Elektrische motoren zijn de laatste jaren in opkomst en veel fabrikanten beginnen zich er dan ook aan te wagen. Een elektrische tweewieler is niet nieuw voor BMW. Jaren terug reed ik al de BMW C Evolution en deze kreeg later nog eens een update naar een 'long range'-model. Inmiddels is deze sinds 2020 uit het gamma verdwenen, maar de push naar elektrisch rijden blijft bestaan, dus tijd voor BMW om met wat nieuws te komen. De laatste aanwinst voor BMW, de CE 04, lijkt eerder een futuristische conceptmotor dan een productiemotor(scooter). Toch heeft BMW de CE 04 in productie genomen en kon ik eerlijk gezegd niet wachten om weer eens een elektrische motorscooter te rijden. '04' in de naam staat voor 'gelijk aan 400cc', de CE 04 zou dus ongeveer net zo moeten rijden als een 400cc motorscooter. Tijd dus om de CE 04 eens te proberen!
Over smaak valt niet te twisten. Of je vindt de CE 04 geweldig mooi of je vindt 'm spuuglelijk. Er is wel één ding zeker en dat is dat dit waarschijnlijk de meest futuristische motor van dit moment is. De lange wielbasis is één ding wat opvalt, maar de algehele vorm van de motor met z'n lange platte zadel, kleine vierkante ruitje en dichte wielen zorgen er voor dat je enorm veel bekijks trekt met deze motor. Wat een aandachtstrekker is het! Of je nu in de stad rijdt of op de snelweg, mensen verdraaien hun nek om te zien wat voor vreemds er nu voorbij komt en ook komen mensen een praatje maken, omdat ze erg nieuwsgierig zijn naar de CE 04. De motor is uniek en het voelt dan ook alsof je op de toekomst rijdt. Hou je niet van aandacht? Dan moet je de CE 04 echt overslaan.
Bij BMW koop je in principe het basismodel van de motorscooter en kan je deze uitbreiden met diverse opties. De demo's bij BMW zijn altijd rijkelijk uitgerust met het één en ander, dus deze demo is niet het standaard model wat je voor € 13.300,- kan kopen, maar een flink uitgedoste versie. Zo omvat deze demo het Avantgarde-pakket, dat is de grijze kleurstelling met plat zadel en het oranje getinte windscherm. Ook het City-pakket met middenbok, verwarmde handvatten, bandenspanningcontrole en antidiefstalarm is gemonteerd. Het Dynamic-pakket met ABS Pro, adaptieve bochtenverlichting, Koplamp Pro en Rijmodus 'Dynamic' is geïnstalleerd. Standaard is eCall aanwezig. een SOS-knop op de rechterstuurhelft die bij een motorongeval automatisch contact opneemt met het BMW-Callcenter om de hulpketen in te schakelen. Ook zal er dan contact worden gezocht met de bestuurder wat dan kan via een microfoon en luidspreker die tevens zijn geïnstalleerd rechts op het stuur. Ook kan je handmatig de SOS-knop indrukken als je een ongeval ziet gebeuren en alvast hulp wil inschakelen. Deze service kost overigens niets en je hoeft ook je smartphone niet te koppelen hiervoor. Prachtige service van BMW! Deze demo is ook voorzien van het snelladerpakket, waarbij de motor geschikt is om op 3-fase te kunnen laden. Hiervoor is wel een aparte 3-fase laadkabel los verkrijgbaar om sneller te kunnen laden. Deze optie is een absolute must als je weer snel op pad wil zijn. Al met al kost de BMW zoals ik deze voor me heb staan € 16.150,- en dat is toch wel stukje meer dan de basisvariant.
Het ruitje op de CE 04 zit er eigenlijk alleen op om de motorscooter meer futuristisch te laten ogen. Vorm boven functie, want het ruitje zal geen zuchtje wind tegenhouden. Is ook niet erg, want echt last van wind is er pas boven de 130 km/u en daar kan de motorscooter niet komen. Er is wel een hoger windscherm verkrijgbaar, zodat je nog wat uit de regen zou kunnen zitten. De CE 04 is voorzien van een smartkey, de transponder stop je dus in je broekzak en met een druk op de knop kan je de motor 'starten'. Tevens dien je ook de motorscooter op stuurslot te doen met deze knop. Wel even opletten dat het stuur in de juiste stand staat. Te ver naar links gedraaid en het stuurslot doet niets.
Foto: BMW Motorrad
Bij de CE 04 is het accupakket verwerkt in de bodemplaat. Daarachter, vlak voor het achterwiel, de elektromotor. De rest van de motorscooter is er omheen gebouwd. BMW heeft een geweldige dwarsdoorsnede gemaakt waarop duidelijk te zien is hoe de motorscooter in elkaar zit. Het zwevende zadel ziet er gaaf uit, maar het doet wel direct denken aan een strijkplank. De zithouding op de motorscooter is rechtop en met een zithoogte van 780 mm kom ik met mijn 1.80m met beide voeten makkelijk bij de grond. BMW noemt het zadel een 'Pro buddyseat', maar ik zou het zelf 'Buddyseat: The Pain Edition' willen noemen. Zoals je denkt dat het zit, zo zit het eigenlijk ook. Je hebt geen steun in de rug en na een uur rijden krijg je dan ook best wel pijn en weet je eigenlijk niet meer hoe je nu moet gaan zitten om de pijn te vermijden. Een steuntje in de rug is dus echt wel noodzakelijk, dit zadel vind ik persoonlijk echt waardeloos als je langer dan een uur wil rijden. Je bent dan ook echt blij om weer af te stappen en zo zou het eigenlijk niet moeten zijn.
De jiffy ziet er ook stijlvol uit en functioneert tevens als parkeerrem als deze is uitgeklapt. Iets onder de startknop heb je nog een 12v DIN-aansluiting en daarnaast een knop om een klein bergvak te openen waarin een USB-C aansluiting zit en waar je je smartphone in kan klikken. Deze duw je in het opbergvak en met een veersysteem kan je deze er weer makkelijk uithalen. Ook tref je de Type 2-laadconnector aan achter een klep rechts in de voorpartij van de motorscooter. De helmbak onder het zadel kan open door een drukknop rechts naast het zadel. De bak is voorzien van verlichting en hierin past met gemak een laadkabel. Qua helm past een systeemhelm in elk geval niet. Een jethelm zal zeker passen, integraal is een twijfelgeval. Wel handig als je de scooter aan de laadpaal hebt staan, dat je daar je helm in kwijt zou kunnen, al levert BMW ook oplossingen voor topkoffers.
De wielen zijn dicht en dat geeft 'm een nog meer futuristisch uiterlijk. De achterzijde mist in mijn ogen nog wel een dop aan de rechterzijde. Alsof dit niet is afgemaakt met de moeren zo in zicht. Daarnaast is het lastig de motorscooter op slot te zetten met een kettingslot. Toch zit er in het voorwiel wel een gat, waardoor een kabel of ketting past. Een schijfslot achter past ook nog wel, maar kost erg veel moeite, dus koop een kettingslot en doe geen moeite voor een schijfslot. De aandrijving gaat niet via een v-snaar, maar met een tandriem. Erg prettig, want ook deze hoef je niet te smeren. Daar heb je dus geen omkijken naar.
De CE 04 is voorzien van een 10,25" TFT-scherm als cockpit en zoals we bij BMW gewend zijn, is deze extreem uitgebreid. Wat een enorme berg aan informatie is hier op te vinden, al kan je dat gelukkig tijdens het rijden wel wegdrukken zodat er een basic scherm overblijft. Er is diverse informatie opvraagbaar, maar op het basisscherm onder het rijden zie je de snelheid, stand van de 'gas'hendel (gas geven, regenereren/remmen), hoeveel batterijcapaciteit er nog over is en hoeveel kilometer je nog kan rijden met de huidige rijstijl. In de hoekjes nog temperatuur, een klokje, in welke rijmodi je zit en de totale kilometerstand of tripmeter. Wil je meer zien, dan kan dat via de knoppen op het stuur. Wees gewaarschuwd: het is echt heel veel informatie.
Op de linkerstuurhelft kan je de multicontroller vinden. De bekende ring van BMW, die je kan draaien en naar links en rechts kan klikken. Deze werkt weer in combinatie met de menu-knop. Ook heb je aan de linkerkant een knop waarmee je een favoriete optie in kan stellen (in mijn geval ingesteld op het starten van navigatie) en een knop om achteruit te rijden. Wel zo makkelijk bij een motorscooter van 231 kg. De achteruitrijversnelling is trouwens niet nieuw, de C Evolution had dit ook. Je duwt de R-knop in en draait ondertussen aan de 'gas'hendel. Over navigatie gesproken; je kan voor je smartphone de BMW Connected app downloaden en daarmee informatie over de motorscooter inzien. Daarnaast je ritten loggen en ook gratis navigatiekaarten downloaden. Je smartphone koppel je dan met het TFT-scherm en zo kan je navigeren in kaartmodus of enkel met eenvoudige instructies. Je telefoon mag echter niet uitgeschakeld worden qua scherm, anders is de verbinding weg. Daarnaast kan je natuurlijk je communicatieset koppelen om de ervaring nog beter te maken.
Op de rechter stuurhelft heb je de eerder genoemde SOS-knop, een knop voor handvatverwarming, de startknop en een knop om de rijmodi in te stellen. De rijmodus kan je onder het rijden aanpassen, hiervoor hoef je niet stil te staan.
Bij een elektrische motor praat je natuurlijk niet over cc's. De CE 04 heeft 0 cc. In plaats daarvan heeft de elektromotor een nominaal vermogen en een piekvermogen. Elektrische motoren worden op basis van het nominaal vermogen ingeschreven bij de RDW en op die manier mogen er veel elektrische motoren met A1 of A2 worden gereden. Deze CE 04 heeft een nominaal vermogen van 15kW (20 pk) en een piekvermogen van 31 kW (42 pk). Omdat de motor 15 kW heeft, mag je met A1 hier niet op rijden, wel met A2. BMW heeft echter ook een aparte 11kW-variant beschikbaar, waarmee het nominaal vermogen 11 kW (15 pk) is, piekvermogen is dan 23 kW (31 pk). Feit blijft wel dat als je zoiets koopt met je A1-rijbewijs, dat je alle A1-motoren met brandstofmotoren voorbij vliegt. Wat heeft zo'n A1-rijbewijs eigenlijk dan nog voor zin als je de begrenzing met een elektrische motor kan omzeilen? Uiteraard kan niet elke 18-jarige een elektrische motor kopen, maar je kan dus wel een bloedsnelle tweewieler kopen, terwijl je eigenlijk op een opgevoerde brommer zou moeten rijden.
Het maximum koppel is 62 Nm bij 1.500 tpm. De trekkracht is dus ongeveer vergelijkbaar met een 650cc motor. Even los van gewicht dan, want een 650cc'er van 190 kg trekt natuurlijk vlotter op doordat deze 41 kilo minder hoeft te verplaatsen. Bij de CE 04 is het maximale koppel al beschikbaar op het toerental waar menig motor net boven stationair toerental zit. In de praktijk betekent dit dat je altijd vlot van je plek komt, maar verwacht geen hypersonische raket. De CE 04 moet concurreren met een 400cc motorscooter. Het rijden op de CE 04 is natuurlijk heel anders dan op een brandstofmotor. Het trilt niet en je hoort niets als je de motor hebt gestart. Met een draai aan de 'gas'hendel vliegt de CE 04 naar voren. Doordat je geen motorblok voelt trillen zweef je als het ware over de weg. Het geluid is minimaal, maar ik vergelijk het altijd met een elektrische vorkheftruck. Het voordeel is dat je vrij stil bent, het nadeel is dat fietsers en voetgangers je niet altijd horen en zeker niet als ze naar muziek luisteren. De eerste bochten is het even wennen met de lange wielbasis, maar na een paar bochten is het echt lekker sturen. Wat een heerlijk ding om op te rijden!
De CE 04 trekt dus lekker rap op. Met de vier rijmodi van deze demo (ECO, RAIN, ROAD en DYNAMIC) wisselt het wel hoe rap de motorscooter optrekt en hoe hard deze remt als je gas los laat. Als je het gas los laat, gaat de motor over in recuperatie en zet de motor de energie die hierbij vrij komt weer om in stroom om zo de accu onder het rijden (nou ja, remmen) wat op te laden. Binnendoor kan je dus nog wat extra kilometers rijden, op de snelweg zie je de resterende kilometers alleen maar afnemen. DYNAMIC is overigens een extra optie en hierbij regenereert (remt) deze net zo krachtig als ECO, maar trekt nog krachtiger op. Echter in de praktijk was bij mij ROAD-modus van 0-100 km/u sneller dan DYNAMIC. Van 0 naar 100 km/u lukte mij in 8,3 seconden maar als je wat lichter weegt zal dat nog wel wat rapper gaan. Feit blijft wel dat de C Evolution een stuk sneller naar de 100 ging in DYNAMIC-mode, maar deze oudere elektrische motorscooter was weer véél trager in ECO-mode. Tot 80 km/u trekt de CE 04 echt rap op en in de stad ben je gewoon de snelste. Ik denk dat heel veel schakelmotoren je tot 50 km/u lastig kunnen bijhouden, al vliegen ze je daarna wel voorbij.
Volgens BMW zou je 130 km ver moeten kunnen komen op één lading, Althans, volgens de WMTC-norm (World Motorcycle Test Cycle). In de praktijk is dat altijd wel minder. Dat ligt aan meerdere dingen; het gewicht van de rijder, temperatuur, rijstijl, wegkeuze etc. Ik weeg 100 kilo zonder motorkleding en in de praktijk haal ik deze 130 kilometer echt niet. Misschien wel als ik binnendoor als een natte krant ga rijden, maar de kans dat ik dan in slaap val is groot. Je moet ook nog wel wat plezier beleven aan je rit, anders kan je net zo goed gaan autorijden. Met mijn vlotte rijstijl en overal iets te hard rijden, waarbij ik stukken snelweg niet schuw, de 'gas'hendel bij optrekken vol open draai en geniet, kom ik zo uit op 80-85 km puur rijgenot. Er blijft dan nog 6% accu-niveau resterend als ik bij een laadpaal sta. Doe ik rustiger aan, dan is 100 kilometer goed haalbaar, maar 130 km is voor mij echt een opgave. Pak je echter veel snelweg, dan zie je de procenten wel snel omlaag gaan. De topsnelheid ligt op 128 km/u (123 km/u op GPS) en als je dat vol blijft houden kom je in mijn geval waarschijnlijk niet verder dan 60 km. De CE 04 valt bij BMW dan ook onder Urban Mobility, wat al aangeeft dat de motorscooter niet is gebouwd voor lange snelwegritten. Snelweg kan, maar voor lange stukken ben je met de CE 04 aan het verkeerde adres. De CE 04 voelt zich als een vis in het water in en om de stad.
En dan het laden... de CE 04 is voorzien van een Type 2 (Mennekes) laadpoort, ook wel 'AC-poort' genoemd. Dat is anno 2022 niet meer de standaard. Dat zijn CCS (Combined Charging System) en CHAdeMO (CHArge de MOve, een standaard die met name Aziatische auto's gebruikt). In 2017 besloot Fastned zelfs om het niet meer te implementeren op nieuwe laadlocaties langs de Nederlandse snelwegen. Dat was 5 jaar geleden. Dit is wel iets om rekening mee te houden, check dus vooraf als je over de snelweg gaat of er AC-laders aanwezig zijn indien je dit nodig denkt te hebben. Aan de andere kant zei ik net al dat dit een motorscooter is voor in en om de stad en daar zijn tal van AC-laders te vinden. Even de snelweg af dus, als je per se moet laden.
De accucapaciteit van de CE 04 is 60,6 Ah (8,9 kWh). Een volle accu kost dus 8,9 keer de stroomprijs van 1 kWh. Afhankelijk van je energiecontract zal dit dus ergens tussen de 26 eurocent en 70 eurocent zijn op het moment van schrijven. Soms kan het dus zo zijn dat je goedkoper op straat aan een paal kan laden dan thuis, geen grap. Bij de CE 04 krijg je standaard de 'granny charger' voor een 230v-aansluiting. Deze kan met maximaal 2,3 kWh laden op 10 ampère (10A x 230V = 2,3 kWh). Met deze trage lader (daarom ook de term 'granny') heb je de accu vol van 0-80% in 3 uur en 30 minuten. De laatste 20% kost altijd meer tijd en van 0-100% kost dan 4 uur en 20 minuten. Met 3-fase techniek kan de CE 04 drie keer sneller laden met 6,9 kWh. De meterkast thuis moet daarvoor wel geschikt zijn, maar aan de laadpalen op straat kan je met 3-fase laden. Je kan dan onder ideale omstandigheden laden met 30 ampère en van 0-80% lukt onder ideale omstandigheden in 65 minuten. Van 0-100% lukt in net iets meer dan anderhalf uur. Wel afhankelijk van of er meer auto's aan dezelfde paal aan het laden zijn. In dat geval kan de laadsnelheid wel inzakken.
In de praktijk werkte overigens niet elke paal die ik onderweg tegen kwam. Op een gegeven moment wilde ik gaan laden en lukte mij dat pas bij de derde paal. De vraag is alleen of dit nu aan de laadkabel ligt of de laadpas (abonnement) die ik van BMW mee kreeg. Er kwam een foutmelding dat er iets met de kabel of connector was, maar die melding kan ook naar voren komen als de CE 04 stroom verwacht, maar niet krijgt. Dit niet overal kunnen laden vond ik wel vervelend. Bij Allego kon ik met 3 x 10A laden, maar bij Park 'n Charge, die je veel in woonwijken aantreft (mede omdat ze in diverse gemeenten laadpalen kosteloos plaatsen), kon ik alleen op de langzamere 'Smooth'-poort laden. Wel met 3-fase, maar op die poort kan je niet op volle kracht laden. Overigens nog steeds sneller dan thuis, maar de vraag is dus waarom de snelle poort van die aanbieder niet werkte met de CE 04. Aan de kabel ligt het niet, want die heeft gewerkt op andere laadpalen op hogere laadsnelheden. Aan de paal ook niet, want op een andere paal van Park 'n Charge werkte de snelle poort ook niet samen met de CE 04. De snelle poort kan minstens 8,7 kWh leveren ongeacht of er een ander voertuig is aangesloten, maar als motorscooter en paal met elkaar communiceren en als blijkt dat 6,9 kWh de max is, dan stemt de paal zich daar op af. Zou er dan toch wat met de laadpas (het abonnement) zijn? In elk geval kon er wel geladen worden en sneller dan thuis, dat is het belangrijkste. Tijdens het laden kan je met de MENU-knop de laadindicatie zien. Druk niet op de startknop, want dan onderbreek je het laadproces.
Bij Park 'n Charge heb ik een log kunnen opvragen van de laadcyclus. Dit wel op de langzamere 'Smooth'-poort. Hierbij garandeert Park 'n Charge minimaal 2,7 kWh en als je alleen staat 5,75 kWh. Op de Power-poort is dat, wat ik al eerder aangaf, minstens 8,7 kWh. De CE 04 geeft echter een error op de Power-poort ('Connector lock fault'), dus heb ik de CE 04 op 'Smooth' aangesloten. Helaas stond er tegelijkertijd een auto aangesloten op de snelle poort en trok dat de laadsnelheid wat omlaag. Toch is het wel leuk om te zien dat de laadpaal met ruim 3,25 kWh gemiddeld de CE 04 laadt. In de onderstaande grafiek zie je ook dat na anderhalf uur de auto klaar is met laden en de laadsnelheid naar 5,32 kWh schiet en vervolgens afbouwt omdat het dan al bij 80% is en de resterende 20% langzamer worden geladen. Met 2 uur en 18 minuten had ik weer een volle accu (gestart met laden bij 6%), zelfs op die langzamere 'Smooth'-poort is dat nog altijd een flink stuk sneller dan dat ik 'm thuis aan de 230v-lader zou hangen.
Bron: Park 'n Charge
Het onderhoud voor een elektrische motorscooter is net even anders dan bij een brandstofmotor. Tussen de 500-1200 km mag je voor de eerste keer langs bij de BMW-dealer om een inrijcontrole te laten uitvoeren. Daarna mag je jaarlijks of elke 10.000 km op bezoek bij de dealer om de CE 04 na te lopen. De tandriem mag elke 40.000 km worden vervangen, deze gaat dus twee keer langer mee dan de v-snaar van een standaard motorscooter. De versnellingsbakolie moet net als de tandriem elke 40.000 km worden vervangen. Verder doe je er natuurlijk goed aan om de remvloeistof elke twee jaar te vervangen. Omdat deze een hygroscopische werking heeft, trekt het vocht aan. Aan de andere kant heb je eigenlijk je remmen nauwelijks nodig, daarover hieronder meer. In elk geval hoef je geen klepcontrole te laten doen en ook motorolie hoef je niet jaarlijks te vervangen. Het onderhoud van een elektrische motor valt dus heel erg mee en dat moet je ook meenemen in je overweging als je twijfelt tussen door blijven rijden op brandstof of toch de overstap te maken naar elektrisch.
De CE 04 is voorzien van Maxxis Supermaxx SC-banden uit Taiwan. Aan de voorkant een 120/70-15 en aan de achterkant een 160/60-15. Voor de grootte van de opbergruimte bij de CE-04 maakt zo'n 15 inch wiel niet uit, omdat het bergvak meer naar voren zit. Bij andere motorscooters varieert de ruimte onder het zadel en dat komt deels ook door de grootte van het achterwiel. De Maxxis banden hebben een fijne wegligging voor deze elektrische motorscooter en regen hoef je je geen zorgen over te maken, dat is ook geen probleem voor deze banden. In de regen kan je rijmodi RAIN gebruiken, waardoor het vermogen er iets rustiger in komt en het afremmen minder rap gaat. Omdat de motor niet trilt kan je wel meer oneffenheden in de weg voelen, waar een brandstofmotor deze trillingen zou wegfilteren. De CE 04 is voorzien van tractiecontrole, dus dat maakt het rijden ook nog eens een stukje veiliger op het moment dat het nodig is. Heb je de bandenspanningscontrole-optie gekocht, dan kan je via de cockpit makkelijk de bandenspanning bijhouden. De ventielen op de wielen staan haaks op de velg, zodat je altijd makkelijk extra lucht kan toevoegen.
De CE 04 is qua vering vooraan voorzien van een niet-instelbare telescoopvoorvork met een veerweg van 110 mm. De achterzijde heeft een direct aangestuurde veerpoot met verstelbare veervoorspanning en een veerweg van 92 mm. De vering op de motorscooter is eigenlijk niets op aan te merken. Het doet z'n werk waar het voor bedoeld is.
J.Juan levert de remklauwen voor de CE 04 in combinatie met rempotjes van ByBre ('By Brembo'). Aan de voorkant twee remschijven van 265 mm met vierzuiger remklauwen, aan de achterkant een even grote remschijf met een enkelzuiger-remklauw. De boel wordt aangestuurd via staalomvlochten remleidingen. De remmerij op de CE 04 is niets mis mee. Het remt goed, maar heel eerlijk gezegd, als ze heel slecht zouden zijn, had dat eigenlijk weinig uitgemaakt. Door de regeneratie bij het loslaten van de 'gas'hendel remt de motor flink af, in ECO-mode zelfs nog steviger dan een dikke ééncilinder motor. In de praktijk kan je dus gewoon de 'gas'hendel loslaten en de motor remt dan al af. Soms moet je zelfs nog een beetje de hendel open houden, omdat je anders veel te vroeg stil zou komen te staan. De remmen zijn echt alleen maar nodig voor het echt tot stilstand komen bij de laatste meters. Eigenlijk zijn de remmen dus zwaar overbemeten voor de CE 04, maar wel handig bij een noodstop. Bij een aantal merken gaan de remlichten automatisch aan als je harder afremt door regeneratie, of dit ook zo is voor de CE 04 weet ik helaas niet.
De BMW CE 04... je vindt 'm geweldig of je vindt het helemaal niets. Voor mij lijkt het nog steeds een conceptmotor in plaats van een serieuze motorscooter, maar dat komt ongetwijfeld door zijn futuristische en gedurfde voorkomen. Wat trekt zo'n CE 04 enorm veel aandacht! Echt nog nooit zo meegemaakt met een andere motor(scooter). Ten opzichte van de BMW C Evolution is de CE 04 op veel punten wel flink verbeterd, op de actieradius na. De CE 04 zit boordevol met nieuwe technieken en weegt ook nog eens 30 kilo lichter dan de C Evolution. Het stuurt lekker, trekt rap op en remt dankzij regeneratie snel af. Het zadel zonder rugsteun is na minder dan een uur rijden een gruwel, koop er echt eentje met een rugsteuntje!
Bij elektrisch rijden is eigenlijk vaak de actieradius het grote minpunt en ook de snelheid van het laden. Daar ontkomt de CE 04 ook niet aan. Je kan niet even een flinke toertocht van honderden kilometers maken op de CE 04, zonder met enige regelmaat langer te stoppen om te laden. Het voordeel van elektrisch is dat de stijgende brandstofkosten geen probleem zijn en je tot en met 2024 geen wegenbelasting hoeft te betalen. Aan de andere kant kan je voor het verschil in aanschafprijs ten opzichte van een 400cc brandstof-motorscooter, wel heel veel benzine kopen. Voor jezelf moet je de berekening maken wanneer elektrisch interessanter is. Het rijden op een elektrische motor(scooter) doe je ook wat anders, de snelste route hoeft namelijk niet de kortste te zijn. Vooral als je geen volle accu meer hebt, moet je toch goed kijken wat de kortste route is en keuzes maken. Dat deze langer duurt, dat is dan soms maar zo. Nu is de CE 04 ook meer voor woon-werk en niet zo zeer voor lange toertochten, maar het zou fijn zijn als de actieradius toch minstens het dubbele zou zijn. Er zijn wel elektrische motoren met een grote actieradius en kortere laadtijd door CCS-ondersteuning, maar die kosten serieus geld. Niet dat de CE 04 weinig kost, maar in elk geval een stuk beter betaalbaar dan bijvoorbeeld elektrische motoren van Energica. Al leveren zij voor dat serieuze geld wel elektrische motoren met een grotere actieradius en is de laadtijd via CSS om van 0 naar 80% te komen ongeveer 40 minuten in plaats van 65 minuten bij de CE 04. Misschien dat BMW dan toch gekozen heeft voor AC en een kleinere actieradius om de prijs van de CE 04 in het redelijke te houden.
De CE 04 is voor woon-werk en kortere ritten in en om de stad absoluut een aanrader. Heb je interesse in de CE 04 voor woon-werk, dan zou ik de CE 04 interessant vinden voor een enkele reis tot 70-80 km (waarvan ook een aardig deel binnendoor en snelweg pakt met 100-105 km/u). Op de zaak laadt je 'm dan weer op, desnoods met de 230v-lader en aan het eind van de dag kan je weer met een volle accu naar huis. Als je echt rustig aan doet kan je die kilometers wel rekken, maar op de motorscooter naar het werk moet ook leuk blijven! Denk overigens ook aan de koudere maanden, dan is de capaciteit minder en kan je ook minder kilometers maken op een volle accu. Vandaar mijn marge van 70-80 km enkele reis, dan hoef je niet met samengeknepen billen te rijden of je het wel zal redden. Elektrisch motor(scooter)rijden staat natuurlijk nog in de kinderschoenen en het zal allemaal veel beter (en ook goedkoper) worden. Het begin is er en ik ben heel benieuwd hoe het er bij BMW uit ziet over 10 jaar. Wil je meer kilometers maken op een 'tank' en niet zo vaak/lang stil staan, dan zou je de BMW C 400 X als alternatief kunnen overwegen. Loopt wel op benzine.
BMW wil graag dat iedereen de CE 04 probeert en daarom is er nog een BMW CE 04 Roadshow tot eind september bij diverse BMW-dealers in het land. Ik kan alleen maar aanraden om hier gebruik van te maken, ook als je motorscooters niets vindt of denkt dat elektrisch rijden alleen voor geitenwollensokken is of alleen op de kermis hoort. Zet je principes eventjes opzij, ga rijden en je zal verbazen hoe lekker zo'n elektrische CE 04 stuurt. Wie weet koop je er nog wel één!
De BMW CE 04 is verkrijgbaar in de kleuren Light white en Megellan grey metallic (deze demo) met een vanaf-prijs van € 13.300,-. Daarbij krijg je 3 jaar garantie. BMW levert tal van accessoires om de motor te voorzien van extra techniek, maar ook zijtassen en koffers. Op de website van BMW kan je de CE 04 configureren naar jouw smaak en zie je de complete catalogus aan opties en accessoires.
Met dank aan BMW Motorrad Nederland voor het beschikbaar stellen van de CE 04.
Vergeet niet de 36 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.
Elektrisch rijden is leuk, design, aandachtstrekker, heel vlot in stadsverkeer, remmen (eigenlijk regeneratie laat 'm krachtig remmen), tal van opties en accessoires beschikbaar | |
Zadelpijn binnen een uur, AC laden ipv CCS, niet elke AC-laadpaal werkte tijdens de test |
Motortype | Elektromotor, permanente magneet, vloeistofgekoelde synchroonmotor |
Cilinderinhoud | 0 cc |
Versnellingen | 1 + achteruit |
Vermogen/koppel | 31kW (42pk) @ 4.900 tpm / 61 Nm @ 1.500 tpm |
Gewicht | 231 kg rijklaar |
Tankinhoud | 8.9 kWh |
Verbruik | ~8.4 kWh per 100 km |
Topsnelheid | 128km/u (123 km/u op GPS) |
Rijbewijs | A1 (11kW model leverbaar), A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL