Benelli, het bekende Italiaanse merk wat in het verleden prachtige motoren heeft gemaakt, is sinds 2018 weer op de markt in Nederland. Het bedrijf is in 2005 overgenomen door de Chinese QianJiang Group. Deze groep produceert nu o.a. motoren onder de naam Benelli. Ontworpen in Italië, geproduceerd in China. Naast de hier nooit ingevoerde TNT600, is de Benelli BN302 al een aantal jaren op de markt leverbaar als Benelli TNT300. QianJiang is ook eigenaar van het merk Keeway en onder die naam is dezelfde motor ook verkocht als Keeway RKX300. Dit zijn natuurlijk niet de enige modellen van Benelli. Een aantal modellen zoals de Leoncino en TRK502 zijn echter onlangs gepresenteerd en bij de dealers neergezet, maar bijvoorbeeld de BN302 en TNT125/TNT135 zijn al een paar jaar langer op de Aziatische markt verkrijgbaar.
Nu is Moteo, de Benelli-importeur in Nederland, langzaam het netwerk aan het uitrollen en kon ik bij Benelli-dealer MVM Motoren in De Meern (bij Utrecht) op de BN302 stappen, terwijl mijn Suzuki Address 110 zijn 1000km-beurt kreeg. Had ik mooi de kans om te spelen met de BN302 die ze in de verhuur hebben staan. Meteen afgesproken dat ik 'm dan gewoon een hele dag (en nacht) mee zou nemen, om te zien wat ik van het merk mag verwachten. Ik heb de Benelli TNT125 al eens eerder een uurtje meegenomen bij MVM, maar dan valt er niet zoveel over te oordelen. Dat is gewoon een grappige funbike voor een schappelijk bedrag; 2899 EUR. Met een hele dag rijden op de BN302, heb ik wel door wat de motor kan, immers met perstrips is het vaak met een dag ook wel gedaan bij de professionele journalisten die op een nieuwe motor mogen sturen en daar dan over schrijven. Ondertussen heb ik toch al wel op een motor of 130 gereden, dus heb genoeg ervaring met motoren om de BN302 tegenaan te leggen ter vergelijking.
De prijs van de Benelli BN302 is in Nederland vastgesteld op 5499 EUR, incl. alle onvermijdelijke kosten. Dat ligt een fractie onder de Japanse prijzen, maar je krijgt dan wel een Chinese motor, met de daar vaak bij horende mindere eigenschappen. Is dat een vooroordeel? Misschien wel, maar het is toch ergens ook wel een feit. Ik kan het dan ook niet laten om de BN302 te vergelijken met Japanse naked tegenhangers. De Kawasaki Z300 is niet meer leverbaar, maar de Z400 is leverbaar voor precies 500 euro meer. Dan heb je nog de Yamaha MT-03 ABS, verkrijgbaar voor 6399 EUR en de Honda CB300R voor 5958 EUR, hoewel de laatste geen tweecilinder is. Zoals je kan zien is de prijs van de Kawasaki Z400 dan ook bijzonder scherp, omdat deze van alle concurrenten een krachtiger motorblok heeft. Hoewel ik de Z400 nog niet gereden heb, is dit gewoon een naakte Ninja 400 en daar heb ik wel goede ervaring mee. Ervaringen uit het verleden met Kawasaki geven mij genoeg vertrouwen om te kunnen zeggen dat de Z400 minstens net zo goed is als de Ninja 400, de meeste onderdelen zijn namelijk gelijk. Is die 5499 EUR voor een Benelli BN302 gerechtvaardigd? In het onderstaande stuk kom je daar achter.
Als je de BN302 voor het eerst ziet, zie je direct gelijkenissen met de Kawasaki ER-6N. De vorm van de koplamppartij, de radiateurkappen, de plek van de achterveer, de achterbrug en de uitlaat onderlangs. Daarmee zijn de gelijkenissen ook wel zo'n beetje genoemd. Je kan er echter niet omheen, dat de ontwerpers van Benelli over de schutting hebben gekeken bij met name Kawasaki. Is niet erg ook; beter goed gejat, dan slecht bedacht. Daarbij zeggende dat de TNT300 ook lichtelijk op de Benelli TNT600 lijkt, maar waar je ook ziet dat de TNT600 waarschijnlijk ook bij Aprilia over de schutting heeft gekeken. De BN302 is een leuke sportieve naakte verschijning en zal dan ook qua looks zeker interessant zijn voor veel motorrijders.
Opvallend is natuurlijk de reeds genoemde achterveer, duidelijk in beeld in combinatie met het rode trellisframe. Ook valt direct op dat de BN302 is uitgerust met twee remschijven aan de voorzijde. Dat moet serieus stevig remmen, aangezien je dit vaak aantreft op zwaardere motoren die het ook daadwerkelijk nodig hebben vanwege krachtige acceleraties en daardoor hogere snelheden. De motor is qua vormen vrij rond en wijkt daarmee een beetje af van de hoekige vormen van andere fabrikanten. Heel handig zijn de handgrepen aan de achterzijde. Ideaal om de motor mee te verplaatsen en erg handig voor een passagier om aan vast te houden tijdens het rijden. Qua verlichting is de BN302 voorzien van gloeilampen in de koplamp en LED-verlichting voor het achterlicht en de knippers. In tegenstelling tot Chinese MASH Seventy Five 125cc, die ik een paar jaar terug testte met teleurstellende lichtopbrengst, is de lichtopbrengst van bij de BN302 dik in orde. Je mag dan ook weer niet elke Chinese motor over één kam scheren.
Ook de upside-down voorvork valt op, net als het robuuste motorblok met daaronder een sportieve bellypan. De BN302 ziet er gewoon uit als een aantrekkelijke motorfiets en wellicht zelfs flinker dan de gemiddelde 300cc motor. De zithouding op de BN302 is iets naar voren, de knieën redelijk sportief gebogen. Het zadel zit prima, niet te hard en niet te zacht. Met een zadelhoogte van 795mm is de zithoogte dan ook prima te doen voor de meeste mensen. Een centimeter hoger dan de Kawasaki Z400, maar met 1.80m kom ik met gemak met beide voeten bij de grond en als je wat kleiner bent, moet dat ook geen probleem vormen. Een beetje jammer dat op deze specifeke BN302, blauwe vlekken op het zadel aanwezig zijn, die je er niet even af kan poetsen. Zo kwam deze uit het krat. Dan is wel direct de Chinese kwaliteitscontrole zichtbaar. Een nieuw zadel is onderweg en het probleem zo opgelost, maar het is gewoon niet netjes en had al geconstateerd en opgelost moeten worden in de fabriek, voor het spul op de boot werd gezet. Onder het zadel past overigens met gemak een schijfslot. Wat mij regelmatig overkwam, was dat mijn motorbroek bleef hangen achter de punt van het zadel aan de rechterkant, met name merkbaar als je voor het verkeerslicht je rechtervoet wilde neerzetten. De punt van het zadel steekt waarschijnlijk iets uit en net voldoende om dan mijn ruimere textielbroek mee te pakken. Met leren kleding zal dit waarschijnlijk minder snel een punt zijn.
Het gewicht van de BN302 is hoog, te hoog voor een lichte motor. De BN302 is een echt zwaargewicht. Het drooggewicht is 185 kg, maar een snelle check bij de RDW laat zien dat de motor rijklaar 204 kg weegt. Dat weegt mijn Kawasaki ER-6N ook en die heeft iets meer trappelende paarden aan boord om dat goed te maken. Om de krachtigere Kawasaki Z400 erbij te halen; deze weegt rijklaar 167 kg. Een whopping 37 kg minder én een krachtiger motorblok! Met weinig vermogen telt elke kilo. Meestal merk je zodra de boel aan de rol gaat niet meer, maar de BN302 blijft een zware jongen in stuurgedrag. Typisch voor een motor uit China is het feit dat de stuuruitslag naar rechts groter is dan naar links en de symmetrie onvindbaar is. Leuk met straatje-keren. De nok om het stuur te blokkeren, zodat deze niet tegen de tank komt, is iets eerder geplaatst aan de linkerkant, dan rechts. Het resultaat is dat dit zo'n 3 centimeter scheelt, maar voor mij duidelijk merkbaar is als ik een U-turn wil maken. Exemplarisch? De andere BN302 in de showroom had exact hetzelfde. Gelukkig hebben de andere Benelli modellen geen last hier van, maar de BN302 dus wel. Ik vraag mij dan ook serieus af of de BN302 echt wel volledig in Italië is ontworpen. Italianen zijn meesters in design en zo'n simpele ontwerpfout als dit, bevreemd mij dan serieus.
De spiegels op de BN302 geven goed zicht naar achter en dat is prettig, want het is niet altijd vanzelfsprekend om fabrieks-af al goede spiegels te hebben. Op de linkerkant van het stuur zit onder de spiegel ook nog een knop met 'ABS' er op. Hiermee kan je ABS uitschakelen, indien gewenst. Fijn om te zien dat de remhendel instelbaar is, dat kom je bij de aanschafprijs van dit soort motoren zelden tegen. Jammer dat het bij de koppeling dan weer niet zo is, maar het is al heel wat om dit op een motor te zien van 5499 EUR. De algehele afwerking is overigens best goed te noemen, maar daarbij zeggende dat ik meer heb gereden dan de motor langs de kant van de weg onder een loep te hebben gelegd.
De cockpit is overzichtelijk en over het algemeen goed afleesbaar en omvat bijna alles wat een motorrijder kan wensen (even los van de luxe motorrijders die allerlei technische snufjes extra verwachten). In het midden een ronde analoge toerenteller met redline bij 11.000tpm. Links daarvan waarschuwingslampjes, welke echter in fel zonlicht slecht afleesbaar zijn. Rechts van de toerenteller tref je een LCD-display aan met de nodige informatie zoals koelvloeistoftemperatuur, klok, snelheidsmeter, kilometerteller, tripmeter en resterende brandstofvoorraad. Wat prettig had geweest, is een gear indicator. De meeste motoren hebben deze tegenwoordig standaard aan boord.
Het motorblok van de BN302 is een vloeistofgekoelde 300cc parallel-tweecilinder met 28kW vermogen en 27.4Nm koppel. Het unieke van dit motorblok is de 360-graden ontstekingsinterval, waardoor de motor klinkt als een BMW boxer. Qua geluid onderscheidt de BN302 zich dan ook van alle andere 300cc-motoren op de markt. Stationair loopt de motor al lekker rauwig en als je het gas open draait tijdens het rijden klinkt het alleen maar beter. Zeker bij 8.000tpm komt er een heerlijke brul vrij. Door de 360-graden ontstekingsinterval heb je wel wat meer trillingen tijdens het rijden. Bij hogere toerentallen zijn deze waarneembaar in stuur, hendels en stepjes. Omdat het een blok is met niet al te veel cc's, komt het vermogen er dan ook pas zo'n beetje rond 7.000tpm in en een tweecilinder mag best een beetje trillen, het is immers geen viercilinder.
De koppeling is vrij zwaar (zeker vergeleken met de Kawasaki Z300 en Z400) en het is soms ook lastig om de eerste versnelling te vinden en moet je de koppeling wat op laten komen om die eerste versnelling soms te vinden, maar verder schakelt de BN302 goed. Wellicht gaat dat soepeler als de motor meer kilometers heeft gemaakt. Door het hogere gewicht van de BN302 voelt de motor ietwat trager aan, zeker bij het opendraaien van het gas verwacht je meer acceleratie. Het geluid is er en de motor lijkt hard te gaan, maar de echte versnelling qua gevoel mist bij het geluid. Ook bij het opendraaien van het gas, gaat dat nooit smeuïg, er is duidelijk een hard aan/uit-effect aanwezig op het moment dat je het gas aanraakt. Het hogere gewicht is ook merkbaar van 0 naar 100km/u, dat gaat in 7.3 sec. Ter vergelijking; Een Z300 doet dit in 5.9 sec, een MT-03 ABS in 5.7 sec en een Honda CB300 in 6.2 sec. Dit zijn geen uit de duim gezogen tijden, dit zijn de tijden die ik persoonlijk allemaal haalde en je kan ze terugvinden door ze te zoeken op het YouTube-kanaal van Startersmotor. De Ninja 400 kan het in 5.3 seconden en ik denk dat de Z400 daar niet veel van zal afwijken, daar de kuip onder de 100km/u minder helpt dan daarboven. De teller wijkt met 11% af en die afwijking is best hoog. Gemiddeld is dit 8% of lager. Bij de 'nieuwe' KTM 390 Duke zelfs nagenoeg geen verschil tussen teller en werkelijke snelheid. De topsnelheid ligt op 167 km/u op de teller, wat op GPS 149km/u is. Voor een Chinese 300cc tweecilinder best OK. Voor een beginnende motorrijder in principe ook. Echter gaat het sturen op de Benelli BN302 ook vrij zwaar. Je voelt echt het gewicht als je 'm van links naar rechts gooit. Voor een 300cc-motor voelt het aan als een ietwat lomp zwaar ding en voelt het zeker niet als 'gooi-en-smijt'-fiets. Rij voor de gein eens op een Z300 of MT-03 ABS en pak daarna de BN302, dan begrijp je wat ik bedoel. Het gaat allemaal een stuk makkelijker op een Japanse motor.
Het verbruik is netjes, dit is 1 liter brandstof op 25.6km bij flink doorrijden. Dat kan alleen maar zuiniger met een normale en rustige rijstijl. Met de 16 liter tank kan je met flink doorgassen minimaal 400 km ver komen. Netjes! Het onderhoud bij de Benelli is wat apart. Olie moet wel heel erg snel worden vervangen; elke 3.000km. Bij de concurrentie mag de olie elke 12.000km worden verwisseld (of natuurlijk elk jaar). Klepspeling mag elke 25.000 km worden nagekeken en dat is best wel weer riant. Kanttekening dat in de handleiding wel staat dat het bij 25.000 km moet worden nagelopen, maar je ook bij 13.000 km een 'I' van 'Inspect' ziet staan. Dit staat bij meerdere handleidingen, ook bij de TNT300 en wekt vragen op. Klepspeling controleren bij de Z300 mag elke 12.000km, bij de Honda CB300R elke 24.000km, bij de Yamaha MT-03 ABS is dit 42.000km, maar dat is vanwege een DiaSil-coating. Bij de Kawasaki Z400 mag, net als bij Yamaha, ook elke 42.000km het klepdeksel er af om te kijken of de kleppen niet te strak staan. 25.000km voor de Benelli BN302 is dus erg netjes, zeker als je de motorolie en filter elke 3.000km mag verwisselen. Dat is schrikbarend snel voor een vloeistofgekoelde 300cc motor en het loont dan ook om het na de garantieperiode lekker zelf te doen. Zoveel werk is dat niet en het is nog leuk om te doen ook! Het verschil qua onderhoud met de Kawasaki Z400 is aanzienlijk en het prijsverschil van 500 euro in aanschaf, rechtvaardigt dan ook niet de prijs van de Benelli BN302. Kan je die interval van de oliewissel oprekken? Vast wel, maar ze adviseren het niet voor niets en doe dit vooral niet tijdens de garantieperiode.
Een groot pluspunt van de BN302 is het gebruik van fatsoenlijke banden. Benelli heeft ervoor gekozen om Pirelli Angel ST banden te gebruiken voor de BN302. Een goede keus, want dit zijn prima straatbanden op nat en droog wegdek. De voorkant is voorzien van een 120/70-ZR17 band, de achterband is met een redelijk dikke slof; 160/60-ZR17. Een achterband met maatje 160 zie je niet heel snel op een 300cc motor.
De vering op de BN302 is voor straatgebruik prima en veert alle oneffenheden uit het wegdek. Eigenlijk is de vering vrij comfortabel afgeveerd. Aan de voorkant een instelbare USD-voorvork van 41mm in diameter en een veerweg van 135mm. Een USD-voorvork kom je steeds vaker tegen bij lichte motoren, maar dat deze instelbaar is, zeker niet! Dat is dus ook een pluspunt voor de BN302. Aan de achterzijde een duidelijk opvallende schokdemper met een veerweg van 46mm, waarvan de veervoorspanning en demping instelbaar is.
Van de remmen mag je op het eerste gezicht veel verwachten. Aan de voorzijde heb je twee waveschijven voor, wat je tegenwoordig eigenlijk nooit op een 300cc motor ziet, even los dan van de 250cc 2-takt sportmotoren van weleer. Beide remschijven zijn 260 mm in diameter en zijn voorzien van een radiaal gemonteerde vierzuiger-remklauw van Benelli zelf. Uiteraard is de motor voorzien van ABS, dat is immers al weer ruim 2 jaar verplicht. Leuke optie is dat je ABS bij Benelli kan uitschakelen. Normaal gesproken sta je met twee schijven op het voorwiel heel erg snel stil. Dat is bij de Benelli BN302 wel anders, de remmen zijn zwaar ondermaats. Als je de remhendel inknijpt, remt het niet daadkrachtig (zeker niet voor twee schijven) en in 10-15% van de gevallen voel ik ook iets raars in de hendel. Dit is niet de ABS die er in zou schieten en feedback zou geven, want dan zou je extreem hard moeten knijpen. Ook voelt de remhendel soms stroef aan. Een noodstop maken lukt niet naar wens op de BN302 en het is dus raadzaam om tijdig van het gas af te gaan en de rest bij te remmen. Van alle motoren die ik heb gereden, vond ik dit qua remmen de meest gevaarlijke motor en is dit een serieus minpunt.
De BN302 is aan de achterkant voorzien van een 240 mm remschijf met enkelzuiger remklauw. Hilarisch is het rempedaal, wat eigenlijk gewoon hetzelfde is als een schakelpedaal, die fabrieks-af ook nog eens veel te hoog is gemonteerd. Uiteraard is dat wel allemaal af te stellen. Haal je na het remmen je voet er weer van af, dan voelt het net aan als een springveer. Overigens remt de achterrem wel beter dan de twee grotere schijven aan de voorzijde, Als je met een enkele kleinere remschijf beter kan remmen dan twee grotere remschijven vooraan, dan zegt dit echt wat over de rempartij van de voorkant. Hoe dan ook, de BN302 remt gewoon matig. Remmen zijn heel erg belangrijk op de motor en zeker voor een beginner, die nog wel eens een foutje maakt en dan dankbaar is met goede remmen. Probeer de remmen op de Z300 of Z400 eens en sta verstelt van hoe goed het kan met één schijf op het voorwiel.
Nu ben ik vaak al kritischer dan menig ander motormedium, maar ik kan niet anders concluderen dan dat Benelli met de BN302 een slecht product heeft neergezet, met name gekeken naar de prijs. Dan kan je wel een instelbare upside-down voorvork, dubbele schijven, uitschakelbaar ABS etc. hebben, maar als dat van mindere kwaliteit is, zit daar nog steeds (bijna) niemand op te wachten.
Het stuurt zwaar, het remt ronduit slecht, heeft een niet-symmetrische stuuruitslag, de olie mag elke 3.000km worden vervangen... 5499 EUR is gewoon echt veel te hoog als je het vergelijkt met de 5999 EUR die je mag betalen voor de Kawasaki Z400. De prijs van de BN302 moet gewoon flink omlaag wil je überhaupt het merk Benelli verkopen in Nederland. Echter is er ook weer een nadeel, als een motor veel te goedkoop lijkt, denkt men weer dat het mogelijk rommel. Hyosung (Zuid-Koreaans) had jaren terug een leuke actie ter introductie van het merk in Nederland; een Hyosung GT650 Comet voor 3500 euro. Dit was de tegenhanger van de Suzuki SV650N. Hyosung produceerde voor Suzuki jarenlang motorblokken, dus met de GT650 hadden ze een prima concurrent op de markt geplaatst en kwamen daar nog meer pk's uit dan uit het blok van Suzuki. 3500 EUR was nog eens een leuke introductieprijs voor een 650cc V-Twin! Benelli slaat gewoon de plank mis door een bijna-Japanse prijs te hangen aan de 100% Chinese BN302. De Benelli TNT125 is met 2899 EUR leuk geprijsd tegenover de Honda MSX125, dat verschil is groot genoeg om een keer vreemd te gaan met een Chinees. Wat moet de Benelli BN302 dan eigenlijk kosten? Ik denk dat je met 3500 EUR meer kans maakt om überhaupt deze Benelli te verkopen. Zorg eerst dat je motoren gaat verkopen en zo je markt en brand awareness vergroot, door de motoren zelf niet te hoog in de markt te zetten. Op onderdelen valt namelijk ook altijd wel te verdienen. Als het merk dan gevestigd is en de kwaliteit omhoog is gegaan na feedback van klanten, kan ook de prijs rechtvaardig omhoog. Nu blijft het een klein merk door te hoge prijzen en vrij matige prestaties. Wel moeten voor die 3500 EUR de remmen worden verbeterd, want anders is ook 3500 EUR nog teveel geld.
Als startende motorrijder heb je weinig tot geen ervaring met andere motoren en zal een eerste ervaring met de BN302 wellicht best aardig zijn omdat je niet beter weet dan je lesmotor (die ongetwijfeld prettiger zal rijden), maar het kan véél beter voor een fractie meer euro's. Daarom bestaat Startersmotor; om jou geen miskoop te laten doen en je proberen te sturen in de juiste richting. Je kan je geld maar één keer uitgeven en als je dat doet, wil je dat goed doen. Daarnaast is bij inruil een Benelli ook veel minder waard dan een van de gerenommeerde merken, mocht je na je A2-rijbewijs, iets anders willen rijden. Niet dat dit een punt moet zijn bij aankoop, maar bij verkoop mag je wel meer geld neerleggen voor de aanschaf van weer iets anders wat niet dezelfde merknaam heeft, omdat weinig dealers zitten te wachten op exoten die niet de status van klassieker hebben.
Wat vind ik na al mijn gezeur dan wel goed aan de Benelli BN302? Het lekkere uitlaatgeluid, de uitstekende bandenkeus, het verbruik en de best prettige vering voor normaal straatgebruik. Maar dat is onvoldoende om 'm te adviseren aan wie dan ook tegen de huidige prijs. Hoewel de andere modellen van Benelli recenter op de markt zijn gebracht en waarschijnlijk totaal anders rijden, smaakt het voor mij niet snel naar meer van Benelli en dat is jammer. Ben ik dan zo anti-Chinees? Nee, ik zou graag een Chinees merk zien slagen in Europa, maar als je bijna-Japanse prijzen durft te vragen voor duidelijk lagere kwaliteit, dan krijg je van mij wel een vergelijking met Japanse motoren van om en nabij dezelfde prijswaarde. Ik ga het niet mooier lullen dan het is, Startersmotor is onafhankelijk en dit is wat het is.
De BN302 is leverbaar in de kleuren wit/rood/zwart en grijs/rood en kost 5499 EUR incl. alle onvermijdbare kosten. Met dank aan MVM Motoren in De Meern voor het beschikbaar stellen van de BN302 en uiteraard het beurtje aan mijn Suzuki Address 110. Meer informatie over de BN302 lees je op de website van Benelli. Mocht je trouwens interesse hebben gekregen in de veel genoemde Kawasaki Z400; die hebben ze bij MVM Motoren ook te koop en volgend jaar waarschijnlijk wel te huur. Hoewel je het misschien zou verwachten, heb ik geen aandelen Kawasaki en betalen ze mij hier (ergens helaas) ook niet voor.
Vergeet niet de 32 foto's verder naar onder (druk op te rode knop) te bekijken en natuurlijk beide video's (en meer op het YouTube-kanaal).
Heerlijk geluid, Pirelli banden, instelbare voorvork, verbruik | |
Slechte remmen, afwijkende stuuruitslag links/rechts, gewicht, stuurt vrij zwaar, veel te hoge prijs voor wat je krijgt, onderhoudsinterval olie |
Motortype | Viertakt, parallel tweecilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 300cc |
Versnellingen | 6 |
Vermogen/koppel | 28kW (38pk) @ 10.000 tpm / 27.4 Nm @ 9.000 tpm |
Gewicht | 204kg rijklaar |
Tankinhoud | 16 liter |
Verbruik | 1 op 25,6 met vlot rijden |
Topsnelheid | 167km/u |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL