De Honda Vigor (FX650) is de opvolger van de SLR650. De SLR650 heeft een vlottere uitstraling dan de Vigor 650, maar het motorblok komt verder overeen. Het lucht/oliegekoelde blok is afkomstig van de Honda Dominator en naast de Vigor ook gebruikt in de SLR en FMX650. Misschien hadden ze er nog een hele lading van in een magazijn staan en moesten ze daar nog van af.
De Honda Vigor welke ik bij Arie Molenaar Motors in IJsselstein heb getest, was dan wel vol vermogen, maar die 4kW extra is bijna te verwaarlozen (redactie: geschreven in periode met geldende 25kW-wetgeving). Hij zal met 25kW net iets minder hard trekken en een iets lagere top hebben.
De motor bij Arie Molenaar Motors is van 2002 en heeft net 8700km gelopen. Dat is niet veel en de motor ziet er dan ook in z'n geheel erg goed en nagenoeg nieuw uit. Het is een carburateurgevoede motor, dus choke open, startknop indrukken en de lol kan beginnen. Zo'n Vigor is niet heel erg hoog, dus ook geschikt voor de wat kleinere motorrijders en waarschijnlijk wat minder geschikt voor de langere rijders.
Doordat de motor niet zo groot is en het gewicht ook niet heel erg hoog is, laat de motor zich gemakkelijk van het ene op het andere oor gooien. Bij de verkeerslichten ben je uiteraard als eerste weg en ook tijdens het rijden versnelt de motor nog prima als je het gas wat verder opentrekt om even vlot een auto in te halen. De cockpit is niet heel uitgebreid, maar geeft voldoende informatie, namelijk de snelheid, totale kilometerstand, dagteller en het toerental. Let op dat er geen olie-lampje aanwezig is. Houdt dus met enige regelmaat zelf het peil in de gaten, wat sowieso geen slecht idee is.
Wat mij wel opviel is dat je bij 100km/u al in de 5e versnelling zit en het toerental bij 120km/u al redelijk hoog is, waardoor de motor aardig aan het trillen is. Met de 29kW die mijn testmotor had, even gekeken wat er in zat en bij 150km/u vond ik het zelf meer dan genoeg en reed het niet lekker meer door de trillingen.
Overigens kan je een kleiner achtertandwiel monteren om het toerental te verlagen, het nadeel is dat de motor dan ook ietsje minder hard optrekt, maar wel weer onder ideale omstandigheden een hogere topsnelheid heeft en dus bij 120km/u een rustiger karakter heeft. 120km/u is op zo'n soort motor helemaal niet lekker om lang vol te houden. Zit je vaak op de snelweg, dan raad ik je een motor aan met minimaal twee cilinders en minimaal een topkuip om je bovenlichaam iets te ontzien van de constante rijwind.
Voor binnendoor is dit een prima motor. Topkoffertje achterop om je rommel in kwijt te kunnen en rijden maar. Erg leuk ding voor de A2-rijder die liever binnendoor wil rijden, dan elke keer de snelweg te pakken. De Vigor 650 mag je zonder te begrenzen rijden met het A2-rijbewijs.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL