Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Op zoek naar een kerstcadeau? Zoek niet langer!

 

Kawasaki Z900 35kW (2018)

Groot, groter, grootst! Kawasaki claimt met de Z900 motorisch de grootste A2-motor te hebben op de markt. Klopt niet helemaal, maar maakt niet uit. Flink is-ie wel. Speciaal voor de A2-rijders heeft Kawasaki de originele 93kW Z900 met een aantal andere onderdelen naar een 70kW-motor aangepast, welke wel geknepen mag worden naar 35kW. Kawasaki is de laatste jaren flink aan de weg aan het timmeren en daarbij vergeten ze de A2-rijders absoluut niet. Elk jaar komen er wel weer nieuwe of verbeterde A2-modellen op de markt en zij weten heel goed dat je de liefde voor Kawasaki er zo vroeg mogelijk in wil krijgen.

Niet zo lang geleden mocht de Nederlandse motorpers in Spanje proeven van de Z900 70kW en met name wat het verschil was met de normale Z900 met 93kW vermogen. Daaruit bleek dat hoewel de 'volle' Z900 uiteraard nog wat krachtiger was, de Z900 70kW nog steeds zijn mannetje staat. Maar de hoofdreden dat de 70kW-versie bestaat, is om dat deze terug mag naar 35kW voor het A2-rijbewijs en helaas werd juist dat niet in Spanje getest. Reden voor Startersmotor.nl om dan maar te kijken wat het beestje nog kan als je 'm nog eens de helft van het vermogen afneemt. Tenslotte wil jij toch ook weten wat er over blijft voor je zoiets koopt? Precies! Helaas lukte het de importeur zelf niet om een 35kW Z900 klaar te zetten, maar de vaste steun en toeverlaat van Startersmotor; MVM Motoren in Soesterberg, heeft er een in de verhuur paraat staan en met één telefoontje was alles geregeld. Is een A2-motor met de veel cc's ook direct de snelste? En hoe is de Z900 vergeleken met de 35kW Kawasaki Z800E die we in 2014 hebben gereden? Als je doorleest, krijg je antwoord op al je vragen.

Kawasaki Z900 35kW

De LookZ

Ik was in 2014 al verliefd op de looks van de Z800E, maar ik kan gerust zeggen dat de Z900 er toch ook wel heel erg lekker uit ziet! Iets naakter dan de Z800E, maar dat maakt 'm mogelijk zelfs mooier. De scherpe lijnen van het Sugomi-design geven de motor een ietwat agressief uiterlijk. Kawasaki heeft bij de Z900 aardig wat punten aangepakt van de Z800, om de motor voor een nog bredere markt aantrekkelijk te maken. Dat merk je eigenlijk al als je op de motor stapt; de zadelhoogte is van 834mm naar 795mm gegaan en dat merk je. Tenminste wel als je 1.80m bent, net als ik. Waar de Z800E voor kleinere rijders door het brede zadel lastiger te beklimmen was, is de Z900 nu ook geschikt voor wat kleinere rijders met kortere benen. Het zadel is lager en minder breed. Toch te laag? De Z900 maakt gebruik van het ERGO-FIT systeem, waarbij zadel, stuur, voetsteunen en handvatten kunnen worden aangepast door andere onderdelen. De zithouding op de motor is iets naar voren, maar nog steeds comfortabel. Daarnaast is de Z900 op rantsoen gezet, waar de Z800E nog 231kg woog en je dat ook merkte als je 'm even wilde keren, weegt de Z900 maar 210kg en heb je daar nooit last van. Onder andere het 13.5kg lichte trellisframe zorgt voor de afname van gewicht, maar zo zijn er nog wel meer puntjes.

Het viercilinder-blok is groot en springt goed in het oog. Niet alleen het blok is groot, ook de knipperlichten zijn behoorlijk aan de maat. De koplamp oogt agressief, jammer dat er maar één lamp brandt. Verder twee dikke sloffen onder de motor (maatje 120 voor, 180 achter), waardoor de motor al helemaal geen 35kW-motor lijkt. Het achterspatbord zal weinig vuil tegenhouden op de weg, maar de meeste mensen zullen dat toch vervangen met een tail tidy, wat hier niets aan zal veranderen. Ben je wel die lelijke rode reflectors kwijt, die verplicht zijn vanwege Euro4. Het zadel is prettig en niet te hard en niet te zacht, waardoor je het lang kan volhouden tijdens het rijden. Het zadel voor de passagier is een stuk harder en kleiner, waardoor de passagier het waarschijnlijk snel zat is. De ruimte onder het zadel is meer dan voldoende om een schijfslot in kwijt te kunnen. Hoewel de Z900 in het midden dus vrij slank is, is de 17 liter tank zeker aan de voorzijde behoorlijk breed. Genoeg ruimte om je benen langs de tank kwijt te kunnen, ook als je wat langer bent. De spiegels kennen we van de ER-6N, Z650 en bijvoorbeeld Z300 en geven prima zicht naar achter. zowel de rem- als koppelingshendel zijn in vijf standen instelbaar. Op het stuur verder geen rare fratsen. Er zit niet al te veel extra technologie op de Z900, wat veel knoppen scheelt. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Misschien dat tractiecontrole nog leuk had geweest. De algehele afwerking lijkt dik in orde, ik heb geen rariteiten kunnen vinden. Aan detail is overigens ook gedacht; het LED-achterlicht heeft de vorm van een 'Z'. Heel toepasselijk en natuurlijk zagen we dat ook al terug bij de Z650 die vorig jaar was getest.

Hoe rijdt en stuurt de Z900? Alsof je nooit anders hebt gereden. Je stapt voor de eerste keer op en het voelt direct vertrouwd. Het stuurt lekker en licht, bochten gaan makkelijk, het blok pakt lekker op, remt goed. De motor lijkt behoorlijk vergevingsgezind, zeker met 35kW. Voor de onervaren A2-rijder is de Z900 echt geen stap te groot.

 

Basic cockpit

De cockpit van de Z900 zagen we ook terug bij de Z650. De cockpit met negatief LCD is duidelijk en overzichtelijk, echter mis ik de analoge toerenteller. Veel fabrikanten hebben een volledig digitaal display en dat vind ik behoorlijk jammer. Nu gebruikt Kawasaki wel een digitale toerentellernaald, maar dat is het 'm wat mij betreft gewoon niet. Beter hadden ze de cockpit van de Ninja 650 overgenomen en die wat gemodificeerd om 'm bij een naked te laten passen. Je kan helaas niet alles hebben.

De compacte cockpit heeft echter wel alles aan boord wat nodig is; Het bovenste gedeelte een digitale toerenteller met instelbare shiftlight (de digitale naald en toerengebied wat reeds is bereikt knippert dan) en gear indicator, het gedeelte er onder omvat de snelheidsmeter, brandstofmeter, koelvloeistoftemperatuur, eco-light, tripmeters, verbruiksmeter en klok. De klok is helaas niet permanent in beeld. Aan beide zijden nog een aantal verklikker lampjes en een drukknop om gegevens mee op te vragen of instellingen mee te wijzigen. Meer heb je niet nodig op de Z900. Behalve dan een echte toerenteller, maar dat is persoonlijk..

Motorblok: veel cc's voor 35kW

Bij 35kW-motoren zijn de blokken met vier cilinders redelijk schaars. Op het moment van schrijven staan er ruim 300 motoren in de database met meer dan 125cc en welke geschikt zijn voor het A2-rijbewijs. Maar 20 stuks daarvan hebben een viercilinder-blok. Dat is dus maar 6%. Het is ook niet zo dat dit snel op loopt, dus voor 35kW is zo'n blok redelijk uniek. Natuurlijk had je al de 806cc sterke Kawasaki Z800E, maar Kawasaki doet er nog een schepje bovenop van 142cc en zie daar het 948cc-blok van de Z900. Waarom dan zo weinig (geknepen) viercilinders voor A2? Dit heeft alles te maken met de eigenschappen van een motorblok. Hoe minder cilinders je ter beschikking hebt, hoe eerder het koppel (even snel gezegd 'trekkracht') qua toerental tot je beschikking komt en je dus sneller van je plek kan komen.

Kawasaki lijkt goed te hebben geluisterd naar zijn klanten, want er zijn flink wat verbeteringen gemaakt ten opzichte van de Z800E en dat maakt de motor een heel stuk beter te rijden. Het motorblok loopt lekker smeuïg, want hoe meer cilinders, hoe soepeler het allemaal loopt. De koppelingshendel is heerlijk licht dankzij de assist- en slipperclutch. Waar de Z800E echt een redelijk zware hendel had, is het een eitje op de Z900 en als je vaak moet koppelen is dat bijzonder wenselijk. Ik probeer motoren met zware koppelingen te vermijden, daar krijg ik met een dag rijden echt last van mijn pols en spieren. Zat zo'n lichte koppeling maar op elke motor! De slipperclutch (slipkoppeling) zorgt ervoor dat je achterwiel niet blokkeert als je 'm te abrupt in een lage versnelling met teveel toeren weer op laat komen. Zal met 35kW ECU niet zo snel gebeuren, maar vol vermogen met 70kW is het prettig om achter de hand te hebben. Een beetje schakellui rijden kan met de Z900 ook meer dan goed; vanaf 40km/u in de 6e versnelling kan je 'm zonder mokken doortrekken tot de top.

In tegenstelling tot de Z800E, kan de gashendel bij de Z900 wel volledig open als deze is begrensd op 35kW. Het geluid uit de uitlaat hoor je wat minder door Euro4-wetgeving. Het blok pakt onderin al lekker op, maar komt pas echt tot leven bij zo'n 5.000tpm. De begrenzing lijkt er rond 7.000tpm al in te komen, maar de toerenteller loopt door tot 11.000tpm. Je voelt echter weinig meer versnellen na 7.000-8.000tpm. Dat is het nadeel van de viercilinder; waar normaal het feest begint en je er als een raket vandoor zou moeten gaan zegt de 35kW-ECU dat het feest vroegtijdig is afgelopen in deze versnelling en je 'm eentje omhoog mag schoppen. Het motorblok in de begrenzer jagen heeft dus weinig zin, beter schakel je tijdig door bij maximaal 8.000tpm. Onderin mis je soms koppel als je vlot wil doorrijden en dan is het advies om even kort de koppeling erbij te grijpen, zodat hij een sprongetje maakt over een klein stukje toerengebied wat iets zwakker is en daarna direct beter kan oppakken.

Snelweg rijden gaat uitstekend op de Z900. Hoewel de motor best veel wind vangt (naar mijn idee meer dan op de Z650), ben je op de Z900 35kW een baas en hoef je je niet te schamen voor het beperkte vermogen. Ook in geknepen toestand is inhalen een fluitje van een cent en je hoeft er zelfs niet voor terug te schakelen. Met toerentallen van 4.000tpm bij 100km/u en 5.000tpm bij 120km/u loopt de motor behoorlijk rustig als je rustig aan mee rijdt met de rest van het verkeer. Mocht je 'm toch eens willen open draaien; veel verder dan 177km/u zal je waarschijnlijk niet komen. Prima topsnelheid als je nog met A2 moet rijden. Van 0 naar 100km/u lukt in 5.88 seconden, maar een Z650 met 35kW doet dat in 5.3 seconden en een 35kW Ninja 650 zelfs in 5.1 seconden. Dat is nu net het verschil, met twee cilinders en een paar kilo minder ben je sneller van zijn plek. Dat loopt alleen wat ruwer dan de fluwelen loop van een viercilinder. De Z900 lust wel een slokje; met lekker doorrijden kwam ik ergens uit tussen 1 op 15-16. Met echt flink doorjagen moet je niet vreemd opkijken van 1 op 11. Lol mag wat kosten, niet? Wil je de door Kawasaki opgegeven 1 op 18,1 halen, dan dien je je netjes aan de wettelijke snelheid te houden.

Omdat het blok een stuk groter is dan bij de meeste 35kW-motoren, viel me wel op omdat je laarzen achter het carter verstopt zitten je de warmte van het blok langs je laarzen voelt gaan. Leuk in de winter, wat minder prettig in de zomer. Iets wat je minder snel zal overkomen bij kleinere motorblokken. Heel storend? Dat niet, maar op een warme dag heb ik liever wat koelere voeten. Extra gas geven om die dus proberen te koelen. Het onderhoud bij de Z900 is gelijk aan dat van de Z800E; elke 12.000km een oliewissel en elke 42.000km mag de klepspeling worden gecontroleerd. Zo vaak hoef je dus niet langs de dealer.

Kawasaki Z900 35kW linkerkant

 

Liggende achterveer, flinke achterband en goede remmen

De vering op de Z900 is voor de 35kW-rijder dik voor elkaar. Aan de voorzijde tref je een 41 mm upside-down voorvork met een veerweg van 120mm aan, met uitgaande- en compressiedemping en instelbare veervoorspanning. De achterkant heeft een horizontale achterveer met een veerweg van 140mm, waarbij je uitgaande demping en veervoorspanning kan instellen. Ook op hogere 35kW-snelheden ligt de motor als een blok op de weg. Ziet er ook nog eens gelikt uit en scheelt nog wat ruimte ook. Met gereedschap is de achterveer instelbaar, maar deze lijkt wel wat lastig bereikbaar. Kan het beter qua vering? Met vervangende vering zal het vast beter kunnen, maar voor de beginnende rijder waarschijnlijk niet nodig. Net als bij de Z800E heeft ook de Z900 serieuze banden voor een 35kW-motor. Aan de voorzijde een 17" 120/70 Dunlop Sportmax D214 band om de lichtgewicht vijfspaaks velg. De achterzijde mag het doen met een 17" band met maat 180/55. Daar hoef je je niet voor te schamen op straat. Hoewel ik de banden niet in de regen heb kunnen proberen, heb ik het idee dat daar niet veel mis mee kan zijn. Het zijn geen goedkope IRC-banden die je wel eens aantreft onder goedkopere motoren. Nadeel van de 180-bandjes is dat ze wel wat meer kosten dan kleinere varianten, maar wie mooi wil zijn, is meer geld kwijt. De banden hebben mij op straat nooit verrast, ook niet op bitumenstrepen of andere fratsen op het wegdek. De remmen zijn bij Kawasaki altijd dik in orde en zo ook bij de Z900. Aan de voorkant twee semi-zwevende 300mm remschijven met vierzuiger-remklauwen. De achterkant een 250mm remschijf met enkelzuiger remklauw. Bij het inknijpen van de rem bijt deze een klein beetje, maar met al weinig kracht in de hendel kan je al flink remmen. Ook de achterrem doet zeker wat, waardoor je bij ritten met legale snelheden zelfs alleen met de achterrem kan volstaan. Dat is zeker niet op elke motor zo! Mocht je ooit te diep in de rem knijpen of trappen, met ABS rem je jezelf niet snel onderuit.

Conclusie

Kawasaki blies vorig jaar hoog van de toren dat de Z900 de best verkochte motor van 2018 zou worden en waarschijnlijk hebben nog gelijk ook! Niet zo vreemd ook, de Z900 is een fijne motor om op te rijden en vergeleken met zijn recente voorganger in redelijk wat punten verbeterd. Ook dankzij het lagere zadel is de motor toegankelijk voor meer motorrijd(st)ers. In 35kW-trim heeft de motor helaas wat minder pit dan zijn kleinere broertjes als de Z650 en vooral de Ninja 650, maar daarentegen heb je wel een dikke viercilinder die je na het behalen van je volledige A-rijbewijs kan ontgrenzen naar 70kW en die kleine broertjes dan voorbij kan blazen, ook als die op vol vermogen staan. En wil je 'm na vele jaren plezier eens verkopen, dan is deze Z900 70kW sneller te verkopen dan een normale Z900 met 93kW, omdat je zowel de markt aanspreekt van rijders met 'volledig' A-rijbewijs én de A2-markt, omdat de motor ook altijd weer terug kan naar 35kW na een kortdurend bezoek aan de dealer. Over de motor valt niet echt te klagen, het stuurt geweldig en makkelijk, het voelt direct vertrouwd aan als je er voor het eerst op gaat rijden en het remt goed. Aanrader? Zeker weten! Maar wil je echt alles uit het A2-rijbewijs halen, dan blijft de Ninja 650 nog altijd een van de krachtigste geknepen motoren die ik onlangs gereden heb. Het verschil tussen beide is ook weer niet zo supergroot, maar dat is wel anders als je de Z900 laat ontgrenzen nadat je je grote A-rijbewijs hebt gehaald, dan heeft de 650cc het nakijken.

Voor € 9.999,- is de Z900 de jouwe. Voor iets meer geld koop je de Performance Edition met een kuipruitje, tankpad, seatcover en Akrapovic-demper. De Z900 70kW/35kW is verkrijgbaar in vier kleuren, waarbij de testmotor op de foto's de kleur 'Flat Ebony / Metallic Spark Black' heeft.

Met dank aan MVM Motoren / Motorverhuur.nl voor het beschikbaar stellen van de 35kW Z900. Wil je 'm ook eens proefrijden of huren? De Kawasaki Z900 met 35kW-kit is te huur bij Motorverhuur.nl en uiteraard te koop via MVM Motoren in Soesterberg. Vergeet niet de foto's verder naar onder, onder de rode knop, te bekijken en natuurlijk beide video's (en meer op het YouTube-kanaal).

Meer informatie over de Z900 70kW tref je aan op de pagina van Kawasaki zelf.

Pro Strak uiterlijk, lichte koppeling en versnellingsbak, smeuïg blok, stuurt bijzonder makkelijk (alles voelt direct vertrouwd), prima remmen, spiegels geven goed zicht, ERGO-FIT
Con Lust een slokje, basic cockpit qua looks (is persoonlijk), geen handgrepen achter

Motortype Viertakt, viercilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 948cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 35kW (48pk) @ ? tpm / ? Nm @ ? tpm
Gewicht 210kg rijklaar
Tankinhoud 15 liter
Verbruik 1 op 15 met vlot rijden
Topsnelheid 177km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Kawasaki Z900 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



Kawasaki Z900 schuinvoor

Kawasaki Z900 koplampen

Kawasaki Z900 tank en stuur

Kawasaki Z900 cockpit

Kawasaki Z900 kontje

Kawasaki Z900 achterlicht

Kawasaki Z900 knipper voor

Kawasaki Z900 knipper achter

Kawasaki Z900 stuur links

Kawasaki Z900 stuur rechts

Kawasaki Z900 spiegel

Kawasaki Z900 schuinvoor

Kawasaki Z900 instelbare voorvork

Kawasaki Z900 tank en zijpaneel

Kawasaki Z900 voorwiel

Kawasaki Z900 motorblok links

Kawasaki Z900 motorblok rechts

Kawasaki Z900 buddyseat

Kawasaki Z900 liggende achterveer

Kawasaki Z900 zijpaneel en koplamp

Kawasaki Z900 achtertandwiel

Kawasaki Z900 koplamp vanaf links

Kawasaki Z900 brandstoftank

Kawasaki Z900 schuinvoor

Kawasaki Z900 uitlaatbochten

Kawasaki Z900 uitlaat

Kawasaki Z900 remschijf achter

Kawasaki Z900 ruimte onder zadel

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram