Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

Honda NSS300 Forza (2013)

Forza 300

Dit jaar hebben we nog geen motorscooter getest, dus het werd hoog tijd om dit te doen. Achteraf kan ik ook zeggen dat ik het gemist heb, wat kan je je toch fijn verplaatsen op een motorscooter! Na een zeer regenachtig weekend, waarbij vele sloten overliepen en kelders bijna waren omgetoverd tot overdekte zwembaden, was het voor Startersmotor.nl tijd om bij Honda een nieuwe motorscooter op te halen. De laatste motorscootertest stamt alweer uit 2011, dus het werd hoog tijd om weer eens op de motorscooter te klimmen. Op een regenachtige maandag werden we in Schiphol-Rijk ontvangen door Theo van Honda Nederland, waar de Forza 300 al klaar stond.

De Forza 300 is de opvolger van de Forza 250, welke een aantal jaren terug nog te koop was. Toch zijn er een aantal dingen veranderd, waarbij sommige technische snufjes verdwenen zijn (sleutelloos starten) en anderen zijn toegevoegd. Tijd om eerst een stukje te rijden om weer te wennen aan zo'n slagschip, want klein is de Forza niet. Ook al betekend Forza "kracht", of "vooruit" in het Italiaans, ze hadden 'm in Nederland ook gek genoeg 'Fors' kunnen noemen, hele andere betekenis, maar groot is deze motorscooter wel. Zeker als je je bedenkt dat het maar een 279cc motorscooter is, die bijna neigt naar de grootte van een 400cc motorscooter. Vooruit komt de NSS300 prima, zeker met de CVT, dus 'Forza' is eigenlijk helemaal geen slechte naam.

Opstappen en wegrijden

Tijd om de regen weer te trotseren, wat met een motorscooter helemaal niet erg is, dus sleutel om en starten maar. We hebben meerdere motorscooters gereden, zelfs twee in bezit gehad, maar de Forza wilde niet starten op de gebruikelijke wijze. Uw verslaggever voelde zich direct weer een beginner. Blijkt dat je de linker-remhendel met flinke Forza in moet knijpen en dan lukt het starten wel. Begrijpen we meteen de naam van deze motorscooter. Bij alle andere motorscooters was het met minder kracht haalbaar, bij de NSS300 moet je flink in de hendel knijpen. Geeft niets, als je dit weet, gaat het nooit meer fout. De motor start met één druk op de knop en blijft erg netjes lopen door de injectie. Het blok betreft hetzelfde blok als wat ze gebruiken voor de SH300i, met hier en daar een kleine aanpassing.

Met een draai aan de gashendel schiet ik vooruit en loopt de motor in één ruk door tot op welke stand je de gashendel open hebt. Wat is dat toch lekker, die CVT. Motorrijden op een schakelmotor is leuk, maar motorscooteren is ook heerlijk. Het gemak is groot en op de Forza zit je als een vorst. Misschien dat Yamaha daarom ook wel de Majesty-serie heeft, want je zit als een koning (of koningin, voor onze vrouwelijke lezers) zo comfortabel op het lage zadel, met een flinke steun in de rug (letterlijk). Toch is het even wennen, omdat ik normaal op schakelmotoren zit. waar de zit over het algemeen iets naar voren is. Hier is het toch iets meer naar achter. Kwestie van wennen, je gebruikt er toch de spieren even anders voor en in het begin voelde ik dit dus wel even in de onderrug. Met mijn 1,80m zit ik zelf riant, maar heb ik toch nog maar 3 a 4cm over voor ik met de knieprotectors in de motorbroek het dashboard raak.

Het is de vraag of iemand van 1,90m wel lekker zit op een Forza 300. Passen en meten dus, bij de dealer! Wat met 1,80m niet werkt, is om je benen te strekken en je voeten te plaatsen op de scheve treeplanken, voor bijv. langere snelwegtrips. Dat zit heel onnatuurlijk en op zijn minst fijn, deze luxe is alleen aan kleinere mensen besteed en nu is 1,80m niet eens groot. Qua zadel mag je niet klagen, ook op langere ritten niet snel zadelpijn, ook de passagier zit erg riant met een breed zadel en eigen stepjes die netjes geïntegreerd zijn in de zijkappen, als ze opgeklapt zijn. De passagier hoeft dus geen gebruik te maken van dezelfde treeplanken, zoals dit bijvoorbeeld bij de Suzuki Burgman 125 en 200 wel het geval is.

 

 

De uiterlijke heerlijkheden

Honda zet een mooie verschijning neer met de Forza 300, de motorscooter ziet er echt gelikt uit. De maxi-scooter (of 'GT') oogt voor een 300cc (279cc) motorscooter vrij groot, al deed Kymco dit ook met de Downtown 300i en zal Kawasaki volgend jaar met de J300 komen, die waarschijnlijk even groot zal zijn. De motorscooter is een slag groter dan een Yamaha X-City en X-Max en zelfs iets groter dan de twee kleinste Suzuki Burgman motorscooters en dat brengt voordelen met zich mee.

De ietwat agressieve koplampen geven voldoende licht, de kuip beschermd goed tegen regen, maar qua windbescherming laat de kuipruit wat te wensen over. Deze is minimaal, waardoor je op de snelweg toch wel veel wind vangt. Is uiteraard op te lossen met een hogere ruit. Givi is er al mee bezig en naast Givi vast nog wel een aantal andere producenten van kuipruiten. Bedenk je wel dat als het regent, je wel minder ziet door zo'n hogere ruit. Maar als het droog is, dan zit je nog relaxter op de motorscooter en uit de wind.

Het zadel is flink en zowel de bestuurder als passagier zitten comfortabel. De ruimte onder het zadel is groots, door het 13 inch achterwiel is er veel ruimte over en kunnen er twee integraalhelmen onder het zadel worden geplaatst. Systeemhelmen gaat lastiger worden, het lukte mij niet mijn systeemhelm (met camera mount onder het zadel kwijt te kunnen, ondanks de uitsparing onder de plek van de bestuurder. Het zadel blijft omhoog staan met een gasveer, maar kan niet al te ver open. Ook zit er geen lampje onder het zadel, waardoor 's avonds een zaklampje een onmisbare accessoire is. Onder het zadel past veel. Heel veel. Verderop in het verslag zie hier nog een foto van. Naast de ruimte onder het zadel zit er nog een flink afsluitbaar vak links in de voorkuip, rechts zit een klein vakje, welke niet afsluitbaar is.

Forza 300 achterkant

In het afsluitbare vak aan de linkerzijde zit ook een 12v-aansluiting om eventueel apparatuur mee op te laden of te voorzien van stroom. Daarnaast past er behoorlijk wat materiaal in. Je zal er versteld van staan als je met je hand voelt hoe diep dit vak is. Zowel het zadel, het afsluitbare vak en de tankklep zijn te bedienen door de sleutel in de 'opener' stand te zetten. Hierna kan je op één van de gewenste knoppen naast het contactslot duwen.In de trillingsvrije spiegels valt voldoende te zien, al moest ik om achter me te kijken meer in de linkerspiegel kijken, dan in de rechterspiegel. De Forza 300 kan geleverd worden met een topkoffer, waar al een soort van voorbereiding voor is gemaakt. Enkel een kofferplaat en koffer zijn voldoende. Met een extra topkoffer maak je van de Forza 300 een klein vrachtwagentje en kan de boodschappenauto bijna de deur uit. Als alleen dat krat bier nou eens zou passen... maar de flesjes doe je dan onder het zadel en het krat lever je leeg in.

Links: Je ziet het goed, een driezuiger-remklauw op een licht motortje, wel met reden. De beugel van een ART4-schijfslot past hier echt niet doorheen.

Forza tekst

Rechts: Je zou bijna denken dat het een Italiaanse motorscooter is. In het Japans had hier waarschijnlijk 'Susumu' gestaan. Dan bekt 'Forza' beter.

 

 

Bij de uiterlijke heerlijkheden van de Forza hoort ook de cockpit. Deze is bijna overcompleet en bestaat uit een aantal analoge tellers, waar ik gek op ben. Een snelheidsmeter, toerenteller, koelvloeistoftemperatuurmeter en brandstofniveaumeter zijn aanwezig. Daarnaast tussen de snelheidsmeter en toerenteller bevind zich het digitale gedeelte, met daarop een klokje, kilometerteller, twee tripmeters en een verbruiksindicator. Het enige wat mist is een temperatuursensor. Niet geheel noodzakelijk, maar wel handig in de winter om te weten wanneer het wegdek kan vriezen.

Forza 300 dashboard

De verbruiksindicator is gekoppeld aan de tripmeter, bij een reset van de tripmeter zal ook de indicatie gereset worden en kan je weer overnieuw beginnen. Tijdens onze testweek kregen we de indicator niet lager dan 4,1 liter op 100km, wat uit zou komen op ergens tussen de 1 op 23 en 1 op 24. Gelukkig klopt daar niets van en ook de brandstofmeter bleek achteraf nogal te overdrijven. Met de wijzer ver in het rode gedeelte bleek er nog ongeveer 4 liter sap in de tank te zitten en ging er net iets meer dan 7 liter brandstof in de tank, met als resultaat een verbruik van een ruime 1 op 28. Kan nog wel een stuk zuiniger, want aan de snelheid houden blijkt maar lastig op een motorscooter. Tenminste, wel als ik er op zit.

Naast de tellers en het LCD-display zijn er nog een aantal ledjes te vinden die informatie geven over een eventuele oliewissel, injectieproblemen, grootlicht-indicatie, hiss en abs. De knoppen op de cockpit zijn slecht te bedienen met handschoenen aan, maar eerlijk gezegd gebruik je deze niet onder het rijden. Je kan er mee wisselen van tripmeter of deze resetten. Meer functies zal je onder het rijden niet gebruiken en zelfs dit soort dingen stel je meestal in voor je gaat rijden en je de handschoenen nog niet aan hebt. Dit zal Honda zelf ook gedacht hebben.

Technisch geneuzel

De Forza 300 maakt gebruik van hetzelfde blok als de SH300i, dit is een 279cc blok. Persoonlijk hadden ze hier een 300cc blok van moeten maken. Doet de naam ook meer eer aan. Ik zeg ook niet dat ik 2 meter lang ben. Al kan Kymco harder schreeuwen, die verkopen een 163cc als 200cc. De vermogensafgifte is wel iets anders dan bij de SH300i, waarbij de SH 1kW meer vermogen heeft en het maximale koppel er bij een hoger toerental uit komt. Het blok loopt erg mooi en vanuit stilstand bij het opendraaien bouwt het blok het vermogen netjes en lineair op, zonder bijvoorbeeld een vermogensdip, zoals we dit voelden op een Yamaha X-City 250. Het blok is voorzien van een tweecellen-katalysator, waardoor dit blok nu al geschikt is voor de komende Euro 4-uitlaatgasnorm. Door de CVT pakt het blok het meest ideale toerental om je naar een gewenste snelheid te brengen, waarna je iets minder gas geeft om de snelheid gelijk te houden. Een nadeel bij motorscooters is toch wel dat je te snel te hard gaat rijden, maar ook dit is een kwestie van gewenning en het juiste gebruik van de rechterhand. De afwijking van de analoge teller valt mee en is ongeveer 5%. Bij 120km/u op de teller, gaf de GPS 115km/u aan. De topsnelheid die we konden bereiken was 143km/u, dit zal ongeveer uitkomen op een 134-135km/u op de GPS. Met deze snelheden kan je prima meekomen op de snelweg, maar boven de 120km/u is het lastig om snel in te halen. De vraag is of je constant 130km/u wilt rijden, relaxter is 110-120km/u en je zal echt niet veel later aankomen op de plaats van bestemming.

Remmen, vering en bandjes

De remmen van de Forza zijn prima en zorgen voor voldoende remvertraging. De Forza 300 is voorzien van C-ABS, Combined-ABS. Aan de voorzijde zit een 256mm remschijf met daarop een driezuiger-remklauw. Achter bevind zich een 240mm remschijf met een éénzuiger-remklauw. Waarom drie zuigers voor? Dit is vanwege de C-ABS, bij het inknijpen van de achterrem, zal één zuiger aan de voorzijde ook meewerken, waardoor je nog sneller en gecontroleerder stil staat. Gebruik je alleen de voorrem, dan zal er achter niets gebeuren en gebruikt deze de twee buitenste zuigers in de remklauw. In de praktijk knijp ik toch vaak wel beide remmen in, waar ik op een schakelmotor meer de voorrem gebruik.

Net als bij de Honda MSX125, past er op de remschijf geen ART4-slot. Nu is dit bij Forza 300 geen probleem. Je gooit gewoon een ketting onder je zadel en je zet 'm op die manier op slot, maar dit gaat wel ten koste van het totale gewicht wat je kan vervoeren. Persoonlijk vind ik dit echt een slechte keus van Honda en hoop dat ze hier in de toekomst verandering in brengen.

De uitlaat onder de Forza, is dezelfde als onder de SH300i en klinkt erg stil. Wil je de motorscooter meer laten brullen, dan zijn hier vervangingsuitlaten voor te vinden, welke binnen een mum van tijd kan worden vervangen.

Forza uitlaat

De vering valt eigenlijk ook niet echt wat over te klagen. Aan de voorzijde zit een 35mm telescoopvork, welke de meeste onregelmatigheden er netjes uit haalt. We hebben een mooi testparcours met een paar oude klinkerwegen en helemaal glad als een biljartlaken kreeg de vering dit niet, maar het was zeker niet oncomfortabel. Dit hebben we wel anders gemerkt op onze eigen 125cc K-Pipe, waar de oordoppen zowat uit de oren trilden op diezelfde weg. Andere motor, andere vering, andere prijs. Niet te vergelijken. De achterzijde maakt gebruik van een dubbele veer, welke in vijf standen instelbaar is. Ik heb de motorscooter niet met een passagier kunnen testen, op internet las ik al wel dat in België de putjes in de weg niet geheel verdwijnen. Zelf heb ik niets te klagen gehad over de vering, misschien wel omdat ik minder ben gewend de afgelopen periode.

Forza boodschappen

Anders nog iets? Genoeg koolhydraten en vetten voor een jaar, maar we wilden toch even laten zien dat het onder het zadel past.

Forza 300 opbergvakken

De Dunlop ScootSmart banden, een 14" 120 voor en een 13" 140 achter, zijn prima all-weatherbanden en ook in de regen voelen ze dus erg betrouwbaar aan. Waar het echter iets minder fijn is, is op de lengterichels. Dan beginnen de banden te zoeken, wat een onzeker gedrag laat voelen. De banden zoeken vanzelf de grip weer op, maar voor een beginnende scooteraar zal dit even schrikken zijn. Met deze bandjes en dankzij het underbone frame, gooi je de motorscooter met gemak van links naar rechts. Rotondes zijn nog nooit zo leuk geweest! Je zou bijna nog een extra rondje over de rotonde willen maken, vooral turbo-rotondes maken het leuk.

Onderhoud

Bij het lezen van de handleiding, zag ik dat de inrijperiode voor de Forza 300 maar 500km is. Hierna mag je gewoon los. Een mooie inrijperiode, normaal mag je 1600km rustig aan doen, blijkbaar gaan ze hier toch op vooruit. Ook over de onderhoudsinterval ben ik erg te spreken. De olie wissel je om de 12.000km (of natuurlijk elk jaar, als je minder stuurt) en de klepcontrole is zelfs om de 24.000km. Ook de riem zal elke 24.000km vervangen moeten worden. Zo maak je het voor de portemonnee nog leuk ook! Kijk bij de aanschaf van een motor(scooter) altijd naar deze intervallen.

Conclusie

Ik heb erg genoten van de week met de Forza 300. Een motorscooter is gewoon leuk en één van de meest relaxte manieren als woon-werk vervoer. Een toertocht zal ik minder snel met een motorscooter doen, dit doe ik liever op een gewone motor, maar daar heeft ieder een eigen mening over. De ruimte onder het zadel en in het linker opbergvak zijn enorm. Over het zadel gesproken, het lukte maar niet om het zadel in één keer te sluiten. Elke keer moesten we maar drukken op de achterkant in de hoop dat deze goed vast zat. Dat kan beter. De cockpit is erg compleet, jammer genoeg is de brandstofmeter onnauwkeurig en daarbij ook direct de verbruiksindicatie. Op het stuur kiest Honda weer voor de omgedraaide knoppen, toeter boven, knipperlichten onder. Ik blijf het een rare keus vinden, maar Honda is niet de enige. BMW heeft vreemdere keuzes gemaakt en inmiddels zijn we gewend aan de omgedraaide toeter.

Jammer dat er geen anti-diefstalslot als contactslot is gebruikt, maar met de H.I.S.S.-sleutel is dat niet nodig. Een al jarenoude techniek van Honda met een chip in de sleutel, waardoor alleen de motorscooter zal starten met de sleutel die qua chip klopt met wat de boordcomputer verwacht. Een schroevendraaier zal dus niet starten. Overigens is de Koreaanse versie wel voorzien van zo'n anti-diefstalslot.

Ook jammer is de gekozen remschijf, waar geen ART4-schijfslot op past. Zo blijf je zeulen met zware sloten. Gelukkig hiervoor wel genoeg plek. Op de snelweg kan je goed meekomen, maar boven de 120km/u kan je beter niet te vaak inhalen als er sneller verkeer is. Het duurt dan te lang om auto's in te halen. Volgende keer een 300cc blok gebruiken, dan heb je net even een beetje meer pit met dit soort inhaalacties. De prijs van 5799 euro is netjes, je krijgt hiervoor een mooi stukje techniek en een heerlijk motorblok op een prima underbone frame en lekkere banden. Directe concurrentie is er te vinden in de Yamaha X-Max 400 (700 euro duurder) en straks de Kawasaki J300 (een echte 300cc). Wil je toch bij de stal van Honda blijven, dan kom je uit op de SW-T600 (niet geschikt voor het A2-rijbewijs), waar je 9999 euro voor mag betalen. Ben je langer dan 1,80m en heb je interesse in zo'n Forza 300? Ga eerst even langs de Honda dealer om te passen, voor je er eentje gaat bestellen. Al met al, ondanks een paar mindere puntjes, een fijne motorscooter waar we met plezier aan terugdenken en waar we er geen moeite mee hebben als deze bij ons in de schuur zou staan.

Met dank aan Honda Nederland voor het beschikbaar stellen van de Forza 300.

Pro Volwassen uiterlijk, prima remmen, flinke bergruimte, lekker zadel, analoge tellers, verbruik, fijne onderhoudsintervallen
Con Lastig te sluiten zadel, onnauwkeurige brandstofmeter, remschijf waar geen ART-4 schijfslot doorheen past.

 

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 279cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 19kW (26pk)
Gewicht 194kg rijklaar
Tankinhoud 11,6 liter
Verbruik 1 op 28,2 met onze gemiddelde rijstijl, kan dus zuiniger.
Topsnelheid +/- 143km/u , maar meestal zal je niet verder dan 130-135km/u komen.
Rijbewijs A2, A
OSW - Motor makkelijk verkopen

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!