De MSX is ook wel de 'nieuwe Monkey', welke sinds april 2013 te vinden is bij de Honda dealers in Nederland. MSX staat voor Mini Street X-treme. Met zijn kleine uiterlijk valt de MSX125 op. Niet alleen omdat de MSX op 12 inch wielen staat, maar ook omdat de motor een behoorlijke korte wielbasis heeft, dat merk je ook als je er op gaat zitten en helemaal als je er op gaat rijden. Op de MOTORbeurs Utrecht heb ik al even op de MSX gezeten en toen kwam ik met mijn knieën iets boven de uitsparing in de tank uit (ik ben 1.80m), maar bij een 2e zit bij een Honda dealer (Arie Molenaar Motors), bleek de MSX beter te zitten dan gedacht. Misschien ben ik wat kleiner geworden.
De motor bij de dealer werd verkocht aan rijschool E&R Opleidingen in Nieuwegein. Aangezien Honda geen MSX125 demo op het moment ter beschikking had, heb ik contact opgenomen met E&R Opleidingen, om te vragen of ik eens een rondje mocht sturen op dat kleine ding. Dat vond Mario geen enkel probleem. "Kom maar langs, hij staat voor je klaar!".
Op de dag dat ik de Honda MSX zou testen, kwamen er wat andere verplichtingen tussendoor, waardoor ik niet alle tijd meer had om de motor uitvoerig te testen. Aan de andere kant is dit geen motor met veel vermogen en ligt zijn specialiteit in en om de stad en heb ik zelf met de rit van uiteindelijk ongeveer anderhalf uur, toch een aardig beeld gekregen van dit geinige motorfietsje. Ik wilde die middag ook nog even een boodschap doen bij een winkel in Utrecht op de Amsterdamsestraatweg, om nog even wat te kopen voor de vakantieperiode. Nieuwegein ligt om de hoek van Utrecht en laatst genoemde ligt bijna volledig open door wegwerkzaamheden, dus dat is echt dé klus voor een Honda MSX. Dat is me nog meer bevallen dan met welke andere motor ook! MSX for the win!
Door een gebrek aan tijd heb ik foto's gebruikt die ik eerder maakte bij Arie Molenaar Motors van een gele Honda MSX125. De motor van E&R betreft een wit model, dus als je op de foto's een gele MSX ziet en in de video een witte MSX, dan is er niets mis met je scherm, of met je ogen.
Met de motor in de hand loop ik de bergruimte uit waar ook nog een aantal ER-5's en een ER-6 staan opgesteld. Zo'n MSX weegt echt helemaal niets; alsof je met een brommer aan de hand aan het lopen bent. Ik trek snel m'n handschoenen aan, zet de helmcam aan en druk op de startknop, want een kickstarter ontbreekt, zoals op de meeste motoren anno 2013. Had 'm overigens niet misstaan, zo'n kickstarter naast de e-start.
Door de geregelde injectie start het motortje met één druk op de knop en meteen regelt de computer de juiste lucht/brandstofverhouding en blijft het beestje netjes lopen. Komt nog best een aardig geluid uit, niet te hard, maar ook weer niet zo zacht als bij de Kymco K-Pipe. Er zijn al een aantal mooie vervangingsuitlaten en dempers te koop voor de MSX, mocht je niet tevreden zijn met het geluid. Persoonlijk koop ik altijd minimaal een andere demper. Wat ik wel twee keer hoorde zeggen, is dat dit een leuk ding is voor vrouwen (...). Onzin. Groot achtertandwiel er op en het is een prima stuntfiets voor iedereen. Goed, het is niet echt bepaald een motor, het lijkt eerder op een klein brommertje, maar ik denk dat dit de leukste 4-takt 125cc motor is, waar ik ooit op gereden heb. Niet de snelste, niet de allermooiste, maar toch echt wel de leukste voor in de stad en dat komt door de korte wielbasis, het lage gewicht, de zithouding en het speelse karakter, waardoor ik vaker een rij auto's voorbij schoot dan ik normaal doe, ook verboden manoeuvres zoals het auto's voorbij rijden over een voorsorteerstrook. Doe ik normaal niet, maar de MSX lokt het uit om dat wel te doen.
Het blok wat onder de MSX125 hangt, is een oude bekende met een liggende cilinder. Het blok is afkomstig uit de Honda Wave, ook wel bekend als de Honda Innova. Een zeer zuinig blok, welke sinds 2007 voorzien is van injectie in plaats van een carburateur. Het blokje trilt er lekker op los, je merkt dat je op een ééncilinder hebt plaatsgenomen. Geeft niets, ik houd er wel van, dan heb je het gevoel dat er tenminste nog iets gebeurd daar tussen je benen. Hmm, dat klonk volgens mij een beetje vreemd...
Het bijna 10pk-sterke blok is niet bijzonder krachtig of hoogtoerig, maar heeft in de stad meer dan voldoende vermogen om voor het verkeer uit te kunnen rijden. Mede dankzij het lage gewicht, ongeveer 101kg afgetankt, kan je rustig bij de verkeerslichten tussen de auto's door rijden en voor een auto gaan staan om er bij groen licht vervolgens snel vandoor te kunnen gaan. Wat betreft die trillingen, daar merkte ik iets raars op en ik weet niet of het exemplarisch is; stationair trilt de motor redelijk, maar knijp je de voorrem in, dan trilt de motor minder!
Je kan denken dat het achterlicht meer vermogen van het blok eist en dat deze het blok met minder toeren kan laten ronddraaien. Laat ik de voorrem los en trap ik terwijl de motor stationair loopt, de achterrem in, dan gaat de motor véél meer trillen! Rara...
Daarnaast ben ik niet geheel tevreden over de versnellingsbak. Deze geeft geen feedback als je in de eerste versnelling zit. Bij veel motoren weet je dat je in de eerste versnelling zit, omdat je niet nog meer naar beneden kan trappen. Bij dit blok kan je naar beneden trappen tot je een ons weegt en dan nog krijg je niet de bevestiging waar je zit. Enkel een zacht tikje naar boven geeft de bevestiging omdat je dan het neutraal-tekentje op het LCD-display ziet staan. Anno 2013 is dat een beetje knullig. Doet mij denken aan een goedkoop Skyteam-blok of een blok wat onder een Hyosung GT250 hing wat ik jaren terug eens reed. Al hoewel, de blokken die ik nu noem waren een stuk minder goed dan dit blok, daar je niet eens in neutraal kon komen terwijl de motor draaide. -Latere toevoeging: Het missen van feedback in de 1e versnelling blijkt exemplarisch te zijn -
De bak zelf schakelt wel lekker soepel, maar van 1 naar 2 geeft soms een luide klik, een andere keer niet. Maakt mij niet uit, zo lang hij maar netjes door blijft schakelen. Eigenlijk heeft het blok wat onder de MSX zit, een vijfde versnelling nodig. Elke keer dat ik in de 4e versnelling zat, wilde ik doorschakelen naar de 5e versnelling. Bij 80km/u in de 4e versnelling zit je rond de 6000tpm. Rijd niet heel vervelend, maar je moet nog wel 25km/u harder gaan in diezelfde versnelling. Uiteindelijk voelt het zelfs rond 100km/u nog steeds niet alsof het blok uit elkaar valt. Deze kan dat prima aan.
Links: De bekende cockpit, ook gezien in bijvoorbeeld de Honda CB(R)500-serie en de NC700-serie. Twee knopjes, meer niet.
Rechts: Het boze oog. Uiteraard met de modernste projectietechniek, om 's avonds nog meer te kunnen zien. En natuurlijk gezien te worden.
Genoeg gezeurd (voor nu even dan), want zoals ik al eerder zei is deze MSX125 wellicht de allerleukste 125cc'er om op te rijden. De motor voelt meteen vertrouwd aan, de zitpositie is vrij rechtop en door de lage zit geeft dit ook vertrouwen bij de kleinere bestuurders. Op de één of andere manier wekt dit motortje het gevoel op om wat brutaler te rijden en overal langs te schieten. Dankzij het lage gewicht en de korte wielbasis schiet je dan ook werkelijk overal snel langs en dring je overal voor. De ultieme stadsfiets, geen twijfel over mogelijk!
Utrecht ligt halverwege 2013 op diverse plekken open en dit geeft veel overlast. In de video onderaan het verslag zie je daar wel wat van terug, maar zelfs bij verkeerslichten waar er maar één auto per rijbaan staat, wil je er met de MSX al voor gaan staan en dat doe je dan ook. Moet je dan toch een keer in de remmen, dan is dat ook geen probleem. Met het 220mm schijfje (met een enkel zuigertje in de remklauw) sta je vlot genoeg stil. Niet heel abrupt, maar gewoon goed genoeg om ongeveer 100kg excl. bestuurder snel te laten stoppen. De achterrem doet het wat minder goed naar mijn wens, deze remt wel prima, maar dat kan beter. Aan de andere kant moeten de remschijf en de blokken nog op elkaar inslijten dus dat kan alleen maar beter worden.
Omdat het een ééncilinder is, remt de motor ook al behoorlijk op het blok af, dus zelfs met enkel het loslaten van het gas is de vaart er al snel uit. Op het stuur zijn niet zoveel knoppen te vinden en dat is wel lekker. In de stad ben je bezig met rijden, niet met knopjes indrukken. Honda heeft bij de MSX ook de toeter boven de richtingaanwijzerknop geplaatst. Ik blijf het een rare keus vinden, maar wat gaan de andere merken doen, dat is de vraag...
De cockpit is eenvoudig, maar geeft alles weer wat nodig is; een snelheidsmeter, een toerenteller, twee tripmeters, een benzinemeter en een klok. Wat ontbreekt is bijvoorbeeld het gemiddelde brandstofverbruik of het huidige brandstofverbruik. Maar het blad Scooterxpress, welke uiteraard van Honda wel een model heeft gekregen om langer te testen, kwam al uit op 1 op 43 met stevig gassen. Brandstofverbruikgegevens om nog zuiniger te rijden zijn overbodig en daarom is de huidige cockpit goed genoeg. 1 op 43 is lekker zuinig, met 5,5 liter kan je dus zeker 220 kilometer ver komen. De brandstofmeter is echter zoals we van andere Honda modellen gewend zijn, wel wat optimistisch; Toen ik ging tanken bij één blokje en er 2 liter bij gooide, zat deze volgens de meter bijna helemaal vol, op één blokje na. Dit had toch minimaal 4 liter moeten zijn om te kloppen. Goed opletten dus om te herkennen wanneer je écht moet tanken, voor je mag lopen. Lopen met de MSX aan de hand is overigens geen straf, in tegenstelling tot zwaardere 'brommers'.
Met een top van 100-105km/u, is deze MSX geen topper op de provinciale wegen. Daar waar je 70 a 80km/u mag rijden, kan de MSX prima meekomen. Daar waar je 100km/u als snelheid hebt (en waar menig automobilist ruimschoots over heen gaat), komt de MSX echt vermogen te kort. Voor lange afstanden is deze MSX dus niet geschikt. Ondanks de 12 inch wielen, blijft de motor wel zeer stabiel, ook tegen de 100km/u aan heb ik niets raars gemerkt. Met deze banden heb ik niet in de regen gereden, maar van het blad Scooterxpress, hoorde ik wel dat de standaard geleverde banden wel glibberen en glijden als het nat is. Wellicht is hier een goed alternatief voor te vinden. Met droog weer plakken de bandjes prima op de weg en kan je met hoge snelheid door de bocht. Ik heb mij nog ingehouden vanwege dat de vetrandjes net van de banden af waren, maar ik heb al wel gemerkt dat je echt lekker vlot kan gummen.
De velgen van de MSX125 zien er gelikt uit, mini-Fireblade velgen met Y-spaken. Prachtig detail vind ik het geïntegreerde haakse ventiel. Nooit meer geklooi bij het banden oppompen. Geen extra tijd kwijt met opzetstukjes, nee gewoon die slang erop en bijvullen maar!
Honda heeft een geweldig motorfietsje neer gezet, een echte hoofdendraaier. Er zitten wel stepjes op voor een passagier, maar dat past niet, of je moet beiden ultraslank zijn en dan gaat het nog met moeite. Geeft niets, met de MSX wil je niet eens iemand achterop, in je eentje scheuren is veel leuker.
Jammer vind ik wel dat er totaal geen bergruimte is, ook niet onder het zadel. Waar moet je een slot kwijt?! Over sloten gesproken; de sleuven in de remschijven zijn zo klein, dat hier geen standaard schijfslot door heen past. Foute keus van Honda, echt fout. Alternatief is een andere schijf monteren, gaten boren of een kettingslot kopen. Maar dan moet je nog steeds die ketting ergens kwijt kunnen. Hopelijk past Honda dit aan in de komende jaren.
Dit motortje gaat denk ik wereldwijd heel populair worden en dat heeft als voordeel dat er veel accessoires voor worden gemaakt. Ik heb hier en daar op Youtube al prachtige uitlaatsystemen gezien, maar we zullen vast veel meer langs zien komen. Van kofferrekjes tot verlengde achterbruggen. Bij E&R Opleidingen kan je de Honda MSX125 rijden als A1 lesmotor. Sommigen zeggen dat je er niet op leert rijden, maar een Yamaha YBR125 of Honda CBF125 geven je ook niet het echte motorgevoel. Daarnaast is AVB op een MSX een eitje en haal je dus zo je A1. Er zit een groot verschil tussen A1 en A2, voor het A2-rijbewijs moet als A1-motorrijder toch extra lessen volgen om te leren rijden op een echte motor. Deze MSX leert je de basis van het motorrijden. Het schakelen, het kijken en het anticiperen. Het gek doen met deze motor krijg je er gratis bij.
Een groot nadeel vind ik de prijs van de MSX125. Deze is echt veel te hoog. 3300 euro excl. rijklaarkosten kan je niet vragen voor deze motor. De kosten zitten 'm waarschijnlijk in de ontwikkelkosten en de USD-voorvork. Geef mij dan maar een conventionele voorvork en doe die prijs omlaag. Voor 2699 koop je een Honda CBF125 en deze is toch meer motor en heeft een iets hogere topsnelheid. Had Honda deze MSX voor 1000 euro minder verkocht, dan had ik er meteen eentje besteld. Ik had 'm dan zelfs direct besteld na deze rit, zonder er ook maar een nachtje over te hoeven slapen, want gaaf is die MSX echt wel. Leuk voor jong en oud. Honda, gooi die prijs omlaag en zie hoe deze motortjes als zoete broodjes over de toonbank gaan!
Met dank aan E&R Opleidingen in Nieuwegein voor het beschikbaar stellen van de motor en Arie Molenaar Motors voor het beschikbaar stellen van de gele MSX voor de foto's. Wil je lessen op deze Honda MSX voor je A1 rijbewijs? Neem dan contact op met E&R!
Motortype | Viertakt, ééncilinder, lucht/oliegekoeld |
Cilinderinhoud | 124,9cc |
Versnellingen | 4 |
Vermogen/koppel | 7.2kW (9.8pk) @ 7000tpm |
Gewicht | 101,7kg rijklaar |
Tankinhoud | 5,5 liter |
Verbruik | +/- 1 op 43 |
Topsnelheid | 105-110km/u |
Rijbewijs | A1, A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL