Ook bij BMW Motorrad weten ze dat de jonge generatie de toekomst heeft en biedt daarom ook diverse motoren uit het gamma aan in een A2-variant. Heb je eenmaal een motor van een bepaald merk gekocht, dan is de kans groot dat je meer van hetzelfde merk gaat kopen en BMW is zeker niet de enige met die kennis. Zo is ook de BMW F900R geschikt voor het A2-rijbewijs. Het standaard model heeft 77 kW vermogen, maar BMW heeft speciaal voor de jongere garde een 70kW-variant op de markt gezet, die kan worden teruggezet naar 35kW. Bij BMW was de F800R al geschikt voor A2, maar helaas was er bij Startersmotor.nl onvoldoende tijd om dat model vorig jaar mee te nemen. Daarom is er tijd gemaakt voor de F900R. Bij BMW Motorrad Nederland in Rijswijk, staat de F900R om getest te worden.
Zoals Startersmotor.nl gewend is van BMW Motorrad, komt de demo niet in de kaalste vorm, maar is deze volledig uitgebreid met diverse pakketten, om het de rijder nog veel comfortabeler te maken en om natuurlijk te laten zien wat ze in huis hebben. Hoe doet deze motor het in vergelijking tot de vele A2-motoren op de markt? De F900R weegt ongeveer hetzelfde als de Kawasaki Z900 A2, maar moet het doen met twee cilinders minder. Lukt het ook met twee cilinders minder?
De F900R is een robuuste en ruige naked bike. De grote tank en het motorblok laten al zien dat veel van het gewicht aan de voorkant van de motor zit. Met de strakke lijnen van de F900R, maken ze het de concurrentie erg lastig. De F900R heeft op de A2-markt natuurlijk wat meer concurrenten, maar het blijft een A2-motor met een grotere cilinderinhoud en daar zijn er niet zo heel veel van te vinden. Deze F900R-demo is voorzien van diverse pakketten, misschien handig om meteen uit de doeken te doen welke dat zijn en wat ze inhouden. Een basic F900R kost € 9.770,- en dat is dus iets goedkoper dan de Kawasaki Z900 A2, maar als je er extra's op wil hebben, loopt dit al snel op. De uitbreidingen zijn als volgt:
Comfort Pakket: € 376,31
Touring Pakket: € 619,52
Dynamic Pakket: € 663,08
Active Pakket: € 650,98
Verder is de F900R voorzien van 'stijlvariant Sport', dat omvat de kleur die je ziet op de foto's en de buddyseatcover. Deze seatcover plaats je over het bestaande zadel heen en zit vast met elastische draden. Ook is de motor voorzien van een alarm, bandenspanningscontorle (RDC) en eCall. Dit laatste is een systeem wat automatisch contact opneemt met een BMW callcenter in geval van een ongeluk. Ook zit er een SOS-knop op het stuur waarmee je dit kan inschakelen. De microfoon en luidspreker zijn op de rechter stuurhelft gemonteerd. De knop zit er met name ook op om een ongeval van anderen door te geven. Een eigen smartphone is voor dit systeem dus niet nodig. Als je die thuis hebt laten liggen, werkt dit systeem gewoon, want het is er niet van afhankelijk. Ook de flyscreen is optioneel en meer voor de sier. Een hoger windscherm zal de rit op de snelweg net wat comfortabeler maken bij hogere snelheden. De totaalprijs van de F900R zoals je deze ziet op de foto's, is € 13.550,78. Dat is een behoorlijk bedrag voor een beginner, maar deze motor koop je niet voor 2 jaar A2, maar koop je om jaren mee door te rijden. Daarnaast ben je niet verplicht om alle pakketten te kopen en kan je zelfs elke keer stap-voor-stap je F900R uitbreiden.
Als je op de F900R gaat zitten, merk je dat de motor best een grote jongen is. Met mijn 1.80m kom ik prima bij de grond, maar mocht dat niet lukken; BMW heeft lagere en hogere zadels beschikbaar. De standaard zithoogte is 815 mm. Verlaagd is dit 775 mm, het hoogste zadel is 865 mm. Het standaard zadel zelf is wat hard, maar geeft niet snel pijn aan het zitvlak. Er is overigens ook een comfortzadel verkrijgbaar, mocht je een echte kilometervreter zijn. De 211 kilo rijklaar, merk je eigenlijk niet. Zeker niet als de motor eenmaal aan de rol is. Het stuur is breed en de zithouding is best wel wat naar voren. Het is geen supersport, maar er zijn naked bikes die minder naar voren zitten. Ook de kniehoek is voor een naked bike relatief sportief. De F900R stuurt gemakkelijk en ondanks dat het een serieuze motor is, kan ook een beginner de motor goed aan. Met maximaal 35kW vermogen is dit een prima motor om het motorrijden op te leren. Ondanks de de vele cc's, is het allemaal beheersbaar in A2-trim. Met de niet-instelbare stuurdemper die standaard is gemonteerd, komen eventuele tankslappers (YouTube-link) veel minder snel voor. Al acht ik de kans klein dat je die nodig hebt als je 'm op A2 hebt staan, tenzij je veel wheelies maakt of over bijzonder slecht wegdek rijdt en het voorwiel met hogere snelheid los komt. Maar zeker als de motor vol vermogen is, altijd een mooie optie. Mogelijk zit de stuurdemper ook op de F900R, omdat de F900XR langere veerwegen heeft en ook offroad gaat, om de rit comfortabeler te maken. Immers delen de R en XR behoorlijk wat onderdelen.
De BMW F900R is rondom voorzien van LED-verlichting en knippers. De koplamp is voorzien van dagrijverlichting en is bijzonder fel. De bochtenverlichting werkt vanaf een hellingshoek van 7 graden, die gaat dus ook al vlot aan, gezien een klein bochtje al snel een hoek van 20 graden maakt, als je niet eens moeite doet. Met de vele opties die de BMW biedt, zorgt dat ook voor extra knoppen op het stuur. Op de linkerhelft zien we diverse knoppen terug en ook weer die herkenbare ring, waar je aan kan draaien, maar je ook naar links of rechts kan duwen om op de cockpit diverse opties in te stellen. Het knopje voor het knipperlicht zit iets verder uit de weg door de ring, maar dat went vrij vlot. Bij BMW gaan de knippers overigens automatisch uit na een x aantal meter of na een bepaalde tijd. Ik moet hier nog steeds aan wennen. Ik bepaal dat liever zelf. De spiegels geven voldoende zicht naar achter, echter op de snelweg worden vibraties doorgegeven aan de spiegels en zie je nog wel iets, maar scherp is het niet meer. De afwerking van BMW F900R is prima. Kleine kanttekening bij het achterspatbord, deze lijkt voldoende te zijn om opspattend vuil tegen te houden, maar in realiteit komt er nog best wat vuil op het zadel en rug van de rijder terecht bij regenritten. Daar is BMW niet de enige in, komt vaker voor.
De F900R is voorzien van een 6,5 inch TFT-display. Deze hebben we natuurlijk al gezien bij de C400X die vorig jaar is getest, maar dit is een soort upgrade van die cockpit. Daar waar die van de C400X qua looks best wel basic oogde, laat BMW zien dat het nog veel uitgebreider kan. Wat een fantastische cockpit is dit en ik kan wel zaken op gaan noemen die zichtbaar zijn, maar je kan je beter afvragen wat er niet op zit. Nu heb ik behoorlijk wat A2-motoren gereden, maar heb ik weinig ervaring met de echte dure grote jongens op de markt (die vaak niet beschikbaar zijn voor A2) en kan ik dus niet alles zeggen over alle TFT-cockpits, maar van de A2-motoren die ik heb gereden, heeft BMW op de F900R toch wel het mooiste/uitgebreidste display van wat ik tot nu toe ben tegengekomen.
De toerenteller is soort van dynamisch, als je het gas open draait en langs de cijfers van de toerentallen passeert, worden deze groter. Erg leuke feature, zo heb je een minder statische toerenteller. Je kan ook nog een sportieve cockpit naar voren toveren, waarbij je een half ronde toerenteller ziet en in de toerenteller onder andere een hellingshoekmeter en remkrachtmeter. Die hellingshoekmeter is een beetje verslavend, omdat je elke keer schuiner door de bocht wil gaan. Jammer dat deze reset als je de motor uit zet na de rit. Bovenaan de cockpit tref je nog een shiftlight, die instelbaar is. De cockpit is ook via bluetooth te verbinden met je smartphone, in combinatie met de BMW Motorrad Connected app. Hiermee kan je informatie van de motor naar voren halen, je rit loggen, maar kan je ook een soort van basic navigatie op het scherm tonen. Deze geeft de stappen weer en laat geen kaart zien. Zo geeft deze aan over hoeveel meter je moet afslaan en hoe hard je mag rijden op dat specifieke stuk. Rotondes gaan aan de hand van een cijfertje, waarbij deze dan aangeeft welke afslag je mag hebben. Het werkt best aardig, maar wil je uitgebreider, dan kan je nog voor echte BMW navigatie gaan.
De BMW F900R is voorzien van een 895cc vloeistofgekoelde tweecilinder met standaard 70kW vermogen, maar in dit geval geknepen tot 35kW (48 pk) bij 6.500 tpm en een maximaal koppel van 66 Nm bij 4.500 rpm. Het betreft een parallel twin, de cilinders staan dus naast elkaar. Door het verzetten van de kruktappen ten opzichte van het vorige blok, ontstaat er een onregelmatige ontstekingsinterval van 270-450 graden, waardoor het blok klinkt en voelt als een v-twin motorblok, waarbij de cilinders 90 graden uit elkaar staan. Dat levert een heerlijke brul op uit de rvs-uitlaat. Even met de koppeling in een beetje gas geven geeft een verslavende grom. Het oudere 800cc blok had bijvoorbeeld nog een ontstekingsinterval van 360 graden, waarbij je het kenmerkende geluid had van een boxermotor. De jeugd keek daarbij regelmatig om, om te zien of er geen politiemotor reed. Dat was overigens ook een heerlijk geluid. Maar bij de F900R dus het geluid van een v-twin!
Net als de eerder geteste BMW F800GS en BMW C400X, wordt het motorblok in China gemaakt door Loncin. Een zeer grote motorfabrikant die jaarlijks 2,5 miljoen motoren produceert. Loncin maakt meerdere motorblokken voor BMW en daarnaast heeft BMW een naam om hoog te houden, dus de Duitse kwaliteitscontrole zit gewoon goed. Het blok voelt ook niet goedkoop aan en ziet er ook niet goedkoop uit. Rijden op de BMW voelt aan alsof je op een premium motor rijdt en dat is het natuurlijk ook. Wees dus niet bang omdat het motorblok uit China komt, dat het rommel is. In China produceren ze goederen voor de hele wereld. Betaal je weinig, dan krijg je troep wat je bijv. vaak op AliExpress tegenkomt. Betaal je bij Loncin voor kwaliteit, dan krijg je kwaliteit. Genoeg over China, maar dat het even duidelijk is dat het blok dik in orde is en het niet aanvoelt alsof het kwalitatief minder is dan Japans of Europees.
Met een druk op de knop start de motor vrijwel direct. Het motorblok kan erg laagtoerig gereden worden, het blok vraagt niet om te knallen, maar geeft al een berg vermogen onderin toerental. Kom je weinig tegen met 35kW-motoren. Alleen bij de Kawasaki W800 heb ik zoiets ook ervaren, al kon die nog net wat lager in toeren rijden. Het blok trekt vanaf 4.000 tpm, vanaf 5.000 tpm merk je meer kracht en dat loopt ongeveer door tot 7.000 tpm. Het rode gebied begint bij 8.900 tpm, maar na 7.000 tpm merk je eigenlijk geen versnelling meer. Niet zo gek ook, het maximale koppel en vermogen zijn immers al bereikt. De koppeling is lekker licht en met de optionele quickshifter (2.0, dus op- en terugschakelen) ben je snel van zijn plek. De F900R is een makkelijke motor om te rijden en is een heerlijke bochtenvreter. Trillingen over de gehele linie van het toerental zijn wel aanwezig, maar minimaal en eigenlijk nooit storend. Het blijft een tweecilinder, dat loopt nooit zo smeuig als een viercilinder. De quickshifter werkt prima, maar is wat minder soepel bij lage toeren. Je kan met de quickshifter gewoon het gas er op houden en tussen de versnellingen wisselen. Je moet zelfs het gas er op houden, anders werkt het niet eens om op te schakelen. Natuurlijk kan je ook gewoon 'ouderwets' met de koppeling werken (en dat moet natuurlijk ook bij het wegrijden), de versnellingsbak is erg soepel. Zoals gezegd is het blok erg laagtoerig te rijden. Wel boven de 3.500 tpm blijven, anders gaat het blok bokken, maar binnendoor en op de snelweg kan je erg laagtoerig rijden (voor een A2-motor), wat ook weer positief is voor het verbruik. De 6e versnelling is meer een overdrive en pak je er alleen bij als je relaxt wil cruisen. 100 km/u doet de F900R met maar 3.800 tpm, 120 km/u gaat met 4.500 tpm in 6e versnelling en 130 km/u is maar 4.900 tpm. Het is niet mogelijk om 80 km/u in 6 te rijden, dan loopt het blok niet mooi rond. Toch mooi om te zien hoe 'rustig' is dus op de snelweg kan cruisen. Over cruisen gesproken; de cruise control op de motor kan al worden ingeschakeld vanaf 19 km/u en deze kan dan terug tot 18 km/u worden ingesteld. Handig voor 30km-zones, maar ook voor lange snelwegritten. Cruisecontrol deactiveert op het moment dat je remt of de koppeling inknijpt.
De F900R is mede dankzij de quickshifter ook weer een van de snelste A2-motoren op de markt en doet 0-100 km/u in 5,24 seconden. Nu is natuurlijk niet elke teller gelijk en zou je daarvoor apparatuur moeten hebben die zonder vertraging de echte snelheid kan aangeven. Toch mag je met 900cc en een quickshifter verwachten dat ook geknepen de motor vlot van zijn plek komt. De topsnelheid ligt op 177 km/u, wat 172 km/u op GPS is. Qua GPS-snelheden heeft BMW het zo geregeld dat de snelheid op de cockpit ongeveer 5 km/u hoger ligt dan de actuele snelheid. Vaak gaat dat in percentages, hier is het gelukt om het over de gehele linie op ongeveer +5 km/u te houden. Op het blok geen peilglaasje. Het motorblok heeft een drysump-smering. Persoonlijk vind ik het onhandig met het oliepeil controleren, je moet namelijk eerst een stuk rijden, 'm opbokken, even wachten en dan kan je gaan peilen. Een andere optie is om de motor te starten en minutenlang te laten lopen, om even kort te laten afkoelen en dan te peilen. Onhandig voor straatmotoren, maar bij offroad motoren zie je dat veel meer en de F900R deelt natuurlijk veel onderdelen met de F900XR. Het heeft met name bij offroad motoren voordelen, want de olie zit in een aparte tank en er is dus meer bodemspeling, ideaal bij offroadritten!
Omdat het blok zo lekker laagtoerig te rijden is, is het verbruik ook bijzonder netjes voor een 900cc-motor. Zo loopt de motor met flink doorknallen 1 op 18,5 en met rustig rijden is 1 op 20 ook prima haalbaar. Nog zuiniger kan vast wel, maar dat maakt de rit ook een stuk saaier. Motoren met vier cilinders lopen toch een stuk minder zuinig. Met de 13 liter tank kom je dus ongeveer 240 km ver, als je de gashendel flink weet te gebruiken. Qua onderhoud mag je elke 10.000 km olie wisselen en de klepspeling mag je elke 20.000 km laten controleren bij de BMW-dealer.
Voor de banden heeft BMW gekozen voor de Bridgestone Battlax S21-banden. Aan de voorzijde een 120/70-17 band, aan de achterzijde een dikke 180/55-17 band. Mooi detail is dat de ventielen haaks in de velg zitten, zodat je nooit loopt te klooien bij de pomp, als je de banden wil oppompen. De S21-banden zijn banden die wat meer zijn bedoeld voor de sportievere rijders en hebben ook onder hellingshoek meer grip. Heerlijke banden om de motor van links naar rechts te gooien. Ook op nat wegdek geven ze veel grip, waardoor het vertrouwde gevoel blijft en zeker bij beginners is dat belangrijk. De F900R beschikt overigens over tractiecontrole, mocht grip kwijtraken, dan neemt de boordcomputer het gas over om de grip weer terug proberen te krijgen.
Qua vering heeft de BMW F900R aan de voorzijde een goudkleurige USD-voorvork met een diameter van 43 mm met een veerweg van 135 mm, waarvan de veervoorspanning niet instelbaar is. Aan de achterzijde huist een monoveer met een veerweg van 142 mm en is de motor uitgebreid met ESA (Electronic Suspension Adjustment). Veervoorspanning is hydraulisch instelbaar en ook de uitgaande demping is instelbaar. Met de ESA-optie kan je onder het rijden de vering aanpassen. De vering werkt de meeste oneffenheden prima weg en is strak genoeg ingesteld om ook op hogere snelheden stabiel te blijven. Aan de achterzijde valt er dus het één en ander in te stellen, aan de voorkant niet.
De remmen op de BMW F900R zijn dik in orde. De voorkant remt goed en stevig, na het aanleggen hoef je eigenlijk niet eens heel veel kracht te zetten om hard te remmen. De staalomvlochten remleidingen helpen daar natuurlijk ook ietsje aan mee. Achter zou misschien nog wat steviger mee mogen doen, maar ook daarmee staat de boel over het algemeen vlot stil. De remhendel is in 5 standen instelbaar. Vooraan huizen twee remschijven van 320 mm met radiaal gemonteerde 4-zuiger remklauwen van Brembo, aan de achterkant een enkele remschijf van 265 mm en een enkelzuiger Brembo-remklauw. Net als bij de Honda CB650R knippert het achterlicht als je flink hard moet remmen, om achteropkomend verkeer te waarschuwen.
De BMW F900R is een erg fijne motor voor motorrijders/rijdsters met het A2-rijbewijs, maar gezien de prijs koop je deze niet voor maar twee jaar, maar voor nog heel wat jaren daarna. De motor stuurt lekker, verbruikt voor zijn longinhoud weinig brandstof, is flink uit te breiden en geeft plezier voor vele jaren. Persoonlijk vond ik het erg prettig dat de motor niet veel toeren maakte op de snelweg, daar waar veel andere A2-motoren toch al hoger in toerental zitten. Het maakt de ritten op de een of andere manier relaxter, maar dat kan ook een valkuil zijn, door als snel veel harder te gaan rijden, omdat er nog zoveel bruikbaar toerengebied over is. Je leert de F900R kennen met 48 pk vermogen, maar na 2 jaar laat je de begrenzing er uit halen en zal je zien dat je met 95 pk een heel eind kan komen. Die extra 7 kW vermogen en 4 Nm koppel ga je niet missen ten opzichte van het model voor het grote A-rijbewijs. Deze motor gaat je niet snel vervelen, zeker niet in Nederland, waar je overdags nog maar weinig gas mag geven. Dan is het niet eens nodig om 'm te ontgrenzen. Er zijn zoveel A2-motoren tegenwoordig op de markt, dat de keus steeds lastiger aan het worden is. Als je voor luxe en comfort wil gaan, sla deze F900R dan zeker niet over.
De BMW F900R is beschikbaar met een basisprijs van € 9.770,- en leverbaar in de kleuren Black Storm Metallic, San Marino Blue Metallic en Stijlvariant Sport (al dan niet met eventuele meerprijzen). Met dank aan BMW Motorrad Nederland voor het beschikbaar stellen van de F900R A2. Bekijk de extra filmpjes op YouTube.
Vergeet niet de 40 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.
Krachtige motor, fijne en zeer uitgebreide cockpit, verbruik, remmen, veel techniek op de motor, enorm veel accessoires (incl. zadels) verkrijgbaar | |
Geen ruimte onder zadel om wat op te bergen, quickshifter onderin toerental wat stroever |
Motortype | Viertakt, tweecilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 895cc |
Versnellingen | 6 |
Vermogen/koppel | 35kW (47,6pk) @ 6.500 tpm / 66 Nm @ 4.500 tpm |
Gewicht | 211 kg rijklaar |
Tankinhoud | 13 liter (3,5 liter reserve) |
Verbruik | 1 op 18,5 vlot, 1 op 20 rustig aan |
Topsnelheid | Rond 177km/u (172 km/u op GPS) |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL