Foto: Honda
VDe CBR125R is een lichte vloeistofgekoelde 125cc 4-takt sportmotor. Door z'n kleine formaat, smalle wielen, wordt het wel eens een 'brommer' genoemd, maar dan wel een hele vlotte brommer! De CBR125 is geschikt voor in en om de stad, provinciale wegen zijn ook geen probleem. Snelweg is mogelijk, maar hiervoor moet je goed in je schoenen staan en haal het absoluut niet in je hoofd om in te halen, dit duurt veelste lang en met de snelheid van de auto's op onze snelwegen is dat bijna gelijk aan zelfmoord. Voor de CBR125 zijn veel uitlaten te koop, om de motor een mooie 1-pitter roffel te geven.
Dit is persoonlijk één van mijn favoriete 125cc motorfietsen. Klein, maar fijn (en neemt dus weinig plek in in de schuur), zuinig, goedkoop in onderhoud en verzekering en het gaf me elke rit een glimlach zo groot, dat deze bijna niet in mijn helm paste!
De CBR125R heeft in 2007 een update gekregen. Met name het blok heeft injectie gekregen om aan de Euro3 norm te voldoen. Daarnaast is de topkuip aangepast, om meer op de CBR600RR van rond die periode te lijken. Ook heeft de achterbrug een zwarte kleur gekregen en zijn er andere kleurstellingen op de markt gebracht voor deze 125cc motor.
Dit nieuwere 2007-model is helaas nooit in Nederland verkocht, hoewel je ze nog wel als import tegenkomt. Aan de ene kant vreemd, aan de andere kant is Nederland gewoon geen 125cc land, vanwege dat in Nederland niet met het autorijbewijs mag rijden op een 125cc motorfiets met tot 11kW vermogen. Sinds de komst van het A1 rijbewijs in 2013 heeft Honda de CBR125R weer in het programma opgenomen. Helaas wel het vernieuwde model. Persoonlijk ben ik meer fan van het 2007 model, hoewel de CBR125R er nu volwassen en ook prachtig uit ziet. Het kleine snelle brommertje van voorheen is het niet meer
Foto: Honda
Foto: Honda
Het nieuwste model CBR125R is ongelovelijk veranderd! Een complete make-over die er erg gelikt uit ziet. In de stijl van de nieuwe CBR250R en CBR600F van rond 2012. De complete motorfiets (op het blok waarschijnlijk na) is aangepakt. In de stijl van de VFR1200 en eindelijk de spiegels op de kuip zelf in plaats van op het stuur. Daarnaast zijn ze overgestapt van 'fietsbanden' naar normale banden. Zo zijn ze voor van 80mm naar 100mm gegaan en achter van 100mm naar 130mm. Is nog niet heel breed, maar staat 'm absoluut beter. De CBR125 was namelijk qua algehele grootte, maar ook qua bandenmaat kleiner/smaller dan bijvoorbeeld een Yamaha TZR50.
De CBR125R is sinds 2011 wel bijna 10kg aangekomen, maar dat staat 'm goed! Of dit extra gewicht de rijprestaties zal veranderen vergeleken met het oude model durf ik niet te zeggen. Ik heb alleen ervaring met de 250cc versie van dit model.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL