Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Test: Honda CB125R (2018)

Honda is een zeer grote speler op de A1- en A2-markt en het aantal motoren blijft alleen maar groeien. Voor 2018 stelt Honda de Neo Sport Cafe's voor in drie varianten; de CB125R, CB300R en CB1000R. De CB300R hebben we onlangs al getest, nu is het tijd voor het kleinere broertje, de CB125R. Maar kleinere broertje? Het verschil in grootte tussen de 125 en de 300 is minimaal en heel eerlijk vind ik de 125cc nog beter smoelen ook. Sportiever. Bij Ten Kate Motoren in Nieuwleusen, konden we de demo van Honda ophalen om er een week mee te spelen. Hoewel dit jaar al best veel 125's zijn getest, hoort deze CB125R er absoluut tussen. Wat mij betreft is de Honda CB125R dan ook de meest volwassen A1 naked bike qua looks en rijgedrag, maar staat dat gelijk aan de allerbeste 125cc naked?

Honda CB125R

Volwassen uiterlijk

Wat ziet ie er strak uit, die in Thailand gebouwde CB125R! Geen opgevoerde bromfiets, nee gewoon een serieus volwassen motor om te zien en een afwerking die we van Honda gewend zijn, gewoon dik in orde. Duidelijk een broertje van de CB1000R, die CB125R, maar toch zijn eigen stijl. Zelfs net nog even anders dan de CB300R en dan praten we nog niet eens over de plaats van de uitlaat. Qua uiterlijk tussen de CB125R en CB300R, gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar de 125. De tank en radiatorkappen doen zeker als je op de motor zit veel bruter aan. 'Neo Sports Cafe', zo noemt Honda het. Een soort van nieuwerwetse caféracer. Wat mij betreft een zeer geslaagd concept! Hoewel de CB125R en CB300R familie van elkaar zijn, zijn ze simpelweg geen copy-pastes van elkaar. Natuurlijk zijn er gelijkenissen, zoals de unieke koplamp met LED-lichtlijn, het frame, de remmerij, achterbrug en upside-down voorvork, maar ook genoeg verschillen. Zo is het 125cc-blok kleiner en past de uitlaat er onder in plaats van naast de motor. Scheelt de 125cc wel 11mm aan grondspeling, maar ach. De radiatorkappen staan ook naar voren in plaats van beneden en dat maakt de 125 echt bruter qua looks dan de 300. De stepjes op de CB125R zijn volledig uit aluminium, wat 'm een sportiever uiterlijk geeft dan de stepjes met rubber op de 300cc. Door zijn strakke lijnen ziet de motor er niet alleen bruut uit, ook als je er op gaat zitten voelt het direct bruut aan. De zithouding is iets naar voren en de armen breed. Met een zadelhoogte van 816 mm (17mm hoger dan de 300cc!) kom ik met 1.80m dan ook prima met de voeten bij de grond, maar iemand van 1.70m kan al moeite hebben. Het zadel is bekleed met een materiaal waardoor je moeilijk kan schuiven, maar er is eigenlijk ook helemaal geen mogelijkheid om te verzitten, net als bij de BMW G310R. Na een anderhalf uur sturen begin je dat echter wel te voelen en omdat je niet kan verzitten is een korte stoppauze geen overbodige luxe. Onder het passagierszadel meer dan voldoende ruimte om een schijfslot in kwijt te kunnen. Zelfs wat extra!

Qua grootte is de CB125R groter dan de Suzuki GSX-S125 en waarschijnlijk gelijk aan de Yamaha MT-125. Beide concurrenten ogen echter een stuk jonger en speelser, waar de CB125R door een willekeurige voorbijganger als zwaardere motor kan worden gezien. De CB125R ziet er wat gedrongen uit, mede dankzij de korte kont. In het kontje zijn ook handgrepen verwerkt voor passagier en als je 'm uit de schuur wil halen. Met maar een gewicht van 126kg rijklaar, is de CB125R de lichtste vloeistofgekoelde naked bike in zijn klasse. Net nog wat lichter dan de GSX-S125. Hoe minder kilo's bij een motor in de A1-klasse, hoe beter. De verlichting op de Honda CB125R is volledig LED. Lampjes wisselen hoeft niet meer, tenzij er natuurlijk wat stuk gaat. Dan mag je naar de dealer. Er komt een behoorlijke lichtbundel uit de koplamp, vooral 's nachts is het zicht meer dan voldoende en zie je ook de lichtbalk in het midden van de koplamp op straat schijnen. Mooie 'tekening'. De spiegels op de CB125R geven goed zicht en trillen nauwelijks. Klinkt allemaal goed, niet?

Uitgebreide cockpit

De cockpit is ongeveer gelijk als die bij de CB300R. Het betreft wederom een negatief-LCD display, welke goed afleesbaar is als de zon er op schijnt, maar natuurlijk ook in het donker. Het materiaal van de cockpit is echter niet krasvrij, een aantal voorgangers hadden blijkbaar moeite met de sleutel in het contactslot te steken vlak onder de cockpit. Ik vond dat niet lastig, maar kennelijk anderen wel, gezien de vele krasjes. Dat is wel jammer, misschien dat iets als Gorilla glass nog wat kan zijn voor de cockpit.

Op de cockpit tref je in het midden de snelheidsmeter aan. Iets daarnaast de kilometerstand en daaronder onder andere tripmeter, gemiddeld verbruik, huidig verbruik etc. Helemaal links het brandstofniveau en daarboven een klokje, helemaal rechts een gearindicator en dat laatste is op de 300cc niet terug te vinden. Dat blijft vreemd. Gelukkig wel aanwezig op de 125cc. Helemaal bovenaan een digitale toerenteller die best goed afleesbaar is. Daarboven nog een rij met waarschuwingslampjes en een instelbare shiftlight die nerveus begint te knipperen als het tijd is om te schakelen. Had ik al gezegd dat er ook nog een stopwatch om te kijken hoe snel jij van huis naar school of je werk kan komen? Een flink uitgebreide cockpit voor een 125cc'er, dat is het zeker!

 

Motorblok: eigenlijk twee kleppen te weinig

De krachtbron van de Honda CB125R is in grote lijnen hetzelfde blok als wat Honda al jaren gebruikt voor de CBR125R. Het betreft een 125cc vloeistofgekoeld ééncilinder blok met 9.8kW vermogen. Het blok is nagenoeg kogelvrij. Van Honda mag je goede kwaliteit verwachten en Honda levert dat ook. Het blok is inmiddels geschikt gemaakt voor Euro4, maar wat een beetje jammer bij dit blok is, is dat Honda er na al die jaren nog steeds voor kiest om met 9.8kW door te gaan in plaats van precies 11kW, wat je mag rijden met een A1-rijbewijs. Daarnaast het feit dat deze motor een tweeklepper is, voorzien van één inlaatklep en één uitlaatklep, maakt het deze motor bijna een lachertje voor de concurrentie zoals Suzuki en Yamaha. Ook het feit dat de CB125R de lichtste vloeistofgekoelde naked A1 is, maakt dat helaas niet goed. De motoren van de concurrentie hebben precies 11kW en zijn voorzien van 4 kleppen, waardoor ze een stuk beter presteren op hoge snelheid en ook beter inzetbaar zijn op de snelweg, als dat moet.

Gelukkig is het werkgebied van een 125cc zeker niet de snelweg en doet de Honda CB125R het perfect binnendoor, maar als je een keer toch de snelweg op moet is dat wel mogelijk, maar zit je qua snelheid tussen een luchtgekoelde 125cc en vloeistofgekoelde 125cc motor. Het is dan ook vaak van vrachtwagen naar vrachtwagen inhalen en zeer goed timen, waar je bij de Suzuki GSX-S125 en Yamaha MT-125 daar een stuk minder last van hebt. Die twee tikken ook een hogere topsnelheid aan en zijn daar ook sneller. Gelukkig gebruik je 125cc voornamelijk in de stad en daarbuiten en daar blinkt de Honda CB125R prima in uit. Dat gaat 'm van een leien dakje. Het blok pruttelt er lekker op los en het geluid uit de uitlaat klinkt niet heel erg luid. Met een andere uitlaat kan je daar vast verandering in brengen. De koppeling is lekker licht en de bak schakelt misschien nog wel lichter. Heel af en toe een valse neutraal of dat de motor uit de versnelling schiet, maar dat is ongetwijfeld exemplarisch. Deze demo zal waarschijnlijk flink 'uit elkaar getrokken' zijn door diverse media voor Startersmotor er mee kon spelen. Het blokje pakt vlot op en hoewel er onder de 6.000 tpm niemand thuis is, komt het blok dan lekker los en is het aanzuiggeluid vanaf 7.000 tpm dan ook een genot om te horen. Tot ongeveer 10.000 tpm blijft de motor lineair doortrekken en tik je bij 11.500 tpm de revlimiter aan. Belangrijk is het zeker bij een 125cc om in de powerband te blijven. Zorg er dus voor dat je nooit onder de 7.000 tpm komt. Niet alleen het uiterlijk is zoals gezegd volwassen, maar ook qua rijgedrag stuurt de motor als een zwaardere motor en niet als opgevoerde brommer. Hoe ze het doen weet ik niet, maar de Honda CB125R stuurt echt fantastisch en het voelt ook direct goed en vertrouwd.

Onder het rijden zijn wel rond de 9.000tpm lichte trillingen voelbaar in stuur en stepjes, maar nooit echt hinderlijk. Het blijft een éénpittertje en binnen in dat blok gaat dat zuigertje dan ook flink op en neer. Ondanks al die hoge toerentallen kan je met vlot rijden 1 op 34,7 halen. Althans, dat haal ik. Het kan vast een stuk zuiniger als je rustig aan doet, maar op een 125cc is dat toch vaak wel redelijk vaak vol gas. De boordcomputer op de Honda CB125R is spot on. Deze geeft zeer realistisch het verbruik weer. Zoiets maak je ook niet dagelijks mee. Met vlotte rijstijl kan je dus 350km ver komen op één tank. Kan je nagaan als je gewoon rustig aan doet! Van 0 naar 100km/u gaat in 14,2 seconden en dat is 0,25 seconden langzamer dan de 4-klepper Suzuki GSX-S125. Daar maakt het lichte gewicht van 126kg dan wel uit, maar qua topsnelheid zijn die kleppen en hogere toerentallen weer belangrijker.

De topsnelheid van de CB125R is een beetje een aparte; dat wisselt sterk. Natuurlijk wisselt dat ook bij Suzuki en Yamaha, maar daar weet je zeker dat je altijd 110km/u kan halen met flinke tegenwind. In het beste geval lukte het mij om 132km/u te halen, maar dat zit er doorgaans niet in. Dat is echt onder de meest ideale omstandigheden en waarschijnlijk door het aanzuigende effect van overig verkeer op de snelweg. In de praktijk zal het vaak ergens tussen 107-119km/u liggen en dan is zonder echte tegenwind. Nu is bij 125cc de topsnelheid niet echt relevant, als je 100km/u maar haalt, maar nogmaals; als Honda hier een 11kW 4-klepper onder lepelt is het voor mij qua motorblok, looks en stuurgedrag de beste A1-naked bike.

Dan nog zoals je gewend bent van Startersmotor, een stukje over het onderhoud; Olie wissel je elke 6.000km en ook de klepspeling mag elke 6.000km worden gecontroleerd. Nette waarden voor een 125cc. Het blokje bevat maar 1,3 liter olie, dus check regelmatig het olieniveau. Niet dat Honda onbetrouwbaar is, zelfs zeer verre van, maar stel dat je blok om wat voor reden olie gaat verbruiken, kan 1,3 liter snel verstookt zijn en is de ellende niet te overzien.

Honda CB125R

 

Banden, vering en remmen

De wielen en banden onder de CB125R zijn exact gelijk aan die van de CB300R. Ook de CB125R mag het doen met Dunlop GPR300 banden. Een niet al te prijzige band, maar beter dan de IRC-banden die je vaak aantreft onder lichtere motorfietsen. Aan de voorkant een 110/70 band en aan de achterkant een dikke 150/60 band. Prima bandjes om het motorrijden op te leren, hoewel ik erbij moet zeggen dat ik ze niet in de regen heb kunnen testen. Nederland is de laatste maanden bijzonder droog. De banden geven voldoende grip en vertrouwen en volgens de fabrikant moeten ze op nat wegdek ook nog steeds datzelfde vertrouwen geven. Ook op hoge snelheden en in lange snellere bochten is dit een fijne band zonder verrassingen.

Ook de remmerij van de CB125R komt rechtstreeks van de 300cc en daarmee is de CB125R één van de weinige 125cc'ers van Honda met een fatsoenlijke remschijf, waar een ART-4 schijfremslot doorheen past. Hopelijk zet Honda dit voort in toekomstige modellen. Bijna niets irritanter dan een ART4-schijfslot wat niet past. Op de CB125R is dat dus allemaal geen probleem. Aan de voorzijde huist een zwevende remschijf van 296mm en net als bij de CB300R voorzien van een vierzuiger radiaal-gemonteerde remklauw. Aan de achterkant een 220mm remschijf. Beide uiteraard uitgevoerd met tweekanaals-ABS, met IMU (Inertial Measurement Unit). Deze IMU gebruikt Honda op dit moment alleen op deze 125cc'er uit de reeks met 125cc-motoren. Het systeem registreert bijvoorbeeld wanneer het achterwiel omhoog komt als je knetterhard remt en probeert het wiel dan aan de grond te houden door in de grijpen en de controle over de motor bij de bestuurder te laten. ABS is overigens niet verplicht op 125cc, maar een betere 'selling point', zeker als de concurrentie het ook heeft. Het grote verschil is de IMU-optie, welke andere fabrikanten ook niet allemaal gebruiken. De remmen op de CB125R zijn dik in orde. Ze grijpen vrij direct aan en de remkracht wordt goed opgebouwd naarmate je harder knijpt. Ook de achterrem werkt verrassend goed.

De CB125R is voorzien van een 41mm upside-down voorvork met veerweg van 130mm, welke in zijn geheel niet instelbaar is. Aan de achterkant een monoshock Pro-Linkveer met een veerweg van 107mm. Heel eerlijk gezegd heb ik niet gekeken of de veervoorspanning instelbaar was, maar ook het instructieboekje rept daar niet over. De vering is wat stug uitgevoerd, waardoor je kleine hobbels wat sneller voelt. Op hogere snelheid loopt het allemaal prima en voldoet de vering voor vlot rijgedrag door een beginnende bestuurder.

Conclusie

Honda zet met de CB125R de meest volwassen naked bike voor het A1-rijbewijs neer. De motor ziet er fantastisch en bruut uit en het stuurt en zit als een zwaardere motor en niet als een soort van opgevoerde bromfiets. Het rijden op de CB125R is elke keer weer een feest, alleen jammer dat de motor zich niet echt thuis voelt op de snelweg. Daar is het echt aanpoten en van vrachtwagen naar vrachtwagen rijden en goed timen wanneer je er eentje in kan halen zonder andere weggebruikers te frustreren. Juist daar mis je net die 2 extra kleppen en 1,2kW vermogen. Even los van het feit dat een 125cc niets op de snelweg te zoeken heeft, doen Suzuki en Yamaha dat echt beter en ik denk dat Honda ook beter kan en moet doen in de toekomst. Dat is dan ook het enige minpunt. Voor binnendoor, inclusief de provinciale wegen (100km/u), is de Honda CB125R een ontzettend goede en leuke keus om mee te beginnen. Ook voor woon-werk of naar school lekker goedkoop forenzen, waarom niet? Met een Honda weet je wat je in huis haalt, het is kwalitatief allemaal dik in orde en met normaal onderhoud doet de motor het over 25 jaar nog. Hecht je weinig waarde aan de snelweg en wil je een serieuze 125cc'er? Probeer 'm dan absoluut eens bij je lokale Honda-dealer.

De Honda CB125R mag € 5158,- kosten en is leverbaar in de kleuren Black, Matte Axis Grey Metallic, Pearl Metalloid White en Candy Chromosphere Red. Dat is 159 euro meer dan de Suzuki GSX-S125 en 641 euro goedkoper dan de Yamaha MT-125. Lastig...

Met dank aan Honda Nederland voor het beschikbaar stellen van de Honda CB125R. Meer info over de CB125R kan je vinden op de website van Honda. Vergeet niet de foto's verder naar onder (druk op de rode knop), te bekijken en natuurlijk beide video's (en meer op het YouTube-kanaal).

Pro Volwassen uiterlijk en rijgedrag, goede remmen, zuinig, lichte koppeling, gear indicator
Con Hoog in toeren zwakker dan concurrentie en daardoor minder goed inzetbaar op de snelweg

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 125cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 9.8kW (13,3pk) @ 10.000 tpm / 10Nm @ 8.000 tpm
Gewicht 126kg rijklaar
Tankinhoud 10,1 liter
Verbruik 1 op 34,7 met vlot rijden
Topsnelheid 132km/u (maar vaker +/- 119km/u)
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de Honda CB125R zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



Honda CB125R links

Honda CB125R cockpit

Honda CB125R voorwiel

Honda CB125R tank

Honda CB125R koplamp

Honda CB125R achterlicht

Honda CB125R stuur rechts

Honda CB125R koplamp links

Honda CB125R stuur links

Honda CB125R stuur rechts

Honda CB125R tandwiel

Honda CB125R zadels

Honda CB125R blok links

Honda CB125R blok rechts

Honda CB125R koplamp schuin

Honda CB125R uitlaat

Honda CB125R rempedaal

Honda CB125R schakelset

Honda CB125R koplamp en knippers

Honda CB125R kont

Honda CB125R radiateur

Honda CB125R remschijf achter

Honda CB125R achterveer

Honda CB125R achterkant

Honda CB125R koplamp rechts

Honda CB125R ruimte onder zadel

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram