Zo af en toe eens op wat anders rijden, kan helemaal geen kwaad. Het lijkt wel bijna alsof er alleen maar naked bikes, een handje vol allroads en veel sportieve (geen supersport) motoren voor het A2-rijbewijs beschikbaar zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Ook een aantal customs en choppers zijn geschikt voor het A2-rijbewijs en Honda doet daar graag aan mee. Bij het Japanse hoofdkwartier van Honda zagen ze hoe Kawasaki het blok van de ER-6, naast de Versys en Z650, ook gebruikte in de Vulcan S en ook zagen ze Yamaha het blok van de MT-07 terug in onder andere de XSR700 en toen viel waarschijnlijk het custom-kwartje. Zelf deden ze dit al eerder door het blok van de CB500F ook te gebruiken in de CBR500R en CB500X, maar 'm onder een custom proppen, waren ze vergeten!
Tijd om een motornaam van stal te halen, die al bijna 30 jaar op zolder lag en niet meer werd gebruikt; de Rebel. Een enkeling met het 25kW-rijbewijs reed vroeger een oude Rebel 250, maar ook de Rebel 450 zag je zo nu en dan nog over het Nederlandse asfalt scheuren. Tijd om de naam af te stoffen en het blok van de CB500F (of CBR500R / CB500X) er onder te duwen en 'm los te laten in het wild; de Honda Rebel 500. Zelfs de typenaam 'CMX' is nog gelijk. Startersmotor.nl ging bij Honda Nederland langs om een demo van deze motor mee te nemen om een weekje te onthaasten, want heel hard rijden kan wel, maar is niet aan deze motor besteed. Lekker relaxt touren over de mooie wegen die Nederland rijk is, is een prima afwisseling op het normale vlottere werk.
Als eerste valt bij de Honda Rebel 500 op dat de motor vrij smal is, maar vooral ook erg laag. Niet alleen dat, ook valt de vrij hoge tank op en het grote achterspatbord met daarop het zitje voor de passagier. Het doel bij Honda was om 'm een chopped-bobberstijl mee te geven. Nu zal ik eerlijk zeggen dat ik niet erg thuis ben in deze chopperwereld en customs en choppers mijn minst favoriete motoren zijn. Het komt er op neer dat de motor zo kaal mogelijk moet zijn. Als 'kaal' gelijk staat aan 'basic', dan is dat bij de Rebel 500 goed gelukt.
Een groot verschil met veel choppers/customs is dat de voetsteunen bij de Rebel 500, niet zo ver naar voren staan. Ze staan voor custom-maatstaven juist wat dichterbij, ongeveer ter hoogte van het midden van motorblok. Hierdoor is de motor ook bijzonder geschikt voor mannen en vrouwen die wat kleiner zijn, maar ook met mijn 1.80m heb ik bij lange na geen knieën tegen mijn oren aan.
De Rebel 500 heeft best een stoere uitstraling en omdat het model nog onbekend is, kijken ook veel motorrijders er naar in een poging de motor te herkennen. Dikke 16" ballonbanden geven de motor een grappige en ergens ook een beetje een retro-look, mede ook door de grote lage zwarte uitlaat langs de rechterkant van de motor, samen met de zwarte stereoshock veren en de matte verf. Honda heeft er voor gekozen om de motor vrij basic te houden en 'm niet vol te stoppen met de laatste snufjes op technologisch gebied. Ook de verlichting is conventioneel, geen LED-verlichting, nee gewoon ouderwetse gloeilampen in zowel de koplamp, het achterlicht en de grote knippers. Ook op het stuur weinig extra toeters en bellen en de cockpit bestaat dan ook enkel uit een ronde schijf, waarover verderop in het verslag iets meer informatie staat. De knipperlichten aan de voorkant fungeren ook als running lights, ze branden dus constant met een zwak licht zo lang het contact aan staat. Dit is in Nederland verboden, maar de politie zal je waarschijnlijk hier niet snel voor aan de kant zetten.
Bij het opstappen valt al op hoe gemakkelijk dat gaat. Niet je been ver over het zadel strekken, nee, met een zadelhoogte van maar 690mm, is opstappen een fluitje van een cent. De zithouding is ietwat onderuit gezakt, maar minimaal. Je zit bijna rechtop, armen redelijk gestrekt naar het normale buizenstuur (in plaats van een apenhanger). De benen iets naar voren, maar niet zo ver gestrekt als op vele andere customs. Bij het wegrijden is het voor mij altijd even wennen aan deze zithouding. Het voelt voor mij aan alsof ik minder wendbaar ben om even snel ergens tussendoor te schieten. 'Alles gewoon lekker relaxt doen', is het motto van deze motor. Met deze zithouding vang je wel veel wind. Hard rijden op de snelweg is dan ook uit den boze. Wind mee kan het wel, maar met enige tegenwind doe je er verstandig aan niet veel harder dan 120km/u te rijden, wil je het lang volhouden. Gelukkig is dit dan ook geen motor primair voor de snelweg en kan je beter relaxt binnendoor genieten van al het moois wat de natuur of de stad je te bieden heeft. Een slaapgevoel in de billen of het stuitje merk ik na ongeveer een uurtje rijden op, dit heb ik bij meerdere motoren en is dus geen uitzondering. Voor de passagier is een klein zadeltje aanwezig. Deze is er overigens ook af te halen, om de motor nog wat meer bobber te laten lijken. Helaas geen ruimte onder het zadel, dat schijfslot moet je maar ergens kwijt zien te raken.
Naast dat relaxt rijden ook best leuk is voor de verandering, zijn de bochten op de Rebel 500 heerlijk om te maken. Door de lage zit kom je zoveel dichter bij het asfalt en heb je bijna het idee of je in een kart over het asfalt aan het scheuren bent. Helaas went dat gevoel wel snel, maar leuk blijft het wel! Ondanks dat je dicht bij de grond zit, is er voldoende grondspeling om door de bochten te gaan. De stepjes raken het asfalt enkel als je zelf wilt en de motor wat doorduwt. Prima motor dus voor een flink stuk te toeren. Op het grote achterspatbord zie je al aan de bouten dat de motor is voorbereid op het bevestigen van zadeltassen. Mooi om wat mee te nemen voor onderweg. De afwerking van de motor is over het algemeen meer dan goed, maar waar ik wel mijn vraagtekens bij heb, is de dikte van de laklaag en lichte roestvorming op een tweetal plekjes. Op de jiffy was bijvoorbeeld een klein roestplekje te vinden en ook tussen de voorvorkpoten en de onderste kroonplaat waren al lichte sporen van roest aanwezig. Hier hoort vaak een coating te zitten die dit voorkomt. Hopelijk is dit alles exemplarisch, want voor een motor die dit jaar is geproduceerd en net geen 3 maanden op kenteken staat, is dit niet Honda-waardig. Deze motor is dan ook op diverse perstrips meegeweest en door diverse journalisten meegenomen, die 'm ongetwijfeld niet zachtzinnig hebben behandeld. Als er dan lak van het staal af zou gaan door bijv. steenslag, dan duurt het bij staal niet lang voor er lichte roestvorming op ontstaat. Ik heb volle vertrouwen in Honda, maar heb hierover wel de importeur geïnformeerd. Mocht je zoiets merken na aanschaf, dan regelt de dealer dit verder met Honda en lossen ze dit op, behandelen ze het en heb jij weer een perfecte Rebel. Niets om je zorgen over te maken, niets wat niet op te lossen is, maar voor mij persoonlijk wel een puntje om in het verslag te vermelden. Qua accessoires kan je de Rebel 500 nog uitbreiden met bijvoorbeeld een flyscreen, zadeltassen, een kofferrek en een 12v-aansluiting. Zelfs een vakantiereis door Europa zit er dus in!
Honda heeft ervoor gekozen om de Rebel 500 zo basic mogelijk te maken. Hetzelfde deden ze voor de cockpit. Een ronde cockpit met een diameter van 10cm met een negatief LCD-display en daar omheen de bekende waarschuwingslampjes. Een negatief-LCD zie je niet vaak en overdags laat de leesbaarheid van de cockpit wat te wensen over. Het is afleesbaar, maar het is te licht, alsof het contrast mist. Dit is echter volledig anders als de zon vol op het display schijnt, dan is het perfect afleesbaar. Je zou bijna denken dat Honda aangeeft dat customrijders alleen rijden met zonnig weer. ;) Na contact met de importeur, na het inleveren van de motor, bleek dat de helderheid van het backlight instelbaar is. De wensen zijn dus snel vervult! De informatie in de cockpit is net zo basic als het uiterlijk; een snelheidsmeter, kilometerteller, twee tripmeters, een klokje en het brandstofniveau zijn zichtbaar. Een toerenteller en gear-indicator ontbreken. Dat eerste is niet zo erg, dat tweede is in 2017 toch wel een gebrek. Is vast wel op te lossen met een 3rd-party gear-indicator, maar op dit type motor doet zo'n losse indicator af aan het uiterlijk.
In plaats van een chopperstuur, is gekozen voor een normaal buizenstuur wat je ook aantreft op normale naked bikes. Prima keus, net even wat anders en wel zo prettig als je tussen de files door stuurt. De koppeling is lekker licht, maar de hendel is niet instelbaar. Honda is een van de weinige fabrikanten die knipperlicht en toeter hebben omgedraaid, wat snel went als je er regelmatig op rijdt. Wel ervaarde ik bij de knop voor de knipperlichten dat ik 'm vaak per ongeluk een paar millimeter induwde alvorens naar rechts te drukken, wat resulteerde in een blokkerende knop, waardoor de knipper niet aan gaat. Ook dit zal een kwestie van wennen zijn, maar het overkwam mij alle dagen van de test. De kleine ronde spiegels geven voldoende zicht naar achter en ook bij hogere toerentallen vallen de trillingen bijzonder mee. Aan de rechterkant treffen we naast de startknop en killswitch, nog een alarmlichtschakelaar.
Het blok van de Rebel 500 is Euro4-geschikt gemaakt en start direct bij de eerste druk op de startknop. Het 471cc parallele-tweecilinderblok pruttelt er lekker op los. Honda heeft ervoor gekozen om het blok iets aan te passen en 'm wat minder hoogtoerig te maken, door het maximale koppel 1.000 tpm eerder te laten plaatsvinden, bij 6.000 tpm. Zo hoeft de motor iets minder te janken, iets wat ook niet hoort bij een custom bike. Die moeten brullen met lagere toeren. Grappig genoeg had ik tijdens het rijden bij het wegrijden laag in toeren dan ook altijd het idee het geplof te horen van een V-Twin.
Het maximale vermogen is 33.5kW en daarmee naast zijn rijklaargewicht van 190kg meer dan geschikt voor het A2-rijbewijs. Ik verwacht echter door de lage zit en positie van de voetsteunen, dat de motor niet alleen leuk is voor A2 maar ook zeer geschikt voor de kleinere motorrijder/motorrijdster, die begint met motorrijden en een voorliefde heeft voor customs en choppers. Om hier mee te starten met het normale A-rijbewijs is ook niets mis, het blok is krachtig genoeg en je komt prima mee met het snelle, drukke verkeer op de Nederlandse wegen. De koppeling is relatief licht en ook de versnellingsbak schakelt elke keer weer foutloos, het enige wat mist is die reeds genoemde gear-indicator. Het blok is redelijk schakellui te rijden, 50km/u in de 6e versnelling is goed mogelijk, maar het kost dan wel even wat tijd om door te trekken. Niet heel vreemd natuurlijk. Om in te halen in dezelfde versnelling is het maximale koppel van 43,2 Nm bij 6.000 tpm niet helemaal toereikend en is het aan te raden een versnelling terug te schakelen. Op de snelweg zou ik willen adviseren om zelfs twee keer terug te schakelen om zo snel mogelijk in te kunnen halen. Daarbij ben ik wel een vlotte rijstijl gewend en bij een rustigere mindset hoeft het misschien minder vlot qua inhalen en is een versnelling terug voldoende. Een prettige kruissnelheid op de snelweg (waar je eigenlijk niet veel wil komen op een custom) is 115 a 120km/u, waarbij de topsnelheid 170km/u is. Niet slecht voor zo'n motor, wetende dat je die snelheid maar zelden zal rijden. Omdat je met je voeten direct naast het blok zit en je met je rechtervoet direct tegen het hete blok aan komt, heeft Honda daarvoor een plastic beschermkap geplaatst, welke zijn werk prima doet.
Zonder toerenteller is het lastig om te zien hoeveel toeren je precies op de snelweg maakt, maar tijdens snelwegritten boven 100km/u trilt het rempedaal irritant mee met de vibraties van het blok. Heb je je motorlaars er net tegenaan, dan is dit goed voelbaar. Iets je laars verplaatsen en het probleem is 'weg'. Misschien dat een rubbertje tussen rempedaal en frame dit zou verbeteren.
Het verbruik ligt bij een zeer vlotte rijstijl op 1 op 21, bij een wat rustigere stijl kwam ik uit op 1 op 28. In principe is het verbruik op de Rebel 500 dus dik in orde, zelfs met flink gas geven valt het verbruik eigenlijk nog reuze mee. Met de 11,2 liter tank zou je in theorie dus ruim 300 kilometer kunnen overbruggen tussen tankstations. Ben je een wat vlottere rijder, dan zou ik dit echter wel wat eerder doen. Overigens geeft de brandstofmeter soms wel iets te vlot aan dat de tank leeg zou zijn. Na 20 kilometer verdwijnt het eerste blokje en na 80 kilometer rijden zou je al op de helft zitten. Klopt dus niet helemaal, anders zou je met 160 kilometer al moeten tanken. Van 0-100km/u gaat vrij rap op de Rebel 500, dat kan in 5,9 seconden, net zo snel als de Ferrari 328 GTS die ik toevallig onderweg tegenkwam. Bij het verkeerslicht ben je dus altijd als eerste vertrokken. Het onderhoud is gelijk aan dat van de rest van de 500-serie van Honda, de olie vervang je elke 12.000 km en de klepspeling zal de dealer elke 24.000 km voor je controleren.
Zeer opvallend bij een eerste blik op de Rebel 500 zijn de dikke ballonbanden. Honda heeft de Rebel 500 voorzien van 16" velgen met daaromheen Dunlop D404 banden (voor een 130/90, achter een 150/80). Deze banden geven de motor een typisch uiterlijk en op de weg geeft deze band veel vertrouwen, ook in de regen.
Qua vering is de Rebel 500 aan de voorkant voorzien van een niet-instelbare 41mm telescopische voorvork met een veerweg van 122 mm. De achterzijde is voorzien van twee schokbrekers waarvan alleen de veervoorspanning instelbaar is, hiervan is de veerweg 96 mm. De vering geeft redelijk veel door onderweg en heb ik het idee na een drempel iets na te deinen, wat niet helemaal overeen zou komen met de doorgifte van hobbels en bobbels op de weg. Doordat de motor al zo laag bij de straat is, is te zacht afveren ook geen goede optie, wil je alles aan de onderkant heel te houden.
De remmen op de Rebel 500 laten met mijn rijstijl wat te wensen over. De voorkant is voorzien van een enkele remschijf van 264 mm en een axiaal gemonteerde twee-zuiger Nissin-remklauw. Aan de achterkant een iets kleinere remschijf (maat onbekend) met een enkelzuiger remklauw. Beiden uiteraard voorzien van ABS. De voorrem moet je behoorlijk ver inknijpen voor er echt wat gebeurt. Bij een normale rijstijl zijn de remmen voldoende, bij een vlotte rijstijl denk ik niet dat je bij een acute noodstop tijdig stil staat. De motor is dan ook meer gemaakt om te genieten en meer voor motorrijders die het wat relaxter aan doen. Mijn advies is dan ook om bij het remmen vaker de achterrem er bij te pakken, op die manier sta je een stukje vlotter stil. Zijn de remmen slecht? Dat niet, maar beter mogen ze wel.
De Honda CMX500 Rebel is voor beginnende motorrijder, ongeacht A2 of A, een leuke custom om mee te beginnen. Door de lage zadelhoogte en nog redelijk wat grondspeling, zijn rotondes en wat scherpere bochten nemen bijzonder leuk en lijkt het de eerste paar keren bijna of je op een kart door de bochten stuift. Ook het redelijk lage gewicht van 190kg maakt de motor goed handelbaar en ook aan de hand bij een stukje verplaatsen, voelt de motor niet topzwaar aan. Prettig had een gear-indicator geweest en wellicht wat betere remmen, maar zie deze motor als een opstap naar de grote wereld van de choppers en customs, de wereld van veel cc's, weinig pk's, maar heel veel koppel. Op deze motor kan je meer dan goed meekomen met het overige verkeer en ook voor lange vakantiereizen binnendoor, heb je aan de Rebel 500 een best maatje!
De Rebel 500 kost € 7385,- inclusief alle bijkomende kosten en is leverbaar in de kleuren Graphite Black, Matte Armored Silver en Millenium Red. Directe concurrenten zijn bijvoorbeeld de Kawasaki Vulcan S, die te koop is voor € 9049,- en de Harley-Davidson Street 750 voor € 8825,-. Beiden kosten toch een stuk meer dan de Rebel 500. Met dank aan Honda Nederland voor het beschikbaar stellen van de motorfiets. Meer info over de Honda Rebel 500 op de site van Honda zelf? Klik hier.
Lage zit + voetsteunen dichtbij voor kortere rijders, coole looks, verbruik, bochtjes! | |
Geen ruimte onder zadel, remmen mogen beter bij een vlotte rijstijl, trillingen rempedaal op de snelweg |
Motortype | Viertakt, tweecilinder (parallel), vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 471cc |
Versnellingen | 6 |
Vermogen/koppel | 33,5kW (45,5pk) @ 8.500 tpm / 43,2Nm @ 6.000 tpm |
Gewicht | 190kg rijklaar |
Tankinhoud | 11,2 liter |
Verbruik | 1 op 28 met rustig rijden, 1 op 21 bij knallen |
Topsnelheid | 170km/u |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL