Heb je bij het zoeken naar een nieuwe helm al eens gehoord van het merk Nishua? Het is een van de eigen merken van Louis Motorrad en exclusief daar verkrijgbaar. In 2018 heb ik over de Nishua NFX-2 systeemhelm al eens geschreven, maar ondertussen heeft Louis Motorrad natuurlijk niet stilgezeten en is sinds enige tijd de NFX-3 systeemhelm ook beschikbaar. Sterker nog, de NFX-4 is er sinds enige ook al, maar is meer een product naast de NFX-3 en niet zo zeer een opvolger. Louis Motorrad heeft overigens naast de vele filialen in Duitsland, ook twee filialen in Nederland. Namelijk in Tilburg en Assen, zodat je in Nederland ook de helm kan zien, voelen en passen. Dat kan zelfs 7 dagen per week! Ook op zondag zijn ze open. De helmen van Nishua bevinden zich in het goedkopere segment, de adviesprijs voor deze NFX-3 is dan ook €269,99, voor de carbonversie ligt de adviesprijs op €329,99. Let wel op: Bij Louis Motorrad zijn er geregeld aanbiedingen, zo betaal je op het moment van schrijven zelfs 50 euro minder voor de hi-vis NFX-3 (deze gele in test) en zelfs 60 euro minder voor de carbon-variant!
Tijd om die derde versie dan ook maar eens te proberen. De NFX-2 is na het verwijderen van de winddeflector aan de onderzijde van de helm enorm luchtig en dus perfect voor warme zomerdagen. Met mijn recente motorvakantie naar het subtropische Gran Canaria was dan ook het idee om de NFX-3 helm mee te nemen voor een test op het warme eiland, maar helaas bleek de winddeflector bij de NFX-3 niet meer zo makkelijk te verwijderen (het verwijderen gaat doormiddel van wat schroefjes verwijderen, maar een deel lijkt vastgelijmd, dus terugplaatsen gaat niet echt meer) als bij de NFX-2 en besloot ik om mijn trouwe Nishua NFX-2 voor de warme zomerdagen maar mee op reis te nemen om het hoofd een beetje koel te houden.
Mocht je de Nishua NFX-2 test niet hebben gelezen, Nishua is zoals gezegd één van de vele eigen merken van Louis Motorrad. Louis Motorrad heeft in het verleden de fabriekslijn van Uvex in China overgekocht en produceert daar nu de eigen Nishua-helmen op. Het fijne is dat de lijntjes eigenlijk daardoor heel erg kort zijn en Louis naar zijn klanten luistert om helmen te verbeteren. Dat ze dat ook echt doen, daar lijkt het wel op. De kleine minpuntjes die bij de NFX-2 werden genoemd, zijn niet meer terug te vinden op de NFX-3.
De Nishua NFX-3 ontvang je in een zwarte doos met daarop een mooie draak. Dat geeft al een beetje de Aziatische achtergrond aan van de helm. In de doos zelf is de helm beschermd door een helmzak en in de helm zit een handleiding hoe je de helm moet gebruiken en als je 'm schoon wil maken. Ook tref je in de doos een Pinlock-vizier aan. Hiermee beslaat je helm niet meer in de vochtigere seizoenen, door te functioneren als een soort dubbelglas. Deze krijg je 'gratis' bij de helm en hoef je dus niet los aan te schaffen. Het vizier is voorbereid op het Pinlock-vizier en is het dus enkel een kwestie van het vizier eraf halen (dat kan zonder gereedschap!) en voorzichtig het Pinlock-vizier er aan te bevestigen. Belangrijk is om dat voorzichtig te doen en let op dat je het in een schone en stofvrije omgeving doet, zodat er geen stofdeeltjes tussen de beide vizieren komt.
Wat overigens wel verstandig is, als je 'm online hebt gekocht, om niet meteen het vizier in de helm te plaatsen. Ga eerst eens kijken of de helm prettig zit en doe deze 10-30 minuten op je hoofd. Er bestaan grof gezegd drie soorten vormen voor helmen, rond, ovaal rond en ovaal. En zelfs dan hoef je nog niet eens de juiste helm te vinden. Als je de helm afdoet, mag je geen drukpunten voelen of zien. Heb je dat wel, dan past de helm (en mogelijk het merk) niet bij je hoofd of heb je een verkeerde maat. Overigens kunnen ze je dit prima in de Louis-winkels uitleggen en daarbij helpen, maar dit is meer een waarschuwing om niet meteen het vizier in de helm te doen, als je nog niet zeker weet dat deze goed past. Anders is het lastiger de helm te retourneren met een Pinlock-vizier reeds gemonteerd.
Bij Louis Motorrad lijkt het erop dat de NFX-3 een aantal verbeterde punten heeft ten opzichte van de NFX-2. Zo is het zichtveld nog wat breder in de breedte en zelfs het gezichtsveld naar beneden is toegenomen. Het zonnevizier komt niet meer tegen mijn neus aan en als ik 'm iet volledig naar beneden schuif en over een drempel ga, blijft deze netjes op de positie staan. Bij de NFX-2 viel deze dan naar het laagste punt. De NFX-2 kon wat krakerig zijn als je 'm op zou zetten, daar is geen sprake van bij de NFX-3. Ook het vizier open doen is aangepast. Bij de NFX-2 kon dit alleen met je linkerhand, omdat het uitsteeksel om het vizier omhoog te duwen aan de linkerkant zat. Dit zit bij de NFX-3 netjes in het midden. Wat ik wel mis, zijn de emergency straps. Daarmee kan bij een ongeluk de hulpdienst makkelijk je helm afkrijgen doordat de binnenvoering er dan eenvoudig uit kan worden gehaald zonder of met minder kans op extra letsel.
Hoe is het rijden met de Niahua NFX-3? De Nishua NFX-3 is een prettige helm om mee te rijden en ook het zonnevizier is uitstekend. Op- en afzetten gaat eenvoudig dankzij de rode knop aan de binnenkant van de voorzijde van de helm. Het kinbandje gaat net zo gemakkelijk los en vast dankzij de ratelsluiting. De helm voelt vrij licht als je 'm oppakt, maar in de praktijk blijkt het meer richting het zwaardere segment te gaan. Louis geeft op dat deze 1700+50 gram weegt, de weegschaal thuis geeft 1743 gram aan met het Pinlock-vizier gemonteerd, wat dus precies klopt.
De ventilatie aan de voorkant ben ik niet helemaal tevreden over als ik 'm vergelijk met de Nishua NFX-2. De winddeflector zorgt ervoor dat de helm onder je kin goed afsluit en dat voorkomt extra geluid, maar zorgt er ook voor dat er minder koeling op je gezicht komt via de onderkant van de helm. Dat moet nu volledig door de ventilatieopeningen komen en daar komt eigenlijk ook weer niet niet heel veel doorheen. Dit komt ook omdat het ventilatiesysteem anders werkt dan bij de NFX-2. Bij de NFX-2 heb je directe ventilatie, doordat de wind direct op je gezicht binnenkomt. Bij de NFX-3 komt de rijwind binnen, maar wordt het verdeeld en uitgeblazen over het vizier en vanaf het vizier moet het weer afketsen tegen je gezicht aan, indirect dus. Niet heel vreemd dus dat je minder voelt, zeker niet bij lage snelheden. In de zomer op met name de warme dagen vind ik de helm zelf erg warm en ik verwacht dat deze in de winter mogelijk wat kouder is dan je zou wensen. Je voelt altijd wel wat ventilatie, maar voor de zomer mag dat sterker zijn en in de winter wil je juist wat minder koude lucht over je gezicht krijgen. Het ventilatieklepje onder het vizier maakt wel wat uit, maar niet heel erg veel. Open of dicht, er is altijd wel iets ventilatie voelbaar. Dit komt omdat er waarschijnlijk via de randen van het vizier toch ook nog wind naar binnen komt. Dit merk je vooral als je opzij kijkt. Het blijft een gemis dat de winddeflector is vastgezet en niet meer kan worden teruggeplaatst als je deze toch besluit te verwijderen. Juist voor de zomers gebruik ik de Nishua NFX-2 zonder winddeflector en als het kouder is, kan ik deze er met het grootste gemak zo weer in klikken. Verdere ventilatie op de helm heb je met een schuif bij het voorhoofd en een schuif bij het achterhoofd.
De helm is over het algemeen relatief stil, doordat de helm netjes rondom de onderkant van het hoofd alles afsluit en begint pas echt meer herrie te maken vanaf 130-140 km/u. Dat zijn snelheden die je in Nederland alleen in de avond mag rijden op de teller. Uiteraard blijft het verplicht om oordoppen te gebruiken. Geen enkele helm is stil genoeg om te kunnen rijden zonder oordoppen. De voering is overigens volledig uitneembaar en wasbaar, wel zo prettig!
Strak uiterlijk, breder zichtveld, zonnevizier komt niet meer tegen neus aan, vizier met linker- en rechterhand te openen, standaard Pinlock, prijs | |
Winddeflector niet verwijderbaar (en als je het wel doet, kan deze niet meer teruggeplaatst worden), geen emergency straps (EQRS) meer, indirecte ventilatie |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL