Startersmotor.nl wil unieke content. Motornieuws kan je vinden op tientallen websites van de voornamelijk grotere motorsites en elke keer is het dezelfde tekst. Kopieer en plak maar eens een stukje van zo'n nieuwsbericht op Google, dan komen er vele sites naar voren. Genoeg plekken dus om het laatste nieuws ergens te lezen. Nieuws wat specifiek is voor A1 en A2 en belangrijk of leuk is, deelt Startersmotor.nl op Facebook.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een motor met een 4-takt 125cc vloeistofgekoeld blok. De luchtgekoelde blokjes leveren vaak minder vermogen (+/- 6-10kW). Met 125cc heb je al weinig vermogen, wil je dan met nòg minder vermogen rondrijden? Enkele goede voorbeelden zijn de Honda CBR125R, KTM Duke 125, Suzuki GSX-R125, Suzuki GSX-S125, Yamaha MT-125 en Yamaha YZF R-125. Kijk ook eens naar vloeistofgekoelde 125cc motorscooters. Uiteraard moet je kopen wat jij de mooiste motor vind, maar technisch gezien leveren de vloeistofgekoelde blokjes het meeste vermogen. Grof geschat haalt een luchtgekoeld blokje 90km/u-105km/u, een vloeistofgekoeld blok zit eerder tussen de 110km/u-120km/u. Natuurlijk ook afhankelijk van je eigen gewicht en (tegen)wind. Met andere woorden; het is met een vloeistofgekoelde 125cc nog te doen om de snelweg op te gaan, het is suicidaal met een luchtgekoeld blok. Er zijn motorrijders die het doen, ik raad het af tenzij je weet wat je doet.
Let wel op dat door Euro4 (2016+) en Euro5 (2020+) de 125cc motoren minder krachtig zijn/aanvoelen (ondanks 15 pk). Vanwege milieu-eisen mogen ze minder uitstoot genereren en dat resulteert in een langzamere 0-100 km/u en ook een lagere topsnelheid. nu viel dat bij Euro4 nog wel mee, maar de Euro5-motoren, vanaf 2020, zijn echt wel wat minder snel dan de voorgangers. Bij grote motoren merk je dat minder snel en wat fabrikanten vaak doen, is de motor dan meer cc's geven. Bij 125cc mag dat niet, dus resulteert dat in langzamere motoren. Wil je dus een snelle 125cc'er kopen, dan kan je het beste kijken naar een vloeistofgekoelde 125cc'er tot en met 2015.
Nee, met het A1 rijbewijs mag je maximaal een motor van 125cc (en 11kW vermogen) besturen. Het is niet toegestaan om zwaardere motoren te knijpen met een A1 rijbewijs. Toch is er nog altijd voldoende keus.
In 2017 is dit 340 euro excl. 9 euro administratiekosten. Daarnaast mag je natuurlijk niet verder rijden en moet je iemand bellen om de motor naar huis te krijgen.
Uiteraard zijn er wel meer motoren die voorheen op 25kW toegestaan waren, de GSXR en ZXR zijn één van de vele voorbeelden.
Als je al een 25kW rijbewijs hebt gehaald vòòr 19 januari 2013, dan mag je vanaf 19 januari met je lichte motorrijbewijs op 35kW motoren rijden. Hier zitten wel voorwaarden aan. De motor mag niet meer dan 0,2kW per kilo vermogen hebben, daarnaast mag het originele vermogen van de motor niet meer dan 70kW zijn. Heeft de motor precies 35kW vermogen, dan moet de motor minimaal 175kg op het kentekendeel wegen. Een Suzuki GS500e mag je zelfs onbegrensd rijden, maar een Suzuki GSX-R600 (met 2e typegoedkeuring voor 25kW) mag dus niet naar 35kW worden gezet. Deze Suzuki GSXR600 mag dus wel bereden worden, maar enkel met 25kW vermogen. Gehaald na 19 jan 2013? Dan mag je geen GSX-R600 rijden.
Heel simpel: nee, dit mag niet. Bij de nieuwe rijbewijsregels voor A2/35kW is namelijk aangegeven dat het originele vermogen van de motor niet meer dan het dubbele mag zijn van het geknepen vermogen. Een R6 heeft meer dan 70kW vermogen. Je kan de motor wel op deze manier begrenzen en verzekeren, een verzekering zal je namelijk zelfs vrachtwagens, vliegtuigen en boten laten verzekeren, maar dat wil niet zeggen dat jij schadeloos wordt gesteld als je betrokken raakt bij een ongeval. Jij mag niet op die R6 rijden, je hebt er geen rijbewijs voor, want deze motor mag niet begrenst worden. Een verzekeraar kan er dus voor kiezen om de kosten op jou te verhalen. Als jij een vrachtwagen koopt (zonder rijbewijs), 'm verzekerd en een ongeluk krijgt en ze komen er achter dat jij geen rijbewijs hebt, dan denk jij nog dat ze uitkeren? Ja, dat zullen ze doen aan de tegenpartij, maar daarna verhalen ze ALLE kosten op jou. Mijn advies: Laat die R6 of andere 70kW+ motor lekker staan, zoek iets uit wat standaard 35kW is en koop over 2 jaar een zwaardere motor.
Bij onder andere MotorCorner.nl zijn 35kW kitjes te koop voor veel motoren. Een TÜV-certificaat zegt in Nederland niet zoveel. Je kunt deze onderdelen echter wel gebruiken om de motor op 35kW te zetten. Hierna moet je de keuze maken om de motor 35kW op kenteken te maken of de motor vol vermogen op papier te laten staan en alleen de verzekering in te lichten. Hiervoor kan je dan een testbank-uitdraai laten maken en overleggen aan de verzekering. Vraag aan je verzekering of ze dit accepteren, voor je de motor gaat knijpen. De meeste verzekeraars zullen een uitdraai niet meer accepteren. Wil je de motor 35kW op kenteken met zo'n TÜV-gecertificeerd kitje? Dan moet deze bij de RDW op voor een IKS-keuring (Individueel Keuren Speciaal). De kosten daarvan bedragen per rond de €650,-. Kosten kunnen hoger uitvallen als er een aanvullende beoordeling nodig is. Rijden met de motor zonder juist kentekenbewijs kan een boete van € 340,- opleveren. Aan jou de keus wat je wilt doen, of 2 jaar lang bang zijn voor de politie die je bij staande houding een boete kan geven of één keer €650,- ophoesten en vrolijk rondrijden met 35kW op het kentekenbewijs. Nog beter koop je iets wat standaard maximaal 35kW heeft of wat al 35kW op kenteken staat. 650 euro is veel geld voor maar 2 jaar.
Qua verkoop is een motor met 35kW op kenteken natuurlijk meer waard. Mijn persoonlijke mening; Koop een motor die al 35kW is en begin niet eens zo te knijpen. Met de onderdelen, het inbouwen en de keuring of boete ben je in sommige gevallen 700-800 euro kwijt. Een 35kW motor rijd ook erg leuk, bespaar je dat geld en geef dat uit aan je volgende motor (als je zwaar mag rijden).
Dit mag inderdaad, mits deze motor niet meer dan 70kW vermogen heeft. Om exact te knijpen naar 35kW, moet de motor minimaal 175kg wegen. Bij 1000cc is dit meestal geen probleem. Toch zullen er weinig motoren overblijven met een grote cilinderinhoud rond de 1000cc. De sportmotoren kan je vaak op je buik schrijven, ook de V-Twins hebben vaak wel meer vermogen. Customs en choppers, misschien enkele naked bikes met flinke longinhoud zullen geschikt zijn voor 35kW.
Als de motor niet meer dan 70kW vermogen heeft, kan dit via de RDW bij afdeling IKS. Je kunt de motor dan begrenzen, een uitdraai maken op een testbank en bij de verzekering aangeven dat je op deze manier rijd. Niet elke verzekering zal dit accepteren (steeds minder zelfs), dus geef dit van te voren aan!!! Ze keren liever niet uit, dan wel. Daarnaast kan een overijverige politieagent je een boete geven voor het niet hebben van een rijbewijs voor het voertuig waar je op dat moment op rijd. Beter zorg je dat de motor ook op het kentekenbewijs 35kW heeft staan.
Wil je een motor terugvoeren naar 35kW, dan mag deze motor qua origineel vermogen niet meer dan 70kW in huis hebben. Stel je koopt een motor met 90kW en je knijpt deze naar 35kW, dan mag deze origineel niet meer dan 70kW vermogen hebben. De motor heeft in dit voorbeeld 20kW teveel vermogen en is dus niet geschikt voor het A2/35kW rijbewijs. Zoek dus iets met minder dan 70kW vermogen.
Dit is niet te zeggen, elke motor wordt anders omgebouwd. Hoe groter het aantal cilinders, hoe hoger de kosten, omdat er meer onderdelen nodig zijn en uiteraard meer tijd in gaat zitten voor de dealer. Als de motor geen carburateurs heeft, maar injectie, moet de CDI-unit (en bij jonger modellen de ECU) worden vervangen en dit kost vaak ook enkele honderden euro's. Soms is het verstandiger direct naar een motor te zoeken die al geknepen is naar 35kW. Bel een dealer van het desbetreffende merk en stel hen de vraag.
Motoren zonder 35kW-typegoedkeuring mag je zelf begrenzen. Motoren tot 70kW kunnen ook op kenteken naar 35kW worden gezet, door middel van de IKS-afdeling van RDW. Hiervoor wordt de motor getest op de testbaan in Lelystad. Er zijn echter wel voorwaarden (en hoge kosten) aan verbonden. Zie hiervoor het stukje bij 'Wetgeving' in het menu. Beter kies je voor een motor die van zichzelf 35kW is of al zo te koop staat (en check het kenteken!).
Neem contact op met de importeur om te zien of er een 35kW-kitje leverbaar is en of deze dan ook op kenteken 35kW mag worden gezet. Zo niet, dan zit je vast aan een dure IKS-keuring. Je kunt er echter ook voor kiezen om de motor in het buitenland al te begrenzen voor je deze gaat importeren. Op het Nederlandse kentekenbewijs komt dan al meteen '35kW' vermogen te staan. Dit kan echter alleen voor een motor uit een EU- of EVA-lidstaat. Wil je de motor weer in terugzetten naar het oorspronkelijke vermogen als deze als 35kW is geïmporteerd, dan moet de motor opnieuw herkeurd worden bij een RDW keuringsstation. Het makkelijkste blijft een Nederlandse motor kopen die al 35kW is. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken voor die 2 jaren A2?
Hoewel we bij Startersmotor.nl niet echt diep in gaan op motoren zelf of door de dealer laten knijpen als er geen officiële goedkeuring voor is, is het wel mogelijk om zo'n motor te verzekeren. Sinds 2015 zijn dit soort verzekeraars steeds minder te vinden, maar op onze Verzekerings-pagina tref je een verzekeraar aan die dit wel doet en een uitdraai van een testbank accepteert. Let wel op; hoewel je bent verzekerd, kan de politie je nog steeds een boete geven voor het rijden op een motor waar je geen rijbewijs voor hebt. Op kenteken staat de motor namelijk nog op vol vermogen en veel agenten geven geen waarde aan een papiertje met een uitdraai. De verzekering zal echter met jou zwart op wit overeenkomen dat ze erkennen dat jouw motor 35kW is en ze uitkeren bij schade, mits het kitje er natuurlijk in zit.
Ja, de regel dat je niet meer dan het dubbele vermogen mag hebben, geldt voor de strakke grens van maximaal 70kW origineel vermogen. Je mag dus gerust op bijv. een Suzuki SV650 van 53kW rijden, die geknepen is naar 25kW en ook netjes als 25kW op kenteken staat. Let wel op: Ook hierbij geldt de grens van 70kW. Die R6 of GSXR-600 kan je écht vergeten. Voor dit vraagstuk hebben we, omdat er nogal veel onduidelijkheid over was, contact opgenomen met de Rijksoverheid, Ministerie van Infrastructuur en Milieu en dit antwoord teruggekregen:
Hierbij wil ik reageren op uw mail van 19 februari aan mevrouw X van mijn ministerie. Daarin vraagt u om duidelijkheid over de interpretatie van het begrip ‘niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen’ in de derde rijbewijsrichtlijn. U vraagt ‘of A2-motorrijders op alle geknepen 25kW-motoren mogen rijden (met maximaal 70kW origineel vermogen), of dat hier echt een grens bij 50kW wordt getrokken […]’.
De derde rijbewijsrichtlijn (2006/126/eg) definieert in artikel 4, lid 3, onder b) de categorie A2 als volgt: “motorrijwielen met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen”. (Redactie, 7-2020: "minder dan 0,2 kW per kg" is een vertaalfout geweest, het is 'niet meer dan 0,2 kW per kg')
Het artikel geeft aan dat een motor niet afgeleid mag zijn van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen. De Commissie heeft hierbij wel aangegeven dat het dan om een voertuig moet gaan van meer dan 70 kW origineel. Als je dus een motor hebt van 60 kW en deze is teruggebracht naar 25 kW geldt de regel van dubbele vermogen niet. Was het een motor van 80 kW en deze is teruggebracht naar 35 kW geldt de regel wel en mag men deze voertuig niet besturen met de categorie A2. Een motor van 25kW mag dus afgeleid zijn van motoren die maximaal 70kW zijn.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ja, maar het kan niet met elke motor (een paar kleine uitzonderingen). De Europese Commissie heeft in december 2012 een wet aangenomen met een aantal regels die vanaf 1 januari 2016 van kracht zijn gegaan. Dit zijn onder andere dat Euro4 is ingegaan voor motoren, dat ABS verplicht is boven 125cc, maar ook dat nieuwe *geknepen* 35kW motoren niet gemodificeerd kunnen worden naar vol vermogen. Deze motoren hebben een eigen 35kW-typegoedkeuring en kunnen technisch niet sneller worden gemaakt. Dit noemen ze 'anti-tampering'. Let op: Dit is alleen van toepassing op nieuwe modellen sinds 1 januari 2016. In de praktijk blijkt dat de fabrikanten dit niet hoeven uit te voeren, motoren kunnen dus over het algemeen terug naar vol vermogen.
Uitzondering is de Yamaha MT-07, Tracer 700 en XSR700 tot maart 2018. Sinds april 2018 kunnen ook deze terug naar vol vermogen, daarvoor had je van dit model echt een apart 35kW-model, wat officieel niet kon worden omgebouwd naar vol vermogen. Er zijn bij Startersmotor.nl geen andere motoren bekend en gelukkig is deze anti-tampering wet ook niet meer doorgedrukt door de EU.
Op aardig wat Nederlandse websites zie je verkeerde informatie staan over het maximale vermogen per kilo voor het A2-rijbewijs. In 2006 is de Derde Rijbewijs Richtlijn opgesteld voor EU-landen, welke op 19 januari 2013 van kracht is gegaan. Helaas is er bij de Nederlandse (en Belgische) vertaling een foutje ingeslopen en is 'not exceeding 0,2 kW/kg' vertaald als 'minder dan 0,2 kW/kg'. Dit foutje werd rond 2015 of 2016 pas ontdekt en is hier en daar aangepast, maar nog steeds tref je websites aan met de oude vertaalfout. Een land mag zelf bepalen vanaf welke leeftijd je op A1 of A2 mag rijden, de EU heeft een minimum leeftijd aangegeven hiervoor en landen kunnen daar van afwijken. Qua vermogen is de richtlijn gewoon duidelijk: niet meer dan 0,2 kW/kg. Maakte die 0,01 kW/kg uit? Zeker, hierdoor vallen er motoren buiten de boot voor het A2-rijbewijs, die wel gereden mogen worden.
Bronnen: (Derde Rijbewijs) Richtlijn 2006/126/EC. Zoek naar Artikel 4, lid 3, sub B om de tekst te zien over het maximale vermogen voor het A2-rijbewijs. In deze Nederlandse tekst is de fout niet aangepast. Bovenaan heb je een optie om nog te switchen naar de tekst in diverse talen. Zo zal je zien dat ze in het Engels, Frans, Duits etc. wel correct zijn vertaald.
Ondertussen heeft de Nederlandse Overheid de fout aangepast op de website over de rijbewijzen. Bron: Nederlandse overheid, Reglement rijbewijzen. Artikel 15, lid 1, sub C
Hopelijk is dit nu voor eens en altijd duidelijk: niet meer dan 0,2 kW/kg.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL