Motorscooters heb je in vele soorten en maten, maar wat de laatste tijd in opkomst is, is de crossover of zoals Aprilia het zelf noemt, de 'Urban Adventure'. Een motorscooter die een beetje oogt als een allroad en ook met meer gemak even het asfalt af kan gaan. Allroadbanden, langere veerwegen, erg handig als je een keer naar het onverharde zou willen. Voor onze zuiderburen zijn dit zaken die je eigenlijk ook op het Belgische asfalt wil hebben. Bij Honda is er de ADV350, bij Kymco de DT360X en bij Aprilia kiezen ze er voor om er eentje op de markt te zetten met wat minder cc's en een lager gewicht, waardoor deze met name in en om de stad zeer goed inzetbaar is. Bij een 300cc motorscooter ga je al snel richting de 190 kilo, terwijl de Aprilia SR GT 200 maar 148 kg rijklaar weegt. Dat maakt 'm een stuk meer wendbaarder dan de zwaardere concurrenten.
Naast de SR GT 200 heeft Aprilia ook gedacht aan de A1-rijders (en automobilisten in diverse Europese landen die met B op 125cc mogen rijden) en levert Aprilia ook een 125cc SR GT. Bij de importeur staat alleen een demo van de SR GT Sport 200 en deze neemt Startersmotor.nl dan ook graag mee om te zien wat deze nieuwe urban adventure in z'n mars heeft.Het sportieve en avontuurlijke uiterlijk van de Aprilia SR GT motorscooter is een lust voor het oog om te zien. Wat een lekkere en stoere verschijning. Als ik even terug denk aan mijn schooltijd eind jaren '90 en de Aprilia SR 50 populair was, lijkt deze SR GT er echt helemaal niet meer op. De motorscooter lijkt wat hoger op de poten te staan en de donkere adventure-ruit maakt 'm nog stoerder dan de motorscooter al is. Op de motorscooter zijn diverse kunststof delen voorzien van een carbon look, zoals bijvoorbeeld het voorspatbord. De opening in de kuip achter de grote 'A' aan de zijkant, doet mij denken aan de luchtdoorlaat op de Tuono 660. De allroad banden die normaal onder de SR GT 200 zitten, moesten helaas plaats maken voor straatbanden. Bij de demo was er iets mee en was vervanging nodig. Gelukkig zullen de Aprilia's die bij de dealer staan voorzien zijn van de stoere allroad banden, maar eigenlijk doet het uiterlijk op mijn foto's 'm niet alle eer aan die de motorscooter zou moeten krijgen. Ondanks dat ziet de SR GT 200 er nog steeds lekker uit. De koplampen geven 'm een beetje het uiterlijk van een sportieve adventure bike en tijdens de testweek moest ik dan ook wel lachen dat echt veel motorrijders dachten dat ik op een motor reed. Ergens moest ik ook wel ergens denken aan een RS660. Ik werd dan ook heel regelmatig gegroet, iets wat motorrijders vaak niet willen doen naar motorscooters, maar de schaamte zal dan waarschijnlijk ook pas komen na het passeren en ontdekken dat het toch een motorscooter is. Dat geeft wel aan hoe goed de styling van de SR GT is. Motorrijders trappen er gewoon in. Het grote verschil tussen de SR GT en de SR GT Sport zijn andere kleuren, rode velgen, een tweekleurig zadel met rode stiksels, 'Aprilia' aangebracht op de zilvergrijze voetsteunen, matzwarte middentunnel en zijkappen, handgreep in bijpassende kleur en een grote 'A' op de zijkant van de kuip. Deze Sport-versie kost 100 euro meer en is zijn geld meer dan waard, al zou het alleen maar zijn om de mooiere kleuren (wat natuurlijk subjectief is). De verlichting rondom de motorscooter is LED. De achterkant is voorzien van een subtiele diffuse rode streep, wat het remlicht moet voorstellen. Ik blijf dat echt heel mooi vinden, zo'n diffuse streep.
Als je wat kleiner van stuk bent, kan de zithoogte wel een dingetje zijn. Met een zithoogte van 799 mm kan ik met mijn 1.80m net met m'n platte voeten bij de grond. Dat is even nieuw voor mij bij een motorscooter, uitgezonderd dan de TMAX van Yamaha. Maar dat is dan ook een groot monster. Voor een lichte motorscooter zit het dus vrij hoog, al hoort dat eigenlijk ook bij het type motorscooter. De zithouding is rechtop en door het adventure-achtige uiterlijk en het buizenstuur geeft het je bijna het idee dat je meer op een adventure motor zit dan op een motorscooter. Het rugsteuntje in het zadel is niet bijzonder groot, maar ondersteunt toch best voldoende. Al met al een comfortabel zadel wat niet te zacht en niet te hard is, waardoor je lang kan rijden voor je last zou krijgen van je billen. Onder het zadel zit een opbergvak van 25 liter. Genoeg om wat spullen in kwijt te kunnen, al twijfel ik of een integraalhelm of systeemhelm daar in gaat passen. Je kan nog altijd upgraden naar een topkoffer, als je echt veel spullen kwijt wil. Over ruimte gesproken; links onder het stuur zit nog een klein vakje met daarin een USB-poort.
Met 148 kg rijklaar is de SR GT 200 best een lichtgewicht. Je kan er heel makkelijk mee sturen en ook als je naast de motorscooter staat is deze makkelijk te verplaatsen. Ook heel erg licht gaat de middenbok. Je hoeft bijna geen moeite te doen om 'm daar op te krijgen. Dat gaat echt extreem licht en makkelijk. Dankzij het lichte gewicht, de wendbaarheid en het makkelijk kunnen parkeren is de SR GT 200 ideaal in de stadsjungle, maar ook bij het filerijden op de snelweg gaat dat op een motorscooter veel prettiger dan een schakelmotor. Je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen en op te letten op de auto's en door z'n wendbaarheid 'dans' je daar met het grootste gemak tussendoor.
De LCD-cockpit van de Aprilia SR GT 200 is een bekende en wordt ook gebruikt voor onder andere de Piaggio Beverly 400 en Piaggio Medley 125. Aprilia valt onder de Piaggio Group, dus niet vreemd dat bepaalde onderdelen worden hergebruikt bij andere dochters in de groep. Wel zie je ook 'ASR' (tractiecontrole) oplichten als je het contact inschakelt, maar dat is een optie die de SR GT 200 niet heeft en wat eigenlijk ook niet broodnodig is. Speciaal een aangepaste cockpit daarvoor maken is ook wat onzinnig en die melding zie je maar een split second. De cockpit leest prettig af, al is het met zonnig weer en dan de zon in je rug af en toe wel lastig om de kleinere informatie te lezen. De snelheid aflezen is eigenlijk nooit een probleem. De informatie die de cockpit levert, laat eigenlijk weinig te wensen over. Alles wat je graag wil zien is er wel op af te lezen, inclusief de luchttemperatuur. Met de knoppen op de cockpit kan je scrollen door de informatie, maar tijdens het rijden kan je ook door een deel van de informatie scrollen met de MODE-knop op de linker stuurhelft.
Net als bij Piaggio, maakt deze Aprilia ook gebruik van MIA. MIA is het multimediasysteem van de Piaggio Group. Hiermee kan je je smartphone verbinden met de motorscooter. Functies omvatten een smarpthone-interface, telefoon, media beheer, voertuigbeheer en live volgen. Dit is overigens optioneel en niet standaard aanwezig op de SR GT. Voor een lichte motorscooter heeft de SR GT een paar extra knoppen op het stuur. Rechts op het stuur heb je een killswitch, de startknop en een knop om MIA te activeren. Links op het stuur heb je naast de standaardknoppen een knop om het start/stop-systeem in of uit te schakelen en de MODE-knop om door wat instellingen van de cockpit te scrollen. Niet teveel poespas op het stuur, maar wel wat meer dan de standaard lichte motorscooter.
De SR GT 200 is voorzien van de nieuwe i-Get 200 motor. i-Get zelf is relatief nieuw en werd onder andere al even gebruikt voor de Piaggio Medley 125 en 150, maar nog niet eerder bij Aprilia. De 200 is afgeleid van het 150cc-motorblok maar dan voorzien van een andere krukas, grotere cilinder, andere cilinderkop en aandrijving. Het blokt telt 174cc en levert 13 kW ( pk) bij 8.500 tpm en 16,5 Nm bij 7.000 tpm. Het grote voordeel dit blok start/stop-technologie heeft, waardoor het gemiddelde verbruik nog lager uitvalt als je daar gebruik van maakt. Het is jammer dat dit niet een echte 200cc'er is. Dan heb je net een model tussen de 150cc en 300cc, als je er nog niet helemaal over uit bent wat je het beste kan rijden. Met Euro5 wil je eigenlijk juist wat meer cc's hebben om te compenseren op het vermogen wat je inlevert om schoner te rijden. Het blok loopt erg mooi, maar het verschil met een Euro4 150cc'er is niet heel erg groot (ik rijd zelf een 2019 Yamaha NMAX 155 met dus Euro4-blok), terwijl je denkt dat een '200' toch een stukje vlotter is. Had het blok echt 199cc geweest, dat was het verschil groter. Aan de andere kant zet je deze motorscooter meer in in de stad en iets daarbuiten en dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Alleen op de snelweg zou het verschil duidelijker merkbaar zijn en hoewel de SR GT 200 prima de snelweg op kan, is dat niet zijn natuurlijke habitat. De meeste mensen kopen een motorscooter voor het gemak van een automaat, de ruimte onder het zadel en gewoon het comfort. Als de een ietsje sneller is dan de ander (rond dezelfde cc-klasse), zal dat niet iedereen interesseren.
De SR GT 200 maakt dus gebruik van een start/stop-systeem. Met een druk op de startknop heb je net even een ander startgeluid dan bij een traditionele motorscooter zonder start/stop, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de traditionele startmotor. De motorscooter start direct en met een draai aan het gas kom je direct vlot vooruit. Over de ruit heeft Aprilia trouwens goed nagedacht. De hoogte is precies goed om het lichaam af te scherm en laag genoeg om geen gebulder te geven rondom de helm. De motorscooter 'loopt' fantastisch, lekker wendbaar door het lage gewicht en is zeer goed inzetbaar in stedelijk gebied en voelt zich ook als een vis in het water buiten de steden, wat ik hierboven al eerder had geopperd. Op de snelweg kan je meekomen, maar daar is ook alles mee gezegd. Voor 174cc is dat normaal. Tot 80 km/u is de SR GT 200 vlot en blijf je het meeste verkeer wel voor, daarboven gaat het wat langzamer en topt de motorscooter uiteindelijk onder ideale omstandigheden op 125 km/u. Bij de verkeerslichten ben je dus vrijwel altijd als eerste weg. In de praktijk is cruisen op de snelweg het prettigst zo tussen 110-115 km/u, daarboven voel je dat het blok teveel moeite moet doen en kost je dat ook gewoon meer brandstof. Op de snelweg lange stukken rijden met 100-110 km/u is voor de SR GT 200 geen enkel probleem. Maar wil je deze lange stukken met 120 km/u of nog iets vlotter rijden, dan kan ik je de Piaggio Beverly 400 aanraden, want met de SR GT zit je dan gewoon op de top van wat het motorblok ongeveer kan leveren en dat is voor geen enkele motor/scooter fijn en het comfort neemt dan simpelweg ook af. Omdat de motorscooter enkel-kanaals ABS heeft, is het even wennen dat het ABS-lampje knippert elke keer als je stil staat bij een verkeerslicht. In het begin dacht ik dat er wat mis was met ABS, omdat deze normaal gesproken alleen brandt als je voor het eerst het contact om hebt gezet en de motor start, maar deze vanzelf uitschakelt zodra je gaat rijden. Maar in dit geval is het dus niets om je zorgen over te maken, dit is 'by design'.
De voeten kan je prima kwijt naast de tunnel waar de brandstoftank in zit, maar als je je voeten naar voren wil steken, merk je toch echt dat het te klein is en is het proppen met mijn maat 44 laarzen. Het start/stop-systeem werkt prima. Als je bij een verkeerslicht tot stilstand komt, slaat de motor gelijk af. Zodra het licht op groen gaat en je een draai aan de gashendel geeft, gaat de SR GT er direct vandoor. Dit kan het verbruik nog een keer lager maken met de al hoge brandstofprijzen. Overigens ben ik zelf niet zo van het start & stop, ik wil ook in die split second dat het duurt om weer te starten, direct weg kunnen als ik merk dat een achterligger te laat door heeft dat ik stil sta. Het verbruik tijdens de testweek varieerde met de rijstijl. Met flink knallen kwam ik op 1 op 27,3 (combinatie van stad en snelweg), maar met rustiger aan rijden lukte het me om 1 op 32,7 te halen. Daar zat toch ook nog een aanzienlijk stuk snelweg bij met 100-105 km/u. Met start-stop ingeschakeld en minder snelweg moet 1 op 35 of nog zuiniger tot de mogelijkheden behoren. Met de 9 liter tank zou je dus als je wat rustiger aan doet toch ruim 300 kilometer op een volle tank kunnen doen. Niet verkeerd!
Het onderhoud voor de SR GT 200 als volgt; elke 10.000 kilometer is het nodig om de olie te verversen. De klepspeling mag elke 20.000 kilometer, maar de eerste keer moet dit wel bij 10.000 kilometer. Daarna is de volgende keer dus bij een kilometerstand van 30.000 kilometer. De v-snaar mag elke 20.000 kilometer vervangen worden.
Zoals ik eerder in de test al aangaf zijn de banden door de importeur vervangen door Michelin City Grip 2 banden. Overigens erg fijne banden voor de SR GT, maar dat doet wel wat af aan het crossover uiterlijk. De banden die je er bij aankoop onder krijgt zijn de Michelin Anakee banden. Hoewel ik geen ervaring met deze banden onder de SR GT heb, ogen de Anakee's alsof ze beter zullen presteren op slecht wegdek dan de City Grip's.
De SR GT is qua vering voorzien van een telescoopvork met een diameter van 33 mm. De veerweg is 120 mm en deze is verder niet instelbaar. Aan de achterkant bevinden zich twee schokdempers waarbij de veervoorspanning kan worden ingesteld. De veerweg hiervan is 102 mm. Met mijn gewicht van 100 kilo (zonder kleding, al stap ik natuurlijk niet in m'n blote kont op de motorscooter) is de standaard instelling net wat ze zacht. Bij een drempel wil de vering heel af en toe ook nog wel eens doorslaan, misschien dat dat met het vergroten van de veervoorspanning beter kan worden voorkomen.
Om de SR GT tot stilstand te brengen moet je de remhendels ietsje verder inknijpen, maar de remmen werken wel goed. Aan de voorkant tref je een 260 mm wave schijf aan met ABS. De achterzijde mag het doen met een wave schijf van 220 mm. Deze heeft echter geen ABS. De vraag is waarom er achter geen ABS aanwezig is. Is dat om een goedkopere motorscooter te kunnen leveren of omdat men met zo'n Urban Adventure toch ook nog wel eens een bospad wil pakken en je dan liever geen ABS wil hebben. Of uitschakelbaar voor zo'n moment. In de praktijk zit ABS op het belangrijkste wiel, dus eigenlijk niet echt een probleem.
Aprilia zet met de SR GT weer een prachtige motorscooter neer in een opkomend segment binnen de motorscooters; de crossover / urban adventure motorscooter. Oogt lekker avontuurlijk en met 174cc kan je prima uit de voeten in en om de stad en kan je gerust een stuk snelweg pakken. De crossover/adventure concurrentie (eerder genoemde motorscooters uit Azië) hebben meer cc's en wegen fors meer op de weegschaal. Het grotere voordeel van de concurrentie is dat ze sterker zijn op de snelweg, daarbuiten is een SR GT minstens zo goed om van A naar B te komen (hoewel natuurlijk wat minder trekkracht) en ligt de aanschafprijs een stuk lager bij Aprilia en zo ook de verzekeringspremie. Verder verwacht ik bij populariteit van dit model nog wel een SR GT 400 in de toekomst... en ook die is welkom!
De SR GT weegt niet veel en is daardoor lekker wendbaar en perfect inzetbaar voor een urban adventure. Dankzij start/stop net even zuiniger dan motorscooters die deze techniek niet hebben en met de huidige brandstofprijzen is dat alleen maar een voordeel. De Aprilia SR GT 200 is beschikbaar in de kleuren Street Grey,Infinity Blue en Aprilia Black. Kies je voor de Sport-variant, dan is deze leverbaar in Street Gold, Red Raceway en Iridium Grey. Mijn favoriet? Street Gold. De gewone variant kost € 4.799,-, de Sport-variant kost € 4.899,-. Dat is in deze tijd tenminste nog betaalbaar.
Met dank aan de Aprilia importeur voor het leveren van deze demo.
Vergeet niet de 32 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.
Vlot motorblok, start/stop (en dus zuinig!), urban adventure uiterlijk, wendbaarheid, gewicht, betaalbare prijs | |
Waarom 174cc i.p.v. 200cc?, heel af en toe slaat de vering door bij drempels |
Motortype | Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 174cc |
Versnellingen | CVT (automaat) |
Vermogen/koppel | 13kW (17,6pk) @ 8.500 tpm / 16,5 Nm @ 7.000 tpm |
Gewicht | 148 kg rijklaar |
Tankinhoud | 9 liter |
Verbruik | 1 op 27,3 (vol gas) - 32,7 (rustiger, met snelweg) zonder start/stop |
Topsnelheid | 125km/u (120 km/u op GPS) |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL