Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Ninja 500 SE

 

Kawasaki Z650 35kW (2017) + 2020-update

Dankzij milieu-eisen en het daardoor nu geldende Euro4, zijn er heel wat modellen gesneuveld het afgelopen jaar. Als voordeel betekende dat ook heel veel nieuwe modellen. Ik heb het al eens vaker in andere verslagen gemeld en ik denk dat dit ook de laatste keer is dat ik het zeg. Zo mochten bij Kawasaki onder andere de ER-6N en ER6-F het veld ruimen en werd plaats gemaakt voor de naakte Z650 als vervanger van de ER-6N en de Ninja 650 als vervanger van de ER-6F. Wel werd het motorblok overgenomen in de nieuwe modellen, echter wel aangepast voor Euro4, anders kwamen ze uiteraard niet door de keuring.

Was echter Euro4 niet eens van toepassing, dan was de kans nog op het einde van de ER-6 sowieso best waarschijnlijk, want de ER-6 bestaat alweer tien jaar en heeft al twee make-overs gehad. Kawasaki had dus alle tijd om wat nieuws te bedenken en met de Z650 en Ninja 650 is dat goed gelukt. Zelf ben ik eigenaar een ER-6N van bouwjaar 2016, dus ik kan als geen ander de Z650 vergelijken met de ER-6. Bij Kawasaki was er helaas geen geschikt moment om een Z650 met een 35kW ECU gereed te maken, maar dat geeft niets, want bij MVM Motoren in Soesterberg (nabij Utrecht), eigenaar van Motorverhuur.nl, krijg ik een 35kW Z650 mee uit de verhuurvloot. Doen ze bij MVM niet moeilijk over. Wist je trouwens dat ze bij Motorverhuur.nl een hele lading aan A1- en A2-motoren hebben staan voor de verhuur en jaarlijks nieuwe motoren toevoegen? Een aanrader als je eens een A1- of A2-motor wil huren (of uiteraard vol vermogen, maar op Startersmotor ga ik er vanuit dat je nog een licht rijbewijs hebt, of je aan het oriënteren bent voor een motorrijbewijs).

Kawasaki Z650

Minder rond

De Z650 mag dan wel de opvolger zijn van de ER-6N en ongeveer hetzelfde blok gebruiken, maar daarmee zijn ook alle vergelijkingen meteen klaar. De Z650 is een nieuw ontworpen motorfiets met een aardig andere look. Waar de ER-6 nog vrij ronde vormen had, is het bij de Z650 anders met scherpere lijnen en wel een hele korte kont die iets omhoog lijkt te staan. Als ik eerlijk ben vind ik 'm minder mooi dan de ER-6N, maar smaken zijn gelukkig verschillend, anders reden we allemaal op dezelfde motor, aten we hetzelfde en droegen we dezelfde kleding. Lekker saai zou dat zijn. Eigenlijk wil ik 'm dan ook niet al te veel vergelijken met de ER-6N, maar hier en daar in het verslag lees je toch nog wel wat terug over vergelijkingen, het is immers een soort van opvolger.

De motor oogt door zijn korte kont wat kleiner en meer gedrongen. Toch is de motor niet veel kleiner, maar misschien oogt deze wel zo door de vormen. De koplamp steekt wat meer naar voren en net als bij de ER-6N heeft Kawasaki daarboven een kleine flyscreen geplaatst. Hiervoor kan je een hoger ruitje (eBay-link) kopen om de winddruk wat meer van je af te houden. De verlichting zelf lijkt 's avonds minder sterk te zijn dan die bij de ER-6N, maar dat kan ook een kwestie van afstellen zijn. Leuk detail is het LED-achterlicht, waarvan de remlichten een 'Z' vormen. Bij de Ninja 650 is dit een 'X'. De knippers en de koplamp zijn voorzien van gloeilampen in plaats van LED. Ergens moet men op besparen. Jammer van de rode zijreflectors onder de achterknippers, welke verplicht zijn door Euro4. Onder andere KTM lost dit mooi op door ze op de voorvork te plakken, bij Kawasaki maken ze dat wat minder mooi af. Gelukkig kan je het er af schroeven. De tank is iets kleiner geworden en kan 1 liter minder brandstof kwijt. Op de bovenkant van de tank huist een nieuwe tankdop, waarmee Kawasaki zich onderscheidt met de veel van de andere merken.

Het zadel op de Z650 is 15mm lager dan dat op de ER-6N en maakt dat de zithoogte op 790mm uit komt. Het zadel is naast dat het ietsje lager is, ook smaller. Hierdoor kunnen ook kleinere rijders makkelijker met beide voeten bij de grond. Met mijn 1.80m kom ik dan ook met groot gemak met beide voeten bij de grond. Mocht je wat langer zijn en hier niet blij tegenover staan; Kawasaki levert ook een verhoogd Ergo-Fit zadel, waarbij het zadel 30mm hoger is. De zithouding op de motor is licht voorover, maar een stukje minder dan bij de ER-6N. De kniehoek is niet veel anders, die blijft dus redelijk sportief. Wat je direct merkt is het lagere gewicht. Van 204 KG naar 187 KG. Dat merk je tijdens het verplaatsen (helaas geen handgrepen beschikbaar), maar ook onder het rijden voel je dat verschil. Het is net even wat wendbaarder. De ruimte onder het zadel van de passagier is nog steeds behoorlijk. Er past een schijfslot onder en nog wat extra's. Hoe meer er onder past, hoe blijer je mij maakt. Veel motoren hebben al zo weinig ruimte onder het zadel.

De achterbrug is een prachtig stukje kunst. Ik had het al eerder genoemd in de recensie van de Ninja 650. Wel merk ik op dat ter hoogte van de afstelstreepjes van de ketting (aan de kant van de remschijf) er al een klein beetje vliegroest zichtbaar is. Mogelijk door een beschadiging (want deze staat al even in de verhuur), maar de vraag is ook direct hoe dik of eigenlijk hoe dun de laklaag is. In tegenstelling tot de ER-6N is het frame en subframe beter zichtbaar. Daarnaast mist bij de Z650 de belly pan (klein onderkuipje onder het blok), wat ik persoonlijk wel jammer vind. Zoiets maakt een motor net even sportiever. Ook de achterveer is weggewerkt, deze zie je niet meer aan de rechterkant net achter het blok, maar is netjes centraal weggewerkt. Qua remmen is de Z650 voorzien van de bekende geperforeerde wavediscs om het geheel snel te vertragen, verderop in het verslag daarover meer. De algehele afwerking van de Kawasaki is zoals je mag verwachten goed.

 

Iets te digitale cockpit

Waar de Ninja 650 een geweldige cockpit heeft, vind ik 'm op de Z650 wat teleurstellend. Overigens is de cockpit rechtstreeks overgenomen van de Z900. Niet dat de cockpit slecht is of weinig weergeeft, integendeel, maar alles is digitaal en ik ben zo gek op analoge tellers met een echte naald. Met name de toerenteller wil ik graag analoog zien. Bij de Z650 heeft Kawasaki die naald digitaal gemaakt. Ik kan er niet aan wennen, het leest niet prettig af, maar dat komt waarschijnlijk door mijn voorkeur voor die analoge naald. Wat zou het mooi zijn als een fabrikant bij nieuwe aanschaf je twee opties qua cockpit zou geven; volledig digitaal of nog deels analoog. Ik wil die analoge naald zien klimmen terwijl de motor harder gilt naarmate je het gas verder opendraait en de zuigers nog sneller op en neer gaan. Wie weet krijgen we ooit nog eens dit soort opties vanuit de fabriek. Nu zie je 'm digitaal ook wel klimmen, maar het is toch anders. Wel kan je de digitale naald zo instellen dat deze begint te knipperen bij een bepaald toerental, zie het als een soort van shiftlight.

De cockpit is redelijk volledig, het bevat de reeds genoemde digitale toerenteller, snelheidsmeter, kilometerteller, eco-lampje, tripmeters, benzineverbruik, waarschuwingslampjes, klokje. etc. Dat onbenullige eco-lampje is permanent aanwezig en dat is waar Kawasaki een steekje laat vallen; het klokje is namelijk alleen zichtbaar via de knopjes op de cockpit en niet permanent in beeld. Ik wil altijd de tijd kunnen zien, zonder knoppen in te hoeven drukken. Laten ze het eco-lampje maar ergens achter een knopje verdwijnen en het klokje permanent in beeld hebben. Wie weet met een make-over over een jaar of vier?

Waar de Ninja 650 een clipon-stuur heeft, is er bij de Z650 gekozen voor een buizenstuur. Hierdoor zit je nog wat rechterop en stuurt het allemaal wat relaxter. Veel extra knoppen zitten er niet op. Links knippers, grootlicht, toeter en alarmlichten. Rechts de killswitch en startknop. Dat is even wat anders dan het stuur van een BMW R1200GS. Maar meer dan dit heb ik ook eigenlijk niet nodig. Remhendel en koppelingshendel zijn beide instelbaar, maar voor de prijs mag dat ook wel.

De spiegels op het stuur geven veel weer en blijven trillingsvrij over het gehele toerengebied. Volgens mij zijn dit precies dezelfde spiegels als van de ER-6N en die waren al perfect. Gelukkig weet Kawasaki qua spiegels wel wat goed is.

Kawasaki Z650

Krachtig 35kW-motorblok

Het 649cc tellende motorblok is vloeistofgekoeld en bevat twee cilinders in parallelle opstelling. Kawasaki heeft het blok gereed gemaakt door Euro4 en nog diverse aanpassingen gedaan, waardoor het vermogen en koppel meer richting het middengebied zijn verplaatst. Dit is het gebied waarin je met de Z650 het meeste zit. Op een naked kan je wel flink hard knallen, maar de winddruk is hier toch de begrenzende factor. Wel zijn vol vermogen het aantal pk's afgenomen van 72pk naar 68 pk, het koppel is echter toegenomen met 1,7 Nm. Wel 500 tpm hoger dan bij de ER-6N, maar het maximale vermogen juist weer 500 tpm lager. Maakt dat op de Z650 echt uit? Nee. Zeker met 35kW maakt dat al helemaal geen fluit uit, want dan liggen die waarden toch iets lager. Vol vermogen merk je het wel een beetje, maar op die momenten ben je al veel te hard aan het rijden. Stoor je je er wel aan, Kawasaki of de concurrentie heeft nog voldoende keus, niemand zal je verplichten een Z650 te kopen. De topsnelheid is vol vermogen wel afgenomen naar ongeveer 200km/u in plaats van om en nabij de 215km/u, maar met 35kW komt er nog steeds 172 km/u op de teller te staan. Niets mis mee. Op een naked is het boven de 160km/u echt niet meer zo leuk om het lang vol te houden. De Ninja 650 trekt 'm met 35kW wel verder door tot 188km/u en dan merk je het verschil tussen een kuip en geen kuip. Net als bij de Ninja 650 voelt de Z650 aan als een krachtigere motor dan 35kW. Bij de Ninja 650 had ik wel meer het idee dat de motor niet begrenst zou zijn dan bij de Z650, maar wellicht was ik er nu beter op voorbereid. Wat kan je een plezier hebben met dit motorblok in A2-setting. Binnendoor doe je niet onder voor de grote jongens en ook op de snelweg ben je gewoon de baas over het overige verkeer.

De koppeling is lekker licht door de assist- en slipperclutch. Het assist-gedeelte maakt 'm lekker licht in de hand, de slipperclutch zorgt ervoor dat het achterwiel niet blokkeert als je hoog in toeren te ver terugschakelt. Vooral voor beginners is dat handig. Ik heb het eens meegemaakt op een Suzuki GSX600F uit 1993 en dat was niet echt leuk toen het achterwiel blokkeerde en de motor overdwars wilde gaan. Ik weet hoe ik het moet voorkomen, maar in the heat of the moment, als je lekker aan het knallen bent, kan een foutje altijd gebeuren. Niet met de slipperclutch. De versnellingsbak zelf schakelt lekker licht, een behoorlijk verschil met de (achteraf) lompe bak van de ER-6N. Kawasaki, doe mij graag die versnellingsbak op mijn ER-6N!

De motor roffelt er lekker op los, hoewel het geheel met een Akrapovic-uitlaat (eBay-link) nog veel mooier zal klinken, zelfs met dB-killer. Toch is het geluidsniveau van de originele uitlaat niet eens heel erg zacht. Er komt een best geluidje af, maar met een Akrapovic lever je weer extra kilo's in. Elke extra kilo er af scheelt weer. Het motorblok zelf is redelijk trillingsvrij over het gehele toerengebied. De motor begint vanaf 4.000 tpm lekker te trekken en trekt zonder fratsen door naar de toerenbegrenzer rond 10.000 tpm. Waar je bij een vol-vermogen Z650 de motor boven de 8.000tpm nog eens flink door voelde trekken, mis je dat natuurlijk met 35kW en vlakt het vermogen af boven de 7.000-8.000 tpm. Maar ondanks dat voelt de motor erg krachtig aan voor een geknepen A2-motor en loopt ie net zo gemakkelijk richting de begrenzer. Even een auto inhalen lukt dan ook zonder terug te schakelen, gewoon het gas er op en gaan. Zelfs op de snelweg in de 6e versnelling. Zo hoort het. De ideale kruissnelheid is zo rond de 120-140km/u. Je hebt dan nog niet echt veel last van de wind en met een toerental van rond 6.500 tpm bij 120km/u en 6.800 tpm bij 140km/u, voelt het blokje aan alsof deze het uren vol kan houden. Dat is gewoon het fijne van een motorblok met grotere cilinderinhoud; het relatief lagere toerental bij een hogere snelheid. Ook van 0-100km/u gaat met 35kW in 5,5 seconden vanaf stationair toerental. Dat is 0,8 seconden trager dan mijn vol vermogen ER-6N. Helemaal niet verkeerd!

Onder het rijden merk je echt dat de motor 17 kilo is kwijtgeraakt. Het stuurt een stuk lichter dan de ER-6N en het nodigt echt uit om lekker te spelen. Elke bocht en elke rotonde is weer een plezier op de Z650. De motor is vergevingsgezind en daarom ook echt een prima startersmotor. Een foutje kan je best maken, hij straft je niet direct af. Is de motor alleen leuk voor beginners? Absoluut niet! Vol vermogen geeft het blok nog voldoende pret en is het over het algemeen meer dan voldoende vermogen (zowel met 35kW als vol vermogen). Wil je echt een stuk harder en wil je meer vermogen? Dan koop je een Z900. Wist je trouwens dat deze dit najaar ook met 35kW beschikbaar is?

Het verbruik van de Z650 ligt bij vlot gebruik zo rond de 1 op 22. Dat is iets minder zuinig dan Kawasaki zelf opgeeft (1 op 23,2). Dat zal echter zijn als je wat rustiger aan het sturen bent. Toch denk ik dat de motor bij rustig sturen zelfs zuiniger is dan wat Kawasaki opgeeft. Met de 15 liter tank kan je dus zo'n 330 km ver komen als je lekker vlot stuurt en verder als je de gashendel niet kan vinden. Het onderhoudsinterval bij de Z650 is meer dan goed prima, olie elke 12.000 km, klepcontrole elke 42.000 km. Met dit soort waarden sta je weinig bij de dealer en zit je meer op de weg.

 

Rubber, veren en remmerij

Kawasaki heeft bij de Z650 dezelfde banden gekozen als bij de ER-6N, namelijk Dunlop Sportmax banden. Dit zijn prima banden voor semi-sportief rijgedrag die ook op nat wegdek genoeg vertrouwen geven. Aan de voorkant is de motor voorzien van een 17" 120-70 band, aan de achterzijde een 17" 160-70 band. Ik maak graag gebruik van deze banden, hoewel je op gladde strepen nog wel eens verrast kan worden, is het een prima keus voor een naked als deze Z650.

Aan de voorkant is de Z650 voorzien van een standaard 41mm telescopische voorvork met een veerweg van 125mm. Dit is exact gelijk als de voorvering op de ER-6N. De vering voor is in zijn geheel niet instelbaar. De vering achter heeft een veerweg van 130mm en daarvan is alleen de veervoorspanning instelbaar. De vering is voor een naked bike die niet al te sportief is, prima afgeveerd. Ook op hogere snelheden voldoet de vering nog aan de verwachtingen en op slecht wegdek worden de meeste oneffenheden verwerkt door de vering.

De remmen op de Z650 lijken rechtstreeks overgenomen van de ER-6N en die keus is best logisch. Die remmen zijn gewoon goed. Aan de voorzijde twee semi-zwevende 300mm wave-remschijven met dubbelzuiger remklauwen, achter een 220mm wave-remschijf met een enkelzuiger-klauw. Uiteraard met ABS, zonder ABS mag niet eens meer sinds vorig jaar. Hoewel ik bij de Ninja 650 van mening was dat de voorrem wat bite miste, heb ik dat bij de Z650 niet ervaren. Of misschien ben ik wel wat minder kritisch aan het kijken naar de Z650. De remhendel is in vijf standen snel instelbaar en ik zet deze altijd op standje '1', waarbij de rem het snelst ingrijpt met zo weinig mogelijk vrije slag. Bij het inknijpen remt de motor al vrij vlot zonder heel ver door te moeten knijpen. Zo wil ik het zien. Als ik iets belangrijk vind, zijn het wel de remmen. Wie niet, eigenlijk? De achterrem remt ook stevig. Iets wat je niet vaak terugziet bij 35kW-motoren (of motoren geknepen naar 35kW). Ik heb soms het idee dat fabrikanten het niet zo boeiend vinden hoe goed de achterrem het doet en bij sommige modellen is de achterrem echt waardeloos en een onnodig stuk extra metaal. Bij de Z650 (en uiteraard de Ninja 650) is de achterrem dik in orde. De voorrem is niet eens nodig, hoewel je die natuurlijk wel het meeste gebruikt. Wel grijpt ABS op de achterrem bijzonder snel in, maar dat maakt het rijden/remmen nooit gevaarlijk.

Z650 v2, de 2020-update

Voor 2020 heeft Kawasaki de Z650 een upgrade gegeven. Zo moet de motor weer wat jaartjes mee kunnen. De Z650 is een succesvolle motor en wat Startersmotor.nl betreft een van de beste motoren die je voor het A2-rijbewijs kan kopen. Zowel qua prijs als performance. De motor heeft met name optisch vooral een upgrade gekregen. Ook het motorblok moest aan de Euro5-standaard geloven, maar daar merk je eigenlijk nagenoeg niets (negatiefs) van. Startersmotor.nl kreeg de nieuwe 35kW Z650 een week mee, om eens uit te proberen op de Nederlandse wegen. Motorisch is de nieuwe Z650 eigenlijk niet veel ander, maar het uiterlijk is wel degelijk een flinke upgrade. Van een qua uiterlijk niet veel zeggende 650cc naked bike, naar overduidelijk 'Kawasaki', met strakkere lijnen en een meer uitgesproken koplamp.

Kawasaki Z650 2020

 

Wat eigenlijk direct opvalt, is dat de koplamp vervangen is door een LED-koplamp met scherpere lijnen. Qua looks valt deze veel meer in de Sugomi-lijn van de andere huidige Z's. Scherpere lijnen. Zoals je in het verslag van 2017 kon lezen, was ik zelf ook niet heel erg te spreken over de vorm van de koplamp. Het was een standaard koplamp zonder fratsen. Deed zijn ding, maar ik werd er niet warm of koud van. Erg blij dat Kawasaki in lijn heeft getrokken met de rest. Naast de LED-koplamp, zijn ook de zijkappen van de radiateur qua vormgeving aangepakt. Dat geeft de motor eigenlijk een compleet ander smoelwerk en de nieuwe Z650 valt nu qua looks wél erg in de smaak bij mij. Misschien zelfs een klein beetje verliefd geworden. De zithouding is nog steeds gelijk. Iets naar voren, het lijkt erop dat je iets minder naar voren zit dan op een ER-6N, de voorganger die ik zelf heb. De zadelhoogte is onveranderd gebleven met 790 mm. Dankzij ERGO-fit, kan je nog steeds een ander zadel aanschaffen en vervangen zonder gebruik van gereedschap. Het zadel van de passagier is in het midden 5 mm dikker en ook aan de zijkanten 10 mm dikker gemaakt. Meer comfort dus voor de passagier. Bij de Z650 die ik mee kreeg, zat dit zadel er niet op, maar kreeg ik de motor mee met Performance Kit. Dat doet Kawasaki goed, want dan weet je meteen wat je als extra aan kan schaffen en je zegt dan minder snel 'nee' daar tegen, omdat je nu weet wat je mist. Ook als lezer. Slimme zet! De Performance Kit bestaat uit een volledige titanium Akrapovic-uitlaat, windschermpje, tankpad en seatcover. De kit kost los 1299 euro. Dat kost wat, maar je bent in principe meteen klaar en de originele uitlaat kan je eventueel nog los verkopen om het bedrag van de kit wat kleiner te maken.


Kawasaki Z650 koplamp

Kawasaki Z650 nieuwe zijkap

Kawasaki Z650 tank, stuur en cockpit

Kawasaki Z650 cockpit

 

TFT-cockpit

Een andere aanpassing aan de nieuwe Z650, is de cockpit. De minder fraaie LCD-cockpit is vervangen door een goed afleesbaar 4.3" TFT-scherm. Qua achtergrondkleur kan je kiezen tussen zwart of wit, dit kan met de druk van één knop. Het scherm zelf is niet al te groot en is erg prettig afleesbaar. Ik ben nog steeds fan van de analoge toerenteller, maar bij deze cockpit heb ik dat niet echt gemist. De standaard informatie is er op te vinden; snelheidsmeter, kilometerstand, twee tripmeters, verbruik, accu voltage, temperatuur, brandstof en geïntegreerde shift-indicator in de toerenteller. Zelfs het klokje is dit keer permanent aanwezig. Alsof ze in Japan mijn test hebben gelezen! Ook is via bluetooth een verbinding te maken met de motor. Via de app "Rideology" koppel je je smartphone aan de cockpit en zie je diverse informatie die je ook kan aflezen in de cockpit en kan je ook zaken aanpassen. Daarnaast kan je je ritten via GPS (van je smartphone) loggen en terugkijken. Ook zijn de service-intervallen inzichtelijk, maar ook zonder app kan je deze uitlezen in het menu van de cockpit zelf. Leuke feature, maar niet noodzakelijk om te kunnen genieten van de Z650.

 

Euro5-motorblok

Het 649cc tweecilinder-motorblok is aangepast voor Euro5. Daar merk je eigenlijk niets van. De uitlaat is korter geworden en de katalysator is groter. Verder is de motor in het middengebied iets sterker gemaakt. Het koppel is wel ietsje afgenomen, maar met maar 1,5 Nm koppel bij vol vermogen. Knap als je dat kan voelen! Voor het A2-rijbewijs is de motor zo geknepen dat deze 35kW (48 pk) levert bij 8.000 tpm. Het maximale koppel van 58 Nm (origineel is 64 Nm, weinig verschil dus!) is al beschikbaar bij 4.700 tpm en dat zorgt er voor dat de motor behoorlijk goed van zijn plek komt. Het gas open en gaan! Ondanks dat de motor geknepen is, merk je daar binnendoor eigenlijk helemaal niets van, zelfs niet als je 'm even lekker open trekt. Ik denk zelfs dat de geknepen Z650 krachtiger aanvoelt dan mijn vol vermogen ER-6N, tot deze natuurlijk de resterende paarden uit de schuur trekt. Het sterkere middengebied is dus duidelijk voelbaar. De begrenzing ga je eigenlijk pas merken zodra je de snelweg op gaat en een auto in wil halen. Dat gaat nog steeds meer dan goed, maar het duurt langer dan een vol-vermogen Z650. Beter schakel je dus even één of twee versnellingen terug en dan vol het gas er op. Het blok is een fijn blok en komt met name vanuit stilstand als een raket van zijn plek. Zeker als je vanaf een A1-motor komt en hier op stapt, weet je niet wat je mee gaat maken. Dat tovert een gigantische lach op je gezicht. Zodra je de 8.000 tpm bent gepasseerd en het maximale koppel en vermogen is vergeven, gebeurt er voelbaar niet veel meer. Dat komt uiteraard door de begrenzing.

Wat ik bij het 2017-model niet opmerkte, maar nu met de seatcover wel, is dat er rond 5.000 tpm een trilling voelbaar is in de seatcover, het frame en de voetstepjes. Het viel met name op, omdat ik de seatcover hoorde vibreren. Simpelweg ietsje meer gas geven of een andere versnelling kiezen. Dit went zeer snel en is eigenlijk na het een paar keer te hebben gevoeld, niet eens meer storend. Van 0 naar 100 km/u gaat in 5,3 seconden en de topsnelheid is 180 km/u (171 km/u op GPS). Dit is sneller dan wat lukte op het 2017-model. Het verbruik bij flink knallen? 1 op 19,5. Bij normale ritten kwam dit uit op 1 op 22,2. De boordcomputer week daarbij niet veel af qua meting, toch meet ik liever zelf bij de pomp met een calculator. Kan het nog zuiniger? Vast wel. Maar of de rit dan ook net zo leuk is? Waarom moet je voor de Z650 kiezen en niet voor de Z400? Voor de Z400 kan je ook heel goed kiezen, want ook dat is een fijne motor en weegt nog eens minder, echter is de cilinderinhoud groter bij de 650cc en kan het blok dus lagere toerentallen draaien bij legale snelheden. Zo loopt de Z650 bij 120 km/u (na 19.00u hè!) precies 5.750 tpm en bij de Z400 tik je dan al de 7.000 tpm aan. Doe je dat bij de Z650, dan zit je al op 150 km/u. Binnendoor is de Z400 ook een bikkel en maakt het weinig uit met de Z650, echter dus die toerentallen op de snelweg, die maken het grote verschil. Het loopt allemaal net even wat rustiger. Onderhoudsintervallen zijn niet aangepast ten opzichte van het eerste model Z650. Dat komt dus neer op elke 12.000 km (of elk jaar, als je 'm in de winter weg zet) de olie verwisselen en elke 42.000 km de klepspeling controleren.

De banden zijn vervangen door Dunlop Sportmax Roadsport 2 banden, voor lichter stuurwerk. Eigenlijk kan ik vrij weinig over de banden vertellen. Ze voelen prima aan, maar de temperaturen waren dat ook en wat er aan vochtigheid uit de lucht kwam vallen, mag de naam 'regen' niet hebben. Remmen op de Kawasaki zijn nog steeds gewoon goed en remmen stevig genoeg om de boel snel tot stilstand te brengen. Zelfs als je alleen de achterrem gebruikt. Ook de vering is onveranderd. Lees daarvoor nog even het oude verslag.

Kawasaki Z650 2020

ConcluZie Z650 2020

Een aantal veranderingen en daarvan de meeste optisch. De Z650 blijft een geweldige motor voor het A2-rijbewijs. Een heerlijk krachtig blok, met name in het middengebied. De motor weegt niet teveel en het stuurt geweldig. Prima voor beginners en nog steeds erg leuk voor gevorderden. Doe er nog een goed stel remmen bij, wat de Z650 heeft en je hebt een compleet plaatje van een zeer goede A2-motor. Het enige wat ik persoonlijk nog steeds mis, ondanks alle wensen die Kawasaki heeft ingewilligd met dit nieuwe model, zijn handgrepen om de motor wat makkelijker te verplaatsen of voor de passagier om aan vast te houden. Gelukkig kan je zelfs die voor weinig kopen bij AliExpress en de voorbereiding is al aanwezig op de motor. Die schroef je er dus zo op! Al met al een absolute aanrader voor A2 en zelfs voor de ervaren rijder die gewoon een fijne motor zoekt om op te sturen. Serieus een van de beste keuzes om je motorleven mee te beginnen. Niet voor niets een zeer populaire lesmotor bij rijscholen. Na twee jaar sturen op een geknepen Z650 mag de begrenzing er af en het grootste verschil is dat je dan op de snelweg een krachtiger blok hebt die sneller naar de top loopt van rondom de 200 km/u. Hier kan je je heel wat jaartjes op vermaken. Meer is leuk, maar echt niet noodzakelijk om vlot door het verkeer te schieten.

De prijs van de Z650 is wel met € 200,- omhoog gegaan. De standaard Z650 (zonder Performance Kit) kost € 7.999,- en dat geld is de motor dubbel en dwars waard. Koop je 'm met de Performance Kit, dan geldt er een meerprijs van € 1299,-. Dit is exclusief de montagekosten van de kit. De onderdelen van de Performance Kit zijn ook los te bestellen bij de Kawasaki-dealer, maar dan kom je een stuk hoger uit qua prijs. Ruim € 1900,- als je alles los koopt. Voor € 1299,- heb je dus een behoorlijke korting! Er zijn nog wel meer handige accessoires te koop, die kan je terugvinden op de Kawasaki-website bij de accessoires. De 2020 Z650 is verkrijgbaar in de kleuren Metallic Spark Black, Pearl Blizzard White/Metallic Spark Black (de demo in de foto's) en Candy Lime Green/Metallic Spark Black.

Met dank aan Kawasaki Nederland voor het beschikbaar stellen van de 2020 Z650 in 35kW-trim. Geïnteresseerd? Bezoek je lokale Kawasaki-dealer om de Z650 te bezichtigen en wellicht een proefrit te maken, als er een A2-model beschikbaar is. In dit verslag niet zo veel foto's van het 2020-model, maar wel voldoende om een indruk te krijgen hoe de motor er uit ziet. Wil je zien wat de motor kan? Op het YouTube-kanaal staan wat Z650-filmpjes.

Noot redactie: De 2023 Kawasaki Z650 is een iets verdere update van de 2020 Z650, met als extra's LED-knipperlichten (dezelfde als die op de Z900) en tractiecontrole. Mocht je tractiecontrole echt een must vinden en je wil graag een Z650 kopen, weet dan dat het model vanaf 2023 dit heeft en de bouwjaren daarvoor niet.

Pro Krachtig en koppelrijk motorblok, goed afleesbare cockpit, lichte koppeling, goede remmen, voldoende ruimte onder zadel, onderhoudsinterval
Con Geen handgrepen (wel te koop bij ome Ali!)
Motortype Viertakt, tweecilinder (parallel), vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 649cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 35kW (47,6pk) @ 8.000 tpm / 58 Nm @ 4.700 tpm
Gewicht 187kg rijklaar
Tankinhoud 15 liter
Verbruik 1 op 19,5 met snelle rijstijl
Topsnelheid 180km/u (171 km/u op GPS)
Rijbewijs A2, A

 

ConcluZie 2017-model

Waar ik de Ninja 650 in het verslag al één van de allerbeste A2-motoren noemde, geldt dat eigenlijk net zo goed voor de Z650. Het grootste verschil is de kuip. Met de Ninja 650 zijn lange snelwegritten op hoge snelheid geen probleem, waar dat op de Z650 ook geen probleem is, maar of je hoge snelheden lang kan volhouden op een naked hangt af van de bestuurder.

Met een A2-rijbewijs en voldoende budget wil je het liefste een krachtige, goed afgewerkte motor met goede remmen, goede banden, een brede vermogensafgifte en een speels stuurkarakter. Met de Z650 zit dat wel snor. Heb je liever een kuip om het geheel (en die prachtige analoge toerenteller), dan leg je 500 euro extra neer en koop je de Ninja 650. De Z650 is te koop voor 7.799 euro, een directe concurrent is de Yamaha MT-07, welke voor 7.999 euro te koop is. Een klein verschil van maar 200 euro. Yamaha heeft niet echt een 2-cilinder-concurrent voor de Ninja 650, maar wie weet brengt Yamaha op de EICMA 2017 wel een tegenhanger voor de Ninja 650, met het bekende MT-07-blok. Het zou mij eigenlijk niet verbazen. Een andere concurrent is de Suzuki SV650A, welke je voor 7.699 euro kan kopen. De goedkoopste van de drie en ook een erg leuke motor die net wat harder loopt dan de Z650, maar wel iets tammer aanvoelt over het gehele toerenbereik. De prijzen van deze motoren liggen allemaal zo dicht bij elkaar, dat het raadzaam is om alle drie te rijden en daarvan voor jou de beste te kopen.

De Z650 is ook weer uit te breiden met een Performance Kit voor 1.099 euro. Daarvoor krijg je een Akrapovic titanium uitlaat (volledig systeem) die de motor 2 pk extra vermogen geeft (hoeveel daar van over blijft met 35kW-kit geeft Kawasaki niet op), het totaalgewicht neemt er 2,2kg van af en je krijgt een mooier geluid. Ongeveer dezelfde uitlaat hangt onder mijn ER-6N en die trakteert mij elke keer weer op een heerlijke roffel en een paar mooie knallen bij het loslaten van het gas als je wat hoger in toeren hebt gespeeld. Daarnaast krijg je nog een smoke windscherm, een buddyseatcover en een tankpad. Misschien klinkt 1.099 euro als veel, maar het is een koopje.

De Z650 is op het moment van schrijven beschikbaar in de kleuren Pearl Flat Stardust Whist/Metallic Spark Black, Metallic Flat Spark Black/Metallic Spark Black en Metallic Flat Raw Titanium/Metallic Spark Black. Dat klinkt veel, maar het zijn er maar drie. Kawasaki doet z'n best om zoveel mogelijk letters te gebruiken voor de kleuren, het is een hele mond vol! Overigens verkoopt de Z650 zo lekker, dat er al een 2018-kleur twee maanden terug bij de dealer al beschikbaar was. Dat geeft de populariteit van deze motor wel weer en ik denk dat dit een bijzonder populaire motor gaat worden in de 35kW-wereld en misschien nog wel meer op vol vermogen. Deze motor gaan we nog veel op straat zien.

Met dank aan MVM Motoren / Motorverhuur.nl voor het beschikbaar stellen van de 35kW Kawasaki Z650. Wil je 'm zelf eens rijden? Huren kan bij Motorverhuur.nl en bij aanschaf van een nieuwe Z650 bij MVM Motoren, krijg je de huurkosten terug. Wel van te voren even overleggen. Een prima deal om een motor eens wat langer te proberen voor je tot aanschaf over gaat. Mocht je alleen een proefrit willen in plaats van een dag (of langer) huren, dan is dat ook zeker geen probleem. Bel even met MVM Motoren en regel die proefrit!

Meer informatie over de Z650 tref je aan op de website van Kawasaki. Vergeet niet de foto's (onder de rode knop) en video's hieronder te bekijken(en meer op het YouTube-kanaal).

Pro 35kW Powerrrr, lager gewicht dan voorganger, remmen, ruimte onder zadel, zicht spiegels
Con Cockpit: geen permanent klokje - wel een permanent eco-lampje, geen handgrepen -> inmiddels te koop bij AliExpress!

Motortype Viertakt, tweecilinder (parallel), vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 649cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 35kW (47,6pk) @ ? tpm / ? Nm @ ? tpm
Gewicht 187kg rijklaar
Tankinhoud 15 liter
Verbruik 1 op 22 met vlotte rijstijl
Topsnelheid 172km/u
Rijbewijs A2, A
Verkoop je motor zonder gezeur.

 



Kawasaki Z650 links

Kawasaki Z650 rechts

Kawasaki Z650 tank

Kawasaki Z650 koplamp

Kawasaki Z650 tank en stuur

Kawasaki Z650 cockpit

Kawasaki Z650 stuur links

Kawasaki Z650 stuur rechts

Kawasaki Z650 radiator

Kawasaki Z650 rechtsvoor

Kawasaki Z650 achterlicht

Kawasaki Z650 uitlaat

Kawasaki Z650 voorwiel

Kawasaki Z650 kontje

Kawasaki Z650 mtorblok links

Kawasaki Z650 motorblok rechts

Kawasaki Z650 links

Kawasaki Z650 achterwiel

Kawasaki Z650 koplamp

Kawasaki Z650 achterwiel

Kawasaki Z650 remschijf achter

Kawasaki Z650 ruimte onder zadel

 

BOL.com voor al jouw spullen

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!