoppen zitten! Met dit soort kleine details en duurdere onderdelen is het die prijs wel waard. Maar vergeleken met het kleine verschil met de 200cc leg ik graag 400 euro meer neer voor een veel pittigere motor. De Duke 125 is leuk voor in en om de stad en meer moet je er ook niet van verwachten. Lekker zuinig, lekker speels, als je nooit ver weg hoeft en over wegen rijd met een maximum snelheid van 80km/u, dan is dit een prima speelfietsje!

De Duke 200 gaat absoluut concurreren met de Honda CBR250R, Kawasaki Ninja 250, Suzuki Inazuma 250 en de Yamaha YBR250 (deze laatste is niet in Nederland leverbaar). De Japanners mogen gaan oppassen, de Oostenrijkers komen er aan!

Met dank aan RB Motoren (De Bilt) voor het beschikbaar stellen van de KTM Duke 125.

Update mei 2012:

Heel toevallig hebben twee kennissen van mij deze Duke 125 gekocht bij RB Motoren. Het inhouden van de motor rond de 7500 toeren is verholpen met een softwareupdate, waardoor de motor in het hele toerengebied netjes doorloopt. De topsnelheid is hier ook mee toegenomen naar een 120km/u.

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 125cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 11kW (15pk)
Gewicht 124kg droog
Tankinhoud 10,5 liter (later 11 liter)
Verbruik n.b.
Topsnelheid 120km/u
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de KTM Duke 125 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



KTM Duke 125 koplamp

KTM Duke 125 motorblok

KTM Duke 125 achterwiel en achterbrug

KTM Duke 125 tank en stuur

KTM Duke 125 blok en trellisframe

KTM Duke 125 ruimte onder zadel

KTM Duke 125 cockpitje

KTM Duke 125

KTM Duke 125 blok en oliepeil

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram