Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Louis Tilburg zoekt jou!

 

Kawasaki KLX250 (2015, korte impressie)

Kawasaki KLX250

Al jaren lang wil ik graag eens op de Kawasaki KLX250 rijden, sinds ik 'm op de MOTORbeurs Utrecht zag staan in 2009. Ik heb dus ruim 6 jaar moeten wachten, voor ik 'm eindelijk eens aan de tand kon voelen. Vorig jaar stond de KLX250 bij de importeur nog in de demo-voorraad en had ik daar geen tijd meer voor, dit jaar helaas uit die voorraad. Gelukkig kwam daar het moment dat ik voor nieuwe laarzen aan het kijken was bij MVM in Soesterberg en ik de KLX250 voor de deur zag staan. Hier kreeg ik te horen dat de KLX voor de verhuur is en als een van de leenmotoren voor (A2)klanten die hun motor ter reparatie aanbieden en wat nodig hebben om mee naar huis te kunnen.

"Ik durf het bijna niet te vragen..." en ja hoor, sleutels in de hand, "veel plezier" en rijden maar. Aangezien ik er niet heel lang mee heb gereden, ook enkel maar een korte impressie en geen uitgebreid testverslag. Daarbij wel de opmerking dat ik 'm alleen op de weg heb getest en dit eigenlijk niet helemaal juist is. De KLX is gemaakt om juist van de weg af te gaan, maar is ook goed op de weg zelf te gebruiken.

Tegenwoordig zie je nog maar weinig offroad/enduro-motoren of wat ze 'dual sport' noemen, bij de importeurs in het straatgamma. Tuurlijk heb je de bekende merken als Husqvarna, Husaberg en KTM, maar eigenlijk is dat nu allemaal één pot nat (zelfde eigenaar). Yamaha had een paar jaar terug nog de WR250R en WR250X, Suzuki de DR(Z)-serie en wat langer terug Honda met de XR-serie. Kijken we even naar het lichte spul, dan heeft honda nog de CRF250M en CRF250L, Kawasaki de KLX, maar Suzuki en Yamaha zijn zich meer op allroad gaan richten en dan niet met kleine motorblokjes. Toch is dat jammer, want dit soort offroad/enduro-motoren zijn juist in de stad geweldig!

 

 

De KLX250 weegt 138kg rijklaar, stuurt heel speels op z'n noppenbanden en je kunt er vol gas mee over drempels. Bochtjes gaan prima, rotondes kan je lekker vlot pakken en als je echt heel gek wilt doen zou je 'm zelfs rechtdoor kunnen nemen, voor de KLX geen probleem!

Trapje pakken of even door de berm? Ook geen probleem. Bospad? Waarom niet? Je kan gewoon lekker gek doen met de KLX en dat is zijn sterke punt. De afwerking is netjes en alles oogt van goede kwaliteit. De kapjes voor de radiateur dekken deze netjes af. Tankdop zit 'vast' aan de tank, die klap je dus open in plaats van een losse dop. Schijfje voor, schijfje achter. Voldoende om snel stil te staan. De zit is helemaal rechtop en doordat de motor hoger op z'n poten staat, kijk je ook wat over de auto's heen. Met mijn 1.80m kon ik met mijn voeten goed bij de grond (zithoogte is 890mm). Voor iemand van 1.70m zal dit wellicht wat minder zijn, hoewel de KLX eigenlijk helemaal niet zo hoog is, het kan echt veel hoger. De motor is voorzien van een digitaal display, met niet al te veel informatie. Een snelheidsmeter, kilometerteller, een toerenteller en een klokje. Misschien vergeet ik iets, maar meer is eigenlijk ook nodig nodig. Er direct onder heb je nog wat waarschuwingslampjes, welke goed afleesbaar zijn, ook in de zon. Remhendel en koppelingshendel zijn niet instelbaar, maar dat hoef je in dit prijssegment ook niet te verwachten. Ook een 'pass'-knop ontbreekt, maar hoe vaak gebruik je zoiets nu echt?

KLX250 cockpit

 

KLX250 blok

Motorblok

Het motorblok met maar 16kW (22pk) is wat krap bemeten voor op straat. In de stad heb je meer dan genoeg vermogen, maar naarmate je de 100km/u bent gepasseerd, gaat het trager omhoog. Even snel een auto inhalen op een provinciale weg is dan ook even uitrekenen of je het gaat redden voor je de volgende tegenligger voor je neus hebt.

Met 20Nm koppel bij 7000 toeren, begrijp je dat je dit blok redelijk op toeren moet hebben, wil je goed vooruit komen op de weg. Over het gehele toerengebied is de motor nagenoeg trillingsvrij. Dit merkte ik vooral toen ik weer op mijn MT-03 stapte, waarbij het verschil qua trillingen enorm is. Op de snelweg met een flinke tegenwind kwam ik niet verder dan 113km/u. Wind mee zal er wel een dikke 120-125km/u in zitten, wie weet nog iets meer. In elk geval kan je goed meekomen op de snelweg en dat is wel prettig, hoewel de motor echt niet is gemaakt voor snelheid, maar voor fun. In de stad, in het bos of op een bouwplaats. Hoewel je voor het echte crosswerk eigenlijk ook weer koppel te kort komt, maar voor de beginnende endurorijder is het ongetwijfeld een leuke beginner.

De versnellingsbak met 6 versnellingen voelt licht en trefzeker aan, ook de koppelingshendel is lekker licht. Om de neutraal te pakken, moet je wel met beleid tegen het schakelpedaal duwen. Duw je te hard, dan zit je zo in de andere versnelling.

Geldt alleen voor neutraal, de andere versnellingen pak je direct. Het blok is redelijk onderhoudsarm en vereist controle van de klepspeling elke 12.000 kilometer. Het benzineverbruik tijdens mijn rit zit zo rond de 1 op 23. Dat kan vast nog wel zuiniger, hoewel ik niet extreem gek heb gereden. Ik verwacht dat 1 op 26 of zuiniger mogelijk moet kunnen zijn.

Vering, remmen, bandjes

De KLX250 is voorzien van een 43mm upside-down voorvork (16-voudig instelbaar) en een Unitrak monoveer waarbij zowel de ingaande- als uitgaande demping 16-voudig instelbaar zijn. De veervoorspanning is volledig instelbaar. Op zo'n motor als deze haal je alle oneffenheden uit het wegdek.

De Dunlop D605 banden lagen prima op de weg, plakken lekker en je er flink gek mee kon doen. Wel was het even wennen om op dit soort banden weer eens te rijden, maar na een paar bochten weet je niet beter en uit ervaringen van het verleden, weet ik dat dit soort banden ook op de gewone weg prima hun werk doen. De KLX is voorzien van een 21" wiel voor en een 18" wiel achter.

Qua remmen zit het wel goed met de KLX. De remmen zijn absoluut niet bijterig, maar zijn voldoende krachtig om de 138kg lichte motor op tijd tot stilstand te brengen. Aan de voorzijde tref je een 250mm schijf aan met dubbelzuiger remklauw. Op het achterwiel een 240mm schijf met een enkelzuiger remklauw. Geen ABS, dat is pas verplicht vanaf 2016.

KLX250 achterkant

 

 

Conclusie van de korte impressie

Omdat dit echt een korte indruk is geweest, kan ik er niet al te veel over zeggen. Op het eerste opzicht is het een prettige en kwalitatief goede motor voor in de stad en voor in het bos of op één of andere vlakte. Wil je hier lange enduro ritten mee rijden, dan kan je misschien beter iets krachtigers zoeken en wat er echt voor geschikt is. Dit blijft nog altijd meer naar weggebruik neigen, hoewel het voor de beginnende offroad-rijder eigenlijk best een leuke beginner is! Toch kijkt Startersmotor meer naar het gebruik op de weg en niet naar gebruik in het zand. Qua vermogen wil je als A2-motorrijder meer dan dit. Het blok komt goed mee met het verkeer, maar als je een A2-rijbwijs hebt, wil je gewoon meer pit en dat kan deze KLX je niet bieden. Het is een beetje hetzelfde als de Suzuki Inazuma 250. Ze zijn geschikt voor A2, maar eigenlijk zouden ze beter mooie A1 motoren zijn. Maar met A1 mag je rijden op een veredelde brommer en is dit weer te krachtig. Jammer dat de overheid niet een eigen draai aan A1 zou geven met als eis dat de motor maximaal 250cc had moeten zijn, dan was dit een prima beginner. Met A2 wil je gewoon meer en heb je een motor zoals de KLX250 erbij als tweede motor die je pakt in het weekend, om even gek mee te doen. Qua prijs is 4999 euro nog best aardig, maar als je ziet dat je voor 500 euro meer een Kawasaki Z300 kan kopen (goed, is wel heel wat anders), dan zou ik zeggen; spaar nog eventjes door en je krijgt er veel meer voor terug. Dit advies is voor de mensen die op straat willen rijden, want met de Z300 het bos in, is vragen om problemen. Eigenlijk is de KLX250 een hele leuke speelfiets en ik zou 'm persoonlijk graag erbij willen hebben in de schuur als 2e motor. Met A2 kan en wil je toch iets meer pit onder je kont hebben, al hoef je die mening natuurlijk niet te delen.

Pro Lekker licht, prima vering, lekker spelen op en rondom het asfalt, spiegels geven prima zicht.
Con Vermogen (gezien voor A2-rijders), de remkabel van de voorrem loopt vanaf de remhendel langs het stuur en zit de sleutel in de weg als je deze er uit wilt halen.

Met dank aan MVM Motoren Soesterberg voor het beschikbaar stellen van de KLX. Zelf interesse om deze motor te rijden? Hij is te huur bij Motorverhuur.nl (op het moment van schrijven staat de KLX nog niet bij het assortiment) of laat je motor onderhouden bij MVM en vraag als leenmotor gewoon om deze KLX. Ondanks het lage vermogen toch dikke pret!

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 249cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 16kW (22pk) @ 7500tpm / 20,5Nm @7000tpm
Gewicht 138kg rijklaar
Tankinhoud 7,7 liter
Verbruik 1 op 23
Topsnelheid +/- 120km/u (op YouTube sneller gezien)
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Kawasaki KLX250 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram