Foto: Kawasaki
Weinig te vinden in Nederland, maar nog altijd populair in bijvoorbeeld Duitsland; de KMX125. Een lichte 2-takt 125cc offroad, welke ook goed op straat bruikbaar is. Het enige nadeel van 2-takt blokken is dat ze wat meer onderhoud nodig hebben. Zoals bijvoorbeeld het vervangen van de zuiger om de 15.000km. Daarbij moet je ook het oliepeil bijhouden van de oliepomp welke olie mixt met de benzine, om de cilinder van de juiste hoeveelheid smering te voorzien. Je weet het vast nog wel allemaal van je eigen 2-takt brommer, toen je 16 was.
Langdurig hetzelfde toerental aanhouden is niet goed voor 2-takt motoren, dus veel snelweggebruik is niet verstandig met de KMX. Leuk dus voor binnendoor of heerlijk om mee in het bos of in de winter mee in de sneeuw te spelen! De KMX125 is net niet geschikt voor het A1-rijbewijs, maar voor het A2 rijbewijs is het ook wel het minimale vermogen. Leuk voor erbij dus met het A2 rijbewijs. Op Marktplaats zal je ze niet meer zo heel veel aantreffen, dus mocht je er echt interesse in hebben, neem dan eens een kijkje bij onze oosterburen via de site Mobile.de.
De KMX125 is van 1986 tot en met 2002 gemaakt. Op kenteken wisselt het van 11kW, 13kW tot 18kW. Het lijkt erop dat de laatste bouwjaren toch 11kW zijn en ze geschikt zouden zijn voor A1. De informatie hierom is te onduidelijk, mocht je toch met een A1-rijbewijs op zoek zijn naar een KMX125, kijk dan heel goed naar de papieren. Op het moment van schrijven (2015) staan er nog 20 KMX125's op kenteken in Nederland.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL