Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

Kawasaki Ninja 250 (2011)

Kawasaki Ninja 250R

In den beginne was er de Kawasaki GPX250, welke in Europa werd opgevolgd voor vele jaren, door de ZZR250. Uiteindelijk heeft deze in 2008 een flinke update gehad, de motor is in z'n geheel opnieuw gebouwd en het is dus niet een ZZR-blok met een modelupdate er omheen. ZZR is niet meer, Ninja 250 is de nieuwe naam van dit beestje. De 250cc twin is een leuke beginnersmotor en een topsnelheid van boven de 170km/u. Niet slecht voor een kwartliter!

De Ninja 250 is een nog niet veel geziene gast op de Nederlandse snelwegen, ook niet na 3 jaar op de markt te zijn, maar is een van de weinige 250cc sport-toer motoren van dit moment. Een directe concurrent is de onlangs verschenen Honda CBR250R, echter heeft deze laatstgenoemde een cilinder minder onder de tank zitten, wat andere resultaten geeft. Voor elk wat wils, zeg maar.

 

 

Bij Arie Molenaar Motors, hebben de medewerkers een gebruikte Ninja 250 voor me klaargezet uit 2008. Ik had nog niet eerder de kans gehad om op een Ninja 250 te rijden, wel op de CBR250R, dus enig vergelijkingsmateriaal heb ik! Nu kan je een gebruikte motor niet helemaal vergelijken met een verse motor die zojuist is ontkrat, maar met 10.000km op de klok is dit exemplaar nog steeds zo goed als bijna nieuw te noemen. Nieuwe banden voor en achter, hier en daar wat kleine roestvorming en twee stel remschijven die fantastisch remmen.

De Ninja 250 heeft een fijne zithouding, het stuur zit niet te laag, zoals bij supersports, dus heel veel gewicht komt er niet op de polsen te staan. Bij lagere snelheden wel zo fijn. De vorm van de tank is erg prettig, met de benen er tegenaan voelt de motor echt als één geheel met het lichaam. Dit heb ik niet bij veel motoren, dus een pluspunt! De spiegels laten helaas meer arm dan omgeving zien, dat mag zeker geen pluspunt heten. Met een druk op de knop komt de Ninja 250 tot leven. De motor met injectie regelt zelf het juiste toerental bij een koude motor. Ik zet de motor in z'n één, wat boterzacht gaat en laat rustig aan de lichte koppeling opkomen. De motor komt al snel van z'n plek. Opvallend is dat de koelvloeistofmeter niet snel in het midden gaat staan. Ook niet na een flinke rit. Een ander opvallend iets, is dat het geluid uit de uitlaat wel erg mager is. Een andere demper om 'm wat bruter te laten klinken misstaat de Ninja 250 niet.

De cockpit is eenvoudig opgebouwd; een toerenteller, nelheidsmeter, temperatuurmeter en wat indicatielampjes. Ik mis een klokje en een brandstofniveau-meter. Anno 2008 (en later) mag dit er echt wel op, Kawasaki!

Ninja 250 rechterkant
Ninja 250 cockpit

Links: Cockpit zonder brandstofmeter en klokje

Ninja 250 ruimte onder zadel

Rechts: Onder de buddy weinig ruimte. Genoeg voor een schijfslotje, maar dat is het dan ook.

Ninja 250 remschijf achter

Het motorblokje moet eigenlijk goed op toeren gehouden worden. Onderin valt deze wat tegen, zeker als je net even een te hoge versnelling te pakken hebt. Dan is de motor gewoon niet snel en moet je terugschakelen om goed van z'n plek te komen. Heeft niets met de Ninja specifiek te maken, maar met kleine 2- en 4-cilinder blokjes in het algemeen.

Blijf je de motor goed hoog in toeren houden, dan zit je al snel in het gebied van de illegale snelheden. Over toeren gesproken, zelf houd ik niet van hoge trillingen, welke vaak horen bij hoge toerentallen. De Ninja 250 draait 6000 toeren bij 80km/u in de zesde versnelling. Bij 100km/u zit je op 7500 toeren en bij 120km/u zit je op 9000 toeren. Dat is net even iets anders dan de CBR250R, die 7000 toeren draait bij 120km/u. Eigenlijk is dat appels met veren vergelijken, maar houd je niet van hoge toeren en twijfel je tussen beiden? Ga dan voor de Honda CBR250R.

Met de remmerij op de Ninja 250 is niets mis, met voor een 290mm remschijf met een tweezuiger-remklauw en achter een 220mm remschijf met eveneens twee zuigers in de remklauw, staat de Ninja 250 heel erg snel stil. Helaas geen ABS, zoals bij de CBR250R, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat in de toekomst wordt toegevoegd. De Ninja is leverbaar is Kawasaki-groen, zwart en zwart-wit. In het buitenland rijden ze ook rond in het \ rood en blauw.

Moet ik een Kawasaki 250 of Honda CBR250R kopen?

Dat is natuurlijk persoonlijk. De Ninja 250 heeft een top van 175km/u, de CBR250R stopt bij 150-155km/u. Het toerental bij de CBR250R is een stuk lager, vanwege de grotere cilinder (boring en slag). Voor de bergruimte hoef je het niet te doen, op zowel de Kawasaki als de Honda heb je gewoon weinig ruimte.

Wellicht dat het zadel van de Ninja 250 fijner zit, de CBR250R heeft een vrij hard zadel. De Ninja 250 moet je hoog in toeren houden om vlot te blijven rijden, de CBR250R geeft al vrij vroeg z'n vermogen, maar stopt dan ook eerder met vermogen af te geven. Qua uiterlijk vind ik de Ninja 250 mooier dan de CBR250R, als je 'm van een afstandje bekijkt. Kijk je naar de cockpit, dan geef ik de Honda de voorkeur. Aangezien ik niet alleen kijk naar het uiterlijk, maar ook naar de prestaties van het motorblok, zou ik zelf voor de Honda CBR250R gaan. Ondanks dat deze minder pk's heeft, vind ik de motor fijner rijden. Alleen de bilspieren moeten dan getraind worden om minder snel te klagen over pijn. De Ninja 250 is zeker geen slechte motor en twijfel jij tussen deze twee motoren? Ga op beide proefrijden, om voor jezelf een duidelijke mening te vormen. Met beide motoren koop je gewoon een goed product.

Sinds 2013 is de Ninja 300 (29kW) op de markt, de opvolger van de Ninja 250. Deze Ninja 300 rijdt wat mij betreft weer een stuk fijner dan de Honda CBR250R, maar ook daar heeft Honda wat voor bedacht; de Honda CBR300R. Nog niet op gereden, helaas.

Motortype Viertakt, tweecilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 249cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 24kW (33pk) @ 11.000tpm / 22Nm @ 8.200tpm
Gewicht 152kg droog
Tankinhoud 17 liter
Verbruik n.b.
Topsnelheid +/- 175km/u
Rijbewijs A2, A
RAD - Alles voor de motorrijder

 

 

BOL.com voor al jouw spullen

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2025 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!