Scooters zijn voor BMW niets nieuws. Al jaren rijden er 600cc en 650cc scooters van BMW rond en wie kent nog de BMW C1 van begin deze eeuw? Rijden zonder helm (want gordel) en droog blijven als het regent met de overkapte scooter met een 125cc of 200cc motortje. Zelfs met elektrische scooters (BMW C Evolution) heeft BMW al ervaring, maar een motorscooter in het kleinere middensegment van rond de 300 a 400cc was er nog niet. Tijd dus om met de C400X op de markt te komen en het met name de Japanners lastig te maken, die al een succesvolle reeks motorscooters van rond de 300 a 400cc hebben. Met de C400X zet BMW een motorscooter neer die eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt is. Qua uiterlijk is het geen maxiscooter, maar toch ook weer geen stadsscooter. Het zit er een beetje tussenin. Startersmotor mocht de in China geproduceerde BMW C400X anderhalve week meenemen om er een oordeel over te geven. Hoewel Startersmotor absoluut niet onder de indruk is van motoren uit China, kan nu al gezegd worden dat BMW zeer goed laat zien dat je wel degelijk goede motoren en motorscooters in China kan produceren. Zo lang je maar kiest voor de juiste materialen en hamert op goede kwaliteitscontrole. Laat dat maar aan de Duitsers over, de welbekende Duitse Gründlichkeit.
Het uiterlijk van de BMW C400X is dus een beetje apart. Qua grootte is het dus niet echt een maxiscooter, maar toch ook geen stadsscooter. Het zit er een beetje tussenin. Scherpe lijnen en grote hoeken. De koplamp van de F750GS en niet te vergeten een kleine snavel die verwijst naar de GS-serie. De BMW C400X heeft een sportief uiterlijk, maar zit lekker comfortabel. De BMW C400X lijkt niet snel op een andere motorscooter die al eerder is uitgebracht door een andere fabrikant. Afkijken zijn fabrikanten goed in, BMW komt echt met iets nieuws en een eigen 'look'.
BMW Nederland heeft deze demo flink uitgebreid. De basisvariant kost 8150 euro, maar daar heb je nog niet alles voor wat je op de foto's ziet. De C400X is is standaard volgens de website al voorzien van een LED koplamp en dagrijverlichting, wat anders 260 euro zou kosten. Dit gaat dus even niet mee in de berekening. Wel zijn de volgende opties toegevoegd: het Comfort Pakket (handvatverwarming, zadelverwarming) a 480 euro, een anti-diefstal alarm van 271 euro, het Connectivity-pakket (dashboard) voor 726 euro en een Keyless Ride, waarmee contactslot en tankdop geen sleutel nodig hebben, wat 372 euro kost. Was je vroeger op school goed in hoofdrekenen? Dan kom je uit op een totaalplaatje van 9.999 euro. Een flinke bak geld voor een motorscooter, maar dan heb je ook echt wel een uitgebreide motorscooter met vele toeters en bellen. Je kan 'm uitbreiden hoe jij het wil hebben, want BMW heeft nog veel meer accessoires te koop. De demo is in elk geval behoorlijk compleet.
Zoals gezegd komt de BMW C400X uit China. Deze wordt bij Loncin geproduceerd, waaar ze een aparte permanente lijn voor BMW hebben ingericht. Loncin produceert meer dan een miljoen motoren per jaar en zijn ook verantwoordelijk voor de motorblokken van de F750GS en F850GS en in het verleden die van de G650GS. Nu kan je denken dat er alleen maar troep uit China komt qua motoren, maar zo lang de kwaliteitscontrole westers is en ook goede kwaliteit materialen en overige onderdelen worden gebruikt, komt daar een goed product uit, wat niet onder doet aan iets uit Japan. De afwerking van de BMW C400X is goed en de onderdelen voelen solide aan. Geen goedkope troep. Je hebt het idee met een premium product op pad te zijn en natuurlijk mag dat ook wel voor het geld. Overigens heeft MV Agusta ook aangekondigd met Loncin in zee te gaan. Die hebben ongetwijfeld gezien dat ze prima werk leveren aan BMW. MV Agusta is ook een premium merk en hebben net als BMW een naam hoog te houden. Hoewel ik dus normaal niet veel heb met motoren uit China, is de BMW C400X mij uitstekend bevallen en ik ben ook blij om te zien dat motoren (en motorscooters!) uit China goed kunnen zijn. Als je maar genoeg liefde en geld in het project stopt. Maar geldt dat niet voor alles in het leven?
Wat erg opvalt bij de BMW C400X is de voorkant. De aparte Y-koplamp, de snavel en het ruitje. Deze ruit is overigens niet verstelbaar, maar lijkt voor mij met 1.80m goed te zijn geplaatst. Er is zeer lichte turbulentie, maar het is te doen en ook qua windherrie valt het reuze mee. Aftermarket zullen er meerdere ruitjes verkrijgbaar zijn, echter acht ik het niet nodig deze te vervangen. Deze C400X is keyless, dus de sleutel kan in de jaszak blijven zitten, je hoeft enkel nog je been over de tunnel te zwiepen en je kont neer te planten op het riante zadel. Genoeg plek om je derrière op te plaatsen. Ook de passagier mag absoluut niet klagen; breed zat. Met beide voeten kom ik prima aan de grond en onder het rijden is er voor de knieën nog ongeveer 8cm over tot de voorkap. Ben je 2 meter lang, dan is de C400X niets voor jou. De treeplanken zijn wat smal, maar toch kan ik mijn Vanucci VC-1 motorsneakers er prima op kwijt. Je kan je voeten nog iets schuin naar voren zetten, maar dat stelt eigenlijk te weinig voor voor iemand met mijn lengte. Met het Comfort-pakket kan de bestuurder gebruik maken van zadelverwarming. Ik heb dit nog nooit op een motor gevoeld, maar tijdens de eindeloze regenbui naar huis was ik maar wat blij met een warme kont, naast het verder koude lichaam. De passagier kan hier helaas geen gebruik van maken. Ook handverwarming hoort in het Comfort-pakket, dus ook die stond aan tijdens de regen. Eenmaal gevoeld, wil je eigenlijk niet meer anders tijdens koude dagen: het Comfort-pakket is een must have.
Op de BMW C400X zitten iets meer knoppen dan je gewend bent van een A2-motor(scooter); het is en blijft wel een BMW. Aan de rechterzijde de gecombineerde startknop/killswitch, maar ook de knoppen voor handvatverwarming en zadelverwarming. Deze zijn in drie standen instelbaar, aan de hand van hoe vaak je de knop indrukt op het stuur. De stand is zichtbaar op het dashboard. Links aan het handvat de bekende BMW-ring die je kan draaien en naar links en rechts kan duwen. Daarnaast de standaard knoppen die je op elke motor of motorscooter ziet en een menuknop voor het dashboard die je in combinatie met de ring kan gebruiken. Door de ring kom ik eigenlijk net wat ruimte te kort om makkelijk de knipperlichtschakelaar te gebruiken. Tijdens het rijden moet ik toch deels mijn hand van het stuur halen om de schakelaar de juiste richting in te kunnen duwen. Uiteindelijk went het wel, maar wat mij betreft zou de ring minder breed mogen zijn en dan heb ik niet eens hele kleine handen. Ook voor de claxon moet je wat verder reiken. De ring is overigens alleen aanwezig in combinatie met het Connectivity-pakket. Gebruik je het standaard dashboard, dan heb je ook geen ring nodig.
Dan heb je nog de knippers, die zogenaamd automatisch uitschakelen na 200 meter en/of 10 seconden. Sta je stil en heb je de knipper aan, dan blijft deze wel knipperen tot je weer gaat rijden. Het klinkt allemaal erg mooi, maar als je een lange afrit hebt en je knipper op de afrit gebruikt om beter zichtbaar te zijn, dan schakelt deze automatisch uit. Het is deels aan te passen door wat langer tegen de knipperschakelaar aan te duwen, maar doet niet wat ik precies wil; permanent aan blijven op gecombineerde invoeg/uitvoegstroken. Ik zet 'm zelf wel uit op het moment dat ik het wil. In mijn ogen dus minder veilig, zeker op een gecombineerde invoeg/uitvoegstrook zit. Ik heb geleerd om richting aan te blijven geven, zodat verkeer op de snelweg niet onnodig plaats probeert te maken, terwijl je er nooit op gaat. Nu rijdt niet iedereen zo, want ik zie genoeg automobilisten die blijkbaar geen les hebben gehad van dezelfde instructeur als ik en alleen aan zichzelf denken. Laten zien waar je heen gaat is veiliger. In de handleiding staat dat de BMW dealer nog het een en ander qua meters aan kan passen, maar dit systeem geheel uitschakelen en de keus te geven aan de bestuurder, is dus helaas niet mogelijk. Mooi puntje voor een software-update. Verlichting op de BMW C400X is overigens rondom LED, ook de knippers. De knipperlichten aan de voorkant zijn horizontaal en langwerpig, heel erg duidelijk zichtbaar als je ze gebruikt.
NISHUA NFX-2 carbon systeemhelm, Rev'It! Sand 2 HV jas, Vanucci Cordura jeans en Vanucci VC-1 sneakers. Alles behalve de Rev'It! jas te koop bij Louis Nederland.
Aan kleine details denkt BMW ook. Niet alleen hebben bijna alle boutjes de letters 'BMW' er in geperst gekregen, maar is er ook gedacht aan de ventielen in de velgen. Die zitten slim verwerkt in de velg met een haakse aansluiting. Nooit gedonder bij de luchtpomp.
Opbergruimte is er voldoende. In de voorkap twee afsluitbare kleine vakken waar je wat klein grut in kwijt kan. In het rechtervak zit achterin nog de bekende DIN-plug van BMW. Geen USB-poort, maar er zijn adapters voor te koop. De DIN-plug kan onder andere ook gebruiken om je accu mee te laden, maar je kan er ook een 12v-aansluiting op aansluiten of dus een USB-adapter. Onder het zadel, die met gasveer netjes open blijft, ruimte voor redelijk wat spullen en zoals je ook al van de C650 motorscooters gewend bent, een flexcase. Als je hier niet bekend mee bent; in het vak zit een schuif die de flexcase opent. Je kan dan extra ruimte creëren door het flexibele vlak boven het achterwiel naar beneden te duwen. Zo kan je met gemak een grotere helm kwijt. Zelfs een systeemhelm; de NISHUA NFX-2 van Louis Motorrad, paste er precies in en het zadel kon nog sluiten ook. Het vak is verder voorzien van verlichting. Wat mist onder het zadel is een USB-aansluiting. Die had er voor de prijs best in mogen zitten. Heb je niet genoeg aan de ruimte onder het zadel en van de voorvakken, dan is de C400X met gemak uit te breiden met een topkoffer. De spiegels op de C400X geven voldoende weer en ook op hoge snelheid trillen ze niet zodanig dat je niets kan zien. Prima spiegels en je ziet gelukkig veel meer dan alleen je ellebogen.
Standaard levert BMW de C400X met een eenvoudige cockpit. Een analoge snelheidsmeter en daarnaast een LCD-display. Voor mij voldoende, maar het kan nog een stuk uitgebreider via het Connectivity-pakket. Dit is een 6.5" kleuren TFT-scherm (met daarbuiten diverse waarschuwingslampjes) die in de plaats komt van de standaard tellerpartij, met diverse opties om je rit nog comfortabeler te maken. Het mooie van het Connectivity-display is dat je je smartphone er aan kan koppelen en indien aanwezig een helm waarin een headset is verwerkt.
Via de ring op het stuur en de menu-knoppen op het stuur is het dashboard te bedienen. Via de ring kan je enorm veel zaken instellen, eigenlijk teveel om op te noemen. het menu kan je diverse zaken instellen hoe de motorscooter moet reageren, alarm aan of uit, tractiecontrole aan of uit, taal, backlight sterkte etc. etc. Maar ook wat je allemaal boven in beeld in de bovenste rand wil zien als je door informatie scrollt tijdens het rijden. De standaard informatie is ook aanwezig zoals de snelheidsmeter, kilometerstand, twee tripmeters, huidig verbruik, gemiddeld verbruik, omgevingstemperatuur, klokje, koelvloeistoftemperatuur, accu-voltage, resterende brandstof etcetera. In de eenvoudige modus zie je met name de snelheidsmeter groot in beeld en in de hoekjes wat andere informatie. In 'urban mode' rijden kan ook, dan zie je de snelheidsmeter in een hoekje staan en is de toerenteller groot in beeld. Leuk om te zien, maar op een motorscooter wat overbodig.
De ruimte op het 'basis'scherm is om meer informatie te tonen van het connectiviteitspakket. Zo koppel je je smartphone via de BMW Motorrad app (BMW Motorrad Connected, voor Android en iOS) aan het display. Hetzelfde doe je met de headset in je helm. Zo kan je muziek afspelen, telefoontjes ontvangen en maken en een eenvoudige vorm van navigatie gebruiken op de motorscooter. Eveneens kan je de maximumsnelheid tonen op het dashboard, handig als je een bord mist en je je afvraagt wat de snelheidslimiet is. Nu heb ik zelf geen bluetooth headset in mijn helm, dus ik heb niet alles kunnen proberen. De navigatie echter wel en dat werkt best aardig. Het is zeker geen vervanger van echte motornavigatie, maar het is beter dan niets. Op je telefoon download je gratis de wereldwijde kaarten via de BMW Motorrad Connected app en stel je in waar je heen wilt gaan. Is dit een locatie waar je eerder bent geweest, dan kan je via de ring aan het stuur navigeren naar een recente bestemming. De navigatie geeft met pijlen aan hoe je moet rijden. Daarbij verschijnen ook nog straatnamen en natuurlijk over hoeveel meter je af moet slaan in welke richting. Dit werkt best aardig, maar als de aanwijzigen te kort op elkaar zijn, komt de informatie soms te laat binnen en had je al eerder een keus moeten maken welk sorteervlak je zou wilen pakken. Als het rustig is op de weg, geen probleem. Is het druk, dan kan je beter echte motornavigatie kopen. Maar nogmaals; het is een extraatje, geen volwaardige navigatie. Rotondes worden overigens weergegeven met een ikoontje van een rotonde en een cijfer er bij. Het cijfer geeft aan welke afslag je moet nemen. Wat erg gaaf is, is dat je je route ook op kan nemen op je smartphone via de BMW Connected app. De route kan je dan terug kijken en nog mooier; opslaan als GPX-bestand. Ideaal om een mooie route te delen met andere motorrijders, want GPX kan weer worden geïmporteerd in Garmin- en TomTom-systemen.
Het dashboard zelf is goed afleesbaar en het Connectiviy-scherm zit zo gigantisch vol met informatie. Alsof je een complete computer aan boord hebt die alles registreert. In combinatie met je smartphone is dat natuurlijk ook zo. Is het het flinke bedrag waard? Dat is helemaal aan jezelf. Als je niet zoveel waarde hecht aan bellen en gebeld worden of muziek te luisteren (en te kunnen skippen naar het volgende nummer of album) tijdens je rit, dan niet. Maar wil je zo comfortabel en uitgebreid rijden, dan is het scherm en de connectiviteits-opties de centen absoluut waard. In principe kan je het op een later tijdstip laten inbouwen, als je er nog niet over uit bent.
Je zou denken dat het motorblok zo rond de 400cc zou moeten zitten, maar niets is minder waar. De C400X is voorzien van een vloeistofgekoelde ééncilinder van 'maar' 350cc. Je zou denken dat BMW de boel probeert te misleiden en qua cijfertjes is dat wel zo (en dat doen wel meer fabrikanten, Kymco Agility 200 met bijvoorbeeld maar 163cc of Honda SH300 met maar 278cc), maar de reden is dat dit blok presteert als een 400cc-motorblok. Als je 'm dan C350X zou noemen, doe je 'm echt te kort. Men zou dan denken dat een Yamaha XMAX 400 bijv. krachtiger zou zijn, terwijl de Yamaha XMAX 400 zelfs 0.5 kW minder vermogen heeft. Wel 1 Nm koppel extra, maar dat gaat echt niemand voelen. Het blok van de Yamaha XMAX 400 heeft 395cc, dus wat BMW presteert met 350cc is, als we naar de cijfertjes kijken, beter. Kijken we bij de andere buren over de schutting, bij Suzuki met de Burgman 400, dan levert deze 399cc'er zelfs 2 kW minder vermogen. Daarom C400X en niet C350X. Een stukje marketing, maar ook omdat het blok dus presteert als een 400cc'er. Het blok perst er 25kW (34pk) uit bij 7.500 tpm en beschikt over 35 Nm koppel bij 6.000 tpm. Ondanks de kilo's, komt de C400X snel van zijn plek en is deze in de stad bijna niet te kloppen.
Bij het indrukken van de startknop, start het blok vrijwel direct. De roffel uit de RVS-uitlaat is echt lekker. Kom je niet vaak tegen bij een standaard uitlaat en al helemaal niet bij motorscooters. Je kan zelfs een klein beetje met het gas spelen, voor de koppeling aangrijpt. Met een draai aan de gashendel vliegt de C400X vooruit. De meeste auto's gaan je niet bijhouden en daarmee is de C400X in de stad bijzonder prettig om het drukke verkeer te passeren. Dankzij de CVT is er altijd voldoende vermogen voorhanden en zet de C400X het op een racen. Van 0-50 km/u gaat in slechts 2 seconden en van 0-100 km/u in 7.5 seconden. Dat is nog net even wat sneller dan de ook wat gewichtige Piaggio Beverly 350. Hoewel de C400X rijklaar 204 kilo weegt, merk je daar tijdens het rijden helemaal niets van. Het gaat makkelijk van links naar rechts en is erg vergevingsgezind. Een allemansvriend. Trillingen zijn er nauwelijks en als ze er zijn, nooit hinderlijk. Dat heeft BMW dus erg netjes gedaan. Het blijft een ééncilinder en met name bij stilstand voel je 'm wat meer trillen, maar onder het rijden valt het eigenlijk niet op.
Ook op de snelweg staat de C400X zijn mannetje en je kan gerust meekomen op de linkerstrook. Tot 120 a 130 km/u is de C400X snel, maar draai je nog eens het gas open bij 130km/u, dan merk je wel dat de fut er uit is. Uiteindelijk lukt het nog wel om 154 km/u op de teller te zien staan. Bij een tweede test met GPS erbij was 153km/u de top en dat kwam neer op 149 km/u echte kilometers. Een afwijking van 2.7%. Niet slecht!
Het verbruik wisselt een beetje. Ben je flink aan het knallen, dan kom je al gauw ergens uit rond de 1 op 24,4. Doe je echt rustig aan dan is 1 op 31,1 zelfs mogelijk. Met de 12,8 liter tank moet het dan toch lukken om ruim 300 meter kilometer ver te komen als je wat meer met het gas speelt. Zuinig aan kom je nog een stuk verder, het is maar net hoe je rijstijl is. Het onderhoud bij de BMW C400X is ook dik in orde; een oliewissel elke 10.000 km, kleppen controleren elke 20.000 km en de v-snaar mag elke 20.000 km vervangen worden. Prima waarden en voor een zogenaamd Chinees motorblok extreem goed te noemen. Maar wat ik al zei, dit is een premium product. De productie is in China, maar het blok is gewoon eigenlijk 100% Duits qua kwaliteit. BMW Motorrad zegt precies hoe Loncin moet bouwen en dit is echt een gouden mix. Het voelt premium aan, het is snel, krachtig en alles klopt gewoon.
De BMW C400X is voorzien van Pirelli Angel Scoot rubber. Vooraan is gekozen voor een 15" voorwiel met een 120/70-band. Aan de achterkant een iets kleinere 14" velg met een 150/70-slof. De banden geven goed grip op droog en nat, maar de achterband wil toch nog wel eens op bitumen een klein uitstapje maken. Daar moet je ook niet overheen als het nat is. Gelukkig is er nog tractiecontrole, hoewel die ook niet altijd aan ging (zag geen lampje oplichten op het dashboard). Wellicht was het moment te kort om in te grijpen en lijkt het vaak ernstiger dan het is. Al met al is de Pirelli Angel Scoot een prima band en tijdens de testweek hebben ze genoeg water te verwerken gehad en gaven ze over het algemeen een vertrouwd gevoel.
De vering op de C400X is comfortabel maar toch stevig afgeveerd en filtert de meeste zaken uit het wegdek. Vooraan tref je een telescopische voorvork met 110 mm veerwegaan, welke overigens niet instelbaar is. Aan de achterkant twee veren met een veerweg van 112 mm, waarvan de veervoorspanning in te stellen is. Dit is vooral handig als je met flinke baggage gaat rijden of een passagier.
De remmen op de motorscooter zijn erg goed en daar heb ik al meerdere mensen lyrisch over horen spreken. De C400X mag het doen met twee remschijven van 265 mm aan de voorkant en een net zo grote remschijf aan de achterkant. De voorzijde is voorzien van twee radiaal gemonteerde ByBre-remklauwen met 4 zuigers. ByBre is 'By Brembo', een dochter van Brembo. Bij KTM ook geen onbekende. Achteraan een éénzuiger-remklauw. Het mooie van de schijf achter, is dat de gleuven ruim genoeg zijn om daar ook nog een schijfslot aan te hangen. Zie je maar zelden. Standaard zijn de remleidingen staalomvlochten, dus betere feedback met remmen kan eigenlijk niet. Het remt hard en direct. Perfecte remmen voor in de stad, maar ook op de snelweg op hogere snelheid. Goede remmen zijn belangrijk en dat is bij deze BMW dik voor elkaar! Met ABS en ASC (tractiecontrole) heb je wat veiligs onder je kont.
BMW heeft een pracht van een motorscooter neergezet, die het de 300cc- en 400cc-concurrentie echt moeilijk kan maken. De kwaliteit is wat je van BMW mag verwachten en het blok is krachtig en snel. Goed voor in de stad en ook zeer geschikt voor woon-werk over de snelweg of een mooie toertocht door het land of zelfs Europa. Het stuurt heerlijk, remt goed, een zee aan informatie via het Connectivity-dashboard, zit lekker (ook voor de passagier!) en je kan redelijk wat spullen kwijt onder het zadel en in de bergvakken. Is dat te weinig? Een topkoffer is zo besteld en geplaatst. De prijs is echter vrij stevig op het moment dat je 'm gaat verwennen met accessoires, maar niets is natuurlijk verplicht, maar een aantal zijn toch wel heel prettig om te hebben.
De BMW C400X heeft een basisprijs van € 8.150,- en is leverbaar in de kleuren Alpine White, Black Storm Metallic2 en Zenith Blau Metallic, waarbij je wel € 59,- extra betaalt voor de blauwe kleur. BMW geeft 3 jaar garantie op haar motorscooters. Het model zoals in deze test kost € 9.999,-. Dat is een stukje meer dan bijvoorbeeld een Yamaha XMAX 400 of Suzuki Burgman 400, maar ook die kan je uitbouwen. Kijk je naar de basisprijs, dan wijkt het allemaal niet zo veel van elkaar af. BMW heeft een dijk van een motorscooter neergezet en hopelijk levert de samenwerking met Loncin nog veel motoren en motorscooters op in de toekomst. BMW bewijst dat Chinees niet slechter is, als je maar genoeg betaalt.
Met dank aan BMW Motorrad Nederland voor het beschikbaar stellen van deze demo. Meer informatie van BMW over de C400X kan je hier vinden.
Foto's: Startersmotor.nl, Welkrijbewijs.nl
Vergeet niet de 40 foto's verder naar onder (onder de rode knop) te bekijken en natuurlijk beide video's (en meer op het YouTube-kanaal).
Krachtig blok, goede remmen, uniek uiterlijk, zadel-/handvatverwarming, verbruik, vele opties verkrijgbaar, flexcase | |
Knippers schakelen automatisch uit, BMW-ring net wat te breed om makkelijk bij knipperlichtschakelaar en claxon te komen, Standaard geen USB-poort onder zadel |
Motortype | Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 350cc |
Versnellingen | CVT automaat |
Vermogen/koppel | 25kW (34) @ 7.500 tpm / 35 Nm @ 6.000 tpm |
Gewicht | 204 kg rijklaar |
Tankinhoud | 12,8 liter |
Verbruik | 1 op 24,4 met stevig doorrijden, 1 op 31,6 relaxt |
Topsnelheid | 154km/u (149 km/u op GPS) |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL