Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Eliminator 500

 

Honda PCX125 (2011)

Honda PCX125

Sinds mei 2010 heeft Honda de PCX leverbaar voor de Nederlandse en Belgische consument. De Honda PCX motorscooter heeft een start-stop systeem, waardoor deze voor het verkeerslicht uit gaat en zodra je aan de gashendel draait, meteen weer aanspringt. Hierdoor is het verbruik een stuk lager, Honda claimt namelijk 1 op 46 te kunnen halen!

Het heeft even geduurd, maar we hebben eindelijk de PCX kunnen testen bij Arie Molenaar Motors in IJsselstein. Er werd een vrij jonge demo (25km op de klok) voor mij klaargezet, om te zien wat de PCX kan en wat hij niet kan. De rit was helaas te kort om het verbruik te testen, maar aangezien de PCX alweer een tijdje op de markt is, is hier en daar al te vinden dat de scooter gemiddeld een verbruik heeft van 1:40. Het is maar net hoeveel gas je geeft en welke routes je neemt. Met de 6 liter tank, moet je toch ruim 200km kunnen rijden voor het verstandig is om te gaan tanken.

De zit van de motorscooter is rechtop en je zit dan ook vrij dicht op de spiegels. In het begin had ik even wat moeite met de spiegels omdat je er zo dicht op zit, maar dat wende al vrij snel. Met deze motorscooter kan iedereen lezen en schrijven. Linkerrem inknijpen, startknopje indrukken en de motor komt stilletjes tot leven. Normaal gesproken hoor je een motorscooter goed starten, maar de PCX doet dit zeer beschaafd. Niet alleen bij een koude start, maar ook als het start-stop-systeem is geactiveerd. Dit komt doordat de dynamo tevens de startmotor is.

De PCX komt snel van z'n plek en je moet goed opletten dat je in de stad zelf al niet te snel te hard rijdt. Je zit binnen no-time op 60km/u, richting 80km/u gaat ook nog vrij vlot, maar daarboven is de koek al gauw op. 90km/u is goed haalbaar maar je moet lang wachten voor je 100km/u of meer op de teller wilt zien. Alhoewel ik moet toegeven dat het op de testmiddag dan ook behoorlijk hard waaide, dit heeft zeker effect op de topsnelheid. De PCX heeft een laag gewicht en is daardoor enorm wendbaar in de stad. Het lage gewicht heeft wel een nadeel, dat dus op stormachtige dagen het boven de 80km/u niet heel erg stabiel meer aanvoelt.

 

 

Arie Molenaar Motors 

Persoonlijk vind ik de motorscooter zeer geschikt voor in en om de stad. Niet voor grote toertochten, wel voor woon-werk verkeer, mits zich dit beperkt tot hooguit provinciale wegen. Als er 100km/u wegen tussen zitten die enkelbaans zijn, kan dit irritaties opleveren bij andere weggebruikers. Vaak rijden deze een stuk harder en ben jij als een soort rijdende chicane. In de stad zoef je snel weg en zit je binnen een paar tellen op de maximale snelheid. Verkeerslicht op rood? Als je stil staat, valt de motor binnen een paar tellen uit. Op het dashboard zie je dan het standby-lampje oranje knipperen.

Zodra het verkeerslicht op groen gaat en je aan de gashendel draait, komt de motor heel vlot tot leven, alsof er niets aan de hand is. Op het stuur zit een 'Idling/Idling Stop'-knop. Dit geeft je de keuze tussen het uitvallen bij stilstand, of het stationair blijven draaien van de motor. Deze kan je onder het rijden omschakelen. Als de motor in standby staat en je gaat van 'Idling Stop' naar 'Idling', dan is de motor volledig uit en moet je de motor weer starten met de linkerrem en startknop, in plaats van enkel aan het gas te draaien.

PCX voorkant
PCX cockpit

Links: Het dashboard is goed afleesbaar. In het midden een grote snelheidsmeter, met rondom indicatoren voor onder andere de knipperlichten, koelvloeistofwaarschuwing, brandstofniveau, kilometerteller, tripmeter, standby-lampje voor start-stop systeem, grootlichtindicatie en een injectie-waarschuwingslichtje. Wat ik nog mis is een klokje. Wie weet voor een volgend modelletje.

PCX start-stop knop

Rechts: De Idling-knop, om te kiezen tussen het start-stop systeem en het conventionele stationair draaien van de motor.

Met de remmen is niets mis, de PCX remt behoorlijk! Met de 220mm-remschijf aan de voorkant en een trommelrem aan de achterkant, met daarbij het Combined Braking System (beide remmen zijn gekoppeld aan elkaar, ook al wordt er maar één rem ingeknepen) kan je de PCX snel genoeg stil laten staan.

De beide veren aan de achterzijde voelen fijn aan, maar van gebruikers heb ik klachten gelezen dat bij twee personen de vering nog wel eens wil doorslaan op slecht wegdek. Dit heb ik zelf niet kunnen testen en niet alle rijders met een passagier schijnen hier last van te hebben.

Het contactslot van de PCX is voorzien van een anti-diefstaloptie. Een klein metalen plaatje schuift dan voor het contactslot, zodat het al lastiger is om er een schroevendraaier in te steken. Naast het contactslot zit een knop om de tankklep te openen en het zadel te openen. Onder het zadel de grootste verrassing: Veel ruimte voor boodschappen! Een integraalhelm zou hier nog wel in kunnen passen, maar ik kijk bij motorscooters vaak hoeveel boodschappen hier in passen. Neem gerust een paar flessen wijn, frisdrank of wat flesjes bier mee van de supermarkt; in de PCX past meer dan gedacht!

Ook onder het dashboard zit nog aan de linkerzijde een klein vakje zonder slot. Handig om nog wat kleine spulletjes in op te bergen. Wel moet er gezegd worden dat het zadel wat zwaar sluit. Zachtjes dicht doen lukt niet, je moet wel ietsje kracht zetten om het zadel goed dicht te krijgen, zonder dat deze weer open springt. Een ander voordeel is dat de PCX is voorzien van zowel een jiffy als middenbok.

PCX motorblok

 

 

PCX bergruimte

Links: Flinke ruimte onder het zadel, kan je gerust een boodschapje mee doen!

PCX contactslot

Rechts: Het contactslot met anti-diefstal optie en daarnaast de knop voor de brandstofklep en het zadel te openen.

Conclusie

Dit is een prima motorscooter voor zowel beginners als gevorderden die iets zoeken voor in en om de stad. Serieus motorrijden zou ik hier niet mee willen. Het is en blijft een vervoersmiddel voor in de stad. Je kan prima meekomen met het verkeer tot en met de provinciale wegen. Snelweg moet je uit je hoofd laten. Ben je toch gek genoeg om dit wel te doen, blijf dan op de rechterbaan. Daarnaast redelijk wat ruimte onder het zadel, een passagier die makkelijk mee kan, het lage verbruik en de lage aanschafprijs (2590 euro) en dit kan nog best wel eens een topper worden! Daarbij niet te vergeten de lage onderhoudskosten. De 90/90 14" band voor en de 100/90 14" band achter, zijn de kosten ook niet bij vervanging. Ook hoeft er niet zoveel olie in het carter, wat de nodige kosten scheelt. Neem daarbij de riem als aandrijving, nooit meer rotzooi van het smeren en schoonmaken van een ketting.. ik wist het wel, als ik iets zocht voor in en om de stad!

De PCX125 is vooral geschikt voor het A1-rijbewijs. Mag je meer rijden? Dan raden we je aan om de PCX150 te kopen. Deze kost een fractie meer, maar geeft net wel even dat beetje vermogen om verder te komen.

Updates 2014

Zowel de PCX125 als de PCX150 hebben een kleine update gekregen. Koplamp, achterlicht en knippers zijn vervangen door LED-technologie. Belangrijker is de update qua verbruik. Dankzij nieuwe banden met minder rolweerstand en minder wrijving in de motor zelf, is het verbruik afgenomen tot 47,4km per liter voor de 125cc en 44km per liter voor de 150cc versie. Ook zijn voor beide modellen de tank vergroot van 5,9 naar 8 liter. Hiermee kom je dus tot een actieradius van 375km voor de PCX125 en ongeveer 350km voor de PCX150. Ook is er een techniek toegepast voor de start-stoptechnologie, welke beide motorscooters hebben, waarbij er wordt gekeken naar het niveau van de accu. Is deze laag, dan schakelt deze techniek uit en blijft de motor draaien. Dit om spanningsverlies tegen te gaan door het herhaaldelijk starten.

Ook is het opbergvak bij het dashboard vergroot en is er een 12v-contact toegevoegd. Handig om bijvoorbeeld je telefoon op te laden. Er is ook een knop toegevoegd voor een alarmlichtfunctie, dit na het verzoek van vele PCX-rijders die door de files rijden. Dit zou meer zichtbaarheid geven. Tenslotte is de rugsteun, of 'bult' ook verwijderd. Veel rijders klaagden hier over. Nu dus nog meer vrijheid om te zitten.

Al met al toch een aardige update, persoonlijk voor mij goed genoeg om de oude PCX in te ruilen voor een nieuwe. De vernieuwde PCX motorscooters staan vanaf mei 2014 klaar bij de officiele Honda dealers.

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 124,9cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 8,33kW (11,3pk))
Gewicht 124,4kg rijklaar
Tankinhoud 6 liter (vanaf 2014: 8 liter)
Verbruik 1 op 46 (opgave). Ga maar uit van 1 op 38-40.
Topsnelheid +/- 100km/u
Rijbewijs A1, A2, A
RAD - Alles voor de motorrijder

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!